Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel besteden aan boodschappen?

25-06-2011 15:47 322 berichten
Ik zag onderaan de pagina al een topic staan met ongeveer dezelfde titel, maar daar ging het uiteindelijk meer om boodschappen en leuke dingen bij elkaar. Vandaar dit nieuwe topic. Ik vroeg me af uit hoeveel personen jullie houshouden bestaat en hoeveel jullie per maand uitgeven aan boodschappen. Wij zijn met zn 2-en en geven ongeveer 250 euro per maand uit, en dan let ik wel redelijk op wat ik koop. Ik door vaak veel lagere bedragen, en vraag me af of dat dus aan mij ligt. Ik tel dan trouwens wasmiddel en schoonmaakmiddelen niet mee, evenals shampoo e.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 31 juli 2011 @ 13:54:

[...]

Dan hebben ze een fout gemaakt bij de keurslager, want dit kan niet kloppen.

Ik zit ook net naar de kosten van de slager te kijken.

Volgens mij heb je ongeveer 1500 gram vlees in totaal.

Dan zou de slager gemiddeld 24,50 per kilo voor het door jou genoemde vlees rekenen.

Dat kan niet voor gehakt/kipfilet/stoofvlees en worsten en als het wel zo is dan als de wiedeweerga een andere slager zoeken.

Zelfs voor biologisch is dit nog veel te duur.

Gehakt is in de super in de aanbieding 4,- per kilo, kipfilet 4,50 per kilo en runder(stoof)vlees vaak zo'n 8,- per kilo.

Wel zielige-dierenvlees...dat wel. Maar de keurslager is ook niet per definitie scharrelvlees.
Wij redden het met 50 euro per week. 2 volwassenen, 2 kinderen. Hier zit alles bij in. Luiers koop ik minimaal. Alleen 's nachts wegwerp, overdag wasbaar. Wasmiddel maak ik zelf.
quote:Maud_y schreef op 31 juli 2011 @ 14:10:

Wasmiddel maak ik zelf.Hoe doe je dat?
Wij zijn met twee volwassenen. Ik reserveer altijd 250 euro voor een maand en daar redden we het goed mee. Hebben het een paar jaar met 200 gedaan en dan moet ik wel meer opletten en we hebben de financiële ruimte om het iets relaxter te doen. Dit is inclusief alles (ook schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten) maar exclusief koffie (Nespresso, 20 euro per maand ofzo).

Ik koop vooral bij AH, soms bij Aldi en de Turk. Let altijd op aanbiedingen en 35% stickers aan het eind van de dag (woon naast AH). Denk dat het veel scheelt dat wij weinig snoepen/snacken en ook nauwelijks frisdrank drinken. Geef relatief veel uit aan fruit, kaas, vlees en wijn.
quote:hiltje schreef op 31 juli 2011 @ 13:59:

[...]

Ik zit ook net naar de kosten van de slager te kijken.

Volgens mij heb je ongeveer 1500 gram vlees in totaal.

Dan zou de slager gemiddeld 24,50 per kilo voor het door jou genoemde vlees rekenen.

Dat kan niet voor gehakt/kipfilet/stoofvlees en worsten en als het wel zo is dan als de wiedeweerga een andere slager zoeken.

Zelfs voor biologisch is dit nog veel te duur.

Gehakt is in de super in de aanbieding 4,- per kilo, kipfilet 4,50 per kilo en runder(stoof)vlees vaak zo'n 8,- per kilo.

Wel zielige-dierenvlees...dat wel. Maar de keurslager is ook niet per definitie scharrelvlees.

kipfilet voor 4,50 [per kilo? Nee dat eet ik liever niet, de slager hier verkoopt wel scharrelvlees hoor.

En sorry sorry sorry, het was geen pond rundvlees maar een kilo en dat kost 17,50 per kg. magere runderlappen.
En Hiltje, luxe eten hoe kom je daar in godsnaam bij? Gewoon aardappels (van de markt) groenten (van de markt) en een stukje vlees,ja oke van een dure slager dan. Verder roken en drinken wij niet. Soms rijst ipv aardappels.

Begrijp niet hoe sommigen van jullie rondkomen met zo weinig.
1 persoon, student.. En ik heb echt GEEN idee. Ene keer geef ik 30e pw uit, andere keer rustig 60.. Ik doe 2/3x per week wat kleinere boodschappen, hou t op 150/175 euro gemiddeld
Internagelaktisch
Zelf wasmiddel maken klinkt als een hels karwei, maar dat valt allemaal best wel mee! Wasmiddel is makkelijk te maken, kost bijna niets en je was ruikt ermee lekker fris. Wij geven je hieronder het recept voor een wasmiddel en het is echt zo gemaakt!

Receptuur voor 2,5 liter zelfgemaakt wasmiddel

40 gram Sunlightzeep (gewoon te koop in de supermarkt)

40 gram huishoudsoda

Een scheutje schoonmaakazijn

2,5 liter water

Pak een rasp en rasp de Sunlightzeep (40 gram) in een steelpan. Voeg hier een halve liter koud water aan toe. Verhit dit al roerende tot het zeep is opgelost in het water en voeg hierna de soda toe.

Giet het mengsel in een emmer en voeg 2 liter heet water toe. Roer het nog even door en laat het een nachtje staan. De volgende dag is het een harde, glibberige massa geworden en kun je het overscheppen in plastic bakken.

Gebruik van het wasmiddel

Schep een wasbolletje vol met het wasmiddel en leg het tussen de vieze was in de wasmachine. Als vervanging voor wasverzachter kun je een scheutje schoonmaakazijn gieten in het wasverzachtervakje. Dit is veel goedkoper dan wasverzachter en het ontkalkt de wasmachine ook nog. De wat zure geur van azijn verdwijnt zodra de kleren droog zijn.

Het is (erg) goedkoop!

Als je producten haalt om zelf wasmiddel te maken ben je niet meer dan een paar euro kwijt. In de supermarkt kosten 2 blokken Sunlightzeep iets meer dan één euro, maar dan heb je wel 320 gram zeep (8x het receptuur). Soda kost nog geen euro voor één kilo (25x het receptuur) en voor een liter schoonmaakazijn ben je circa 50 cent kwijt. Al met al kost 2,5 liter zelfgemaakt wasmiddel je ongeveer 20 cent (exclusief water). Als je dit vergelijkt met de gemiddelde wasmiddelen in de supermarkt, bespaar je hiermee heel veel geld en zijn de producten nog eens een stuk beter voor het milieu.

Makkelijk

Het wasmiddel is zowel te gebruiken voor de witte was als de gekleurde of donkere was.

Let op: Zorg dat je een RVS wastrommel hebt, anders zou het soda het aluminium kunnen oplossen. Gelukkig beschikken de meeste nieuwere wasmachines over RVS wastrommels en anders kun je de leverancier even opbellen of in de handleiding kijken als je niet zeker weet wat voor soort wastrommel je hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.grootgezin.nl/budget140401a.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:lammy schreef op 31 juli 2011 @ 15:57:

[...]

kipfilet voor 4,50 [per kilo? Nee dat eet ik liever niet, de slager hier verkoopt wel scharrelvlees hoor.

En sorry sorry sorry, het was geen pond rundvlees maar een kilo en dat kost 17,50 per kg. magere runderlappen.¤17,50 voor een kilo runderlappen?
€350 voor 2 volwassenen,1 kind en een zooi huisdieren. Kunnen het ook makkelijk met €300, maar die €50 is net lekker.
wat staat er op je boodschappenlijstje als je voor 100/200 euro in de maand boodschappen doet?
quote:liselore schreef op 31 juli 2011 @ 18:15:

wat staat er op je boodschappenlijstje als je voor 100/200 euro in de maand boodschappen doet?In het topic: Hoe ziet jouw boodschappenlijst eruit? kun je lezen wat mensen met verschillende budgetten op hun boodschappenlijstje hebben staan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 31 juli 2011 @ 18:26:

[...]

In het topic: Hoe ziet jouw boodschappenlijst eruit? kun je lezen wat mensen met verschillende budgetten op hun boodschappenlijstje hebben staan.dank je wel
Wij, 2 volwassenen een kind van 4 en een kind van 7 maanden, wij geven tussen de 50 - 80 (max) per week uit.

meer dan genoeg.
Hier 2 volwassenen met gemiddelde salarissen (denk ik). Wij geven rond de 100 Euro per week uit.

Ik denk dat vooral gemak ons veel kost (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente, dat soort dingen). Verder wil ik ruime hoeveelheden groente en fruit, dat is nu eenmaal niet goedkoop.

Ik eet geen vlees, vriend wel, voor hem kan ik wel regelmatig goedkoop vlees inslaan, maar vegetarische burgers of vis (dat eet ik wel) is maar af en toe (bijna nooit) in de aanbieding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de weekmenu's van mensen die veel minder dan wij uitgeven. Is dat dan dagelijks gekookte aardappels (zelf geschild natuurlijk) met groente (die je zelf moet snijden en die in de aanbieding is) en vlees (ook uit de aanbieding)?

Misschien ben ik gewoon wel slecht af omdat ik niet van gekookte aardappels houd en ook niet van vlees?
quote:lammy schreef op 31 juli 2011 @ 13:17:

Je vroeg je in een van de posts af hoe je op minder uit kan komen. Ik zal proberen te laten zien hoe ik zou minderen. Misschien geeft dat een beetje inzicht. Hoef je niets mee te doen hoor, alleen nieuwsgierig zijn is ook prima Dat zijn we allemaal toch?

Liselore ik probeer ook steeds te minderen. Nou ik kom echt niet onder de 150 euro per week voor 2 personen.

Van de week bijv.:

slager : pond mager rundvlees, pond rundgehakt, 1 dubbele kipfilet en 2 rundersaucijzen. Was 37 euro kwijt. (keurslager)

Je zag al dat je een misrekening had gemaakt. Maar het blijft duur vlees. Een optie is om al je vlees bij de supermarkt te halen of minder vlees te kopen. Eieren zijn bijv. maar 1,30 ofzo per 10

markt: kersen, banananen, appels, kiwi, aardappelen, uien,

paprika's bloemkool en snijbonen. 19 euro

De markt mag goedkoop lijken maar is het vaak niet. Als je let op de groenten- en fruitaanbiedingen bij de supermarkt ben je vaak goedkoper uit

vanalles en nog wat wekelijkse boodschappen bij de plus

kosten mij 64 euro

Koop je A-merken of ook wel eens een B-keuze? Daar valt veel geld op te besparen, vooral bij wasmiddelen. Het eigen merk wasmiddel van AH kwam als een van de beste uit de test van de Consumentenbond geloof ik.

reformwinkel 2 x licithinekorrels 13,50

sigarenwinkel, paar verjaardagskaarten, postzegels, zaterdagkrant en tv gids 10 euro.

Dit zijn de dingen die je als eerste de deur uit doet als je moet bezuinigen. Kaarten haal ik tegenwoordig bij de Hema of ik stuur een e-card.

Nou en dan moet ik deze week echt nog wel een keer brood of vers beleg kopen en hondenvoer.Lastig op te bezuinigen. Het verse beleg ik bij ons eruit.

En verder doen wij echt maar 1 keer boodschappen en kopen we voorraad in als er aanbiedingen zijn.
Hey, Achnein, heb je voor mij toevallig ook nog tips? Ik zou ook wel minder kwijt willen zijn aan boodschappen. Ik vrees dat ik dan toch zelf groente moet gaan wassen en snijden of uit blik moet gaan eten ofzo.
quote:Mieshka schreef op 31 juli 2011 @ 19:06:

Hey, Achnein, heb je voor mij toevallig ook nog tips? Ik zou ook wel minder kwijt willen zijn aan boodschappen. Ik vrees dat ik dan toch zelf groente moet gaan wassen en snijden of uit blik moet gaan eten ofzo. Daar ben ik ook bang voor Maar ik koop ook vaak pakjes euroshopper groenten uit de diepvries, die kosten maar ong. 40 cent. En volgens mij komen de hamsterweken er weer aan bij AH. Dan koop ik veel geneden wokgroenten, 2 voor de prijs van 1. Dan kost zo'n zak nog maar een euro.
Wij zijn met 6 personen: 2 volwassen, 2 grote kinderen en 2 kleine kinderen. Ik geef per week 80 euro aan boodschappen uit. Wasmiddel zit erbij, shampoo soms. Moet er wel bij zeggen dat ik op het moment thuis ben en daarom belachelijk veel tijd heb om alles zelf te maken (taart/koekjes etcetera) en om naar meerdere winkels/markt te gaan. Wij eten veel fruit en groente, maar altijd wel van het seizoen. Veel euroshopper, beetje Aldi, veel aanbieding. Een tijdje terug gaf ik minstens het dubbele uit, maar omdat er bezuinigd moest worden, heb ik er een spelletje van gemaakt om zo goedkoop mogelijk (en toch vers) te eten. Een keurslager, biologisch of bakker zitten er nu even niet in.
quote:neweve schreef op 25 juni 2011 @ 16:11:

[...]

Dat is waar. De lidl en aldi is vaak niet goedkoper dan het huismerk, maar bij de grotere winkelketens laat je je sneller verleiden door de duurdere aankopen waardoor de lidl en aldi uiteindelijk toch goedkoper zijn...

bij mij is het juist omgekeerd. ik ben bij de lidl en de aldi juist veel makkelijker en kom met veel meer dingen thuis die ik eigenlijk niet nodig heb. voor mij zijn duurdere winkels juist handiger. dan houd ik me aan mn lijstje uit angst dat ik te veel uitgeef.

de laatste tijd is het bij mij trouwens ongeveer 70 (soms tachtig ;-$) per week voor 2 personen. dat wil ik dus veranderen.

of vinden jullie dat niet zo veel trouwens voor 2 personen?
quote:lammy schreef op 31 juli 2011 @ 13:17:

Liselore ik probeer ook steeds te minderen. Nou ik kom echt niet onder de 150 euro per week voor 2 personen.

Van de week bijv.:

slager : pond mager rundvlees, pond rundgehakt, 1 dubbele kipfilet en 2 rundersaucijzen. Was 37 euro kwijt. (keurslager)

markt: kersen, banananen, appels, kiwi, aardappelen, uien,

paprika's bloemkool en snijbonen. 19 euro

vanalles en nog wat wekelijkse boodschappen bij de plus

kosten mij 64 euro

reformwinkel 2 x licithinekorrels 13,50

sigarenwinkel, paar verjaardagskaarten, postzegels, zaterdagkrant en tv gids 10 euro.

Nou en dan moet ik deze week echt nog wel een keer brood of vers beleg kopen en hondenvoer.Als ik jou was dan zou ik eens beginnen met het stoppen van vlees kopen bij de slager, haal het gewoon in de winkel dit scheelt echt bakken voor met geld want voor 37 euro aan vlees bij een keurslager is echt overdreven. Kijk iedereen moet het zelf weten maar als je dan bezuinigings tips wilt dan is dit het eerste wat ik zou doen.
quote:Missphoebe schreef op 31 juli 2011 @ 20:09:

[...]

bij mij is het juist omgekeerd. ik ben bij de lidl en de aldi juist veel makkelijker en kom met veel meer dingen thuis die ik eigenlijk niet nodig heb. voor mij zijn duurdere winkels juist handiger. dan houd ik me aan mn lijstje uit angst dat ik te veel uitgeef.

de laatste tijd is het bij mij trouwens ongeveer 70 (soms tachtig ;-$) per week voor 2 personen. dat wil ik dus veranderen.

of vinden jullie dat niet zo veel trouwens voor 2 personen?Klopt heb ik ook, het is bij de Aldi en de Lidl gewoon veel goedkoper. Als ik voor 50 euro aan boodschappen haal bij de Lidl dan heb ik twee grote tassen vol, koop ik bij bv de plus of de ah precies het zelfde dan ben ik bijna het dubbele kwijt, OOK als het huismerken zijn.
De tvgids meteen schrappen en op internet kijken www.tvgids.nl

Kocht ook elke week een tvgids maar die ging vaak ongelezen bij het oud papier.

Bijna alle vlees koop ik bij de Turkse slager/supermarkt.

O.a. magere runderlappen 7 euro per kilo, biefstuk 9 euro per kilo.

Heb het eerst met een klein beetje vlees geprobeerd of het wel echt iets was. Was met deze lage prijzen toch wel benieuwd of de kwaliteit wel goed was, maar het is echt prima en lekker vlees.
Wij zijn tussen de 100 en 150 euro per week kwijt bij de AH. Met 2 volwassenen en een kind van 2. Daar bovenop komen nog de uitgaven bij de Etos en Kruidvat. Wij eten wel biologisch vlees en verantwoorde visvangstvis. Maar zoon en ik eten amper vlees, dus zoveel is het niet aan duur vlees wat wij kopen en ik heb het idee dat ik niet zo gek veel bijzonders in mijn karretje heb liggen. Nu hebben we wel vaak mensen over de vloer, dus ook altijd een goed gevulde voorraadkast.

Ik vind het echt superknap als gezinnen van 60 euro boodschappen kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven