Hoe maak je curry?

31-07-2011 17:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees regelmatig dat mensen curry maken maar ik heb het zelf nog nooit gehad.

Waar smaakt het naar en is het moeilijk te maken?

Hoe maak je curry en wie heeft een lekker recept?
ooooooooooooo lekker
ooh lekker curry!

Ik doe altijd een klein beetje zonnebloem olie in een pan daarbij, gewassen, ongeschilde gember

(wel in stukken), een stengel gekneusd citroengras en een schep currypaste van de toko. Currypasta goed

losroeren, daarna stukjes vlees/vis erbij en aanbakken. Dan voeg ik nog wat komijn en garam marsala toe.

Groenten (ik doe vaak boontjes) en knoflook toevoegen en kokosmelk. Even sudderen, verse koriander er doorheen

roeren en.. klaar!

Met dit recept varieer ik altijd qua groenten en kruiden.
quote:liselore schreef op 31 juli 2011 @ 17:33:

je hebt verschillende soorten curry het is dus niet te zeggen waar curry naar smaakt. In de thaise keuken heb je er zo al vier. een bv groene curry gemaakt van groen pepertjes en groene kuiden en knoflook. je hebt ook rode, masman en peanang curry. De indiase keuken kent ook verscheiden curry's.

Begin eens met een curry pasta kant en klaar uit een toko. roerbak vlees en boontjes curry pasta erbij blikje kokosmelk en je bent a een heel eind.

Goed site showmethecurryBedankt voor die site, Liselore! Super.
quote:sundream schreef op 31 juli 2011 @ 22:25:

Klinkt goed; ik ga het binnekort maar eens proberen.

Als het zo scherp is moet je zeker wel goed bluswater bij de hand hebben?

Suiker heb ik eens van een echte Thaise gehoord en beslist geen water.

Gewoon een suikerklontje of een schep losse suiker om het scherpe weer te neutraliseren.
Idd, Superstar, nooit drinken, liever een hap rijst of raita als je indiaas eet. Kroepoek helpt ook, net als suiker maar dat is ook weer zowat, 'n hap suiker, brrrr!
In het ergste geval een glas melk drinken!
Of een stuk chocola heb ik ook wel eens gehoord maar dat was dan weer van een Indo..
Net in het andere curry topic gepost, kom ik er nog een tegen!

Ik maak Indische stijl curries altijd zelf van losse kruiden, dat is het lekkerst omdat ik dan de verhoudingen zo kan maken zoals we het het lekkerst vinden.

Iedere curry is net even wat anders (of soms heel erg anders). Eentje die ik eigenlijk te weinig maak maar wel super lekker is, is een gedroogde witvis curry, naar een recept uit Kerala (Zuid India). Heel bewerkelijk, maar smullen!
quote:sundream schreef op 31 juli 2011 @ 22:25:

Klinkt goed; ik ga het binnekort maar eens proberen.

Als het zo scherp is moet je zeker wel goed bluswater bij de hand hebben? Geen (blus-)water, maar een glas melk; de vetten in melk hechten zich aan capsaïcine (wat het 'heet' veroorzaakt) en verwijderd de 'hitte' daardoor uit je mond. Meer in stijl met (insiche) curry is een Lassi; een yoghurt/water mix, erg verfrissend en goed tegen 'heet'
Een vraagje, met wat kan ik kokosmelk vervangen?, ik vind kokosmelk niet lekker.
quote:ronniemitchel schreef op 02 augustus 2011 @ 17:18:

Een vraagje, met wat kan ik kokosmelk vervangen?, ik vind kokosmelk niet lekker.Yoghurt.
verba volant, scripta manent.
Thai kitchen red curry pasta met 'n scheutje kokosmelk en gamba's of kip toevoegen en gaar laten worden eventueel nog wat tauge erdoor.

Zelf lust ik geen rijst, dus ik vind het heerlijk met stokbrood.
quote:MarianneDavids schreef op 02 augustus 2011 @ 17:21:

[...]

Yoghurt.Dank je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven