Wasmachine stinkt

01-08-2011 18:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geweldige huisvrouw als ik ben heb ik een was (veel) te lang in de machine laten zitten. De was stonk, dus nieuw wasmiddel erin en nog eens gewassen. En de was stonk nog steeds. Andere was in de machine gedaan en nu stinkt die was ook.

What to do? Ik las dat je de wasmachine kunt reinigen met soda of azijn. Zou dat ook de stank wegnemen? Zo ja, kan ik beter soda of azijn gebruiken? Hoeveel? Welk programma? Welke temperatuur? In een lege machine of moet ik er oude lakens o.i.d. bij doen?

Ik hoop dat iemand mij kan verlossen van de stank!
Je bakje eruit halen en die in de vaatwasser zetten.

Ik was mijn handdoeken altijd op 60 graden, af en toe is het wel goed voor de machine om een hoge temp te gebruiken.
Stressed is just desserts spelled backwards
wasmachine stinkt

Wasmachine stinkt

was stinkt! (soms)
Het bakje voor het wasmiddel bedoel je? Ik gebruik altijd zo'n bolletje, dus door dat bakje stroomt alleen water. Denk niet dat daar de stank vandaan komt, toch?
Keertje op 95 graden draaien?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wasmachine en Soda, hoe zat het ook alweer?
quote:Jorina schreef op 01 augustus 2011 @ 18:51:

wasmachine stinkt

Wasmachine stinkt

was stinkt! (soms)Thanks Jorina! Die eerste 2 had ik ook gevonden, maar dat was een ander probleem. Dat laatste topic was ik niet tegen gekomen, heb wat posts gescand en denk dat ik daar wel iets mee kan.
1x per maand was ik een aantal theedoeken en vaatdoeken op 95 graden.

Ik doe dan een chemisch mengsel in mijn wasbol met soda, azijn en een heel klein scheutje dettol.
Gebruik ipv vloeibaar wasmiddel poeder. Is veel beter voor je wasmachine. Gebruik de helft van wat fabrikanten voorschrijven. Is ook nog eens goed voor de portemonnee.

Wasverzachter is ook slecht voro de machine.

Nu een hete was draaien met azijn of soda of vaatwastablet. Je hoeft geen was in de trommel te doen. Elke maand een dergelijke was draaien is wat overdreven, eens per kwartaal is voldoende. Of je moet veel en vaak wassen op lage temperaturen.
Je machine leeg op 90 graden laten draaien met een vaatwastablet erin. Werkt als een speer.
quote:mjdh schreef op 01 augustus 2011 @ 19:27:

Je machine leeg op 90 graden laten draaien met een vaatwastablet erin. Werkt als een speer.Absoluut de beste tip! Dit doe ik ook als hij niet zo fris meer ruikt. Wel de vaatwastablet in de trommel doen, niet in het bakje
quote:Dahlia74 schreef op 01 augustus 2011 @ 19:12:

Gebruik ipv vloeibaar wasmiddel poeder. Is veel beter voor je wasmachine. Gebruik de helft van wat fabrikanten voorschrijven. Is ook nog eens goed voor de portemonnee.

Wasverzachter is ook slecht voro de machine.

Nu een hete was draaien met azijn of soda of vaatwastablet. Je hoeft geen was in de trommel te doen. Elke maand een dergelijke was draaien is wat overdreven, eens per kwartaal is voldoende. Of je moet veel en vaak wassen op lage temperaturen.Vloeibaar en wasverzachter kun je makkelijk gebruiken, mits je wel regelmatig een kookwas draait.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wasmachine draait op 90 graden met een vaatwastablet, ben benieuwd. In ieder geval bedankt voor jullie tips.
Ik kwam toevallig deze topic tegen en zit met hetzelfde probleem. Heb nu net mijn wasmachine aangezet op 90 graden met azijn. Ben benieuwd of dit helpt.
Ik heb mijn machine uiteindelijk wel een keer of tien moeten reinigen (fles schoonmaakazijn in de trommel en lege hete was), vreselijk, maar toen was het ook eindelijk schoon (ook geen zwarte vlekjes meer op de was). Nu maak ik elke paar weken alle rubbers schoon, gebruik de heflt van de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel, geen wasverzachter meer, maar in plaats daarvan azijn (ruik je niet aan de was). Na de was de machine open laten staan en zeepbakje ook. Om de twee weken een hete was met de handdoeken en beddegoed. Oh, en om het half jaar de filter reinigen.
quote:Tickel schreef op 01 augustus 2011 @ 19:59:

[...]

Vloeibaar en wasverzachter kun je makkelijk gebruiken, mits je wel regelmatig een kookwas draait.Vloeibare wasmiddelen lossen slecht op in water. Daarnaast bevatten ze weekmakers. Dit is slecht voor de rubbers van je wasmachine. Met poeder (en azijn ipv wasverzachter) heb je deze problemen niet.
Sinds ik mijn handdoeken wekelijks met poeder op 60 graden was heb ik nergens meer last van. 2x per jaar ook nog even met een vaatwastablet een lege was en regelmatig het bakje schoonmaken.
Zit er soms een dooie kikker in je wasmachine? Las je andere topic net.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven