Geld & Recht alle pijlers

grrr die verdomde belastingdienst ook!

21-07-2011 20:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Begin maart heb ik online mijn belastingaangifte ingeleverd van 2010. Omdat ik de rente aftrek van mijn hypotheek jaarlijks wilde terug krijgen verwacht ik een redelijk bedrag. Tegelijkertijd heb ik een aanvraag ingediend om het voordeel maandelijks terug te gaan krijgen (ik ga weer een opleiding volgen en vind het een prettiger idee dat ik gewoon elke maand wat extra geld terug krijg ipv dat ik daar een jaar op moet wachten).

Omdat ik er maar niets van hoorde (van beide dingen) ben ik vanaf begin juli aan het bellen gegaan.

Nu kwam vorige week eindelijk de aap uit de mauw, het werkt schijnbaar zo: omdat ik 2 dingen tegelijkertijd in heb gediend heeft het 1 het ander geblokkeerd. De aanvraag om mijn hypotheek rente aftrek maandelijks uit te keren heeft dus mijn aangifte van 2010 geblokkeerd.

Het is nog de vraag waarom ik dus niet binnen zoveel weken iets van die aanvraag heb gehoord, daar is dus al iets mis gegaan.

Maar nu komt het: de belastingdienst gaat mij dus binnen nu en 3 (!) jaar berichten over mijn aangifte 2010. Ik baal hier verschrikkelijk van en voel me echt van het kastje naar de muur gestuurd. Steeds als ik hier iemand voor aan de telefoon heb heb ik het idee dat ze er overheen ratelen en als leek zijnde snap ik er ondertussen helemaal niets meer van.

Maar kan de belastingdienst dit zomaar maken. Ze maken in mijn ogen nu namelijk 2 fouten: Mijn aanvraag voor de hypotheekrente aftrek niet op tijd in behandeling nemen (duurt nu nog zeker 6 weken voordat ik er bericht over ga krijgen) en mij dus niet berichten over het feit dat er duidelijk iets mis is gegaan met mijn aangifte/aanvraag. waarom wordt dat niet aangegeven dat dat niet samen kan en waarom hoor ik dat pas 4 maanden later nadat ik er 5 keer zelf voor heb moeten bellen?

Ik heb deels al rekening gehouden met het geld (al is het niet op korte termijn gelukkig) maar het benauwd me wel dat ik er misschien nog 3 jaar op moet wachten. Ik probeer nu namelijk een flinke buffer op te bouwen ivm een fulltime stage periode aan het einde van mijn opleiding over 2 jaar.

Weet ook iemand of ik uiteindelijk een rente krijg over het geld waar ik nu op wacht of een andere compensatie?

stel namelijk dat mijn huidige rente van mijn spaarrekening op 2.6 blijft staan dan loop ik toch wel redelijk wat geld mis stel dat het geld pas over 3 jaar mijn kant op komt.

Wie heeft soortgelijk ook een keer meegemaakt en zijn er dingen die ik nu al kan doen (bezwaar maken voordat ik bericht heb gekregen bijvoorbeeld?)

pff heel verhaal maar ik baal dus echt verschrikkelijk nu...

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:2_day schreef op 23 juli 2011 @ 18:15:

[...]

... De redenatie die de belastingdienstmedewerker tegen je aanhoudt is dus een zoethoudertje. Er zal best iets mis zijn, maar het verhaal zoals jij dit benoemt is absoluut niet standaard, en heb ik nog nooit meegemaakt. Vreemd dat een dergelijke verklaring wordt gegeven.....

.... Dus even afwachten lijkt me een betere keuze dan een topictitel met dergelijk taalgebruik....

Ik vind alleen door het feit dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt, dat de belastingdienst verschillende 'beloftes' doet en het niet nakomt en dat ik er zelf na 4 maanden pas achter kom nadat ik tig keer heb gebeld genoeg redenen om mijn gal even te spuwen dmv van dit topic incl de topicnaam.

En nee ik vind niet dat ik daar te ver in ga.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@2day . Heel fijn voor jou dat jij mijn ervaring niet deelt. Ik heb deze ervaring dus wel (recent) en heb het ook al vaker gehoord in mijn omgeving. Ik bedoelde trouwens dat een bezwaar maken geen nut had omdat er geen beschikking is maar dat had ik verkeerd getikt.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat to enorm baalt van dit gedoe. Wanneer je problemen hebt met de belastingdienst kan het heel frusterend zijn omdat het vaak lijkt dat het de mensen die je aan de telefoon krijgt gewoon niet kan schelen en dan heb je soms eindelijk iemand waar je vertrouwen in hebt en dan blijkt dat ook die hun belofte niet te kunnen waarmaken.

Het taal gebruik ed vind ik nogal meevallen vergeleken met wat hier soms voorbij komt. Beter dat ze hier even haar gal spuugt dan aan de telefoon :D

Daarnaast schrijf je dat er niets is misgegaan, dat is er wel. Dat geeft de belastingdienst zelf toe. De aangifte over 2010 en aanvraag vt 2011 blijven hangen in het systeem. Dan gaat het dus niet goed.

Normaal zegt de belastindienst tenslotte dat als jij voor 1 april aangifte doet je voor 1 juli bericht moet ontvangen.

@Adios, succes met afwachten en ik hoop dat ze zich dit keer aan hun belofte houden.
quote:valentinamaria schreef op 23 juli 2011 @ 12:08:

@poldervrouw, in jouw geval moet je gewoon naar het belastingkantoor gaan en eisen dat ze het regelen.

mijn broer had een vergelijkbaar geval, die heeft daar een gesprek geeist, en gezegd niet eerder te vertrekken dan voor de zaak geregeld was.

dat is gelukt, binnen een paar uur was het klaar.och. we zijn overal al geweest.. regio kantoor, inspecteur, ombudsman etc.. maar het kan en het mag.. Het is in onderzoek en zolang ze keurig om de zoveel maanden berichten kunnen ze weer even vooruit.. We hebben daar uren gezeten, geeeist dat ze het terplekke uitzochten, persoonlijk alle kopietjes afgegeven .. maar het mag /. mocht niet baten... nu bel ik iedere maand even om te laten weten dat ik het nog niet vergeten ben ....
quote:adios schreef op 26 juli 2011 @ 08:25:

[...]

Ik vind alleen door het feit dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt, dat de belastingdienst verschillende 'beloftes' doet en het niet nakomt en dat ik er zelf na 4 maanden pas achter kom nadat ik tig keer heb gebeld genoeg redenen om mijn gal even te spuwen dmv van dit topic incl de topicnaam.

En nee ik vind niet dat ik daar te ver in ga.

- wanneer je stelt dat de belastingtelefoon voor particulieren uiterst slechte antwoorden geeft, dan deel ik dat met je. Dat men niet verder zoekt dan de neus lang is, idem. Dat je daarvoor diverse malen moet bellen, helemaal juist. De belastingdienst zelf geeft informatie naar buiten dat de tevredenheid stijgt (geloof jij het?) en dat de bereikbaarheid beter wordt.

- Daarnaast belt men op terugbelverzoeken slecht terug. Ook dat is waar. Voor particulieren kan ik me voorstellen dat het lijkt op kastje naar de muur sturen.

maar,

en dat wilde ik aangeven,

als men dan eenmaal voor je aan de gang is en je de eerste drempel genomen hebt, zoals nu, dan is mijn ervaring dat het over het algemeen (snel) goedkomt.

Vandaar mijn nuancering: roestigjes maar, het komt vast wel goed.

Noem eens een andere publieke instelling die beter werkt of beter bereikbaar is? Overal is het pet, en overal kom je hetzelfde tegen.

Daarnaast geef je aan dat je sinds juli aan het bellen bent. Dat dat een paar keer is geweest neem ik zomaar van je aan. Maar is je verwachting reeel (en galspugen waard ) dat de belastingdienst je als service in april al zou bellen: leuk dat je je aangifte hebt ingeleverd, maar we zijn m kwijt of hij staat een beetje vast ergens, dat je het alvast weet dat je voor juli niks gaat krijgen....? Lijkt me ook niet zo reeel.

Heb je wat aan mijn info over heffingsrente? Succes dr mee in ieder geval.

Overigens was het allemaal no offence bedoeld hoor. Dus pak het niet te zwaar op. We hebben simpelweg een andere kijk op fatsoen en het gebruik van (bastaard)vloeken.

Ben benieuwd of het binnenkort geregeld is voor je. Mocht dat niet het geval zijn, zoek in je kennissenkring naar een kenner. Belastingadviseurs hebben eigen telefoonnummers waar men wat sneller toegang heeft tot de juiste personen, en wat sneller tot de kern van het probleem komt. Meestal is dit soort zaken dan zo gepiept.
quote:mooiedromen schreef op 26 juli 2011 @ 11:15:

@2day . Heel fijn voor jou dat jij mijn ervaring niet deelt. Ik heb deze ervaring dus wel (recent) en heb het ook al vaker gehoord in mijn omgeving. Ik bedoelde trouwens dat een bezwaar maken geen nut had omdat er geen beschikking is maar dat had ik verkeerd getikt.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat to enorm baalt van dit gedoe. Wanneer je problemen hebt met de belastingdienst kan het heel frusterend zijn omdat het vaak lijkt dat het de mensen die je aan de telefoon krijgt gewoon niet kan schelen en dan heb je soms eindelijk iemand waar je vertrouwen in hebt en dan blijkt dat ook die hun belofte niet te kunnen waarmaken.

Het taal gebruik ed vind ik nogal meevallen vergeleken met wat hier soms voorbij komt. Beter dat ze hier even haar gal spuugt dan aan de telefoon :D

Daarnaast schrijf je dat er niets is misgegaan, dat is er wel. Dat geeft de belastingdienst zelf toe. De aangifte over 2010 en aanvraag vt 2011 blijven hangen in het systeem. Dan gaat het dus niet goed.

Normaal zegt de belastindienst tenslotte dat als jij voor 1 april aangifte doet je voor 1 juli bericht moet ontvangen.

@Adios, succes met afwachten en ik hoop dat ze zich dit keer aan hun belofte houden.

- ik kan niet beoordelen of het fout lezen van de bezwaarschriften die jij bedoelt ligt aan de kwaliteit van de lezer, of aan de kwaliteit van de schrijver.

- dat TO baalt snap ik, en kan ik zelfs terecht vinden. Er zijn, zoals ik hiervoor schreef, ook dingen die ik helemaal niet terecht vind, omdat je ze simpelweg niet (op die wijze) kunt verwachten van een organisatie als de belastingdienst.

- wijze van uitdrukken: ik hoef mn standpunt vast niet te herhalen

- wat ik bedoel met 'er is nog niets misgegaan' is het volgende: er is nog niet gereageerd op een verzoek opleggen VT 2011 en er is nog niet gereageerd op het indienen van een aangifte. Verzoek opleggen VT 2011 had qua termijn al wel gemogen, maar omdat er nog geen VT is, kan deze ook nog niet fout zijn.

Daarnaast geeft de belastingdienst aan dat zij streeft naar het opleggen van een VA/VT voor 1 juli als de aangifte is ingediend voor 1 april. Let op de bewoording: streeft naar.....zij is niets verplicht, en deze verplichting ligt ook nergens op die wijze vast. Dat wij dat er in de wandelgangen van maken......das wat anders. Oftewel, er is ook daar eigenlijk nog niets misgegaan. Daar doelde ik op.

- er is in het verwerkingsproces inderdaad iets misgegaan. Dat aangiften stomweg blijven hangen is al een paar jaar bekend. Alleen dat dat door het tegelijk aanvragen van een VT voor een ander jaar is gekomen (een totaal ander proces) is compleet nieuw voor me. Die versie heb ik nog nooit gehoord. Zo leert men dus elke dag weer bij hé!

Ennuh, de zon schijnt wel niet, maar blijven lachen he!
quote:2_day schreef op 23 juli 2011 @ 18:23:

[...]

Bezwaar maken tegen een beschikking die nog niet bestaat....zinloos, en onmogelijk. Niet doen dus.

Waarom bezwaar? Er is toch nog niets fout gegaan? Er is alleen nog niets gedaan...dat is het probleem.

Dit is onjuist, er is een mogelijkheid tot bezwaar tegen het niet (tijdig) nemen van een besluit. Indien een overheidsorgaan een besluit zou moeten nemen en dat niet binnen de daarvoor geldene termijnen doet (of indien er geen termijnen voor zijn aangewezen binnen de algemene redelijke termijn) kun je een dergelijk bezwaar indienen. Eisen aan een dergelijk bezwaar zijn hetzelfde als aan ieder ander bezwaar, behalve dat je natuurlijk niet kunt refereren aan een besluit, maar moet refereren aan de gronden waarop het besluit genomen had moeten worden.
Als je de schriftelijke ingebrekestelling zoals deze wordt benoemd in onder andere 4:17 lid 3 AWR met alle macht wilt benoemen als een bezwaarschrift tegen een overheidsorgaan wegens het onjuist handelen, meer specifiek het niet voldoen aan art 4:13 AWR, van mij mag je. Ik ga subiet door het stof want die denk-move had ik niet voorzien.

Maar misschien moet je dan zelf ook even volledig zijn en het verbeuren van een dwangsom toelichten. Dáár heeft de to tenminste wat aan... ;)
quote:2_day schreef op 27 juli 2011 @ 19:54:

Als je de schriftelijke ingebrekestelling zoals deze wordt benoemd in onder andere 4:17 lid 3 AWR met alle macht wilt benoemen als een bezwaarschrift tegen een overheidsorgaan wegens het onjuist handelen, meer specifiek het niet voldoen aan art 4:13 AWR, van mij mag je. Ik ga subiet door het stof want die denk-move had ik niet voorzien.

Maar misschien moet je dan zelf ook even volledig zijn en het verbeuren van een dwangsom toelichten. Dáár heeft de to tenminste wat aan... ;) Ik denk inderdaad dat dit niet precies is waar TO naar op zoek is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven