Werk & Studie alle pijlers

kinderdagverblijf

30-07-2011 21:59 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er misschien ervaring met het opzetten van een kinderdagverblijf??

Ik ben me hierin wat aan het orienteren!

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Ik weet zo gauw geen tips maar klikte je topic aan want was geïnteresseerd. Als je maar verantwoordelijk bent dan het stel in almere? die de kinderen mee neemt naar haar eigen huis onveilig in de auto. Tot dat ze betrapt waren.. Brrrrr.

Succes, hoop dat je bruikbare tips krijgt.
een goede visie voor ogen hebben wat je wilt van en met het dagverblijf.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Heb je al een pand?
Tip: vraag niet hier om advies. Vraag advies aan hen die er verstand van hebben. De KVK bijvoorbeeld. Of google eens een rondje. Er valt zat te vinden over dit onderwerp.
Ik ben ook druk op zoek op andere sites enzo... maar ben ook opzoek naar persoonlijke verhalen, ervaringen. Mischien wel mensen die hetzelfde gedaan hebben in t verleden!

@ zusenzo: Nope heb nog geen pand...
Alle info is op diverse sites bij elkaar te vinden, kwestie is alleen een goed pand te vinden, dat is erg moeilijk en natuurlijk een plan opstellen, maar dat heb je zelf in de hand, een pand vinden is een kwestie van heel veel zoeken en ook geluk hebben.
Zal eerst een marktonderzoek (laten) doen, is er in jouw omgeving behoefte aan (uitbreiding) van Kinderdagverblijven/kinderopvang. Is er behoefte aan dagopvang 0-4 jaar, of BSO-NSO 4-12 jaar? Houdt er rekening mee dat de overheid de kinderopvangtoeslag de komende jaren drastisch gaat verminderen, dat kinderopvang voor ouders veel duurder gaat worden, en dat het voor een behoorlijke groep onbetaalbaar gaat worden en die wellicht stoppen met werken of de buurvrouw/zus of moeder gaan vragen voor oppas.

Ga onderzoeken of ouders op zoek zijn naar flexibele opvang, omdat veel werkenden in jouw omgeving (waar je je wilt vestigeng) bijv. in de zorg of industrie werken, en dus zelf onregelmatig werken, wat ga je doen met kinderen die ziek/gehandicapt zijn? Welke vergunningen etc. heb je nodig om een kinderopvang te starten? Het pand heeft dat een bestemmingsplan dat je daar ook kinderopvang in mag vestigen, in mijn omgeving heeft een kinderdagverblijf daar heel veel procedure's voor moeten doorlopen met gemeente en provincie (lees enorm veel vertraging en geld). Wat is je beleid van personeel, wat worden je tarieven, wat krijgen ouders daarvoor, is dat onderscheidend van wat collega kinderdagverblijven bieden? Wat is je pedagogisch beleidt, is dat vastgelegd, ga je voor HKZ en ISO certificering? En praat met je gemeente over vergunningen eisen die de brandweer stelt aan je pand, hoe ga je het financieren? En dan kom je gelijk weer aan het begin van dit stukje je zult een ondernemersplan moeten schrijven waar bovenstaande vragen in beantwoord worden!

Succes en laat je niet weerhouden!

En tja wat ik als oud gebruiker van kinderopvang belangrijk vind:

vaste goede, betrokken en bekwame leidsters op een groep, veel persoonlijke aandacht, schone, veilige en gezellige ruimte's, verzorgd materiaal, buitenspeel mogelijkheden, diversiteit in activiteiten, een goede administratie (kinderopvang kost ouders veel geld, ergerde me rot bij onze kinderopvang aan verkeerde nota's, verkeerde incasso bedragen en het slecht bereikbaar zijn van de administratie).

Voor de BSO veel activiteiten, veel verschillende ruimte's (ruimte voor theater/muziek, aparte ruimte om te chillen (lees bankhangen), voor sport, voor spelletjes, buitenspelen, activiteiten als koken, knutselen etc. En ja weer enthousiaste bekwame en betrokken leidsters en leiders!
En vergeet nog het belangrijkste ga kijken bij collega kinderdagverblijven als je de kans krijgt wordt lid van Boink is een belangenvereniging voor kinderopvang.
Christiana noemt al een heleboel dingen. Verder zou ik kijken naar ruime openingstijden. Onze kdv is van 7 tot 7 geopend. Ideaal. Onze zoons gaan er van 8.30-7 naar toe en eten aan het eind een warme maaltijd mee. Echt een van de weinige creches in onze buurt die zo ruim open zijn.
Nou ja, wat Suze zegt dus. Zoek niet hier naar antwoorden.
Leuk dat topic openster nog eens reageert..
@ Christiana!

Sorry voor mijn idd late reactie!! echt super bedankt voor je lange duidelijke verhaal. Ben er meteen mee aan de slag gegaan en eigenlijk vergeten om hier nog een reactie te plaatsen.. Sorry

Hoe kom je aan al deze kennis? Heb je zelf ook in dagverblijf gewerkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven