Geld & Recht alle pijlers

digi- d bekent bij belasting consulent

03-08-2011 18:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een keer per jaar laat ik mn belastingpapiere invullen door een belastingconsulent

Nu 2x gedaan voorheen was ik getrouwd en deed ex het .

Nu is er net een item op de tv dat digid wachtwoorden zo fraudegevoelig zijn

mijn belasting consulente weet mn digi d

Ze zegt ook o ik weet ze vanal mn klanten hoor

Dit is niet haar dagelijks werk ze doet het in de avond uurtjes erbij

Is het veilig dat zij mn digi-d code weet????

Zij moet toch inloggen op haar laptop met mn digi d???
Ze moet daarmee inloggen om de aangifte te versturen. Als het goed is, heeft ze wel meer vertrouwelijke informatie van je. Ik zou me er niet al te druk om maken.
ALs je het niet vertrouwd, maak je toch na de belastingaangifte een nieuw wachtwoord aan.
Krijgt u hulp bij het doen van aangifte?

Ik zou absoluut niet mijn DigiD aan iemand geven. Diegene kan dan je opgebouwde pensioen zien, inloggen bij het UWV, zien of je donor bent, etc.
zou dat persoonlijk minder erg vinden dan 't wachtwoord van m'n mail

vind dat digi-d gedoe trouwens stom: had er eentje aangevraag, krijg je per ouderwetse post 'n code toegestuurd ipv gewoon direct via mail en blijkbaar moest je 'm ook nog binnen 'n x aantal dagen activeren anders vervalt ie weer
Ik zou wel elke keer even een nieuwe aanmaken. Volgend jaar geef je dan je nieuwe weer door en vlak na de aangifte maak je weer even een nieuwe.
ok dat ga ik doen elke keer een nieuwe aanmaken

ehhhhhhh via digi-d online ????
Ze kan dingen niet alleen zien maar ook aanpassen. Ik zou het zelf niet zo'n fijn idee vinden. Maarja, ik heb makkelijk praten want mijn pa doet onze belastingaangifte.

Als je lid bent van de vakbond doen ze het gratis voor je. Zij hebben je Digi-d ook niet nodig. Mijn vader doet dit als vrijwilligerswerk en via het FNV hebben ze een speciale code waarmee je je Digi-d als het ware omzijlt.
www.digid.nl zou ik denken.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zakelijk (met jouw vertrouwen) voor je opereert ergens in het jaar gaat denken: kom, laat ik eens vanuit het klantenbestand eens een DigiDtje scoren en eens gaan kijken wat diegene......tja...en dan. Bij de gemeente je WOZ zien?

Ikzelf zou er niet al te lastig over doen. De oplossing: na aangifte wijzigen is mogelijk genoeg zekerheid voor je dat je consulent er niets mee gaat doen.

Een wat groter kantoor maakt gebruik van professionele software, en heeft daarbij dan een soort eigen verbinding met de belastingdienst. Geen code meer nodig. Alleen je akkoord om namens jou de aangifte zoals jij hebt gezien in te dienen.

Dan heb je ook het hele probleem ook niet.
Wat raar de je überhaupt je DigID code geeft. Zou je ook je pincode geven? Ik heb ook weleens belasting laten invullen er werd mij die code gevraagd. Ik gaf aan dat ik het zelf wel even doe, vroeg hij of ik hem niet vertrouw.

"Ja, hoor. Jij mij ook? Wat is je pincode?" Met enige tegenzin liet hij mij achter de PC.
Ik snap wat je zeggen wil, maar zie je geen verschil tussen wat ik eventueel met je pincode kan en wat ik eventueel met je digi-d kan? Er zit nogal wat verschil in mijn belang zeg maar
Je vertrouwt die iemand wel je hele financiële handel en wandel toe en niet je digi-D?

Why not? Ze weet toch alles al.

En bekent is met een d
.
zou inderdaad niet mijn dig-id afstaan, omdat daarmee ook dingen gewijzigd kunnen worden.

belastingconsulenten die zijn aangesloten bij bijv. ouderenbond, vakbond etc en hebben een aparte code om in te sturen naar de belastingdienst. Jij moet dan een formuliertje tekenen met die code. Zo kan de belastingconsulent je aangifte indienen, maar niet alle andere dingen die met dig=id wel kunnen.

alternatieve oplossing. belastingconsulent vult jouw aangifte in (en kan die gewoon opslaan) en jij gaat langs en verstuurd de aangifte (dus zelf met did-id inloggen). Ga er vanuit dat jij de aangifte ziet voordat die verstuurd wordt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik snap wel wat er ongeveer bedoeld wordt, maar om nu compleet panisch te doen over wat een belastingconsulent allemaal zou kunnen gaan bekijken........mwoah.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik me zo enorm druk zou maken over mijn DigiD in een dergelijk geval.Het is ook wel een kwestie van vertrouwen. Na versturen aangifte je wachtwoord weer wijzigen en klaar.

Daarnaast: dan moet de belastingconsulent wel eerst op zoek gaan bij een heleboel pensioenorganisaties waar hij met jouw gegevens in kan loggen. Vervolgens ziet hij daar bevestigd wat hij al met jou heeft doorgenomen, namelijk je oude dagsvoorzieningen.

Of je donor bent lijkt me niet een heel groot geheim, bij het UWV: kan hij dan de hoogte van je uitkering zien? Die ziet hij al op je jaaropgaaf. Ik zie nog niet heel veel echt schadelijke zaken. (Nogmaals, ik snap het punt wel.)

Wat echt vervelend kan zijn zie ik nog helemaal niet terug: hij kan allemaal gekke en verkeerde aanvragen en aangiften indienen. Hij kan je laten verhuizen en inschrijven bij een andere gemeente. Maar ja.....als het goed is is hij zo slim om te beseffen dat hij dat maar 1 keer kan doen.
Beste Rainbow01,

Het is niet verstandig om je digid-code aan anderen te geven.

Zie: http://bit.ly/oa5JMt

Wil je de belastingaangifte digitaal door iemand anders laten doen ?

Digid is samen met de belastingdienst met een proef begonnen.

Met een Digid-machtiging kun je een ander digitaal machtigen om je aangifte inkomstenbelasting te doen.

Met deze machtiging kan deze persoon laten weten dat hij/zij jouw toestemming heeft.

Je geeft je eigen Digid dus niet af.

Actuele informatie vind je op deze pagina van de belastingdienst: http://bit.ly/ofaAR0

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
.
Wij kregen dit jaar een machtigingscode van de belastingdienst.

Je kan toch ook nu je pasword veranderen?

Mosterd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven