Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Hee, nog meer mensen die het boek hebben gelezen? Ik heb het maandag gekocht, gelezen en ben vandaag begonnen met fase 1 en tot nu toe valt het erg mee maar goed het is ook nog niet eens lunchtijd!

Ik heb yoghurt met noten en honing gehad, komkommer en een gekookt ei. Straks tonijnsalade en dan later fruit en meer komkommer.

Het niet drinken 20 min. voor een maaltijd en anderhalf uur na een maaltijd lijkt me erg moeilijk.

Kan geitenmelk ook door de thee?
@mirrenmara Ik doe wel geitenmelk door de thee, vind het best lekker. Ben een tijdje van het pad geweest, het lukte gewoon niet en had niet veel inkomen dus het was moeilijk te financieren. Nu weer langzaam opgepakt, een beetje een combi van mijn oude eetpatroon en een patroon zoals Amber beschrijft, zonder snoep, koek ed. Mijn "zondigmomenten" zijn als ik van huis ben en dan probeer ik ook maat te houden. Heb het boek nog maar eens herlezen want wil het toch wel erg graag langer volhouden voor een duidelijker resultaat op de lange termijn. Leuk dat er meer mensen hiermee bezig zijn!
Ik kende het boek niet maar heb het gereserveerd bij de bieb. Ik eet momenteel ook een beetje ala Amber, doe een anti candida dieet omdat ik door antibiotica last heb van schimmeltjes hier en daar.

Maar eigenlijk wil ik straks wel op dezelfde voet doorgaan.

Ik merk ook dat volwaardig voedsel goed vult. Ik val af en voel me er gewoon goed bij. Maar verder heb ik er weinig ervaring mee, dus bedankt voor het tippen van Amber.
.
Ik heb het ook bij de bibliotheek geleend. Ben heel blij,want ook mijn vriend heeft het gelezen en heeft hierdoor zijn voedingspatroon omgegooid. Eindelijk!!!

Het boek is volgens mij door meerdere mensen geschreven. Want de ene keer schrijft ze dat je pindakaas kan eten en de andere keer niet. Dat vind ik wel verwarrend.

Maar verder niet erg veel nieuws voor mij dan.
quote:izalinia schreef op 28 mei 2011 @ 21:36:

Ik heb het ook bij de bibliotheek geleend. Ben heel blij,want ook mijn vriend heeft het gelezen en heeft hierdoor zijn voedingspatroon omgegooid. Eindelijk!!!

Het boek is volgens mij door meerdere mensen geschreven. Want de ene keer schrijft ze dat je pindakaas kan eten en de andere keer niet. Dat vind ik wel verwarrend.

Maar verder niet erg veel nieuws voor mij dan.Dat viel mij inderdaad ook op. Voor mij was het ook niet allemaal nieuws maar wel goed om te lezen. Vooral omdat ik nogal gek op brood en melk (lees: drink in de zomer zo een literpak leeg) was. Het viel me trouwens ook op dat er veel schrijffouten in staan.
Zijn er nog dames die inmiddels aan het Amberen zijn geslagen?
Zoveel mogelijk voedingsadviezen probeer ik op te volgen, sowieso ben ik al een poos klaar met dat prefab eten in de supermarkt.

Helaas geen natuurvoedingswinkel in de buurt en ook geen biologische groenteboer, dat maakt het wel lastig.

Maar ja, al doe je maar de helft beter dan voorheen, dat is ook al winst :o)
quote:cafelatteloverrr schreef op 13 juli 2011 @ 13:59:

Zijn er nog dames die inmiddels aan het Amberen zijn geslagen?Volg het principe nu zo veel mogelijk. Bijna vakantie, dan lekker detoxen en er vol voor gaan
quote:cafelatteloverrr schreef op 13 juli 2011 @ 13:59:

Zijn er nog dames die inmiddels aan het Amberen zijn geslagen?

Ja, sinds januari dit jaar.

Ik kan helaas niet alles biologisch krijgen hier (=buitenland) dus ik moet het doen met "gewoon" fruit en groente. Maar verder wel alles onbewerkt en suikervrij.

Eet je zelf ook op deze manier of had je erover gelezen?

Summer
quote:filippa schreef op 15 juli 2011 @ 06:40:

Helaas geen natuurvoedingswinkel in de buurt en ook geen biologische groenteboer, dat maakt het wel lastig.

Maar ja, al doe je maar de helft beter dan voorheen, dat is ook al winst :o)

Appie Happie verkoopt tegenwoordig ook veel biologische groente. Ook vlees en vis.

En anders kijken bij Odin http://www.odin.nl/nl/index.htm

Meestal zit er iets in de buurt.

Haal meestal de houdbare dingen in de refomwinkel.
Leuk, ben niet de enige op het forum dus

Ik ben nu ruim een week bezig en volg het ook niet helemaal precies, geef er wel een beetje een eigen draai aan. Ik koop niet alles biologisch vanwege de kosten. Maar ik lunch wel met bonen en rijst/quinoa en na 6 uur geen koolhydraten meer. En geen tarwe maar speltbrood/pasta/crackers. Verder geen koemelk en koffie meer en zoveel mogelijk puur. Bevalt mij heel goed in ieder geval. Ben nog niks afgevallen maar heb ook een gezond BMI. Wel een goede stoelgang nu en minder vaak een opgeblazen gevoel.
Ik heb sinds kort ook het boek en heb 'm nu voor ongeveer de helft gelezen, alleen vroeg ik mij wat af. Misschien dat jullie antwoord weten:

op blz. 100 staat bij gebod 5: eet geen (tarwe)brood. Je kan beter roogebrood of zuurdesembrood eten. Ik ben dus net naar de supermarkt geweest (AH) en heb dit gekocht, alleen lees ik bij de ingredienten van roggebrood dat er twarwekiemen en tarwezemelen inzitten en bij zuurdesembrood is het hoofdingredient tarwebloem... (en zit er ook tarwezetmeel in).

Waarom is dit dan beter om te eten? Er zit toch ook gewoon tarwe in? Hiervoor at ik altijd meergranenbrood, is dat niet beter?
@an_112 Het heeft voornamelijk te maken met hoe het brood gebakken/voorbereid wordt. Tegenwoordig wordt brood heel snel gebakken en dat proces schijnt minder gezond te zijn. In het rogggebrood etc. zitten minder suikers en dergelijke.
Ik heb het boek ook, sinds gister

Had al gereageerd in het topic 'puur eten' (oid) maar zag nu dit topic.

Ik eet al langer 'steeds gezonder'. Gewoon in kleine stapjes telkens wat beter. Ik eet vaak salades tussen de middag (geen straf ). 's Avonds zelf alles klaarmaken etc.

(a la gillian mckeith, annemarie postma, lijkt allemaal op elkaar)

Maar goed... ben gek op tips en recepten

Probeer vanaaf zelf ook wat lekkere recepten te zetten hier!
in september schijnt er een nieuw boek uit te komen met vooral recepten van Amber. (omdat iemand hier naar recepten vroeg)
Ja dat boek wil ik echt aanschaffen, vind de recepten in dit boek ook heerlijk! Ik ben de laatste tijd veel aan het grillen, heerlijk zo in de zomer! En veel versgesneden salade met als dressing appelciderazijn oid en een beetje witte kaas en olijven. Heerlijk! En het vult prima.
Kaas was toch uit denboze bij Amber??? Of haal ik nu wat boeken door elkaar!!
Kaas mag wel maar liever niet van koemelk!

En wat de broodvraag betreft, spelt zuurdesembrood heeft langer de tijd nodig om te rijzen. En in veel fabrieksbroden zit suiker.
Welk brood mag je nou eten?

Waar haal je dat?
Kaas valt idd niet onder pure voeding, te vet en is verzurend. Geitenkaas schijnt n beter alternatief te zijn.

Erg jammer, want ik ben gek op kaas...moet daarvoor alternatieven zoeken (bijv door n stamppotje)

Bij brood gaat het ook om de gist, belastend voor je darmen.

Ga morgen wr even verder lezen in t boek
Je kunt zuurdesembrood wel bestellen bij de bakker, tenminste hier wel. Of naar een natuurvoedingswinkel.

Ik heb nu biologisch speltmeel op het aanrecht staan, ik ga zelf zuurdesembrood maken. Tenminste, ik hoop dat t lukt :-)
Ik wilde even m'n bewondering uitspreken: wat zijn jullie goed en bewust bezig met jullie voeding.. Dikke pluim! Ik let er op, maar 'puur' eten lukt me écht niet. Ik vrees dat ik een ernstige cola-light-verslaving onder de leden heb.. :(
Hallo Topiccers,

ook ik ben sinds een week begonnen met het lezen van het boek en het zo mogelijk toepassen van alle "regels".

Niet alles lukt uiteraard (in de ochtend verse groentesappen persen is hier vrij lastig en lunchen met gekookte quinoa ziet er tussen mijn collega's wel heel geitewollerig uit bijvoorbeeld).

Ook al ben ik halverwege, ook ik zie dat er dingen in het boek staan die niet consequent zijn. (pagina 35 vertelt bv onderin dat je nooit ander fruit dan een appel in je yoghurt doet, op blz 85 staat dat je yoghurt met fruit als ontbijt moet nemen) en nog meer rare dingetjes. Wel een heel interessant boek!

Toch loop ik nu tegen een paar vragen aan, misschien dat een van jullie kenners me kan helpen?

- waar koop je amandelmelk en speltpasta, mijn toch wel goed ingerichte natuurwinkel heeft het niet

- welke smeerboter kun je nu het best gebruiken? Amber verhaalt enerzijds dat het puur en dicht bij de natuur moet zijn, anderzijds dat het nooit een vol product moet zijn. Wat gebruiken jullie?

- Er wordt gesproken over biologische yoghurt en later over natuuryoghurt met levende bacteriën. Welke yoghurt bedoelt ze nu, ik heb namelijk activia magere joghurt mild.

- wat drinken jullie naast de genoemde thee en water? Ik heb geen juicer en ik zie op de vorige pagina dat roosvicee ook niet goed is?

Alvast bedankt en ik zal hier vaker komen.
Margot, zelf doe ik het gewoon stapje voor stapje, die 'regels' lap ik wel wat aan mijn laars, of liever: ik lees ze, sla ze op en doe er mijn voordeel mee. Maar om alles precies zo te volgen... geloof niet dat ik zo'n tiep ben.

Ik heb ook de boeken van annemarie postma, gillian mckeith en zo combineer ik het één en ander. Puur wil gewoon zeggen; zo onbewerkt mogelijk. Daar richt ik mij het eerst op.

Geen speltpasta; koop volkorenpasta. Amandelpasta kun je zelf maken, volgens recept AA.

Yogurt; ik koop gewoon biologische yoghurt bij de ah. Heb zelf ook geen idee wat ze bedoeld met levende culturen en geen zin om dat te googlen.

Ik gebruik roomboter/grasboter voor op brood. Geloof wel dat er mensen zijn die verschillende oliën op brood doen.

Ik drink naast water/groentesap óók gewoon wel eens een colaatje of een sinas. Ik drink wel eens groene thee (die van ah met papaya en sinaasappel en nogwatdinges is wel lekker), maar ik ben geen echte theedrinker. Ik ga zo een bakkie koffie zetten!

Maar daarnaast gewoon regelmatig glaasje water voor de dorst.
Dank je wel mevrouwbijennest!

Het is alllemaal verwarrend nog, en alhoewel wonderen beloofd worden zijn sommige dingen zo ontzettend niet handig (een half uur voor en na iedere maaltijd minimaal anderhalf uur niets drinken maar wel veel moeten drinken op een dag). Ik zit er nu pas drie dagen in en ben nu halverwege het boek, ik pas eigenlijk meteen toe wat ik lees. Vandaag heb ik speltbrood gevonden in de supermarkt, nu nog even kijken of ik het lust. Omdat ik net begin denk ik dat ik dan lekker streng moet zijn, omdat ik anders niets constructiefs leer, immers, als ik vanavond al aan de rol met koekjes en een zak chips toe ga, doe ik alles voor niets... Gelukkig relativeer je me weer om niet door te slaan!

Welke groentesap drink jij dan? Pers je hem zelf?

P.s. dank voor je theetip, ik ga hem opzoeken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven