Puberen?

31-07-2011 10:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een zoon van 15 jaar oud. Van mijn schoonmoeder heeft hij een boekje gekregen voor zijn verjaardag waar veel uitgesproken standpunten in staan zoals:

-Masturberen is slecht

-Homoseksualiteit is een ziekte en moet voorkomen worden

-Eerst huwelijk, dan seks, en daarna moet je kinderen krijgen

Nu heeft mijn zoon zomaar van de een op de andere dag besloten zich strikt aan dit boekje te houden. Alsof het de bijbel is! Er staan nog heel veel enge gedachten in op gebied van vriendschap, gedraging, emoties enz., waar ik het helemaal niet mee eens ben en erg van geschokken ben.

Verder heb ik altijd het vermoeden gehad dat mijn zoon wel eens homo zou kunnen zijn.

Tot nu toe heb ik alleen geluisterd naar de ideen, en ben hier niet tegenin gegaan.

Hoe kan ik zorgen dat hij zijn eigen mening weer terug krijgt en niet gaat leven en zich gedragen zoals de schrijver van dit boekje!!?! Ik herken mijn zoon niet meer terug.
Het kan een slimme manier zijn om tegenover anderen (of zelfs tegenover zichzelf) een reden te kunnen geven waarom hij geen vriendin heeft (ipv de eigenlijke reden, dat hij homo is). Er zal toch een druk zijn vanuit zijn schoolkameraden en zo.
Ik vraag me eigenlijk wel af wat voor redenen er worden gegeven dat het slecht voor je is.
Ik verzin niets uit mijn duim, dit is helaas echt waar...

Het boekje is ''Goed voorbereid op de puberteit'' van James Dobson.

Ik zou het overigens wel leuk vinden hoor als hij homo zou zijn!

Geen enkel probleem. Hier praten we tussen neus en lippen wel eens over, en hij praat hier heel opelijk over.

Masturberen zou slecht voor je zijn omdat je dan slaaf van je lichaam bent. Ook elke gedachte aan seks zou slecht zijn.

Ik had het boekje niet weggegooit omdat het boekje er aan de voorkant en achterkant prima uitziet. Geen rare dingen aan te zien. Mijn schoonmoeder is inderdaad van een ander geloof dan waarmee ik opgevoed ben.

Hij heeft het boekje helaas al helemaal uitgelezen, en verdere informatie kan hij ook gewoon vinden op zijn laptop. Hij is ook bijna 16, dus weggooien heeft geen zin meer.

Mijn man en ik zijn gescheiden, en de kinderen zijn maar een paar dagen per maand bij hem. Het contact met hem is erg slecht.
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens googlen op die schrijver
Ik hoop dat iemand hier mij een beetje op weg kan helpen.

Ik ben echt ten einde raad.

Tot nu toe heb ik er niets over gezegt tegen hem omdat ik bang ben om alle grip op hem kwijt te raken.

Mijn mening kan ik wel vertellen, maar bij andere onderwerpen gaat hij er altijd vol tegenin. Wat nu ook zeker het geval zal zijn.
Maar Nadja..... hoe is het dan gegaan met de opvoeding van schoonmoeder naar jouw man? Ik neem aan dat hij is grootgebracht met dezelfde geloof-ideeën? Wat is daarvan de impact op jullie huwelijk? Of heeft je man het geloof afgezworen waardoor alles nu als donderslag bij heldere hemel komt?
Je zoon komt toch ook met leeftijdsgenoten in aanraking? Ze zullen toch niet allemaal zulke rare gedachten hebben? Zegt hij dit niet alleen maar om jou te treiteren? Pubers zeggen toch vaker dingen die ze niet menen om bij de ouders zoveel mogelijk bloed onder de nagels vandaan te halen?

Ik denk dat dit maar een fase is..
quote:otrivin schreef op 31 juli 2011 @ 18:07:

Je zoon komt toch ook met leeftijdsgenoten in aanraking? Ze zullen toch niet allemaal zulke rare gedachten hebben? Zegt hij dit niet alleen maar om jou te treiteren? Pubers zeggen toch vaker dingen die ze niet menen om bij de ouders zoveel mogelijk bloed onder de nagels vandaan te halen?

Ik denk dat dit maar een fase is..

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken, maar hij komt wel heel serieus op mij over.

Ik hoop het echt van harte!

Hoe ga ik nu op hem reageren als hij met een raar idee uit het boek komt?
quote:nadja001 schreef op 31 juli 2011 @ 18:11:

[...]

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken, maar hij komt wel heel serieus op mij over.

Ik hoop het echt van harte!

Hoe ga ik nu op hem reageren als hij met een raar idee uit het boek komt?Niet teveel erop in gaan denk ik. En wat betreft dat gedoe rondom masturbatie.. ben benieuwd of hij zich daaraan kan houden! Lang leve de hormonen tijdens de pubertijd..
Waarom heb je nog geen contact opgenomen met schoonmoeders en haar duidelijk gemaakt dat je hier niet van gediend bent ?
quote:Bergje65 schreef op 31 juli 2011 @ 17:52:

Maar Nadja..... hoe is het dan gegaan met de opvoeding van schoonmoeder naar jouw man? Ik neem aan dat hij is grootgebracht met dezelfde geloof-ideeën? Wat is daarvan de impact op jullie huwelijk? Of heeft je man het geloof afgezworen waardoor alles nu als donderslag bij heldere hemel komt?

Nee hij is niet grootgebracht met het zelfde geloof of ideeën. Zijn moeder is gaandeweg steeds christelijker geworden na de dood van haar man. Met het boek hoopte ze mijn zoon te helpen tijdens de pubertijd, hier heb ik al met haar over gesproken.

Het is wel de oma van mijn kinderen. Als ze het alleen bij het boek houd, en de kinderen niet verder beinvloed is er verder niets aan de hand. Met mijn schoonmoeder kunnen we het altijd erg goed vinden. Haar geloof houd ze altijd voor zich.
quote:nadja001 schreef op 31 juli 2011 @ 18:17:

[...]

Nee hij is niet grootgebracht met het zelfde geloof of ideeën. Zijn moeder is gaandeweg steeds christelijker geworden na de dood van haar man. Met het boek hoopte ze mijn zoon te helpen tijdens de pubertijd, hier heb ik al met haar over gesproken.

Het is wel de oma van mijn kinderen. Als ze het alleen bij het boek houd, en de kinderen niet verder beinvloed is er verder niets aan de hand. Met mijn schoonmoeder kunnen we het altijd erg goed vinden. Haar geloof houd ze altijd voor zich.blijkbaar toch niet anders zou ze ook niet van zulke vreemde boekjes versturen. in mijn ogen probeert ze toch haar geloof op te leggen.
Zou het kunnen zijn dat oma ook vermoedt dat haar kleinzoon homosexueel is en op deze manier denkt deze "Godslastering" te kunnen voorkomen?

Indien dat zo is, zou ik eens een goed gesprek met haar aangaan. Haar duidelijk maken dat jullie hetzelfde vermoeden en dat dat prima is. Dat hij een moeilijke tijd tegemoet zal gaan (helaas is dat een feit) maar dat jullie hem zullen steunen en zullen blijven liefhebben. Leg uit dat zijn sexuele voorkeur jullie onvoorwaardelijke liefde voor hem niet in de weg staat.
quote:Chantalo1984 schreef op 31 juli 2011 @ 18:20:

[...]

blijkbaar toch niet anders zou ze ook niet van zulke vreemde boekjes versturen. in mijn ogen probeert ze toch haar geloof op te leggen.

Mijn schoonmoeder heeft beloofd het niet meer te doen. Ik ga er van uit dat ze dat niet meer doet.

Maar nu zit ik met een zoon die overtuigd is van dat stomme boekje
quote:nadja001 schreef op 31 juli 2011 @ 18:28:

[...]

Mijn schoonmoeder heeft beloofd het niet meer te doen. Ik ga er van uit dat ze dat niet meer doet.

Maar nu zit ik met een zoon die overtuigd is van dat stomme boekje ik zou echt not amused zijn met zo'n schoonma. kan je niet met een vriend van je zoon praten en kijken hij hem weer '' om '' kan praten ?
quote:nadja001 schreef op 31 juli 2011 @ 18:28:

[...]

Maar nu zit ik met een zoon die overtuigd is van dat stomme boekje

Vind ik overigens ietwat vreemd! Mijn zoon is alweer enkele jaren ouder en ik ken (en heb gekend) veel knullen van die leeftijd. Ik heb niet eerder meegemaakt dat iemand van die leeftijd lukraak een boekje van zijn oma overneemt en de inhoud zomaar gelooft en er vervolgens naar leeft.

Is jouw zoon meer beïnvloedbaar en gevoeliger dan leeftijdgenoten?
quote:Chantalo1984 schreef op 31 juli 2011 @ 18:29:

[...]

ik zou echt not amused zijn met zo'n schoonma. kan je niet met een vriend van je zoon praten en kijken hij hem weer '' om '' kan praten ?

Ik heb goed contact met de beste vriend van mijn zoon.

Hoe zou die vriend het kunnen aanpakken? Ik wil natuurlijk geen ruzie veroorzaken of stoken tussen beide!
Ik heb zelf geen kinderen dus als ik iets doms zeg, sorry!

Je zoon is 15, dus ik denk dat dergelijke onderwerpen wel eens ter sprake gekomen zijn? Weet je hoe hij er over dacht voor dit boekje?

Het lijkt mij vreemd dat hij ineens dit boekje letterlijk overneemt, ik denk dat je mij honderd van deze boekjes had kunnen geven toen ik 15 was en ik had me er kapot om gelachen, het vooral niet serieus genomen.

Misschien kun je het boekje eens bekijken in bijzijn van je zoon en hem uitleggen wat jij van bepaalde onderwerpen vindt, en waarom je het niet eens bent met de dingen die erin staan (niet op een belerende manier ofzo, maar gewoon je mening uitleggen?). Misschien dat hij als puber zijnde alsnog tegen jou mening in wil gaan maar het kan in ieder geval geen kwaad om hem te laten weten hoe je erover denkt, misschien zet het hem stiekem ook wel aan het denken.
quote:Bergje65 schreef op 31 juli 2011 @ 18:32:

[...]

Vind ik overigens ietwat vreemd! Mijn zoon is alweer enkele jaren ouder en ik ken (en heb gekend) veel knullen van die leeftijd. Ik heb niet eerder meegemaakt dat iemand van die leeftijd lukraak een boekje van zijn oma overneemt en de inhoud zomaar gelooft en er vervolgens naar leeft.

Hij heeft altijd zijn eigen mening klaar, en ik kan hem zelf bijna niet beinvloeden.

Ook alles wat veel jongeren doen zoals drinken, drugs en feesten enz. doen hem niets. Hij zit liever thuis of gaat leuke dingen doen met zijn beste vriend of familie.
quote:wionn schreef op 31 juli 2011 @ 18:38:

Ik heb zelf geen kinderen dus als ik iets doms zeg, sorry!

Je zoon is 15, dus ik denk dat dergelijke onderwerpen wel eens ter sprake gekomen zijn? Weet je hoe hij er over dacht voor dit boekje?

Het lijkt mij vreemd dat hij ineens dit boekje letterlijk overneemt, ik denk dat je mij honderd van deze boekjes had kunnen geven toen ik 15 was en ik had me er kapot om gelachen, het vooral niet serieus genomen.

Misschien kun je het boekje eens bekijken in bijzijn van je zoon en hem uitleggen wat jij van bepaalde onderwerpen vindt, en waarom je het niet eens bent met de dingen die erin staan (niet op een belerende manier ofzo, maar gewoon je mening uitleggen?). Misschien dat hij als puber zijnde alsnog tegen jou mening in wil gaan maar het kan in ieder geval geen kwaad om hem te laten weten hoe je erover denkt, misschien zet het hem stiekem ook wel aan het denken.

Ik meen te herinneren dat zijn beste vriend en hijzelf een paar dagen na de verjaardag erg moesten lachen om het boekje. Daarna heb ik mijn schoonmoeder op het boekje aangesproken, en heeft het boekje zeker 3/4 jaar in een rommeldoos gelegen.

Het is mij echt een raadsel waarom hij nu opeens met dat boekje komt, en hij alles wat die gek schrijft gaat volgen!

Zal het door de vakantie komen? Zijn beste vriend is momenteel op vakantie, en ze praten nu (zover ik weet) soms via GSM met elkaar.
Goh, dat is wel gek ja... Zou het niet kunnen zijn dat hij het doet om jou te shockeren/uitdagen?

Misschien eens een opmerking maken in de trant van: joh, ik dacht dat je het eerst zo belachelijk vond?

Het lijkt mij sterk dat hij uit verveling ineens vreemde ideeen erop na houdt. Of zou er iets voorgevallen kunnen zijn waardoor hij opeens terug komt op dat boekje?
quote:wionn schreef op 31 juli 2011 @ 19:11:

Goh, dat is wel gek ja... Zou het niet kunnen zijn dat hij het doet om jou te shockeren/uitdagen?

Misschien eens een opmerking maken in de trant van: joh, ik dacht dat je het eerst zo belachelijk vond?

Het lijkt mij sterk dat hij uit verveling ineens vreemde ideeen erop na houdt. Of zou er iets voorgevallen kunnen zijn waardoor hij opeens terug komt op dat boekje?

Voor zover ik weet is er niets voorgevallen, ik zal het voorzichtig aan hem vragen.

Ik hoop dat hij mij uitdaagt/schockeerd, anders heb ik straks een ongelukkige zoon. Eerst zo snel mogelijk trouwen met een vrouw, daarna onbeschermde seks en direct daarna kinderen. Omdat het boekje dat zegt!
quote:Bergje65 schreef op 31 juli 2011 @ 18:32:

[...]

Om nog even op dit stukje terug te komen.

Hij is inderdaan een stuk gevoeliger en kwetsbaarder dan andere leeftijdsgenoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven