Nieuwe relatie: gewoon geregeld hebben
zaterdag 3 januari 2026 om 13:51
Ben ruim een jaar gescheiden en al jaren de facto en ik zou graag een nieuwe relatie hebben. Het lijkt me fijn om weer geliefd te zijn, zelf lief te hebben, gezellige dingen samen te doen, knuffelen, seks, de hele rambam (behalve samenwonen, gewoon een leuke LAT). En ik zou heel graag van dat gevoel af raken. Het voelt nu als een drang, als iets dat ik geregeld wil hebben, dat op m'n lijstje afgevinkt moet worden zoals stofzuigen en cadeautjes kopen. Het is, denk ik, prettiger als ik er relaxter in sta en meer tevreden wordt met m'n leven als single.
Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor anderen na een relatiebreuk? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor anderen na een relatiebreuk? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
zaterdag 3 januari 2026 om 14:09
zaterdag 3 januari 2026 om 14:15
.
Ik date af en toe. Ik denk niet dat ik te weinig kieskeurig ben eerlijk gezegd. Er zijn heel zelden mannen die ik leuk vind. Verder ben ik ook blij met m'n nieuwe leven, maar ik mis dus wel geliefd zijn en lief hebben. Dat maakt het leven en mijzelf ook zachter. De "aanvulling geen invulling"-mantra ken ik natuurlijk ook.
Ik ben vooral benieuwd hoe het voor anderen was of is. Of het herkenbaar is bijvoorbeeld.
zaterdag 3 januari 2026 om 14:29
Ik was helemaal klaar met mannen na mijn scheiding en vond het heerlijk alleen met mijn kinderen. Toen liep ik iemand tegen het lijf op een feestje waarmee ik ineens een enorme klik voelde en inmiddels zijn we al een tijdje samen. Een heel andere man dan mijn ex. Een relatie is wat mij betreft een toevoeging, geen must.
Ik denk dat je er zeker relaxter in moet gaan staan. Volgens mij is de datewereld een jungle, denk niet dat ik me daar ooit in had willen begeven.
Ik denk dat je er zeker relaxter in moet gaan staan. Volgens mij is de datewereld een jungle, denk niet dat ik me daar ooit in had willen begeven.
zaterdag 3 januari 2026 om 14:38
zaterdag 3 januari 2026 om 14:45
Ik luisterde laatst een uitzending van de aflevering OM denken podcast. Met dit thema. Ook iemand die heel graag een relatie wilde. En die van haar omgeving allerlei adviezen kreeg (het komt vanzelf, niet zo druk mee bezig zijn, datingsites zijn maar niets etc).
De psycholoog kwam uiteindelijk met de gast tot de conclusie dat het een heel normaal menselijk verlangen is om een relatie te willen en geliefd te zijn. Niet iedereen is happy single en dat is prima. En dat het prima is daar actief mee bezig te zijn. Aangezien zoiets maar zelden spontaan komt bij iedereen. En waarom gaan afwachten tot er misschien iets voorbij komt ipv er actief achteraan te gaan.
Het enige waar je goed op moet letten was tijdig stoppen bij relaties die voor jou niet goed zijn (dus niet jezelf verliezen om maar een relatie te hebben).
En je eigen persoonlijke leven goed op orde hebben en houden. Dus tijd en aandacht voor werk, familie, sport etc.
De psycholoog kwam uiteindelijk met de gast tot de conclusie dat het een heel normaal menselijk verlangen is om een relatie te willen en geliefd te zijn. Niet iedereen is happy single en dat is prima. En dat het prima is daar actief mee bezig te zijn. Aangezien zoiets maar zelden spontaan komt bij iedereen. En waarom gaan afwachten tot er misschien iets voorbij komt ipv er actief achteraan te gaan.
Het enige waar je goed op moet letten was tijdig stoppen bij relaties die voor jou niet goed zijn (dus niet jezelf verliezen om maar een relatie te hebben).
En je eigen persoonlijke leven goed op orde hebben en houden. Dus tijd en aandacht voor werk, familie, sport etc.
zaterdag 3 januari 2026 om 15:05
Bij mij is het ongeveer ook zo gegaan, alleen ben ik diegene na eerste dag Tinder tegengekomen. Totaal onverwachts want ik had er al veel in de blokkeerlijst staan.Happening schreef: ↑03-01-2026 14:29Ik was helemaal klaar met mannen na mijn scheiding en vond het heerlijk alleen met mijn kinderen. Toen liep ik iemand tegen het lijf op een feestje waarmee ik ineens een enorme klik voelde en inmiddels zijn we al een tijdje samen. Een heel andere man dan mijn ex. Een relatie is wat mij betreft een toevoeging, geen must.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 3 januari 2026 om 15:20
Bijzonder dat je klaar was met mannen, wel op Tinder ingeschreven stond en het tegenkomen van een iemand via Tinder dan ‘totaal onverwachts’ noemt.GroenTuintje schreef: ↑03-01-2026 15:05Bij mij is het ongeveer ook zo gegaan, alleen ben ik diegene na eerste dag Tinder tegengekomen. Totaal onverwachts want ik had er al veel in de blokkeerlijst staan.
zaterdag 3 januari 2026 om 15:46
Ik heb het verlangen wel naar liefde, seks, knuffelen, gezien worden, maar ik ga niet actief op zoek. Een relatie vind ik niet zaligmakend en ik weet niet of ik er wel aan toe ben. En ik ga geen ander mens gebruiken puur voor mijn behoeftes. Met een onvervuld verlangen leven kan ook.
Alleen zijn moest ik aan wennen, ik heb me verschrikkelijk gevoeld maar nadat dat over ging vind ik het eigenlijk wel prima en vaak juist leuk. Heb met niemand wat te maken, no strings attached, veel tijd voor mezelf en vrienden/familie.
Dat idee van een relatie moeten afvinken ken ik niet, ik mis de genegenheid meer dan het concept van een relatie.
Alleen zijn moest ik aan wennen, ik heb me verschrikkelijk gevoeld maar nadat dat over ging vind ik het eigenlijk wel prima en vaak juist leuk. Heb met niemand wat te maken, no strings attached, veel tijd voor mezelf en vrienden/familie.
Dat idee van een relatie moeten afvinken ken ik niet, ik mis de genegenheid meer dan het concept van een relatie.
zaterdag 3 januari 2026 om 15:55
Tja, ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou klikken. Plus diegene kende weer mensen die ik ook goed kenden, dus een volkomen vreemde is het niet. Misschien heeft dat ook wel geholpen
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 3 januari 2026 om 16:01
Jij was toch nog maar echt net weg bij je ex meende ik gelezen te hebben ergens?GroenTuintje schreef: ↑03-01-2026 15:55Tja, ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou klikken. Plus diegene kende weer mensen die ik ook goed kenden, dus een volkomen vreemde is het niet. Misschien heeft dat ook wel geholpen![]()
TO: Ik herken het niet. Ik ben ook single, 6 jr inmiddels, en ik weet niet eens of ik uberhaupt nog wel een relatie wil/kan. Lijkt me echt vervelend wanneer het een soort "moeten" wordt. Proberen los te laten klinkt waarschijnlijk makkelijker dan gedaan maar daar zou ik me wel op gaan richten. Juist om er voor jezelf niet zo mee bezig te zijn.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:08
.evelien2010 schreef: ↑03-01-2026 14:45...
Toen ik de OP schreef, dacht ik ook: dit is toch heel normaal, geliefd willen zijn en dat ook geven? Ik zal de podcast eens opzoeken. Bedankt voor de tip. Ben wel benieuwd wat ze er allemaal over zeggen. Zou het zelf wel prettig vinden als het onrustige gevoel dat ik erbij heb minder wordt. Dat voelt niet helemaal okay.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:12
.
Hoe lang heb je moeten wennen aan alleen zijn, bijtie? Was dat een kwestie van maanden of jaren?
zaterdag 3 januari 2026 om 16:45
TO, ik zou sowieso de druk van 'een relatie willen of afvinken' eraf halen. Je kunt ook af en toe op date gaan met iemand omdat je het wellicht leuk vindt om mensen te ontmoeten. Komt er een vriendschap uit? Leuk! Komt er een relatie uit? Nog leuker! Maar content zijn met jezelf als alleenstaande is het allerbelangrijkste. Een relatie kan altijd nog!
zaterdag 3 januari 2026 om 16:57
Heb je voor je huwelijk bijvoorbeeld een periode alleen gewoond/geleefd, ook zonder partner erbij in een LAT-situatie waarmee je afsprak? Zo ja, dan kan je misschien proberen terug te halen wat je daarin fijn vond/wat jou energie gaf. Zo nee, is het misschien fijn om, naast dat hele menselijke en begrijpelijke verlangen naar een partner, daar nog wat meer in te duiken.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:21
Eerder jaren, maar ik denk dat ik relaties gebruikte om iets af te dekken wat in mezelf niet goed zat.
Heb mezelf soms moeten forceren om geen datingapp aan te slingeren. Dat leek me geen gezond teken.
Ik denk wel dat mensen heel geschikt zijn om in paartjes te leven dus op zich geen rare wens om een partner te zoeken. Maar je zou kunnen onderzoeken wat voor verlangen er achter zit, dat kan van alles zijn.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:54
Er is toch niets mis met graag een relatie willen? Hebben al die mensen met een partner het dan verkeerd?
Sommige mensen zijn happy single en blijven dat, andere niet. Ik hoor bij de laatste categorie. Ik ben jaren happy single geweest maar hoe ouder ik word hoe liever ik een partner zou hebben. De gadachte aan alleen oud worden vind ik verschrikkelijk.
Sommige mensen zijn happy single en blijven dat, andere niet. Ik hoor bij de laatste categorie. Ik ben jaren happy single geweest maar hoe ouder ik word hoe liever ik een partner zou hebben. De gadachte aan alleen oud worden vind ik verschrikkelijk.
zaterdag 3 januari 2026 om 18:25
Er is niks mis met graag een relatie willen. Maar er zijn wel een hoop mensen die zó graag een relatie willen dat ze alles aangrijpen, en van alles accepteren waar ze helemaal niet gelukkig van worden. Ik kan echt niet geloven dat iemand elke keer binnen twee maanden na een breuk tegen iemand aanloopt die echt goed bij ze past. Dan wil je gewoon echt heel erg graag niet alleen zijn.Attraverso schreef: ↑03-01-2026 17:54Er is toch niets mis met graag een relatie willen? Hebben al die mensen met een partner het dan verkeerd?
Ik ben al heel lang single, heb inmiddels ook alleen (met donor) een kind gekregen. En ik heb lang gedacht dat er iets mis was met mij, omdat ik niet de ene relatie na de andere had. Inmiddels denk ik dat ik gewoon best goed ben in alleen zijn, en juist vrij hoge eisen stel. Iemand moet echt een aanvulling zijn, anders vind ik het ook prima zo. En dat (iemand die ik zo leuk vind dat het een aanvulling zou zijn) kom ik dus eigenlijk nooit tegen. Ik ken best wat relaties waarbij ik denk: tja, je hebt wel een relatie. Maar of jullie daar nou zo gelukkig van worden….
zaterdag 3 januari 2026 om 19:22
Niks mis mee met een relatie willen.
TO, heb je genegenheid/intimiteit met vrienden en/of familie of was dit iets dat je alleen met je partner had?
Heb je hechte banden buiten relaties om? Hoeft niet, ik vind het persoonlijk wel heel fijn.
En het maakte dat ik ook alleen oud had kunnen worden... Nu ja dat was iets wat ik helemaal niet wilde maar het zou gelukt zijn zeg maar.
De intimiteit die je met je partner hebt is natuurlijk anders, maar als ik helemaal niks aanraak wat ik liefheb is dat, voor mij, lastig. Ik heb wel knuffels nodig
Ben zelf bijna 30 jaar alleen geweest dus ik kan het weten (van geboorte tot 1e relatie).
TO, heb je genegenheid/intimiteit met vrienden en/of familie of was dit iets dat je alleen met je partner had?
Heb je hechte banden buiten relaties om? Hoeft niet, ik vind het persoonlijk wel heel fijn.
En het maakte dat ik ook alleen oud had kunnen worden... Nu ja dat was iets wat ik helemaal niet wilde maar het zou gelukt zijn zeg maar.
De intimiteit die je met je partner hebt is natuurlijk anders, maar als ik helemaal niks aanraak wat ik liefheb is dat, voor mij, lastig. Ik heb wel knuffels nodig
Ben zelf bijna 30 jaar alleen geweest dus ik kan het weten (van geboorte tot 1e relatie).
zaterdag 3 januari 2026 om 23:16
.Timetraveler schreef: ↑03-01-2026 16:57Heb je voor je huwelijk bijvoorbeeld een periode alleen gewoond/geleefd, ook zonder partner erbij in een LAT-situatie waarmee je afsprak? Zo ja, dan kan je misschien proberen terug te halen wat je daarin fijn vond/wat jou energie gaf. Zo nee, is het misschien fijn om, naast dat hele menselijke en begrijpelijke verlangen naar een partner, daar nog wat meer in te duiken.
Ik heb best een tijd alleen gewoond, toen ik studeerde, en vond dat toen prima. Ik ken dit gevoel ook helemaal niet, het is nieuw en verbaast me een beetje.
zaterdag 3 januari 2026 om 23:20
.It-is-joysjuhhh schreef: ↑03-01-2026 19:22Niks mis mee met een relatie willen.
Met vrienden en familie heb ik goede banden en een vrij goed sociaal netwerk. Geen lichamelijke genegenheid, wel twee keer een fwb even, maar dat vond ik toch wat ingewikkeld. Knuffels mis ik indd ook.
zondag 4 januari 2026 om 07:42
ik heb dit ook zo ervaren, die drang om een relatie. ik bleef vaak thuis, ik ging niet meer uit. Totdat ik dan eenmalig met een vriend uit ging in een stad waar veel mooie vrouwen te spotten zijn . Toen merkte ik hoe groot mijn verlangen nog was. ik kon niet stoppen met rondkijken, ik zocht connectie. Dit was wel confronterend hoe groot het verlangen nog was. Dit was ook het moment dat het voor mij klaar was. ik wilde niet meer zo afhankelijk zijn van dit verlangen. ik gaf het dus op om nog een relatie te willen. Het enige verschil was nu, het verlangen bleef maar ik gaf er geen aandacht meer aan. ik bood geen weerstand meer. Wat mij ook heeft geholpen om geen relatie meer te willen, is dat Ik inzag dat een relatie voor mij gewoon niet werkt. Voor mij is het te complex. Wat voor mij ook een waarheid is, is dat single zijn ook gewoon een realiteit is. Net zoals een relatie hebben de realiteit is. Er is dus niets mis met single zijn. En in mijn geval denk ik dat het beter is om single te zijn dan in een relatie te zijn.
zondag 4 januari 2026 om 09:20
Nee die kom ik tot op heden ook nog niet tegen. Ik kan wel verliefd zijn en sterke chemie/aantrekking ervaren met iemand, maar dat blijkt geen garantie voor een goede relatie. Rationeel zie ik dan wel dat het niet kan werken.
Ik ben het eerder dan alsnog wel aangegaan onder het mom van het hoeft niet perfect. Maar dat is het ook niet. Ik denk dat relaties voor mij ook te ingewikkeld zijn, hoe ouder ik word hoe minder ik van het concept lijk te begrijpen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in