Hoe maak je curry?
zondag 31 juli 2011 om 17:32
Ga naar een Thais restaurant en bestel een curry. Dan weet je hoe het hoort te smaken:) -voor NL begrippen-
Hieronder een recept; heb het zelf nog niet gemaakt, maar klinkt wel goed.
http://www.la-cucina.be/?page=recept&id=104
Als je van pakjes houdt:
De rode curry van Conimex en de groene curry van de AH (in zo'n zilverkleurig zakje) zijn ook wel lekker. Ik eet het vaak met tofu en boontjes. Tofu eerst lekker knapperig "frituren", dan de saus erbij en gekookte -bijna gare- sperzieboontjes).
Lekkere rijst erbij en klaar.
Hieronder een recept; heb het zelf nog niet gemaakt, maar klinkt wel goed.
http://www.la-cucina.be/?page=recept&id=104
Als je van pakjes houdt:
De rode curry van Conimex en de groene curry van de AH (in zo'n zilverkleurig zakje) zijn ook wel lekker. Ik eet het vaak met tofu en boontjes. Tofu eerst lekker knapperig "frituren", dan de saus erbij en gekookte -bijna gare- sperzieboontjes).
Lekkere rijst erbij en klaar.
zondag 31 juli 2011 om 17:33
je hebt verschillende soorten curry het is dus niet te zeggen waar curry naar smaakt. In de thaise keuken heb je er zo al vier. een bv groene curry gemaakt van groen pepertjes en groene kuiden en knoflook. je hebt ook rode, masman en peanang curry. De indiase keuken kent ook verscheiden curry's.
Begin eens met een curry pasta kant en klaar uit een toko. roerbak vlees en boontjes curry pasta erbij blikje kokosmelk en je bent a een heel eind.
Goed site showmethecurry
Begin eens met een curry pasta kant en klaar uit een toko. roerbak vlees en boontjes curry pasta erbij blikje kokosmelk en je bent a een heel eind.
Goed site showmethecurry
zondag 31 juli 2011 om 17:33
Ik maak het gewoon met een pot van Patak, als ik snel klaar wil zijn.
Soms ook met currypasta die je nog moet aanbakken in de olie en cocosmelk bij moet doen.
"Echte " curry is niet moeilijk te maken maar wel tijdrovend (kruidenmengsel maken enzo.
En bij de jumbo ben ik pakjes tegengekomen met alles in losse onderdeelen,dus currypasta, cocos en nog wat los kruid. Was ook lekker
Soms ook met currypasta die je nog moet aanbakken in de olie en cocosmelk bij moet doen.
"Echte " curry is niet moeilijk te maken maar wel tijdrovend (kruidenmengsel maken enzo.
En bij de jumbo ben ik pakjes tegengekomen met alles in losse onderdeelen,dus currypasta, cocos en nog wat los kruid. Was ook lekker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 31 juli 2011 om 17:35
Wat ik vaak doe is een "curry paste" bij de toko halen.
Dat zijn alle kruiden en specerijen al gemengd bij elkaar. Ik heb het ook wel eens zelf gemaakt, alle kruiden in een vijzel, maar ik vind de curry pastes van de toko erg goed.
Je snijdt wat kip klein, knoflookje erbij, rood pepertje (al dan niet met zaadjes, zonder zaadjes is minder pittig), laat een lepel curry paste heet worden in de wok, met knoflook en het pepertje (en eventueel een gesnipperd uitje erbij). Daarna voeg je de kipfilet toe, tot dat deze rondom gebakken is. Voeg een blikje kokosmelk toe en laat de kipfilet langzaam doorgaren in de curry.
Afmaken met een beetje verse koriander. Je kan ook nog bijvoorbeeld peultjes of andere groente toevoegen op het einde.
Vind je de curry te pittig? Voeg dan wat extra kokosmelk toe.
Het is heerlijk, een explosie van smaken! Ik houd van erg pittig, maar als beginner zou ik de curry mild houden, dus niet teveel currypaste.
Geen toko in de buurt? Bij de supermarkt verkopen ze ook currypastes, groene en rode. Groene is over het algemeen wat pittiger.
Oja, en serveer met pandan rijst, mjammie!!
Dat zijn alle kruiden en specerijen al gemengd bij elkaar. Ik heb het ook wel eens zelf gemaakt, alle kruiden in een vijzel, maar ik vind de curry pastes van de toko erg goed.
Je snijdt wat kip klein, knoflookje erbij, rood pepertje (al dan niet met zaadjes, zonder zaadjes is minder pittig), laat een lepel curry paste heet worden in de wok, met knoflook en het pepertje (en eventueel een gesnipperd uitje erbij). Daarna voeg je de kipfilet toe, tot dat deze rondom gebakken is. Voeg een blikje kokosmelk toe en laat de kipfilet langzaam doorgaren in de curry.
Afmaken met een beetje verse koriander. Je kan ook nog bijvoorbeeld peultjes of andere groente toevoegen op het einde.
Vind je de curry te pittig? Voeg dan wat extra kokosmelk toe.
Het is heerlijk, een explosie van smaken! Ik houd van erg pittig, maar als beginner zou ik de curry mild houden, dus niet teveel currypaste.
Geen toko in de buurt? Bij de supermarkt verkopen ze ook currypastes, groene en rode. Groene is over het algemeen wat pittiger.
Oja, en serveer met pandan rijst, mjammie!!
zondag 31 juli 2011 om 17:37
Vaak is het vrij spicy door de currypasta die je gebruikt.
De basis is eigenlijk vlees/kip (=optioneel indien vegetarisch), groenten, currypasta en rijst.
Ik vind het het lekkerst met kip of rundvlees.
Je bakt wat knof, ui en vlees aan. Daarbij bak je de currypasta ook even mee.
Vervolgens doe je er groente naar keuze bij (ik hou zelf van wat stevigere groenten als wortel, pompoen, bloemkool en kool).
Dan doe je er kokosmelk bij en nog wat Thaise vissaus.
Serveren met rijst.
Als je een potje currypasta koopt staat daar meestal ook al een basisrecept op vermeld.
Na een paar keer basic kun je gaan experimenteren met smaakmakers en verschillende groenten. Op internet zijn talloze recepten te vinden.
In mijn werkwijze hierboven gebruik ik Thaise currypasta.
Indiase currys zijn ook heerlijk, maar smaken vaak anders. Daarvoor zou je als beginneling eens een pot van pataks kunnen gebruiken om te kijken of het bevalt.
De basis is eigenlijk vlees/kip (=optioneel indien vegetarisch), groenten, currypasta en rijst.
Ik vind het het lekkerst met kip of rundvlees.
Je bakt wat knof, ui en vlees aan. Daarbij bak je de currypasta ook even mee.
Vervolgens doe je er groente naar keuze bij (ik hou zelf van wat stevigere groenten als wortel, pompoen, bloemkool en kool).
Dan doe je er kokosmelk bij en nog wat Thaise vissaus.
Serveren met rijst.
Als je een potje currypasta koopt staat daar meestal ook al een basisrecept op vermeld.
Na een paar keer basic kun je gaan experimenteren met smaakmakers en verschillende groenten. Op internet zijn talloze recepten te vinden.
In mijn werkwijze hierboven gebruik ik Thaise currypasta.
Indiase currys zijn ook heerlijk, maar smaken vaak anders. Daarvoor zou je als beginneling eens een pot van pataks kunnen gebruiken om te kijken of het bevalt.
zondag 31 juli 2011 om 17:39
zondag 31 juli 2011 om 17:41
zondag 31 juli 2011 om 17:42
zondag 31 juli 2011 om 17:47
zondag 31 juli 2011 om 17:51
Door op de volgende links te klikken krijg je een korte uitleg over wat een curry is en wat voor soorten er zijn. Er zijn namelijk heel veel verschillende manieren om het klaar te maken. Dan heeft iedere kok weer zijn eigen kruidenmengsels. Ook de pittigheid verschilt nogal afhankelijk van het gebied waar de recepten uit komen.
Uitleg curry.
Bovenaan staan 3 groepen met elk weer een aantal recepten.
20x curry recepten
13x Thaise curry
3x viscurry
Uitleg curry.
Bovenaan staan 3 groepen met elk weer een aantal recepten.
20x curry recepten
13x Thaise curry
3x viscurry
zondag 31 juli 2011 om 17:56
Maar op AH staan ook een paar recepten. Daar hoef je alleen maar te zoeken op "curry" en die recepten zijn meestal wel eenvoudig te maken. De kant en klare pasta is meestal wel heel heet en als je dan niet gewend bent dan kan je beter een beetje minder nemen.
AH en heel veel waarvoor curry gebruikt wordt.
AH en heel veel waarvoor curry gebruikt wordt.
zondag 31 juli 2011 om 18:02
Kijk eens op de website van de BBC:
http://www.bbc.co.uk/food/chefs
en dan vooral naar de recepten van Anjum Anand, Madhur Jaffrey en Vivek Singh. Niet dat je ze direct moet gaan maken, want de meeste zijn nogal bewerkelijk, zeker als je het voor het eerst doet, maar je krijgt een globaal idee waar een curry over gaat.
http://www.bbc.co.uk/food/chefs
en dan vooral naar de recepten van Anjum Anand, Madhur Jaffrey en Vivek Singh. Niet dat je ze direct moet gaan maken, want de meeste zijn nogal bewerkelijk, zeker als je het voor het eerst doet, maar je krijgt een globaal idee waar een curry over gaat.
zondag 31 juli 2011 om 18:34
Ok; ik zag deze die me wel wat leek om mee te beginnen:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=697 ... Type=rijst
Is dit dan nou een echte curry?
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=697 ... Type=rijst
Is dit dan nou een echte curry?
zondag 31 juli 2011 om 18:45
Ja, da's een thaise groene curry.
De lekkerste curry maak je trouwens door eerst de kokosmelk te verhitten, dan de currypasta erbij, dan de rest van de ingredienten, en aan het einde een scheut vissaus (ipv zout), schepje bruine suiker en citroenblaadjes erbij (citroenblaadjes eet je niet, zijn alleen voor de smaak).
Ik heb tijdens een cursus weleens zelf currypasta gemaakt, maar het is best een gedoe en de pasta's in zakjes / potjes zijn ook prima, dus ik gebruik een zak.
De lekkerste curry maak je trouwens door eerst de kokosmelk te verhitten, dan de currypasta erbij, dan de rest van de ingredienten, en aan het einde een scheut vissaus (ipv zout), schepje bruine suiker en citroenblaadjes erbij (citroenblaadjes eet je niet, zijn alleen voor de smaak).
Ik heb tijdens een cursus weleens zelf currypasta gemaakt, maar het is best een gedoe en de pasta's in zakjes / potjes zijn ook prima, dus ik gebruik een zak.
zondag 31 juli 2011 om 22:23
zondag 31 juli 2011 om 22:29
Curry, lekker!
Persoonlijk vind ik het het lekkerst (en leukst) als ik zelf alles maak. Dus hier geen kant-en-klare pasta's.
Altijd in huis:
Kurkuma
Korianderzaad
Komijnzaad
Fenegriekzaad
Gember
Santen (harde kokosmelk)
Karwijzaad
Kardemompeulen (wel uit de schil halen hè)
Mosterdzaden
Kaneel
Peperkorrels
Kruidnagels
Vermoedelijk vergeet ik er nog wel een paar.
Uien zijn eigenlijk de basis voor elke currypasta. er gaan wel zo 4-5 uien door een gerecht. Wel eens ergens gelezen dat er zoveel verschillende kruiden door een curry zitten om smaak aan het eten toe te voegen in verband met een gebrek aan zout. Kruiden waren in grote mate voorradig, maar zout was erg duur. Nu is het trouwens makkelijk om met zout de smaak nog wat op te hogen.
Kruiden kiezen, even licht roosteren in koekenpan en in keukenmachine fijn malen (ja, hele kruidnagelen en hele brokken kaneel), dan heb je een goede basis voor curry.
Persoonlijk vind ik het het lekkerst (en leukst) als ik zelf alles maak. Dus hier geen kant-en-klare pasta's.
Altijd in huis:
Kurkuma
Korianderzaad
Komijnzaad
Fenegriekzaad
Gember
Santen (harde kokosmelk)
Karwijzaad
Kardemompeulen (wel uit de schil halen hè)
Mosterdzaden
Kaneel
Peperkorrels
Kruidnagels
Vermoedelijk vergeet ik er nog wel een paar.
Uien zijn eigenlijk de basis voor elke currypasta. er gaan wel zo 4-5 uien door een gerecht. Wel eens ergens gelezen dat er zoveel verschillende kruiden door een curry zitten om smaak aan het eten toe te voegen in verband met een gebrek aan zout. Kruiden waren in grote mate voorradig, maar zout was erg duur. Nu is het trouwens makkelijk om met zout de smaak nog wat op te hogen.
Kruiden kiezen, even licht roosteren in koekenpan en in keukenmachine fijn malen (ja, hele kruidnagelen en hele brokken kaneel), dan heb je een goede basis voor curry.