verliefdheid

05-08-2011 11:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stelling:

"Verliefdheid is in feite een soort neurotisch verschijnsel, in de zin dat het ontstaat vanuit een onevenwichtigheid in jezelf. Degene op wie je verliefd bent, heeft iets dat je in jezelf mist of hij of zij vervult een onvervuld verlangen. Dat kan iets heel banaals zijn, zoals status, maar ook iets emotioneels. Zo kun je denken dat díe persoon je gelukkig gaat maken, dat er eindelijk iemand is die voor je wil zorgen, of die je wil bevestigen in wie je bent. De ander houdt een belofte in, een bepaalde verwachting, dát is verliefdheid. En dat is precies waarom het geen basis kan zijn voor een langdurige relatie. Want de verwachtingen die je bij de betreffende persoon hebt, zijn in veel gevallen niet reëel.

Verliefdheid is dus per definitie vertekenend"

Eens of oneens?

En als je deze stelling onderschrijft, betekent dat dan dat je ook niet meer verliefd op iemand wordt omdat je de betrekkelijkheid van dat gevoel meteen inziet?

(Overigens betekent het voor mij niet dat ik niet van iemand zal kunnen gaan houden naar verloop van tijd)
Al je nog niet (echt) volwassen bent, kan verliefdheid een slechte leidraad zijn en een onjuiste basis voor een relatie.

Als je echter tevreden bent met jezelf en je leven, hoeft een ander geen grote verwachtingen en beloftes meer te vervullen, of tekortkomingen van jou aan te vullen. Dan is er m.i. niets mis met verliefdheid.
Als dat zo is ben ik volgens mij nooit verliefd geweest.

"Degene op wie je verliefd bent, heeft iets dat je in jezelf mist of hij of zij vervult een onvervuld verlangen."

"De ander houdt een belofte in, een bepaalde verwachting, dát is verliefdheid. En dat is precies waarom het geen basis kan zijn voor een langdurige relatie. Want de verwachtingen die je bij de betreffende persoon hebt, zijn in veel gevallen niet reëel. "

In deze stukjes kan ik me niet vinden. Nu ben ik niet zo van het volledig ontoerekeningsvatbaar naar iemand smachten, niet meer eten, niet meer kunnen denken etc. Dus misschien ben ik dan nooit echt verliefd geweest?

Bij de verliefdheden die ik gehad heb/dacht te hebben had ik eigenlijk niet direct verwachtingen, ik vond een persoon heel erg verschrikkelijk leuk en wilde daar graag tijd mee doorbrengen en kijken of het verder wat zou worden. Want ik ben altijd wel nuchter genoeg om te beseffen dat je iemand moet leren kennen om te zien of diegene bij je past en of je er gelukkig mee zult worden. Dus in die zin zijn verwachtingen als 'die persoon gaat mij gelukkig maken' me vreemd.

Als verliefdheid echt is wat hierboven geschreven is is de kans denk ik wel erg groot dat het misgaat, als het echt draait om verwachtingen is de kans groot dat daar niet aan voldaan wordt. Als het dan wel goed gaat is dat gelukkig toeval denk ik.
quote:Aureel schreef op 05 augustus 2011 @ 11:26:

Al je nog niet (echt) volwassen bent, kan verliefdheid een slechte leidraad zijn en een onjuiste basis voor een relatie.

Als je echter tevreden bent met jezelf en je leven, hoeft een ander geen grote verwachtingen en beloftes meer te vervullen, of tekortkomingen van jou aan te vullen. Dan is er m.i. niets mis met verliefdheid.

Eens A.

Die volwassen verliefdheid zal op een heel ander level zitten dan, denk ik.

Dus die fratsen van; niet meer kunnen eten, heel de dag een knoop in je maag, belt hij/ smst hij terug, e.d......... blijven dan waarschijnlijk achterwege, denk je ook niet?
[quote]wionn schreef op 05 augustus 2011 @ 11:30:

Als dat zo is ben ik volgens mij nooit verliefd geweest.

Verliefd op een zeer volwassen manier, denk ik dan!
quote:jufdoortje schreef op 05 augustus 2011 @ 11:31:

[...]

Eens A.

Dus die fratsen van; niet meer kunnen eten, heel de dag een knoop in je maag, belt hij/ smst hij terug, e.d......... blijven dan waarschijnlijk achterwege, denk je ook niet?Oh dan ben ik gewoon altijd al zo'n vervelend vroeg-oud person geweest
quote:jufdoortje schreef op 05 augustus 2011 @ 11:31:

[...]

Eens A.

Dus die fratsen van; niet meer kunnen eten, heel de dag een knoop in je maag, belt hij/ smst hij terug, e.d......... blijven dan waarschijnlijk achterwege, denk je ook niet?Ikzelf heb dat inderdaad al sinds mijn zeventiende niet meer zo gehad . Toch ben ik wel verliefd (geweest) op mijn huidige partner. Veel realistischer inderdaad, veel meer mijn eigen plan trekken, maar ondertussen wel als een gek hartkloppingen enzo als ik hem zag. En eigenlijk nog steeds: als ik de auto zie voorrijden na zijn werk, krijg ik altijd joelneigingen en ga ik als een gek zwaaien. Maar dat staat (niet zoals vroeger dus) los van de dingen die ik niet leuk vind, die bespreek ik, ipv te gedogen
quote:wionn schreef op 05 augustus 2011 @ 11:34:

[...]

Oh dan ben ik gewoon altijd al zo'n vervelend vroeg-oud person geweest Dat is toch geweldig W.! Ik heb er langer over gedaan voordat ik er op deze manier mee kon omgaan!
Ik ben meerdere keren 'ongezond' verliefd geweest. Dus ik begrijp precies wat je bedoelt, herken dit ook.

De laatste keer, dat ik verliefd werd, was ik ouder, wijzer, had geen illusies meer en goed in mijn vel. Deze verliefdheid was blijvend en is uitgegroeid tot een stabiele relatie. Nu drie jaar verder, getrouwd en een dochter en nog steeds gelukkig.

De vlinders waren er echter niet minder om! Niet eten en niet slapen, helemaal van de kaart zijn...

Ik was alleen minder onzeker, omdat we er beiden zo overtuigd waren.

Wel was het spannend omdat ik écht wist dat ik met hem mijn leven ging delen, en dus ook dat mijn leven vanaf dat moment heel anders ging worden. Wat ook gebeurd is.
Ik heb ook het idee dat er een kern van waarheid in zit zoals TO verliefdheid beschrijft, maar dat negatieve aspect verdwijnt wanneer je zoals Aureel zegt tevreden bent met jezelf

Ik zeg ook altijd: je kan niet van iemand houden zonder eerst van jezelf te houden.

Vluchten in 'verliefdheid' is een illusie
" En dat is precies waarom het geen basis kan zijn voor een langdurige relatie. Want de verwachtingen die je bij de betreffende persoon hebt, zijn in veel gevallen niet reëel.

Hier heb ik een beetje moeite mee. Manlief en ik nog hevig verliefd, wonen samen en hebben het heel fijn. Grote beslissingen genomen en verhuisd naar ander land. (wat een bepaalde vorm van stress met zich meebrengt) En dat nu ruim een jaar. (gemiddeld duurt een verliefdheid 3 tot 6 maanden voordat je weer een beetje met beide benen op de grond staat)

Ik lees nergens in de stelling dat je verliefd kunt worden omdat je iemand gewoon heel erg leuk, lekker, lief of weet ik veel wat vind.

En dat dat automatisch uitgroeit tot meer. Echt, soms vind ik dat dingen kapot geanalyseerd worden. Jammer.
quote:"De ander houdt een belofte in, een bepaalde verwachting, dát is verliefdheid. En dat is precies waarom het geen basis kan zijn voor een langdurige relatie."

Met de eerste zin ben ik het min of meer eens, met de tweede niet zo. Ja ik denk dat verliefdheid voortkomt vanuit een bepaald verlangen en een verwachting. Dat is dan misschien niet echt een basis voor een relatie, maar wel het begin van een basis. Verliefdheid is te irrationeel om vanaf het begin te wéten of de relatie zal standhouden, maar het is in ieder geval al een goed begin.

Verliefdheid is een soort aanzet om twee mensen bij elkaar te brengen, en soms blijkt het na verloop van tijd niet 'je van het' te zijn, en soms ook wel. Misschien kun je het zien als een handig middel om mensen samen te brengen. Waarom zou je energie steken in iemand als je geen verliefd gevoel of aantrekkingskracht voelt?

Hoe moet je anders je partner 'uitkiezen'?
Ik heb momenteel ook meerdere vrienden en vriendinnen met een relatie met iemand aan de andere kant van de oceaan. Iemand die ze dus een paar dagen hebben leren kennen en daar verliefd op werden en een relatie mee aangingen, en nu zitten ze dus met een vriend/vriendin die ze zelden zien.

Dat moeten ze natuurlijk allemaal zelf weten en als zij gelukkig zijn is dat prima, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er zo weinig van begrijp. Ik weet gewoon zeker als ik dat was geweest dat ik had gedacht "laat maar, teveel gedoe voor iemand die ik amper ken". Ook als ik die persoon heel erg leuk zou vinden (verliefd ben ik sowieso nog nooit geweest binnen een paar dagen), want ik weet zelf wel dat dat vanzelf overgaat en dat ik precies hetzelfde zou kunnen gaan voelen voor iemand die wel lekker om de hoek woont.
quote:lareveuse schreef op 05 augustus 2011 @ 11:37:

[...]

Met de eerste zin ben ik het min of meer eens, met de tweede niet zo. Ja ik denk dat verliefdheid voortkomt vanuit een bepaald verlangen en een verwachting. Dat is dan misschien niet echt een basis voor een relatie, maar wel het begin van een basis. Verliefdheid is te irrationeel om vanaf het begin te wéten of de relatie zal standhouden, maar het is in ieder geval al een goed begin.

Verliefdheid is een soort aanzet om twee mensen bij elkaar te brengen, en soms blijkt het na verloop van tijd niet 'je van het' te zijn, en soms ook wel. Misschien kun je het zien als een handig middel om mensen samen te brengen. Waarom zou je energie steken in iemand als je geen verliefd gevoel of aantrekkingskracht voelt?

Hoe moet je anders je partner 'uitkiezen'?Ik denk ook niet dat verliefdheid perse niet kan leiden tot een goede relatie en vind ook niet dat je je dan maar moet storten op iemand waar je niet echt iets voor voelt maar voor mij is het meer zo dat ik me heel goed realiseer dat het niet perse iets wil zeggen dat ik verliefd ben, dat ik iemand nog niet echt ken etc. en niet weet of hij bij me zal passen hoe leuk het ook allemaal is op dat moment.
l. schreef:

Waarom zou je energie steken in iemand als je geen verliefd gevoel of aantrekkingskracht voelt?

Je wilt niet weten hoe vaak heb ik niet de fout gemaakt heb dat ik me aangetrokken voelde tot iemand en daar meteen verliefd op werd! Nu kan ik me aangetrokken voelen tot iemand...daar een superleuke tijd mee hebben, maar die overdreven verliefdheid blijft achterwege.

Gewoon...dat onderdruk ik niet ofzo, maar ik realiseer me dat die eventuele verliefde kriebels niet op de realiteit zijn gebasseerd.
quote:lareveuse schreef op 05 augustus 2011 @ 11:37:

[...]

Dat is dan misschien niet echt een basis voor een relatie, maar wel het begin van een basis. Verliefdheid is te irrationeel om vanaf het begin te wéten of de relatie zal standhouden, maar het is in ieder geval al een goed begin.

Eigenlijk precies wat jij hier zegt maar dan wel duidelijk
Verliefdheid is idd geen garantie voor een langdurige relatie maar wel een prachtig begin.

Verder kan ik mij niet echt vinden in de stelling, het maakt verliefdheid een egoistische state of mind.

Verliefdheid is gewoon een kwestie van hormonen, wat maakt dat je je gelukkig voelt door de ander.

En dat lijkt mij meer komen doordat je de ander lief vindt, leuk, grappig, de ondeugende blik die je deelt, samen lol kunnen hebben, intimiteit.

Verliefd worden op status of dat soort gevoelloze onzin,is in mijn ogen niet puur.
quote:jufdoortje schreef op 05 augustus 2011 @ 11:20:

Stelling:

En dat is precies waarom het geen basis kan zijn voor een langdurige relatie. Want de verwachtingen die je bij de betreffende persoon hebt, zijn in veel gevallen niet reëel.

Verliefdheid is vertekenend, maar dat betekent mijns inziens zeker niet dat het geen goede basis zou zijn voor een langdurige relatie. Bij verliefdheid maak je een soort bindingsstof aan die ervoor zorgt dat de basis juist sterk is. Van daaruit ga je iemand beter leren kennen en als het dan nog steeds leuk is, is die basis heel stevig.

Zonder verliefdheid incasseer je veel minder van iemand.

quote:jufdoortje schreef op 05 augustus 2011 @ 11:43:

l. schreef:

Waarom zou je energie steken in iemand als je geen verliefd gevoel of aantrekkingskracht voelt?

Je wilt niet weten hoe vaak heb ik niet de fout gemaakt heb dat ik me aangetrokken voelde tot iemand en daar meteen verliefd op werd! Nu kan ik me aangetrokken voelen tot iemand...daar een superleuke tijd mee hebben, maar die overdreven verliefdheid blijft achterwege.

Gewoon...dat onderdruk ik niet ofzo, maar ik realiseer me dat die eventuele verliefde kriebels niet op de realiteit zijn gebasseerd.

Hmm ja hier kan ik me wel helemaal in vinden trouwens. Hoewel ik niet vaak die fout heb gemaakt, omdat ik, precies zoals Wionn in haar eerste post beschrijft nog nooit verliefd ben geweest op zo'n extreme manier als jij waarschijnlijk bedoelt.. Daarom reageer ik misschien ook anders op je stelling terwijl we denk ik hetzelfde bedoelen.

Ik ben gewoon best nuchter, en ik ben wel vaker verliefd geweest, en nu nog steeds op mijn vriend, maar niet op zo'n 'head over heels'/ongezonde manier. Denk dat ik gewoon niet de persoon ben voor zo'n hevige emoties :P (of ben ik nog nooit écht verliefd geweest?)
Er zijn mensen die nooit echt heel heel erg verliefd worden. Ik weet ook niet hoe dat komt, misschien heeft het iets te maken met het niet helemaal toelaten van gevoelens, of met controle (willen) houden. Of iets in de hersenen; bij verliefdheid wordt namelijk een bepaald stofje aangemaakt inde hersenen, misschien dat mensen die niet snel verliefd worden dat stofje minder snel aanmaken of zo....?

Ergens ook wel lekker lijkt me, want voor mij is verliefdheid echt zoiets als tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid.
[quote]Marsepeintje schreef op 05 augustus 2011 @ 13:03:

Er zijn mensen die nooit echt heel heel erg verliefd worden. Ik weet ook niet hoe dat komt, misschien heeft het iets te maken met het niet helemaal toelaten van gevoelens, of met controle (willen) houden.

Nee, dat denk ik persoonlijk niet.

Ik denk juist dat mensen die, zeg maar, op een normale manier verliefd worden (dus niet totaal ontoerekeningsvatbaar worden...) en de realiteit niet uit het oog verliezen juist heel goed in hun vel zitten!

Ik bedoel daar mee te zeggen: die vertrouwen op zichzelf en zijn onafhankelijk (niet egoïstisch!), laten zich niet leiden door de eerste de beste emotie die hen overvalt.
Hmm, psychoanalyse, niet helemaal mijn ding.

Als je de volledige consequentie van deze uitspraak trekt, dan kan een verliefdheid nooit ergens op uitlopen. Je blijft steken in je oedipuscomplex. Jij verlangt de fallus (datgene dat die persoon heeft en jij wilt hebben), maar samenvallen met de fallus is een illusie, want jij bent dat niet. Bovendien, om je eigen verlangen te hebben en dus een volledig subject te zijn, moet er een gemis zijn, geen gemis geen verlangen. Dus ja, volgens deze uitspraak kan verliefdheid je nooit datgene geven wat je zoekt.

Het onderbewuste dus, maar verliefdheid is ook een chemische reactie. Ik denk niet dat het ene het andere uitsluit. En ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat verliefdheid misschien wel dimensies kent die wij nog niet hebben kunnen vastleggen en categoriseren.

Ik hou er niet van om iets dat me zo goed laat voelen te reduceren tot het 'scratching an itch'. Ik zie wel heel duidelijk verschil tussen verliefdheid, dat naar mijn mening meer met lust te maken heeft, en vriendschap en houden van enzo. Dat is toch meer en stabieler en langduriger. Voor mij is het toch het zien wat er uit die verliefdheid ontstaat, en houden van ontstaat bij mij niet per se uit verliefdheid.
quote:tierney schreef op 05 augustus 2011 @ 13:36:

Hmm, psychoanalyse, niet helemaal mijn ding.

Als je de volledige consequentie van deze uitspraak trekt, dan kan een verliefdheid nooit ergens op uitlopen. Je blijft steken in je oedipuscomplex. Jij verlangt de fallus (datgene dat die persoon heeft en jij wilt hebben), maar samenvallen met de fallus is een illusie, want jij bent dat niet. Bovendien, om je eigen verlangen te hebben en dus een volledig subject te zijn, moet er een gemis zijn, geen gemis geen verlangen. Dus ja, volgens deze uitspraak kan verliefdheid je nooit datgene geven wat je zoekt.

Haha...niet helemaal jouw ding, maar een paar freudiaanse termen gooi je er dan toch maar tegenaan? Ik begrijp niet helemaal wat dit er nou mee te maken heeft. (het is meer een kwestie van gewoon je gezonde verstand leren gebruiken)

Het onderbewuste dus, maar verliefdheid is ook een chemische reactie. Ik denk niet dat het ene het andere uitsluit. En ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat verliefdheid misschien wel dimensies kent die wij nog niet hebben kunnen vastleggen en categoriseren.

Ik hou er niet van om iets dat me zo goed laat voelen te reduceren tot het 'scratching an itch'. Ik zie wel heel duidelijk verschil tussen verliefdheid, dat naar mijn mening meer met lust te maken heeft, en vriendschap en houden van enzo. Dat is toch meer en stabieler en langduriger. Voor mij is het toch het zien wat er uit die verliefdheid ontstaat, en houden van ontstaat bij mij niet per se uit verliefdheid.Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens.
Daar komt het vandaan wat je zegt, de theorie erachter, je beschrijft een oedipuscomplex dus daar moest ik aan denken. Sorry als ik weer helemaal vaag klink, dat gebeurt wel vaker

Ik reageerde meer vanauit een filosofische gedachte
Ik herken wel een aantal dingen, maar ik heb nog een stukje over verliefdheid.

Maar dat gaat meer over verliefdheid die ontstaat als de verliefde persoon al in een relatie zit.

Echter er staan wel een heleboel dingen in die ik helemaal onderschrijf

Uit: François de Waal Vijftig manieren waarop ik mijn leven verpestte en hoe jij dat kunt voorkomen. Blz. 98-100 (2005)

30/Verliefd

Toen ik enkele jaren geleden verliefd werd, dacht ik: het is toch wel toevallig dat ik verliefd word net nu mijn relatie zo slecht is en ik er dus aan toe ben.

Nu pas begrijp ik dat het omgekeerd was, dat ik verliefd werd omdat mijn relatie zo slecht was. Onbewust zocht ik een vervanger voor mijn toenmalige partner.

Verliefd worden is net zoiets als in slaap vallen, je kunt het niet forceren maar wel alle voorwaarden scheppen om het te laten gebeuren. Voor in slaap vallen is dat moe zijn, een lekker schoon, warm bed en niet gaan liggen piekeren. Voor verliefd worden is dat uitgaan, flirten en vooral jezelf ervoor openstellen. Onbewust gaf ik mezelf toestemming, misschien wel opdracht om een nieuwe partner te vinden.

Toen de vonk eenmaal was overgeslagen, kwam ik zoals altijd in een vreemde gemoedstoestand. Verliefdheid maakt mijn geest en lichaam gek. ik leef in een wolk, ik kijk door roze brillenglazen, die ander is perfect, ik ben niet meer mezelf en juist in die toestand neem je de belangrijke beslissing om een relatie aan te gaan. Als je al een relatie hebt, betekent dat het eind daarvan. Als er kinderen in het spel zijn, zijn zij de lul.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde chemische stoffen in je lichaam die met verliefdheid hebben te maken, na drie tot zes maanden zijn uitgewerkt. Maar inmiddels woon je samen, verwacht iedereen dat je gelukkig bent, is er soms iemand zwanger en heb je samen misschien een huis gekocht.

Kijkend door je roze brillenglazen geef je de ander alle kwaliteiten die je wilt zien, omdat jij die nodig hebt, maar die die ander niet heeft, of maar een beetje heeft. Je lijkt net een egoïstisch kind dat eist dat die ander jou gelukkig gaat maken, nee moét maken.

Zo worden sommige mensen verliefd op iemand die ze alleen per computer kennen. Als de ander het spelletje niet meespeelt, wordt men boos en verdrietig. Zodra je verliefdheid voorbij is, zie je hoe die ander echt is en ben je teleurgesteld. Hij komt te laat, zij kijkt altijd naar stomme tv-programma�s, hij laat een scheet, zij is niet perfect! Het was allemaal een illusie.

Terwijl liefde bewust en rationeel is, is verliefdheid onbewust en irrationeel. Het is een ziekte met voor iedereen min of meer dezelfde symptomen. Eten, slapen en denken zijn verstoord, zoals in elke crisis. Verliefd worden lijkt wel een trucje van de natuur om ons voort te laten planten en verliefdheid heeft dan ook veel met seks te maken. Ik word uitsluitend verliefd op mensen die ik aantrekkelijk vind.

En ik word altijd verliefd op iemand die op de een of andere manier op mijn ouders lijkt en dan vooral op de ouder die voor mij het belangrijkst was. Voor de meeste mensen is dat de ouder van het andere geslacht. De persoon op wie je verliefd bent, lijkt qua karakter of anderszins op je ouders en is dus vertrouwd. Daarom zeggen mensen ook altijd: bij ons eerste gesprek leek het wel alsof ik hem of haar al mijn hele leven kende!

Sommige mensen zeggen dat je onverwerkte problemen met je ouders (die we allemaal hebben) zo opnieuw kunt beleven en eindelijk oplossen. Maar als je ouders bijvoorbeeld emotioneel gestoord waren en je nu dus een partner hebt uitgekozen die dat ook is, want dat is zo lekker vertrouwd, dan heb je een probleem. Als dat gebeurt, krijgt die oude wond weer een harde stomp en daarom is dat ook zo pijnlijk

Verliefdheid is egoïstisch, geil, kinderachtig, krampachtig, verslavend, romantisch, afhankelijk, oneerlijk, manisch, ziekelijk, onbewust, irrationeel, tijdelijk, dronken en blind.

Verliefdheid is het tegenovergestelde van liefde.

Tips: - Als je verliefd bent luister goed naar wat mensen zeggen die jou goed kennen, en neem je geliefde overal mee op bezoek

- Neem geen beslissingen die je niet na een half jaar makkelijk kunt terugdraaien.

- Besef dat je op de een of andere manier dronken bent en dat je visie dus sterk vertroebeld is.

Als je dit allemaal onzin vindt, weet je zeker dat je echt verliefd bent.

Dat stukje over onbewust je ouders 'kopieeren, dat herken ik dan weer niet.. maar een aantal onderstreepte dingen weer wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven