relatie

06-08-2011 12:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_116005 wijzigde dit bericht op 15-09-2011 07:20
Reden: gewoon
% gewijzigd
Hoelang heb je dat al?

probeer hiermee te zeggen, probeer het punt na te gaan waarop je gedachten structureel begonnen te veranderen.

Wanneer je die periode/ dat moment kunt traceren kun je naar mijn idee al een stuk meer met jezelf.
Ik heb dat al mijn hele leven eigenlijk, maar omdat ik nu een relatie heb(8maand) ga ik er moeilijker mee om omdat ik er dan nog meer gedachten bij krijg.
quote:Sanndraa schreef op 06 augustus 2011 @ 12:05:

Ik heb dat al mijn hele leven eigenlijk, maar omdat ik nu een relatie heb(8maand) ga ik er moeilijker mee om omdat ik er dan nog meer gedachten bij krijg.

Welke gedachten heb je dan precies, zijn al je gedachten van toepassing op elke situatie?

Ik bedoel: onzekerheid, eigenwaarde, achterdocht etc etc kunnen alle situaties en relaties zowel in het echt als in je koppie verpesten.
-
anoniem_116005 wijzigde dit bericht op 15-09-2011 07:21
Reden: f
% gewijzigd
Bij neerslachtigheid en stemmingswisselingen zou ik eens naar de huisarts gaan. Het lijkt erop dat je weinig zelfvertrouwen hebt. Mss kun je daar met een psycholoog aan werken.Hij/zij kan je helpen om te achterhalen waar je gedachten vandaan komen en hoe je ze hanteerbaar kunt maken.
Je bent een pessimist dus eigenlijk?

Kan me voorstellen dat het heel vervelend is en ik denk ook dat je dat proces niet zo makkelijk kunt keren omdat je het al je hele leven hebt!

Toch denk ik ook dat je een begin zou kunnen maken door dan na die negatieve gedachte te denken: Maar dat is NIET mijn situatie. Gewoon dat er standaard achteraan denken.

Het heeft mij in het verleden wel geholpen om een soort van tegen-gedachte op te werken die vele male positiever is en de boel relativeert.
Probeer er niet teveel over na te denken, maar gewoon te accepteren dat het is zoals het is. Je weet dat die periodes komen, maar ze gaan ook weer. Als je dat weet, dan wordt het makkelijker, dan vertrouw je erop dat je volgende week, of wanneer dan ook, het helemaal weer ziet zitten. Probeer je los te maken van je negatieve gedachten door actief fijne dingen te doen en mocht het je leven te zeer gaan beheersen, dan kun je eens gaan denken over cognitieve therapie, waarin je wordt geleerd om je negatieve gedachten uit te dagen en te toetsen aan de realiteit. Sterkte!
-
anoniem_116005 wijzigde dit bericht op 15-09-2011 07:21
Reden: h
% gewijzigd
quote:lila01 schreef op 06 augustus 2011 @ 12:16:

Probeer er niet teveel over na te denken, maar gewoon te accepteren dat het is zoals het is. Je weet dat die periodes komen, maar ze gaan ook weer. Als je dat weet, dan wordt het makkelijker, dan vertrouw je erop dat je volgende week, of wanneer dan ook, het helemaal weer ziet zitten. Probeer je los te maken van je negatieve gedachten door actief fijne dingen te doen en mocht het je leven te zeer gaan beheersen, dan kun je eens gaan denken over cognitieve therapie, waarin je wordt geleerd om je negatieve gedachten uit te dagen en te toetsen aan de realiteit. Sterkte!

Eens met bovenstaande!

En daarbij, hoe meer je denkt; ik mag dit niet voelen, het is niet goed dat ik dit voel, hoe erger het wordt. Het is okee om je soms zo te voelen.

Heb je er ook lichamelijk last van? Waar zit de pijn/het rotgevoel, wat voel je precies?
Vervelend, helemaal voor je partner.

Onbekommerd genieten zit er dus niet in.

Wie weet heeft de therapie wel geholpen, maar niet in de situaties waarin relaties een rol spelen. Zou kunnen toch? Is een heel nieuw ervaring als ik je zo lees, een relatie 'hebben' .

Waar twijfel je je aan in je relatie dan? Wat zegt je partner ervan, lijkt me (met alle respect voor jouw probleem) voor hem heel erg kwetsend.
Ja, ik heb ook last van paniekaanvallen, angst enz, Maar verder kan ik ook nog wel leuk zijn hoor =)

Het zijn periodes.

Die gedachten daar draaf ik gewoon in door en ik geloof het echt.
Is het geen zwaar gevalletje van PMS?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 augustus 2011 @ 12:27:

Is het geen zwaar gevalletje van PMS?Lijkt me niet... TO kampt er al haar leven mee
nee.
Misschien moet je toch eens overwegen om opnieuw hulp te zoeken.

Dit lijkt me voor je vriend ook niet zo gezellig en ook niet eeuwig vol te houden..
Dit herken ik! In periodes dat het minder met me gaat kan ik er ook enorm last van hebben. Als ik een relatie heb wordt dat het hoofdonderwerp van mijn gedachtes, wat de relatie idd niet ten goede komt.

Wat mij helpt om daar weer uit te komen is me in te zetten om in het moment te leven, en me niet zo mee te laten sleuren door die maalstroom aan negatieve gedachtes en gevoelens. Meer in het nu leven, en niet zo in mijn hoofd. Als ik merk dat ik weer ergens in vast raak ga ik bewust iets heel anders doen, graag iets positiefs. Een taart bakken, thee drinken met een vriendin, een leuke film kijken, zoiets.

Dingen als Mindfulness en meditatie helpen me op de lange termijn ook om mezelf beter uit die gedachtenstroom te kunnen trekken.

Maar zo'n periode is niet zomaar na een paar keer taarten bakken en mediteren voorbij natuurlijk. Om de schade zo veel mogelijk te beperken helpt het om mijn gedachtes te delen. Op schrijven, of liever nog, bespreken met mijn vriend. Daarbij zeg ik dan wel dat ik denk dat ik het niet helemaal meen, hoewel dat lastig is omdat het op zo'n moment heel echt voelt. Zoals hierboven gezegd wordt: niet jezelf verbieden om dat soort gedachtes te hebben, maar ze erkennen. Ze zijn er nou eenmaal, dus je moet er iets mee. Er voor weg proberen te lopen lost niks op.

Wat al ontzettend goed is is dat je van jezelf weet dat dit iets is dan in jou zit. En dat hoe echt de gevoelens ook voelen, dat je er niet meteen consequenties aan hangt. Deed ik eerst wel wat een verschrikkelijke knipperlichtrelatie als gevolg had.
Mooi geschreven buaya!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven