Geld & Recht alle pijlers

Hoe zit het met erfenis van samenwonenden

25-07-2011 22:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag na een discussie die we vandaag op het werk hadden is het volgende;

Hoe zit het tegenwoordig met de erfenisverdeling van samenwonenden?

Hypotetisch; samenwonend stel, zonder kinderen, met samenlevingscontract; 1 van de 2 komt te overlijden. Volgens mij gaat daar inmiddels ook alles over naar de langstlevende. Maar hoe zit het dan als die ander ook komt te overlijden. Gaat dan alles naar zijn/haar familie of dient het over beide families verdeeld te worden?

Er zal in dat geval dan ook gekeken moeten worden wat er in die laatste jaren nog weer bijvergaard is of niet?

Ik heb even op internet gezocht, maar kan er niets over terugvinden. Weet iemand van jullie hoe dat zit?
een samenlevingscontract is niet hetzelfde als geregistreerd partnerschap, toch? Volgens mij moet je wel een testament hebben.
Volgens mij moet je sowieso een testament hebben, niet alleen een samenlevingscontract.

En bedoel je wanneer je tegelijk overlijdt? Of na elkaar?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik bedoel als ze na elkaar overlijden. Nu jullie het over testament hebben, bedenk ik mij dat dit soort zaken daar in benoemd zullen worden.

Maar stel; ik heb een broer, die woont samen, ze hebben geen kinderen. Broer neemt spul uit het ouderlijk huis mee. Na een aantal jaren komt hij te overlijden. "schoonzus" blijft over en erft alles van hem (als dat als langstlevende is beschreven). Weer later overlijdt zij ook; erft haar familie nu alles (dus ook datgene wat broer uit ouderlijk huis heeft meegenomen)
Een samenlevingscontract regelt alleen de zaken bij leven. Voor erven moeten beide partners een testament laten opstellen.

Als de partners een testament hebben en alles wordt nagelaten aan de langstlevende, denk ik dat als de langstlevende overlijdt, zijn of haar testament in werking treedt en dat de nabestaanden van de eerste overledene geen aanspraak kunnen maken op de erfenis. Dit laatste is alleen ingegeven door mijn boerenverstand.
quote:Female_40plus schreef op 25 juli 2011 @ 22:28:

Ik bedoel als ze na elkaar overlijden. Nu jullie het over testament hebben, bedenk ik mij dat dit soort zaken daar in benoemd zullen worden.

Maar stel; ik heb een broer, die woont samen, ze hebben geen kinderen. Broer neemt spul uit het ouderlijk huis mee. Na een aantal jaren komt hij te overlijden. "schoonzus" blijft over en erft alles van hem (als dat als langstlevende is beschreven). Weer later overlijdt zij ook; erft haar familie nu alles (dus ook datgene wat broer uit ouderlijk huis heeft meegenomen)Volgens mij wel, tenzij er iets in het testament staat over de verdeling.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Maar stel; ik heb een broer, die woont samen, ze hebben geen kinderen. Broer neemt spul uit het ouderlijk huis mee. Na een aantal jaren komt hij te overlijden. "schoonzus" blijft over en erft alles van hem (als dat als langstlevende is beschreven). Weer later overlijdt zij ook; erft haar familie nu alles (dus ook datgene wat broer uit ouderlijk huis heeft meegenomen)

Dat ligt er aan hoe jouw broer het geregeld heeft.

Maakt hij een testament met een erflaat voor degene met wie hij nu samenwoont dan gaan de spullen naar de partner. Zij is dan eigenaar van de spullen en mag zelf weten wat zij er mee doet. Mocht de partner dan overlijden dan gaan de spullen weer naar haar erfgenamen en ben jij buiten beschouwing.

Heeft hij geen testament dan kom jij in aanmerking en krijg jij de erfenis en niet de partner. Overlijd jij dan, dan gaan de spullen weer naar jouw erfgenamen.

Bij een samenlevingscontract geldt niet dat je automatisch erft.

Hoe een testament nu werkelijk werkt en wie van wie erft en hoe het allemaal geregeld is kun je goed nalezen op erfwijzer.nl
zonder testament gaat alles naar de wettige erfgenamen, de familie van de overledene dus. Ook de helft van de gezamenlijke eigendommen, bijvoorbeeld geld op de en/of rekening, of de helft van het huis indien het op beider naam staat. Testament maken is dus noodzakelijk.

Het gevaar dat vermogen bij de familie van de partner terecht komt bij diens overlijden, regel je met het vruchtgebruik, ook weer in een testament. Dus de langstlevende mag het vermogen gebruiken tot zijn/haar dood, daarna is het alsnog voor de wettige erfgenamen. er moet dan wel worden vastgesteld welk deel van het vermogen dat is.
Inderdaad kwikzilver. Zo heb ik het vorig jaar ook begrepen van onze notaris. Je schoonzus kan dus zo bij je in komen wonen als je partner overlijdt. En dan mag ze de helft van je huis en bezittingen hebben.
In mijn samenlevingscontract staat dat bij overlijden van 1 van ons, de spullen toekomen aan de langstlevende, dus ook de helft van de en/of rekening en de spaargelden, alle spullen die aan het huis zijn verbonden (dus opstal en inboedel). Bij gelijk overlijden aan de ouders (want geen kinderen in het spel). Wij hebben dan ook geen testament, dat wordt opgesteld als er kinderen komen.

(overigens is dit in goed overleg met de notaris gegaan).
Oke, dan gaan we ervan uit dat je dat goed hebt laten regelen. Dan is het heel simpel, dan gaan, als de laatste partner overlijdt, alle goederen en gelden naar de eerste lijn familie van die laatste partner. Stel dus dat jij overblijft, en jij overlijdt. Dan gaan alles naar jouw ouders. De wet kijkt dan niet naar van wie de goederen en gelden voordien waren. Immers, als je partner overlijdt ben jij eigenaar van alles. Overlijdt jij daarna hebben zijn erfgenamen nergens recht op.

Had je niets vastgelegd kan inderdaad je schoonzus met haar spulletjes op de stoep staan om bij je in te komen wonen, of erger, je schoonouders met een boedelbak voor de deur om de helft van alles mee te nemen wanneer je partner overlijdt.
Maarrrr, let wel.. Een samenleef contract regelt alleen zaken bij leven (zoals eerder gezegd) en niet bij overlijden. Daarvoor moet je nadrukkelijk met de notaris specifieke zaken aan het contract hebben toegevoegd en/of een testament hebben opgemaakt. Hebben jullie dit niet gedaan is er dus simpelweg niets geregeld bij overlijden. Hebben jullie een gewoon samenloof contract is er dus niks geregeld voor als een van jullie komt te overlijden.

Maar stel; ik heb een broer, die woont samen, ze hebben geen kinderen. Broer neemt spul uit het ouderlijk huis mee. Na een aantal jaren komt hij te overlijden. "schoonzus" blijft over en erft alles van hem (als dat als langstlevende is beschreven). Weer later overlijdt zij ook; erft haar familie nu alles (dus ook datgene wat broer uit ouderlijk huis heeft meegenomen)Correct
Een samenlevingscontract kan ook een verblijfsbeding bevatten.

Wanneer de eerste partner komt te overlijden gaat het huis en verpande levensverzekering (overige spullen weet ik niet zeker) naar de overgebleven partner.

Kom je vlak na elkaar te overlijden dan gaat alles naar de nabestaande van de langstlevende.
Volgens mij kun je in je testament wel laten opnemen dat de erfenis na het overlijden van de langstlevende partner wordt verdeeld over de nabestaanden van beide partners.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:mooiedromen schreef op 26 juli 2011 @ 09:41:

Een samenlevingscontract kan ook een verblijfsbeding bevatten.

Wanneer de eerste partner komt te overlijden gaat het huis en verpande levensverzekering (overige spullen weet ik niet zeker) naar de overgebleven partner.

Kom je vlak na elkaar te overlijden dan gaat alles naar de nabestaande van de langstlevende.Staat doorgaans standaard in een samenlevingscontract. Let wel: dit beding gaat alleen over de goederen en zaken die gemeenschappelijk verkregen zijn. Privezaken vererven volgens de wet als er geen testament is. Voor samenwoners is het dan raadzaam om ook een testament te maken. Zeker als een van de partners een groot vermogen heeft danwel een groot vermogen kan verwachten.
Een verblijvingsbeding in een samenlevingscontract regelt dat als er 1 komt te overlijden de gezamenlijke spullen naar de langstlevende gaan. Zondee testament gaan de privezaken naar de ouders en broers en zussen. Dus als het huis gezamenlijk is aangekocht gaat het naar de langdtlevende. Komt echt je schoonfamilie niet bij je wonen
Bedankt voor jullie reacties.

Zoiets bedacht ik mij idd ook Susan, dat het zo in elkaar zal zitten. Dat hele erfenis-gebeuren is maar knap ingewikkeld. Kijk, ik ben het er natuurlijk helemaal mee eens dat stellen het moeten regelen op de manier waarbij zij zichzelf goed voelen.

Maar zo was er vandeweek dus een discussie bij ons aan de koffietafel over een man die zelf uit een zeer vermogende familie kwam, hij heeft in het verleden behoorlijk wat van zijn ouders geerfd. Hij is, tot twee jaar geleden, altijd alleen geweest. Toen is hij aan de haak geslagen door een vrouw met dollartekens in de ogen (zo gaat het verhaal tenminste). Hij overleed zelf een half jaar geleden. Zijn partner bleef dus (financieel gezien) zeer goed verzorgd achter. Nu is zij ook overleden en het lijkt erop dat al het geld nu naar haar familie gaat. Kijk, en daar hadden we een pittige discussie over. Het ene kamp vond gevoelsmatig dat het geld terug moest naar zijn eigen familie, het andere kamp vond dat haar familie er recht op had.

Affijn, wij hebben geen geld en maar 1 kind. Er vanuit gaande dat we bij elkaar blijven "tot de dood ons scheidt" zal er in ons geval geen groot probleem ontstaan
quote:Susan schreef op 26 juli 2011 @ 20:33:

Volgens mij kun je in je testament wel laten opnemen dat de erfenis na het overlijden van de langstlevende partner wordt verdeeld over de nabestaanden van beide partners.Klopt. Zo hebben vriend en ik het pas geleden bij de notaris laten regelen.
Ja, zo hebben wij het een paar weken geleden ook laten regelen. Ik heb 2 zussen, vriend 3 broers. Toen moesten we ook nog kiezen of het geld fifty-fifty verdeeld werd over beide "kanten" (dan krijgen mijn zussen dus een groter deel dan zijn broers) of dat we het totaal door 5 delen en alle personen evenveel geven. Voor dat laatste gekozen.

Tja.... waar je toch allemaal over na moet denken

Bedenk me wel dat dit werd benoemd bij "het neerstordende vliegtuig scenario" m.a.w. dat we allemaal tegelijk overlijden. Ga ik eerst, en later mijn vriend dan weet ik niet of het ook nog verdeeld wordt over beide families.....?
Ja Konela, volgens mij zit daar namelijk nog een probleem, maar dat zal dan in een testament ook wel uitvoerig besproken worden.

Ik draaf misschien wat door, maar dit heeft me dus allemaal wat aan het denken gezet. Want stel je voor dat jouw partner als eerste overlijdt, jouw contact met zijn broers verwaterd enigzins, jij wint vervolgens de staatsloterij en komt ook te overlijden, dan plukken zij daar uiteindelijk ook nog de vruchten van.

Ach, jij hebt dan toch niets meer aan het geld, maar dat idee staat me op een of andere manier wat tegen, het gevoel dat jouw zussen daar dan toch meer recht op zouden moeten hebben.

Maar ik neem aan dat in dat soort gevallen allemaal oplossingen geboden kunnen worden in een testament.
En je kunt je testament natuurlijk aanpassen na het overlijden van je partner.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven