In de war...

03-08-2011 16:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden heb ik mijn diploma van de middelbare school gehaald, nogal onverwachts, aangezien ik er bijna zeker van was dat ik was gezakt... Natuurlijk hartstikke blij! Maar moest toen redelijk snel beslissen of ik meteen wilde gaan studeren of dat ik even een tussenjaartje zou nemen. Heb toen besloten te gaan studeren, maar na twee maanden kwam ik erachter dat de studie echt niks voor mij was.. Ben toen gestopt en heb een baantje gevonden, waar ik fulltime ben gaan werken. Daar werk ik nu nog steeds, maar ik wil dit niet blijven doen... Over een maand beginnen alle studies weer en ik heb me zelfs al ingeschreven (nog geen collegegeld betaald, dus nog niet definitief), maar ik zit zo erg te twijfelen of ik niet een jaartje naar het buitenland zal gaan. Taalcursussen doen of vrijwilligerswerk of gewoon rondreizen..

En ik zit hier al zolang aan te denken, studeren of reizen, en ik kom er maar niet uit! Ik kan maar geen beslissing nemen... Aan de ene kant denk ik, jaaa ik ben nog jong, ik heb alle tijd, ik ga lekker weg! :D Maar aan de andere kant denk ik, ik wil sowieso wel gaan studeren, dus dan kan ik het net zo goed dit jaar gaan doen, en volgend jaar ben ik weer een jaar ouder en meestal kan je met je studie ook wel een aantal maanden naar het buitenland. Dus waarom niet dit jaar beginnen?

En ik weet zelf ook niet hoe het gaat bevallen als ik naar het buitenland ga.. Ben nogal onzeker aangelegd en kan soms heel erg in de knoop zitten met mezelf..

Maar aan de andere kant ben ik ook weer bang dat als ik ga studeren, ik spijt ga krijgen dat ik niet weg ben gegaan.

Mja, als het buitenland niet bevalt, en ik ben na een maand alweer terug in Nederland, zit ik hier weer een jaar te niksen..

Aarghh ik word ook echt gek van mezelf dat ik niet gewoon een beslissing kan nemen!

Sorry voor het warrige verhaal, en ik snap wel dat jullie geen beslissing voor mij kunnen maken, maar wilde het gewoon even kwijt en misschien dat jullie tips hebben om zo'n beslissing te maken
Hoe oud ben je. Je klinkt als 45.

Doe wat goed voelt. Of zoek een studie waarbij je op stage kan naar het buitenland. Sla je twee vliegen in 1 klap.
Bazinga!
Ik klink als 45? :| Great, ik ben 20 :p
Mijn dochter is ook gaan reizen in haar uppie. Een keer vrijwilligerswerk gedaan in Ecuador en taalcursus in Peru. Heel de wereld rondgeweest en daar ontzettend veel van geleerd en heel zelfstandig geworden. Nu een geweldige baan en deeltijdstudie. Nooit spijt van gehad

Als je het durft zal ik voor reizen kiezen
Als je eigenlijk naar het buitenland wilt en het kan, zou ik gewoon gaan! Ik heb het ook gedaan en het was niet altijd leuk, maar ik heb er zo veel van geleerd en zo veel lol gehad dat ik ontzettend blij heb dat ik gegaan ben. Dat is ook wat ik van al mijn kennissen met zo'n ervaring hoor. Studeren kan altijd nog, een jaar in het buitenland veel moeilijker!
Ik hoor niets over de studie die je wil gaan doen en daar concludeer ik uit dat je niet erg enthousiast bent ervoor. Mijn tip zou zijn om wel een opleiding te doen, maar dan 1 waar je enthousiast over bent en mnotivatie voor op kunt brengen. Als je dat nog niet zeker weet kun je er beter niet aan beginnen.

Dat gezegd hebbende ken ik veel mensen die 1 jaar of meer zijn gaan reizen en die zijn daar allemaal niet met diepe inzichten van terug gekomen. Ze hebben er vaak wel heel erg van genoten en het kan ook heel goed zijn voor je zelfvertrouwen en om je grenzen te leren kennen (die soms een stuk verder liggen dan je zelf denkt waardoor je daarna veel meer durft en aankunt), dus het heeft zeker voordelen, maar ik weet niet zeker of je er een goede studiekeuze door gaat doen.

Ik denk dat een jaar vrijwilligerswerk of een uitwisseling, waarbij je langer op 1 plek en in 1 cultuur verblijft je veel meer inzicht geeft in wat je leuk vindt en waar je je in wilt verdiepen. Dus mijn advies zou zijn om na te gaan wat je opties op dat vlak zijn en waar jij zin in zou hebben. En spreek met jezelf af dat je door gaat zetten. Ga er maar vanuit dat je in het begin last hebt van heimwee en cultuurschok, maar dat het vanzelf beter wordt. Een beetje dwingen en moeite doen is niet zo slecht voor jezelf, sterker nog, dat zul je in studie en beroep later ook nog regelmatig nodig hebben.
aikidoka wijzigde dit bericht op 03-08-2011 16:33
Reden: foutje aangepast
% gewijzigd
Bloemetje ik heb het zelfde als jou, ik twijfel ook en de keus maken ik kom er maar niet aan uit. Zo moeilijk.

Mijn probleem is dat ik niet weet wat voor vervolg studie ik wil doen. maar ik heb dan nog wel tot februari, (dan jaar niv4) en daarna moet ik het écht weten.. Maar ik weet het niet. En baal er als een stekker van.. want ik weet gewoon niet wat ik later wil worden..

Moeilijk.. Als je wil mag je je verhaal ook een keer in de mail kwijt als je uitgebreid wilt praten? Of als je aan dit topic voldoende hebt om je verhaal kwijt te kunnen is ook goed!

Zo niet, zwitsal.nijntje@gmail.com
Ik zou zeker gaan reizen. Niet voor de diepe inzichten maar omdat het nu kan en omdat het super leuk is, goed voor je zelfvertrouwen en zelfstandigheid en zicht op de wereld. Allemaal eigenschappen die je dan weer in je studie kan gebruiken.

Daarna meteen vol aan de studie, niet meer twijfelen en gewoon alles netjes op tijd halen. Simpel. Overtuigd?
quote:aikidoka schreef op 03 augustus 2011 @ 16:33:

Ik hoor niets over de studie die je wil gaan doen en daar concludeer ik uit dat je niet erg enthousiast bent ervoor. Mijn tip zou zijn om wel een opleiding te doen, maar dan 1 waar je enthousiast over bent en mnotivatie voor op kunt brengen. Als je dat nog niet zeker weet kun je er beter niet aan beginnen.

Dat gezegd hebbende ken ik veel mensen die 1 jaar of meer zijn gaan reizen en die zijn daar allemaal niet met diepe inzichten van terug gekomen. Ze hebben er vaak wel heel erg van genoten en het kan ook heel goed zijn voor je zelfvertrouwen en om je grenzen te leren kennen (die soms een stuk verder liggen dan je zelf denkt waardoor je daarna veel meer durft en aankunt), dus het heeft zeker voordelen, maar ik weet niet zeker of je er een goede studiekeuze door gaat doen.

Ik denk dat een jaar vrijwilligerswerk of een uitwisseling, waarbij je langer op 1 plek en in 1 cultuur verblijft je veel meer inzicht geeft in wat je leuk vindt en waar je je in wilt verdiepen. Dus mijn advies zou zijn om na te gaan wat je opties op dat vlak zijn en waar jij zin in zou hebben. En spreek met jezelf af dat je door gaat zetten. Ga er maar vanuit dat je in het begin last hebt van heimwee en cultuurschok, maar dat het vanzelf beter wordt. Een beetje dwingen en moeite doen is niet zo slecht voor jezelf, sterker nog, dat zul je in studie en beroep later ook nog regelmatig nodig hebben.Daar heb je zo erg gelijk in.. Ik ben inderdaad niet super enthousiast over de studie (ik sta nu overigens voor twee studies ingeschreven; Europese Studies en Pedagogische Wetenschappen), maar dat is ook omdat ik niet weet wat ik wil... Beide studies interesseren me wel trouwens, maar ik voel niet echt een diepe passie nee.. Maar wat als dat nooit komt?
quote:zwitsal_nijntje schreef op 03 augustus 2011 @ 16:34:

Bloemetje ik heb het zelfde als jou, ik twijfel ook en de keus maken ik kom er maar niet aan uit. Zo moeilijk.

Mijn probleem is dat ik niet weet wat voor vervolg studie ik wil doen. maar ik heb dan nog wel tot februari, (dan jaar niv4) en daarna moet ik het écht weten.. Maar ik weet het niet. En baal er als een stekker van.. want ik weet gewoon niet wat ik later wil worden..

Moeilijk.. Als je wil mag je je verhaal ook een keer in de mail kwijt als je uitgebreid wilt praten? Of als je aan dit topic voldoende hebt om je verhaal kwijt te kunnen is ook goed!

Zo niet, zwitsal.nijntje@gmail.comEn in wat voor richting zit je nu? Zit jij er ook aan te denken om er even tussenuit te gaan? Het is inderdaad moeilijk, ik ben ook zo jaloers op mensen die precies weten wat ze willen!
quote:Scuba schreef op 03 augustus 2011 @ 16:39:

Ik zou zeker gaan reizen. Niet voor de diepe inzichten maar omdat het nu kan en omdat het super leuk is, goed voor je zelfvertrouwen en zelfstandigheid en zicht op de wereld. Allemaal eigenschappen die je dan weer in je studie kan gebruiken.

Daarna meteen vol aan de studie, niet meer twijfelen en gewoon alles netjes op tijd halen. Simpel. Overtuigd? Haha, als ik dit lees word ik meteen enthousiast! :D Misschien heb je wel gelijk, moet ik het gewoon doen, moet ik gewoon een keer beslissen en dan klaar, niet meer twijfelen!
Die kinderen van tegenwoordig. Die willen niets missen. Zo bang voor een teleurstelling. Weet je, van teleurstellingen leer je. En diepe inzichten op je 20ste? Je begint net! Ik ben 40 en begin het leven nu pas een beetje te begrijpen.
quote:bloemetje20 schreef op 03 augustus 2011 @ 16:45:

[...]

En in wat voor richting zit je nu? Zit jij er ook aan te denken om er even tussenuit te gaan? Het is inderdaad moeilijk, ik ben ook zo jaloers op mensen die precies weten wat ze willen!

Sinds april afgestudeerd als pedagogisch medewerker niv3. maar voor hbo moet ik nog niv4 hebben. Ik wil niet in de kinderopvang werken want wil meer uitdaging hebben.. Maar wat ik wil, ik heb echt geen idee.

Werk vinden tijdelijk, lukt hier niet. of het moet een jaar lang zijn, maar ik wil in feb niv4 (eindelijk doen. want ben tig scholen afgegaan voor september, maar helaas). Dus zat er aan te denken om naar het buitenland te gaan want dat is ook nog iets wat ik graag wil. Maar ja wat beslis je dan.. Is echt moeilijk.

De studies, psychologie, pedagogiek vond ik interessant en wil nog engelse cursus volgen. Maar ja zonder geld kom ik nergens. Dus dillema nog
quote:bloemetje20 schreef op 03 augustus 2011 @ 16:47:

[...]

Haha, als ik dit lees word ik meteen enthousiast! :D Misschien heb je wel gelijk, moet ik het gewoon doen, moet ik gewoon een keer beslissen en dan klaar, niet meer twijfelen!Ik meen het ook serieus hoor. Nu kan het nog, straks heb je wellicht een vriend, baan, carriere, huis, kinderen enz enz. Er zijn altijd 1000 redenen om niet te gaan reizen. Heb je de kans, trek je het financieel, ben je niet bang voor een gat in je CV dan gaaaaaan. Die studie loopt niet weg, dat reizen dus vaak wel
quote:bloemetje20 schreef op 03 augustus 2011 @ 16:40:

[...]

Daar heb je zo erg gelijk in.. Ik ben inderdaad niet super enthousiast over de studie (ik sta nu overigens voor twee studies ingeschreven; Europese Studies en Pedagogische Wetenschappen), maar dat is ook omdat ik niet weet wat ik wil... Beide studies interesseren me wel trouwens, maar ik voel niet echt een diepe passie nee.. Maar wat als dat nooit komt?

Een diepe passie hoeft natuurlijk niet, maar in ieder geval Pedagogische wetenschappen lijkt me wel iets waarbij je gerelateerd vrijwilligerswerk kunt gaan doen, om te kijken of het je echt aanspreekt. Of draai het om, ga eens kijken wat voor vrijwilligerswerk je kunt doen, wat je aanspreekt, waar je niets van afweet, maar je toch intrigeert en ga dat doen (als je een jaar hebt kun je vast meerdere dingen doen). Wie weet kom je wel vol met nieuwe ideeen terug voor een leuke opleiding.

Ennuh, een studie zal niet altijd alleen maar leuk zijn.Mijn studie (scheikunde) was de eerste 2 jaar vooral heel veel basisdingen leren en hard werken. Maar interessant genoeg en ik ben gelukkig ook een volhouder. Dus even doorbijten tot je de keuze-dingen kunt gaan doen is soms ook gewoon nodig.
quote:mjdh schreef op 03 augustus 2011 @ 16:53:

Die kinderen van tegenwoordig. Die willen niets missen. Zo bang voor een teleurstelling. Weet je, van teleurstellingen leer je. En diepe inzichten op je 20ste? Je begint net! Ik ben 40 en begin het leven nu pas een beetje te begrijpen.

Onzin, heeft niks met teleurstellingen te maken. Ik vind het goed dat TO alle opties overweegt en er goed over nadenkt voordat ze dingen doet. Tevens heeft het met kansen maken te maken. Met kansen krijgen en deze ook daadwerkelijk aanpakken.

Bij reizen gaat het niet om diepe inzichten. Het gaat om verbreden van je horizon, jezelf beter leren kennen, voor uitdagingen komen te staan, belsissingen durven maken, risico's nemen, op je gevoel af leren gaan, jezelf leren redden, jezelf beter leren kennen. En om te zien hoe de wereld in elkaar zit. Hoe verdomde goed we het hier hebben en verdomde slecht sommige andere hier op deze aardbol. Om hoe mooi de wereld is en hoe slecht. Om het ontmoeten van andere culturen en ontmoeten van andere reizigers. Moet ik nog even doorgaan? Dat heeft niks met leeftijd te maken of met teleurstellingen. Rezien is een ervaring die niet snel opgedaan kan worden door andere mogelijkheden.

Het is een luxe en een zege dat wij hier in Ned uberhaupt de mogelijkheid krijgen om te reizen. Vandaar dat ik zeg, pak die kans en ga ervoor.

Ik vind studie ook erg belangrijk. zeer belangrijk, maar een jaartje er tussen uit en dan studeren is gewoon een erg goede combi.
Die reis klinkt eerder als een vlucht in jouw geval vind ik.

Zie je er tegen op om te gaan studeren/werken?
quote:aikidoka schreef op 03 augustus 2011 @ 17:04:

[...]

Een diepe passie hoeft natuurlijk niet, maar in ieder geval Pedagogische wetenschappen lijkt me wel iets waarbij je gerelateerd vrijwilligerswerk kunt gaan doen, om te kijken of het je echt aanspreekt. Of draai het om, ga eens kijken wat voor vrijwilligerswerk je kunt doen, wat je aanspreekt, waar je niets van afweet, maar je toch intrigeert en ga dat doen (als je een jaar hebt kun je vast meerdere dingen doen). Wie weet kom je wel vol met nieuwe ideeen terug voor een leuke opleiding.

Ennuh, een studie zal niet altijd alleen maar leuk zijn.Mijn studie (scheikunde) was de eerste 2 jaar vooral heel veel basisdingen leren en hard werken. Maar interessant genoeg en ik ben gelukkig ook een volhouder. Dus even doorbijten tot je de keuze-dingen kunt gaan doen is soms ook gewoon nodig.

Ja klopt, ik heb ook het idee dat ik eerst moet ontdekken wat ik leuk vind, wat mij echt interesseert en waar ik wat mee wil doen.

En ja, studie is niet alleen voor fun haha, mja als je echt zeker bent van je keuze, neem je die vervelende dingen wel voor lief!
quote:Scuba schreef op 03 augustus 2011 @ 17:06:

[...]

Onzin, heeft niks met teleurstellingen te maken. Ik vind het goed dat TO alle opties overweegt en er goed over nadenkt voordat ze dingen doet. Tevens heeft het met kansen maken te maken. Met kansen krijgen en deze ook daadwerkelijk aanpakken.

Bij reizen gaat het niet om diepe inzichten. Het gaat om verbreden van je horizon, jezelf beter leren kennen, voor uitdagingen komen te staan, belsissingen durven maken, risico's nemen, op je gevoel af leren gaan, jezelf leren redden, jezelf beter leren kennen. En om te zien hoe de wereld in elkaar zit. Hoe verdomde goed we het hier hebben en verdomde slecht sommige andere hier op deze aardbol. Om hoe mooi de wereld is en hoe slecht. Om het ontmoeten van andere culturen en ontmoeten van andere reizigers. Moet ik nog even doorgaan? Dat heeft niks met leeftijd te maken of met teleurstellingen. Rezien is een ervaring die niet snel opgedaan kan worden door andere mogelijkheden.

Het is een luxe en een zege dat wij hier in Ned uberhaupt de mogelijkheid krijgen om te reizen. Vandaar dat ik zeg, pak die kans en ga ervoor.

Ik vind studie ook erg belangrijk. zeer belangrijk, maar een jaartje er tussen uit en dan studeren is gewoon een erg goede combi.

Daar ben ik het mee eens, ik ga er ook niet vanuit dat ik na een jaar reizen precies weet wat ik met me leven wil doen.. Maar het gaat voor mij om ervaring opdoen en meer meemaken dan alleen mijn kleine kamertje in Amsterdam en naar het werk/studie gaan.

Hoewel dat ook heel leuk kan zijn haha, maar ik wil wat anders zien!
quote:daydream schreef op 03 augustus 2011 @ 17:57:

Die reis klinkt eerder als een vlucht in jouw geval vind ik.

Zie je er tegen op om te gaan studeren/werken?Hmm niet echt een vlucht denk ik.. Klinkt dat zo? Ja ik weet niet, ik heb gewoon zo'n gevoel dat ik wat anders wil.. Ik zit een beetje vast in een sleur heb ik het idee nu en ik ben pas 20! xD

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven