Taart hulp gevraagd
donderdag 28 juli 2011 om 10:40
Ik heb gister 2 taarten gebakken. Doe ik nooit. Maar ik ben jarig, en ik vind zoiets leuk om te doen.
1 overheerlijke appeltaart.
En een hazelnootschuimtaart.
Alleen die laatste is niet zo geworden zoals het hoort.
Ik plaats hieronder het recpet even.
Wie kan me helpen het goed te krijgen?
Ik moet er namelijk nog 1 maken voor morgen.
Ik heb me precies aan het recept gehouden. Behalve op de bovenkant van de taart nog wat nougatine gedaan omdat ik niet genoeg nootjes had voor de zijkanten..
Maar de taart (binnenkant) was mierzoet...
En de 3 lagen eiwitschuim waren verdwenen. De smaak was goed, maar het knapperige schuim is zeg maar opgelost.
De room ertussen had ik dik opgeklopt.
Wat doe ik verkeerd??
Hazelnootschuimtaart
Benodigdheden:
200 gram blanke hazelnoten
1,5 e.l. maizena
4 eiwitten (meringuebeslag)
240 g (poeder)suiker (meringuebeslag)
75 g (poeder) suiker (vulling)
0,5 dl versgezette pittige (espresso) koffie (vulling)
0,5 liter slagroom (vulling)
2 zakjes slagroomversteviger (vulling)
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 100 graden C. Bekleed een bakblik met bakpapier en teken hier drie cirkels van 18 cm op.
Maal 150 g hazelnoten fijn in de keukenmachine. Schep de maizena erdoor.
Hak de rest van de hazelnoten in de keukenmachine grof en rooster ze in een droge koekenpan goudbruin.
Bereid het meringuebeslag: doe de eiwitten in een kom en klop ze met de handmixer zo stijf dat er pieken blijven staan. Voeg dan al kloppend in gedeelten de suiker toe en blijf kloppen tot het beslag taai wordt en gaat glanzen. Schep het notenmengsel er luchtig door. Strijk het deeg in de cirkels uit, strijk de bovenkant glad. Laat de meringue in de oven in 1 uur drogen, het liefst met de ovendeur op een kier, en daarna afkoelen.
Hak de rest van de hazelnoten grof in de keukenmachine en rooster ze in een droge koekenpan goudbruin.
Los de poedersuiker op in de hete koffie. Klop in een grote kom de slagroom stijf met de koffie en de slagroomversteviger.
Afwerking: bestrijk de meringuebodems elk met een kwart van de mokkaroom en leg ze op een schaal op elkaar (ik heb eerst een schijf neergelegd, daarop de room, vervolgens een gebrokkelde schijf neergelegd, daarover room, daarop de laatse schijf en room, dat gaat iets makkelijker).
Bestrijk de zijkant rondom met de helft van de overgebleven slagroom en druk de geroosterde hazelnoten er tegenaan.
Serveertips
Garneer de taart met de mokkaroom, poedersuiker en eventueel chocolaatjes.
1 overheerlijke appeltaart.
En een hazelnootschuimtaart.
Alleen die laatste is niet zo geworden zoals het hoort.
Ik plaats hieronder het recpet even.
Wie kan me helpen het goed te krijgen?
Ik moet er namelijk nog 1 maken voor morgen.
Ik heb me precies aan het recept gehouden. Behalve op de bovenkant van de taart nog wat nougatine gedaan omdat ik niet genoeg nootjes had voor de zijkanten..
Maar de taart (binnenkant) was mierzoet...
En de 3 lagen eiwitschuim waren verdwenen. De smaak was goed, maar het knapperige schuim is zeg maar opgelost.
De room ertussen had ik dik opgeklopt.
Wat doe ik verkeerd??
Hazelnootschuimtaart
Benodigdheden:
200 gram blanke hazelnoten
1,5 e.l. maizena
4 eiwitten (meringuebeslag)
240 g (poeder)suiker (meringuebeslag)
75 g (poeder) suiker (vulling)
0,5 dl versgezette pittige (espresso) koffie (vulling)
0,5 liter slagroom (vulling)
2 zakjes slagroomversteviger (vulling)
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 100 graden C. Bekleed een bakblik met bakpapier en teken hier drie cirkels van 18 cm op.
Maal 150 g hazelnoten fijn in de keukenmachine. Schep de maizena erdoor.
Hak de rest van de hazelnoten in de keukenmachine grof en rooster ze in een droge koekenpan goudbruin.
Bereid het meringuebeslag: doe de eiwitten in een kom en klop ze met de handmixer zo stijf dat er pieken blijven staan. Voeg dan al kloppend in gedeelten de suiker toe en blijf kloppen tot het beslag taai wordt en gaat glanzen. Schep het notenmengsel er luchtig door. Strijk het deeg in de cirkels uit, strijk de bovenkant glad. Laat de meringue in de oven in 1 uur drogen, het liefst met de ovendeur op een kier, en daarna afkoelen.
Hak de rest van de hazelnoten grof in de keukenmachine en rooster ze in een droge koekenpan goudbruin.
Los de poedersuiker op in de hete koffie. Klop in een grote kom de slagroom stijf met de koffie en de slagroomversteviger.
Afwerking: bestrijk de meringuebodems elk met een kwart van de mokkaroom en leg ze op een schaal op elkaar (ik heb eerst een schijf neergelegd, daarop de room, vervolgens een gebrokkelde schijf neergelegd, daarover room, daarop de laatse schijf en room, dat gaat iets makkelijker).
Bestrijk de zijkant rondom met de helft van de overgebleven slagroom en druk de geroosterde hazelnoten er tegenaan.
Serveertips
Garneer de taart met de mokkaroom, poedersuiker en eventueel chocolaatjes.
donderdag 28 juli 2011 om 10:52
Hoe lang heb je de taart laten staan nadat hij was afgewerkt?
Ik kan me namelijk voorstellen dat het eiwitschuim "gesmolten" is door het vocht uit de slagroom.
Als je dit van te voren zou willen bereiden, dan zou ik de slagroom voor een botercreme vervangen (zoals in moccagebakjes)
Ik kan me namelijk voorstellen dat het eiwitschuim "gesmolten" is door het vocht uit de slagroom.
Als je dit van te voren zou willen bereiden, dan zou ik de slagroom voor een botercreme vervangen (zoals in moccagebakjes)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
donderdag 28 juli 2011 om 11:21
jojanneke heeft gelijk. de slagroom trekt in de schuim; hierdoor wordt het slap en niet zo lekker. schuim is een droge "korst" (banketbakkers taal, mijn vader heeft een banketbakkerij) waardoor het maar al te graag slagroom op neemt. Het is een mogelijkheid om het schuim af te sluiten met chocolade, waarna je de slagroom erop doet - dan moet het beter werken. Zorg alleen wel dat je schuim volledig is afgekoelt (ook van binnen!! dit duurt lang!) voordat je ze in de chocolade dumpelt. zorg ook dat je de chocolade op de juiste temparatuur hebt, dit luistert enorm nauw - anders stolt het amper.
of neem een mokkaroomvulling - zoals je bij de banketbakker ook ziet.
of neem een mokkaroomvulling - zoals je bij de banketbakker ook ziet.
donderdag 28 juli 2011 om 11:26
Bij mij werkt botercreme op meringuevulling heel goed. Blijft net zo lang goed als de taart. Je kunt dan de botercreme iets minder zoeten en op smaak maken met oploskoffie of een beetje cappuccino poeder. Dit mengsel kun je ook heel goed gebruiken om de zijkanten te bewerken. Blijft veel langer en mooier in vorm dan slagroom.
donderdag 28 juli 2011 om 13:58
uurtje of 4 heb ik de taart in de koelkast bewaard.
Het schuim was helemaal afgekoeld, paar uur laten staan.
Ik denk als ik het schuim in de chocola ga dompelen het helemaal uit elkaar valt. Het was al zoo kwetsbaar..
Botercreme? Wordt het dan niet helemaal vettig?
Ik had de slagroom met de 2 zakjes klopfix al met hele sterke espresso gedaan.
Heeft iemand een receptje hoe jullie het maken dan?? Want de smaak was wel erg goed vonden we (behalve voor sommigen echt te zoet).
Het schuim was helemaal afgekoeld, paar uur laten staan.
Ik denk als ik het schuim in de chocola ga dompelen het helemaal uit elkaar valt. Het was al zoo kwetsbaar..
Botercreme? Wordt het dan niet helemaal vettig?
Ik had de slagroom met de 2 zakjes klopfix al met hele sterke espresso gedaan.
Heeft iemand een receptje hoe jullie het maken dan?? Want de smaak was wel erg goed vonden we (behalve voor sommigen echt te zoet).
donderdag 28 juli 2011 om 17:37
Inderdaad, door de slagroom wordt de meringue vochtig. Het blijft wel lekker hoor, maar je taart blijft niet echt mooi in vorm en wordt heel zacht/slap.
Mokkacreme maken en dat er tussen smeren. Dus botercreme op smaak brengen met hazelnootpate en mokkaextract. Dan heb je een fantastische mokkavulling die je tussen de meringues en er overheen smeert. Dan de fijngehakte hazelnoten erover strooien en aan de zijkanten en dan toeven spuiten van de mokkacreme. Zo lekker!
Mokkacreme maken en dat er tussen smeren. Dus botercreme op smaak brengen met hazelnootpate en mokkaextract. Dan heb je een fantastische mokkavulling die je tussen de meringues en er overheen smeert. Dan de fijngehakte hazelnoten erover strooien en aan de zijkanten en dan toeven spuiten van de mokkacreme. Zo lekker!
donderdag 28 juli 2011 om 17:51
Als liefhebber van schuim en alles wat met mokka te maken heeft, heb met de gebaksjoker van AH een mokkaschnitte gekocht en in m'n eentje verobert in 2 dagen tijd, lees ik maar even mee.
Ik ga alleen zaterdag op vakantie, dus wordt het pas over een week of 2,5 dat ik het ga uitproberen.
Klopfix van Dr.Oetker gebruik ik ook altijd en een goede botercrême, mokkacrême is inderdaad een goede oplossing.
Als je bijv. van die Italiaanse kleine harde schuimkoekjes hebt bij de koffie hoef je ze nauwlijks meer dan enkele seconden in de koffie te dippen voordat het schuimkoekje helemaal zacht is. Dat is hetzelfde principe.
In ieder geval veel succes met de taart.
Ik ga alleen zaterdag op vakantie, dus wordt het pas over een week of 2,5 dat ik het ga uitproberen.
Klopfix van Dr.Oetker gebruik ik ook altijd en een goede botercrême, mokkacrême is inderdaad een goede oplossing.
Als je bijv. van die Italiaanse kleine harde schuimkoekjes hebt bij de koffie hoef je ze nauwlijks meer dan enkele seconden in de koffie te dippen voordat het schuimkoekje helemaal zacht is. Dat is hetzelfde principe.
In ieder geval veel succes met de taart.