Kat jat eten

04-08-2011 08:23 41 berichten
Ik heb een kat van 14 jaar.

We hebben bedelen aan tafel altijd ontmoedigd en dit deed hij dan ook nooit. Als hij iets extra's kreeg dan kreeg hij dat in zijn bakje. Nooit uit de hand of van de grond.

De laatste tijd echter (een jaar ongeveer) begint hij links en rechts eten te pikken. Hij springt op tafel en aanrecht als hij wat eetbaars daar vermoedt. Okay, dat deed hij vroeger ook vast wel, maar dan achter onze rug, nu gewoon waar ik naast sta! Bedelt zich een ongeluk als ik vlees sta te snijden en hij opent zelfs de vuilnisbak om er restjes uit te halen.

Hij eet dus alles waar hij zijn poot op kan leggen, maar is wel magerder geworden. Hij is niet broodmager, maar hij is wel afgevallen in vergelijking met een aantal jaren terug.

Hij is wel gewoon levendig en heeft een mooie vacht, dus ik weet niet zo goed of hij ziek is en daarom dit gedrag vertoont.

Als ik hem betrap op de tafel dan klap ik hard in mijn handen en dan springt hij er gauw af, maar ondertussen wil ik het maar weer af gaan leren met een waterspuit.

Iemand tips voor de heropvoeding of waar dit gedrag ineens vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de kat aan het dementeren of heeft het beestje een tia gehad ? Ik zou dat met die plantenspuit bij de kat op die leeftijd achterwege laten , maar dat is meer uit medelijden vanwege zijn leeftijd en / of mogelijk ziektebeeld van het beestje.
Ja misschien aan het dementeren of aandacht vragen
Katten horen niet op aanrechten en op tafels! Dat is gewoon vies. Nu vind ik katten sowieso verschrikkelijk.
Goede bijdrage Sito. Nuttig vooral...
ach laat lekker lullen, de EN van de huisdieren...

dementerend....TIA. ik weet het niet. hij doet helemaal niet raar verder. Kan alles nog prima vinden, loopt niet raar, mauwt niet de godganse dag.
Ik denk ook dementeren. Laat hem ook eens nakijken bij de dierenarts, misschien kan hij een oorzaak vinden voor het afvallen ( en de obsessieve eetlust)? Misschien een schildklierprobleem ofzo? Succes!
Kun je niet even met je kat naar de DA? Voor t zelfde geld heeft ie iets onder de leden, waardoor hij afvalt en maar 'honger' blijft hebben..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
ik dahct ik vraag eerst hier even tips, voordat ik aan een hoge DA-rekening vast zit.
quote:Lizzl schreef op 04 augustus 2011 @ 08:33:

Goede bijdrage Sito. Nuttig vooral...Haha, voegt inderdaad niks toe, hè?
Afvallen en honger hebben kan wijzen op een overactieve schildklier. Ik heb ook zo'n mager geval rondlopen. Vreet je de oren van je hoofd en toch niks aankomen.

Schildklierproblemen is met een bloedonderzoek te achterhalen. Mocht jou kat dat hebben zit ie de rest van zijn leven vast aan medicijnen. Maar die zijn niet zo duur, ik betaal voor 120 pillen 12 euro.
Nu zit ik een boterham te eten en ze trekt het nog nét niet uit mijn handen....
kijk, dat valt dan weer mee. Mijn moeder had een kat die nierproblemen had op latere leeftijd en dat kostte een godsvermogen.

edit: ik zal hier wel commentaar opkrijgen, maar ik vind mijn kat een leuk beest, maar heb dus geen honderden euro's om te spenderen aan dure medicijnen. Het spijt me, maar zo is het.
Star,

Op deze site http://www.kattengedragce ... kat-gezond-houden-h1.html wordt aangeraden contact op te nemen met de DA als er fedragsverandering is (punt 5).
Onze kat is 18 en heeft hetzelfde probleem, een complete obsessie als het om eten gaat. Omdat hij ook veel spuugt en echt graatmager werd, ben ik naar de dierenarts gegaan. Ze vermoedde een te snel werkende schildklier, waardoor kat altijd honger heeft. Hij heeft nu pillen, maar ik ga morgen weer terug naar de dierenarts. Kat spuugt nog steeds en is echt vel over been, heel zielig. Ik hoop dat er nog wat aan te doen is, maar ik vrees het ergste .
s.i.t.o. = slap in topics openen
quote:Ratteke schreef op 04 augustus 2011 @ 08:42:

Afvallen en honger hebben kan wijzen op een overactieve schildklier. Ik heb ook zo'n mager geval rondlopen. Vreet je de oren van je hoofd en toch niks aankomen.

Schildklierproblemen is met een bloedonderzoek te achterhalen. Mocht jou kat dat hebben zit ie de rest van zijn leven vast aan medicijnen. Maar die zijn niet zo duur, ik betaal voor 120 pillen 12 euro.Hmm, ik was voor het onderzoek en de pillen 200 euro kwijt.....
quote:flint schreef op 04 augustus 2011 @ 08:45:

[...]

Hmm, ik was voor het onderzoek en de pillen 200 euro kwijt.....Die 12 euro is alleen voor de pillen. Het onderzoek is iets duurder, ik weet eigenlijk niet meer wat ik betaald heb. Geen honderden euro's iig. Ik dacht iets van 60 euro? Maar de prijzen voor bloedonderzoek zal ook per da verschillen. Mijn oudje zit er al 4 jaar en en ze is echt vel over been, weegt 2 kilo, maar nog steeds lief. Ik heb niet het idee dat ze lijdt. Ze slaapt, komt bij me liggen, verkent het huis nog steeds en maakt ook nog steeds ruzie met de andere katten. Gewoon poezedingen dus.
Mijn kat heeft ook dit probleem. Ze werd in toenemende mate hongeriger. Een jaar geleden ben ik bij de dierenarts geweest voor onderzoek. Haar schildklier werkt veel te hard en zij heeft medicijnen gekregen daarvoor. Het hongerige gevoel is niet weg bij haar. Als ze de kans krijgt dan zal ze ook eten 'stelen'. Staat de koelkastdeur even open? Als ze de kans krijgt, dan klimt ze zo de koelkast in en zou hem helemaal leeg eten. Zij krijgt nu steeds weer extra te eten. Er staan altijd brokjes en altijd wil ze meer, meer en nog meer.

Klopt het hart van je kat erg snel? Dit is ook een van de kenmerken van een snelwerkende schildklier.

Ze lijkt niet ziek, is actief, lief en is altijd bij je wanneer er ook maar iets van eten aan te pas komt.

De dierenarts gaf mijn kat niet lang meer, hooguit een jaar. Nu zijn we ruim een jaar voorbij en ze is nog steeds :-).
ja, brokjes staan altijd klaar, maar vlees of vis van het aanrecht is natuurlijk lekkerder.
quote:macumba schreef op 04 augustus 2011 @ 08:44:

s.i.t.o. = slap in topics openenEen goeie, alleen snap ik 'm niet. Op de topics die ik open wordt goed gereageerd.
He Ratteke, had jouw bericht nog niet gelezen. Jij bent wel goedkoper uit voor je medicijnen! Ik had al gemerkt dat er een behoorlijk prijsverschil is voor deze medicijnen bij verschillende dierenartsen. Ik betaal voor 120 pillen 43,00 euro na verhuizing naar een andere stad. Toch goed om te gaan dierenartshoppen.

ik heb ook niet het idee dat mijn kat lijdt. Ze is uiterst tevreden en dankbaar wanneer ze tussendoortjes krijgt. Dat maakt haar extra lief!
quote:Ratteke schreef op 04 augustus 2011 @ 08:43:

Nu zit ik een boterham te eten en ze trekt het nog nét niet uit mijn handen.... Wat heb je er als beleg op? Worst?
quote:sito1970 schreef op 04 augustus 2011 @ 08:57:

[...]

Wat heb je er als beleg op? Worst?

Nutella....

Die pillen, ik heb wel de 'mensen'pillen, de witte. De oranje zijn de 'katten'pillen. Die zijn idd duurder. Maar daar kon poes niet tegen, ze kreeg vreselijke open wonden bij haar oren. Weer naar de da en toen kreeg ze de mensenpillen. Ze zijn verplicht om eerst de kattenpillen te geven terwijl de mensenpillen beter werken en minder bijwerkingen hebben.
@Ratteke, pffff commercie bij dierenartsen heeft flink toegeslagen. Volgende keer toch vragen naar de andere variant. Misschien met als excuus, dat ze nog steeds iets afvalt. Ik schat dat ze nu op 1,5 - 2 kg zit.

@Sito, mijn kat eet als ze de kans krijgt ook brood zonder beleg, speciebonen, komkommer, tomaat, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven