Voorgerecht
maandag 8 augustus 2011 om 15:04
Hai hai,
Ik eet vanavond een zuurkool oven schotel.
Dit is met zuurkool, gehakt aardappelen en een zakje met kruiden.
Volgens mij is het van Maggie.
Nu vroeg ik mezelf dit af: op de verpakking staat dat het voor 2-3 personen is. Ik krijg alleen 2 grote eters op bezoek en ben bang dat het niet genoeg zal zijn.
Ik zou graag alvorens ik de zuurkoolschotel serveer nog een voorgerechtje willen serveren. Gewoon iets simpels waar niet te veel werk ik in zit.
Wat denken jullie dat hier lekker bij zal smaken?
Ik eet vanavond een zuurkool oven schotel.
Dit is met zuurkool, gehakt aardappelen en een zakje met kruiden.
Volgens mij is het van Maggie.
Nu vroeg ik mezelf dit af: op de verpakking staat dat het voor 2-3 personen is. Ik krijg alleen 2 grote eters op bezoek en ben bang dat het niet genoeg zal zijn.
Ik zou graag alvorens ik de zuurkoolschotel serveer nog een voorgerechtje willen serveren. Gewoon iets simpels waar niet te veel werk ik in zit.
Wat denken jullie dat hier lekker bij zal smaken?
maandag 8 augustus 2011 om 15:10
Het is meloen tijd! Meloen met ham. Ik maak ook wel eens een schaal met allemaal kleine hapjes: salami, olijfjes, stokbroodje, komkommer met chilidip, zoutje. Niet zozeer als voorgerechtje maar als borrelhapje voor het eten. Altijd een succes!
Weet je zeker dat je deze zuurkoolschotel wilt maken? Ik wil je namelijk graag mijn favoriete zuurkoolgerecht geven! Die is gegarandeert lekker! En per portie aan te passen zoals je wilt: je kookt aardappelen (of maakt een pakje aardappelpuree klaar), kookt de zuurkool zo'n 20 minuten, rult gehakt, maakt een ananas schoon. In een ovenschaal doe je een laag aardappel(puree), erbovenop gehakt en stukjes ananas, daarop de zuurkool en daarbovenop geraspte kaas. Echt een megasucces hier. Als je wilt kan je de ananas vervangen door appel en de gehakt door rookworst. Alle variaties zijn heerlijk. En dan maak je gewoon wat meer van alles en is het zeker genoeg voor 3 grote eters of meer...
Veel plezier vanavond!
Weet je zeker dat je deze zuurkoolschotel wilt maken? Ik wil je namelijk graag mijn favoriete zuurkoolgerecht geven! Die is gegarandeert lekker! En per portie aan te passen zoals je wilt: je kookt aardappelen (of maakt een pakje aardappelpuree klaar), kookt de zuurkool zo'n 20 minuten, rult gehakt, maakt een ananas schoon. In een ovenschaal doe je een laag aardappel(puree), erbovenop gehakt en stukjes ananas, daarop de zuurkool en daarbovenop geraspte kaas. Echt een megasucces hier. Als je wilt kan je de ananas vervangen door appel en de gehakt door rookworst. Alle variaties zijn heerlijk. En dan maak je gewoon wat meer van alles en is het zeker genoeg voor 3 grote eters of meer...
Veel plezier vanavond!
Volg je hart. Dat klopt.
maandag 8 augustus 2011 om 15:13
quote:Pink2510 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:10:
Het is meloen tijd! Meloen met ham. Ik maak ook wel eens een schaal met allemaal kleine hapjes: salami, olijfjes, stokbroodje, komkommer met chilidip, zoutje. Niet zozeer als voorgerechtje maar als borrelhapje voor het eten. Altijd een succes!
Veel plezier vanavond!
Klinkt ook heerlijk!! Ik zal er eens over nadenken.
Hoe lang doe je jou gerecht in de oven??
Veel plezier vanavond!
Klinkt ook heerlijk!! Ik zal er eens over nadenken.
Hoe lang doe je jou gerecht in de oven??
maandag 8 augustus 2011 om 15:15
quote:Pink2510 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:10:
Veel plezier vanavond!
Ovenschotels doe ik altijd andersom, beneden het gehakt (schaal invetten dan plakt het niet) dan de groente enz en daarop de aardappels of aardappelpuree, dan is de geraspte kaas zo lekker erop.
Ja ik denk ook dat ik voor een soepje vooraf zou gaan en misschien een toetje na.
Veel plezier vanavond!
Ovenschotels doe ik altijd andersom, beneden het gehakt (schaal invetten dan plakt het niet) dan de groente enz en daarop de aardappels of aardappelpuree, dan is de geraspte kaas zo lekker erop.
Ja ik denk ook dat ik voor een soepje vooraf zou gaan en misschien een toetje na.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 8 augustus 2011 om 15:16
maandag 8 augustus 2011 om 15:18
Deze is ook heerlijk:
Gehakt kruiden met zout peper paprikapoeder kerriepoeder en nootmuskaat.
Klein uitje fijngesneden en knoflook erdoor.
aardappels koken
zuurkool koken in wat water en wat ananassap (blik de schijven heb je nog nodig)
gehakt bakken (rul) en onderin ovenschaal
ananas kleine stukjes snijden en rode peper erdoor fijngesneden, nog even aanzetten in pan van gehakt.
Bovenop het gehakt doen.
Daarbovenop de uitgelekte zuurkool
Maak een puree van de aardappels en doe die boven op.
Beetje kaas erop.
Heerlijk!!!
30 min op 180c
Gehakt kruiden met zout peper paprikapoeder kerriepoeder en nootmuskaat.
Klein uitje fijngesneden en knoflook erdoor.
aardappels koken
zuurkool koken in wat water en wat ananassap (blik de schijven heb je nog nodig)
gehakt bakken (rul) en onderin ovenschaal
ananas kleine stukjes snijden en rode peper erdoor fijngesneden, nog even aanzetten in pan van gehakt.
Bovenop het gehakt doen.
Daarbovenop de uitgelekte zuurkool
Maak een puree van de aardappels en doe die boven op.
Beetje kaas erop.
Heerlijk!!!
30 min op 180c
maandag 8 augustus 2011 om 15:23
quote:Pink2510 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:16:
Ik doe de zuurkoolschotel altijd zo'n half uur in de oven op ca. 175 graden. Als het wat langer is, dan maakt dat ook niet uit.
Grappig dat iedereen zijn eigen manier heeft van schotels "opbouwen". Geniet vanavond lekker! Ik ben dol op zuurkool...
Ja ik heb altijd in het midden de groente, dingen zoals ananas of paprika, ui, champignons enz en sluit af met aardappelpuree en daar de kaas op.
Ik kruid wel altijd het gehakt. Hangt van de groente af of ik het gehakt zo erin doe of eerst rul bak.
Als je bij zuurkool van fruit houdt is het naast ananas ook lekker om perzik te doen, of mandarijntjes of banaan. Of een combi.
Ik doe de zuurkoolschotel altijd zo'n half uur in de oven op ca. 175 graden. Als het wat langer is, dan maakt dat ook niet uit.
Grappig dat iedereen zijn eigen manier heeft van schotels "opbouwen". Geniet vanavond lekker! Ik ben dol op zuurkool...
Ja ik heb altijd in het midden de groente, dingen zoals ananas of paprika, ui, champignons enz en sluit af met aardappelpuree en daar de kaas op.
Ik kruid wel altijd het gehakt. Hangt van de groente af of ik het gehakt zo erin doe of eerst rul bak.
Als je bij zuurkool van fruit houdt is het naast ananas ook lekker om perzik te doen, of mandarijntjes of banaan. Of een combi.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 8 augustus 2011 om 15:25
Aardappels (kruimige) gaarkoken en afgieten en stampen of pureren. Stamppotje stamp ik, puree pureer ik (met mixer en NIET met staafmixer).
Je kunt het aanmaken met wat boter (gruwel ik zelf van) maar ik doe een bouillonblokje opgelost in hete melk erdoor. Daarnaast toevoegen:
- verse bieslook en/of peterselie
- schep kruidenroomkaas (gewoon goedkope Alid/Euroshopper)
- zongedroogde tomaatjes
- gebakken blokjes spek.
Ik pas de puree aan aan wat ik er verder bij eet. Naast evt. bovengenoemde toevoegingen wel standaard peper, zout, nootmuskaat en etv. Aromat.
Je kunt het aanmaken met wat boter (gruwel ik zelf van) maar ik doe een bouillonblokje opgelost in hete melk erdoor. Daarnaast toevoegen:
- verse bieslook en/of peterselie
- schep kruidenroomkaas (gewoon goedkope Alid/Euroshopper)
- zongedroogde tomaatjes
- gebakken blokjes spek.
Ik pas de puree aan aan wat ik er verder bij eet. Naast evt. bovengenoemde toevoegingen wel standaard peper, zout, nootmuskaat en etv. Aromat.
maandag 8 augustus 2011 om 15:29
Uit een pakje is de puree ook niet lekker. Ik stamp gewoon kruimige aardappels fijn met wat boter en zout & peper. Ik weet echter dat mijn moeder het vroeger met melk deed. Ik ga haar even mailen...
Recept van Ramiaatje spreekt me ook erg aan. Hmmm... zuurkool!
Mijn moeder maakte de puree met een kilo kruimige aardappelen, 1 dl melk, klein beetje gesmolten boter die een beetje bruin begint te worden, nootmuskaat en peper. Aardappels koken totdat ze echt gaar zijn, stampen met nootmuskaat en peper, daarna boter en melk erdoor en volgens haar een smeuige lekkere aardappelpuree!
Recept van Ramiaatje spreekt me ook erg aan. Hmmm... zuurkool!
Mijn moeder maakte de puree met een kilo kruimige aardappelen, 1 dl melk, klein beetje gesmolten boter die een beetje bruin begint te worden, nootmuskaat en peper. Aardappels koken totdat ze echt gaar zijn, stampen met nootmuskaat en peper, daarna boter en melk erdoor en volgens haar een smeuige lekkere aardappelpuree!
Volg je hart. Dat klopt.
maandag 8 augustus 2011 om 15:44
Lusten je grote eters uberhaupt wel zuurkool? Da's toch best 'n specifiek smaakje wat je moet trekken. Zou vooraf lekker stokbrood met kruidenboter doen en kaaskroketten. Dan is dat al maagvullend voor als de zuurkool niet gewenst is. En voor toe 'n goeie chocomousse om de gore smaak van die drek te neutraliseren.