Geld & Recht alle pijlers

Scheiden en koophuis

01-08-2011 11:04 12 berichten
Mijn schoonzus en zwager gaan scheiden. Ze hebben een koophuis wat verkocht moet worden. Geen van beiden kan het huis alleen financieren, Nu is het zo dat zwager in het huis wil blijven wonen, terwijl schoonzus dan ergens een huisje wil gaan huren terwijl het huis te koop staat. Maarrrrrr......

Volgens mij is zij ten alle tijden aansprakelijk voor het financieren van de huidige hypotheek op beide namen.

Ze willen nu bij de advocaat ( of notaris ) vast laten leggen dat hij alle lasten w.b. het huis betaald en daar woont tot het verkocht is. Zij wil inzage in deze financien.

Volgens mij, heeft het weinig zin om dit vast te leggen omdat zij toch aansprakelijk is.... Komt bij, dat ik zwager niet vertrouw in het nakomen w.b. financiele verplichtingen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? En of er andere mogelijkheden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Beide blijven 100% verantwoordelijk voor de maandlasten in dit geval!
kan je vertellen dat een vriendin van m'n moeder die in scheiding ligt, zojuist via een voorlopige voorziening van de Rechtbank het uitsluitend woonrecht heeft gekregen en dat haar ex alle vaste lasten blijft betalen tot verkoop van hun huis.

Mocht ex niet aan die verplichtingen voldoen dan blijft zij natuurlijk aansprakelijk voor de hypotheek.

de helft van de vaste lasten worden in haar geval, afgetrokken van de partneralimentatie die ze zou ontvangen. Dus in principe betaalt ze wel mee..
life ain't a perfect story, write it while you live it
Ik heb ook ooit in zo'n situatie gezeten. Het is heel erg jammer, maar je bent allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld. Dus als je zwager niet betaalt, proberen ze het bij je schoonzus te verhalen.

Mogelijkheden:

- Schoonzus zorgt dat de hypotheek via haar rekening betaald wordt. Zo weet zij zeker dat het gebeurt.

- Allebei uit huis en het huis zo lang verhuren (via de leegstandswet, is dat tegenwoordig vrij simpel geregeld).

- Afspreken met de hypotheek verstrekker dat je schoonzus wordt geïnformeerd op het moment dat er een betaling te laat binnen komt.
Je kunt afspreken dat één van de partijen de maandlasten gaat dragen. Als er weinig vertrouwen is dat die persoon die verplichtingen nakomt, dan kun je afspreken dat je van iedere hypotheekbetaling een bevestiging krijgt (printscreen uit telebankieren of zo). Daarnaast kun je af en toe de bank bellen om te verifiëren of er geen achterstanden zijn. Ideaal is het niet maar je moet iets.

Je blijft beiden wel hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld.
Oke, bedankt voor de antwoorden.

Ik zal schoonzus inlichten over de mogelijkheid om inderdaad de constructie in werking te zetten, maar haar daarbij te waarschuwen dat ze niks vast kan leggen over wie wat betaald omdat ze zelf toch aansprakelijk blijft.

En dat ze dan inderdaad contact opneemt met de hypotheekverstrekker om na te gaan of alles wel braaf op tijd betaald word.
Ze kan wel vastleggen wie wat betaalt, alleen heeft de bank daar geen boodschap aan mocht het mis gaan. Je schoonzus heeft dan echter wel een vordering op haar ex die ze al dan niet via de juridische weg kan incasseren.

Dus de afspraken vastleggen is wel verstandig. Als ex kwaad wil kan hij anders achteraf beweren dat hij de kosten heeft voorgeschoten en een vordering op haar heeft (been there!).
anoniem_122304 wijzigde dit bericht op 01-08-2011 11:19
Reden: typo
% gewijzigd
Ik zat in een vergelijkbare situatie. Ik heb de bank de situatie uitgelegd, en afgesproken dat als er een keer niet betaald zou worden, ze direct bij mij aan de bel zouden trekken. Zo wist ik zeker dat ik niet ineens voor een betalingsachterstand van een aantal maanden zou komen te staan.

Bank wilde hier aan meewerken, die willen namelijk ook liever de zekerheid dat er geen financiële puinhoop ontstaat.
Het is eigenlijk wel erg jammer, dat we allemaal vanuit eigen ervaring hier reageren. Hoeft je schoonzus in ieder geval het wiel niet opnieuw uit te vinden!
Oke, dus wel vastleggen voor "just in case".

Bij een advocaat of bij een notaris? Advocaat heeft de voorkeur aangezien ze daar al mee om de tafel zitten.

En afspraak maken met de bank dat ze aan de bel trekken als het niet word betaald.
Pruttel, gewoon in convenant op laten nemen. En verder inderdaad niet vertrouwen op informatie van ex, maar zelf navraag doen bij instanties of alles betaald wordt. De ervaring leert dat na enige uitleg men daar helemaal niet moeilijk over doet. Het is immers ook in hun belang om een achterstand te voorkomen.
Mooi, helemaal helder zo.

Bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven