ADHD bij volwassen vrouw

02-08-2011 13:34 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een korte tijd geleden is de diagnose ADHD bij mijn man gesteld.

Na veel ruzies tussen ons is hij toch naar de dokter gegaan en daarna naar de psychiater.

Daar een hoop vragen beantwoord over vroeger en nu en daar kwam toen toch uit wat ik allang al wist.

Maar nu, ben ik daar op gaan googlen en zo kwam ik ook bij ADHD bij vrouwen.

Mijn mond viel open van herkenning en ik dacht dat ik gewoon wat problemen had met concentreren, gewoon omdat ik nog nooit dé baan tegen was gekomen. En daarom alles saai vind.

De laatste tijd voel ik me echt op het randje lopen van vanalles, als hij thuis komt heb ik nooit genoeg gegaan, geef ik nooit genoeg aandacht, ben ik altijd moe, luister ik nooit in eenkeer als hij wat verteld en zeg ik altijd HÉ? Ik weet nooit waar dingen zijn, en als ik iets doe en iets anders schiet me te binnen ben ik weg en ga ik dat doen. Ik kom geregeld thuis en vraag ik me af waar was ik voor weg? Heb ik weer geen boodschappen gedaan. Ook ben ik zeer opvliegerig, en wéét ik dat ik slimmer ben en meer zou kunnen dan de vreselijke baan die ik nu heb. Maar als ik lekker aan het boekhouden ben en ik denk… laat ik eens iets opzoeken over ADHD dan ben ik zo weer een uur hier op het forum/wikipedia enz enz. En dit zijn nog maar kleine voorbeelden. Ik dacht altijd dat mijn man gek was en dat hij de gene was met een probleem, maar eigenlijk is hij lang niet de eerste die dit zegt.

Ook open ik hier regelmatig topics, en denk ik er vaak aan maar ga ik er niet meer naar terug. Sorry voor alle lieve dames die mij hebben geadviseerd over de voeding van onze zoon. Hij eet nu gewoon en alleen voor het slapen gaan 1 flesje.

Zo hebben wij ook een hyves voor alle Aug. Mama’s 2010, heb ik notabenen zelf aangemaakt, maar ik heb ga er nooit heen. Altijd denk ik eraan, maar ben ik op hyves is het altijd even daar kijken, even daar kijken. Vervolgens ben ik uren verder en is het alweer tijd om iets anders belangrijks te doen en ‘komt het wel een andere keer’ dus ook voor de dames aldaar… sorry.

Ik vergeet alles! Geen desinteresse, maar hoevaak ik naar de nacht apotheek ben gereden voor voeding voor onze zoon, snel voor sluitingstijd flessen heb gehaald als ik op visite ben en zo nog 10000 andere voorbeelden. Ik vergeet ook meer dan mij lief is, dat ik geen kaart stuur is tot daar aan toe maar ik heb nu zelfs al een keer gehad dat ik niet eens ben heen geweest. Terwijl het van iemand was waar ik echt gek op ben.

Soms denk ik dit zijn gewoon mijn eigenschappen, maar eigenlijk weet ik al dat ik dit ook heb.

Omdat mijn vader het ( zonder diagnose ) ook had, ik ben precies hem. Helaas is hij er niet meer. Maar ook hij begon aan vanalles, alleen hij had mensen die het dan weer af konden maken voor hem.

Ik wil ook zó graag mijn eigen bedrijf, maar dat gaat nu niet. De helft is nu af en gedaan. Toen was ik nog volledig gepassioneerd nu denk ik… morgen…. Morgen…. Vanavond…. Zo zonde ik zou er zo goed in zijn.

Ik wilde het gewoon even delen, ik wil heus niet alles op ADHD/ADD afschuiven maar als ik een diagnose zou hebben en misschien met therapie dit kunnen onderdrukken kan ik misschien wel mijn bedrijf starten. Het is zelfs een bedrijf in plannen ordenen en organiseren. Ik kan het wel, maar het moet niet van mezelf zijn, en steeds wat korte projecten.

Wat kan ik nu eigenlijk verwachten? Zeker als straks blijkt dat we het beide hebben? We hebben namelijk ook een kind.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Ik heb ook ADHD, maar dan alleen de hyperactieve variant, dus zonder de concentratieproblemen (dat heeft ongeveer 3%van de AD(H)D-ers). Dat is aan de ene kant prettig, maar aan de andere kant ben ik dus ontzettend druk, impulsief en opvliegend en dat kan ook problemen geven, zeker in een werksituatie.

Ik heb nu therapie, maar dat is tot nu toe zonde van de tijd gebleken, want ADHD-therapie gaat vooral over dingen organiseren en dat kan ik dus prima. Medicatie deed bij mij helaas ook helemaal niets, en dat is hoogst uitzonderlijk, want meestal helpt het wel.
Jup. Vooral die over kinderen hier op het forum enzo. (k heb zelf niet eens kinderen)
Erg herkenbaar. Ik heb het zelf niet maar meerdere mensen in mijn directe omgeving wel. Ik heb er erg aan moeten wennen, omdat ik juist altijd alles onthoud. Ook niet fijn trouwens, je kunt met goed fatsoen niets meer vergeten

Ik lees graag mee, als jullie het goed vinden, om een beetje inzicht op te doen en mogelijk een helpende hand aan mijn vrienden te bieden die het hebben. Inzicht is een goed iets .
Organiseren kan ik ook prima, ik wil er zelfs graag mijn beroep van maken!

Ik weet niet zogoed welke variant ik heb ik, ik ben namelijk ook erg druk, maar kan ook erg rustig/dromerig/in mezelf gekeerd zijn.

Mijn man is altijd aan het zingen, en ik word daar helemaal gek van! Want als hij ineens iets zingt met mijn naam erin en soms zelfs zo iets vraagt gaat hij er wel vanuit dat ik reageer! Maar ik zit in mijn eigen wereldje, en zeg dan HÉÉÉ??! stom van mij om dat zo te doen, maar hij moet het maar niet zo idioot aanpakken.

Hoe hebben jullie de diagnose ervaren?
Therapie ben ik ook nog iets fatsoenlijks van tegengekomen.

Alleen maar een herhaling van dingen die ik al te vaak geprobeerd heb maar die iet werken voor mij. 'dan probeer je het toch nog eens' Lekker motiverend

functioneren jullie ook 100x beter in een motiverende omgeving. Waar de nadruk op dingen gelegd wordt die je goed doet en dingen die je minder doet worden uitgelegd ipv afgestaft met commentaar?
Ik heb een fotografisch geheugen, dus ik onthou ook alles, dus blijkbaar kan dat ook bij ADHD.

Hebben jullie trouwens ook last van woord- en/of cijferblindheid? Dat schijnt ook typisch AD(H)D te zijn, net als onhandig zijn en je vaak stoten of dingen uit je handen laten vallen.
Ik lees snel maar ik kijk meer naar een zin dan naar de woorden. Dan mis ik nogweleens iets. Woordje 'niet' bijvoorbeeld. Kan wel lastig zijn. En ik zie mijn eigen taal / schrijffouten niet. Als het totaal maar klopt (als je begrijp wat ik bedoel)

Fotografisch geheugen heb ik niet echt. Maar bijvoorbeeld luchtfoto's (google) blijven wel goed hangen. Dan heb ik bijna geen tomtom nodig als ik ergens heen moet (tenzij de boel in de war wordt gegooit door eenrichtingsverkeer ofzo, da's dan weer minder)
Ik heb de diagnose als een gegeven ervaren, als een bevestiging van iets wat ik zelf al wist. Wel fijn dus, maar geen hoera-stemming of tranendal.

Ik werk ook veel beter met motiverende reacties dan met afstraffing, dat heb ik in mijn jeugd al genoeg gehoord op school .
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Waar ik nu werk is écht een verademing, ik kan namelijk rustig iets 5 keer vragen en iedereen blijft collegiaal. En dat vind ik erg fijn. Op mijn vorige werk zeiden ze doodleuk na 1 keer uitleggen? Heb jij niet meegeschreven? Ik wil het gerust nog eens uitleggen maar dan moet je wel meeschrijven voor, ik vind dit zonde van mijn tijd.

Maar ik schrijven wel mee, maar snap het daarna vaak niet meer.

Het boeid mij dan weer niet zo als ze zeggen dat ik iets goed doe, zolang ze maar niet zeggen dat ik iets fout doe dan ga ik direct in m'n 'nutshel' en dat maakt me altijd heel terughoudend/afwachtend en onzeker.
ik ben cijferblind. en ik kom uit het zakenleven.

als ik niet nadenk en ik zie bedragen weet ik zo de som plus btw, als ik erover na ga denken raak ik helemaal in paniek.

dan krijg ik een complete blackout.

ik heb trouwens geen adhd, maar ben hypomaan.
wij slapen nooit.
Als ik lees lees ik ook maar de helft. Boeken lezen vind ik dan weer wel erg leuk. Maar ik lees vaak het einde alvast. en las ik op internet dat veer ADHD-ers dat doen.

Ik zit helemaal onder de blauweplekken. Maar dat komt door de exeem die ik ook heb. ( nooit te moe om te krabben? )

Het schijnt ook dat ADHD-ers veel grapjes over alles maken. En dat doe ik dus ook, als het lastig word maak ik er maar een flauwegrap over.
Onzeker, da;'s ook zoiets.

Eerder kon mijn dag echt verpest worden als bijvoorbeeld mijn collega met z'n verkeerde been uit bed gestapt was. Ik dacht altijd dat het aan mij lag. Nu soms nog moeilijk maar ik kan het relativeren.
quote:valentinamaria schreef op 02 augustus 2011 @ 14:29:

ik ben cijferblind. en ik kom uit het zakenleven.

als ik niet nadenk en ik zie bedragen weet ik zo de som plus btw, als ik erover na ga denken raak ik helemaal in paniek.

dan krijg ik een complete blackout.

ik heb trouwens geen adhd, maar ben hypomaan.

Ik ben dus boekhoudster en heb het ook.

Debet en Credit zijn in mijn ogen haast het zelfde alleen de + en - maken het net iets anders. Ik lees ook rustig duizend ipv honderd enz enz. En inderdaad als ik dan wat beter na gadenken.... kom ik er helemaal niet meer uit. En voel ik me zo OER dom! Omdat ik het werk dan al de hele dag doe... en ineens het licht niet meer zie.
Ik krab alle korstjes die ik kan vinden er af. Zo lastig en lelijk.

Gelukkig nu een creme tegen droge huid. Dat scheelt (nu even) wel.
quote:Maja82 schreef op 02 augustus 2011 @ 14:29:

Onzeker, da;'s ook zoiets.

Eerder kon mijn dag echt verpest worden als bijvoorbeeld mijn collega met z'n verkeerde been uit bed gestapt was. Ik dacht altijd dat het aan mij lag. Nu soms nog moeilijk maar ik kan het relativeren.

Ja heb ik ook. Wat een herkenning hier zeg. Voel me ineens normaal.

Ik denk ook altijd dat mensen plannen beramen om mij in een slecht daglicht te zetten bij onze leidinggevende en probeer ook afteluisteren enzo omdat ik zéker weet dat ze het over mij hebben.

Terwijl ik veel contact heb met mijn collega's en we gaan ook met elkaar uiteten enzo. Maar toch.... ik vertrouw ze voor geen meter.
Ow schrijf ff alles op, dan kan je een lijstje van dingen meenemen naar je huisarts.

RET therapie (zie wiki) heeft me wel goed geholpen met een stukje relativeren.
ik heb een fotografisch geheugen voor allerlei onzinnige zaken.

soms ben ik een wandelende encyclopedie, maar kan geen film titel onthouden.

kaartlezen kan ik prima, kan elk gehucht ter wereld vinden, maar rij ik in een grote stad en mijn navigatiesysteem doet het even niet ben ik volkomen hulpeloos.

t verschil tussen links en rechts is bij mij ook hopeloos, en ik verdwaal altijd in nieuwbouwwijken waar alles op elkaar lijkt.
wij slapen nooit.
Grapjes maken: check

Aan wondjes krabben: check

Onzeker door je anders zijn: check

Boeken half lezen: check

eerst het einde lezen: check

In paniek over cijfers: check

Onzinnige dingen onthouden: check

Geen enkel richtinggevoel: check

Haha, wat "normaal" ben ik hier .
Is woensdag pas... want hier komt ie..... ik maak de hele lijst wel in een keer voor ik heen ga. Kan ik hem ook niet kwijtraken
Heerlijk he Iris!

Mijn man en ik hebben gister heeeerlijk gelachen om alles. Voor het eerst. Bij alles zei ik.... typisch hé, dit zijn wij tenvoetenuit!
Dat links en recht van mij vind mijn vriend echt leuk Hij kan gerust zeggen 'hier moeten we links'en ik sla direct rechts af. (als ie dan zou reageren met 'andere links' zou fijn zijn)
Alles kwijtraken: check

Herkenning!
O dat links en rechts heb ik gevraagt toen ik afging rijden; kunt u het met uw handen aangeven? Anders ga ik gewoon de andere kant op hoor. Vond ze eigenlijk een hele normale vraag.

Ik slaag wel voor alles in een keer.

Werken jullie ook 'onder je niveau'? Zoals ik dus.
van boeken eerst het einde lezen, zo stom ben ik ook. neem me altijd voor dat niet te doen. of ik ga ineens verder in het midden.

grapjes maken, sarcasme, onzeker door anders zijn niet, iedereen is anders. ik ben gewoon zoals ik ben.

totaal afwijken van een bep onderwerp, kon ik altijd heel goed met mijn man. we konden hele gesprekken voeren waar geen mens iets van begreep, juist leuk.

ontzettend goed kunnen organiseren, behalve mijn huishouden.
wij slapen nooit.
Nee, ik ben juriste en ik werk als juriste, maar binnnen mijn vakgebied toon ik totaal geen ambities en drive om hogerop te komen, want ik vind mijn werkgebied saai en eentoning.

Eigenlijk ben ik totaal ongeschikt voor een beklemmende kantooromgeving, maar het verdient zo lekker .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven