Schoonmaken

09-08-2011 12:19 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai Hoi,

Naar aanleiding van een gesprek wat ik gisteren met mijn schoonzus had vroeg ik mij het af wat jullie qua schoonmaak doen. Het is puur een nieuwschierigheids vraag

We hadden het er dus over dat zij het vreemd vond dat ik elke dag stofzuigde en een doekje overal over heen haalde. Ik heb een stoffe bank, twee katten en 2 kleine kids, ik vind het dan gewoon wat frisser als het huis iedere dag opgeruimd is, kan heel slecht tegen kattenharen op de bank en met twee katten heb je dus iedere dag katten haren op de bank dus vandaar iedere dag een stofzuiger door de woonkamer. 1x per week was ik mijn ramen ( niet als het regent natuurlijk ) elke dag even een doekje door de WC, 1 x per week boven stofzuigen. Ook doe ik samen met mijn oudste zoontje ( 4 jaar ) een paar keer per dag zijn speelgoed en troepjes opruimen ( in de woonkamer ) . Mijn schoonzus vond dit ook overdreven want een kind hoort te kunnen spelen en lekker troep te kunnen maken. Die kleine van mij kan gewoon lekker spelen en troep maken maar ik wil wel dat als hij klaar is en wat anders gaat doen dat hij het gewoon netjes opruimd, is toch niets mis mee ?

Maar goed, ik vroeg me dus af hoe jullie dag er qua schoonmaak uit ziet :-D
Wij ruimen 1 x per week op, en dan soppen en stofzuigen we ook.

Geen kinderen, geen huisdieren, geen smetvrees. Wel lui.
Een stuk kaler dan die schoonmaakdag(en) van jou!

Waar haal je de tijd vandaan?
Even de zoekfunctie gebruiken, zijn legio topics over.

En ramen zemen mits het regent? Lijkt me niet zo zinvol. Ik denk dat je tenzij bedoelt?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
quote:Pien252 schreef op 09 augustus 2011 @ 12:23:

Een stuk kaler dan die schoonmaakdag(en) van jou!

Waar haal je de tijd vandaan?Geen idee waar ik de tijd vandaan haalt, meestal doe ik het in de middag als de jongste ( 7 maandjes ) slaapt en de oudste even een filmpje kijkt. Nu in de vakantie tijd heb ik wat minder tijd maar als die oudste op school zit gaat het wel wat makkelijker.
1x per week de ramen wassen? :s Ik doe dat één keer per jaar... en als het echt smerig is op stukjes dan met glassex, maar verder niet.

Stofzuigen 3x pw maar daar hebben we een robotstofzuiger voor anders 1x pw. We hebben twee (enorm uitharende) katten.

En met een doekje afstoffen... één keer per maand ofzo?
Oftewel: jij maakt in mijn ogen wel heeeeeeel vaak schoon.
Ik maak schoon als ik het vies vind.

En dat is niet zo gauw.

Voorheen toen ik kinderopvang thuis had moest het elke dag schoon zijn maar nu neem ik het niet meer zo nauw.
Wauw wat doe jij veel!

1x per week stofzuigen, om de dag de bank ontharen (ook 2 katten een een stoffen zwarte bank.) Als er mensen op visite komen haal ik nog even een harenkam over de bank heen vlak voordat ze komen. 1x per week wc, badkamer en keuken vloer dweilen.

En dit is dan allemaal de bedoeling want vaak red ik dit allemaal al niet eens een keer per week.
anoniem_41200 wijzigde dit bericht op 09-08-2011 12:30
Reden: typefoutjes...
% gewijzigd
quote:Juniper_ schreef op 09 augustus 2011 @ 12:23:

Even de zoekfunctie gebruiken, zijn legio topics over.

En ramen zemen mits het regent? Lijkt me niet zo zinvol. Ik denk dat je tenzij bedoelt?sorry ga het gelijk veranderen hihihih
Doe ik echt zo veel ? Jeetje, nooit bij stil gestaan.

Wat betreft de haren, ik heb echt een hekel aan kattenharen, als ik dan aan het einde van dag die bank zie dan krijg ik al moord neigingen hahahaha ..
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 12:31:

Doe ik echt zo veel ? Jeetje, nooit bij stil gestaan.

Wat betreft de haren, ik heb echt een hekel aan kattenharen, als ik dan aan het einde van dag die bank zie dan krijg ik al moord neigingen hahahaha ..

Ja, dat mag ook hoor, want kattenharen zijn ook wel een beetje vies, maar elke dag... ik mag blij zijn als ik per dag een uurtje of wat thuis ben (niet slapend)... dus ja... dan is het kiezen of delen, eh?

Maar ik vind het dus veel.
Jeetje, wat een enorme verspilling van je tijd zeg! Zo zonde....

Ik maak schoon wanneer het vies is, en dat is niet heel erg snel. Stofzuigen 1x per week. Toilet ook. Badkamer grondig schoonmaken 1x per 3 weken. En goed stoffen ook zoiets.
Ja het is heel erg veel schoonmaakwerk wat jij doet. Zeker het 1x p.w. ramen zemen en het élke dag overal een doekje overheen halen vind ik totaal onnodig. Hoe vies kan je huis zijn als je het eens een dagje niet doet.. Het opruimen van speelgoed als er met iets anders gespeeld gaat worden kan ik me dan wel weer goed voorstellen, dat is ook gewoon opvoeding.
Jezus waar haal je de tijd vandaag?! Ik heb daar 's avonds echt allemaal geen puf meer voor hoor. Ik vind het al heel goed van mezelf als ik alles 1x per week doe in het weekend. (En dat doe ik meestal niet).

Maar bij mij is overdag dan ook nietmand thuis. Ik denk dat het dan ook wat minder snel vies wordt natuurlijk.
quote:bunnerbobbelien schreef op 09 augustus 2011 @ 12:35:

Het opruimen van speelgoed als er met iets anders gespeeld gaat worden kan ik me dan wel weer goed voorstellen, dat is ook gewoon opvoeding.Vind ik ook.
Ik vind helemaal niet dat je overdreven veel schoonmaakt als je een gezin met twee katten en twee kinderen hebt.

Normaal juist.

Maar elke week de ramen wassen vind ik wel heeeeeel veel.
OMG... Meen je dat echt?! Met name het ramenwassen vind ik echt belachelijk eerlijk gezegd. Ik doe de ramen 2 keer per jaar! Zelfs de glazenwassers die hier bij (bijna) alle buren komen hebben alleen maar abonnementen van eens in de 2 maanden of eens per half jaar...

Iedere dag de woonkamer stofzuigen? Lijkt mij eerlijk gezegd ook wat overdreven. Kun je niet gewoon even met de Swiffer de ergste haren wegvegen? En dan ook nog iedere dag soppen...

Het enige wat bij mij hier iedere dag schoongemaakt wordt is het aanrecht en de eettafel. De rest doe ik eens per week, en als ik honden over de vloer heb gehad (oppas) dan haal ik er even een Swiffer door. Beddengoed ook eens per week en ramen dus eens per half jaar. Als er een vogel o.i.d. op de ramen gepoept heeft haal ik het weg met glassex.

Misschien doe ik het te weinig. Maar zoek er toch een beetje een modus in, want ik vind dit echt wat overdreven. Ga al die tijd eens aan leuke dingen besteden! Niemand gaat dood aan een paar stofjes of vlekjes hoor, en voor kinderen is het ook best goed om eens met een bacterie in aanraking te komen. Daar wordt hun imuunsysteem alleen maar sterker van!
quote:bunnerbobbelien schreef op 09 augustus 2011 @ 12:35:

Ja het is heel erg veel schoonmaakwerk wat jij doet. Zeker het 1x p.w. ramen zemen en het élke dag overal een doekje overheen halen vind ik totaal onnodig. Hoe vies kan je huis zijn als je het eens een dagje niet doet.. Het opruimen van speelgoed als er met iets anders gespeeld gaat worden kan ik me dan wel weer goed voorstellen, dat is ook gewoon opvoeding.

Het is denk ik ook meer het idee dat het vies is, het is absoluut niet vies, als ik een dagje niet een doekje er over haal dan is er in werkelijkheid niets aan de hand maar het zit ook tussen mijn oren. Ik heb geen smetvrees ofzo maar het is meer het idee dat het vies is.

En weet je wat het ook is, als die kleine van 7 maanden op de grond ligt op zijn kleedje en ik zie overal haren ed liggen dan vind ik dat gewoon niet echt schoon.

@Nelletje: Zonde van mijn tijd vind ik het persoonlijk niet, ik doe er geen uren over.
Maar de meeste van jullie, hebben jullie ook een gezin met kinderen ? Ik bedoel ik vind het persoonlijk gewoon fijn als mijn kids en man in een opgeruimd huis zijn.

En de ramen zemen dat is inderdaad belachelijk veel dat geef ik toe maar als ik een dag zon heb en ik zie al die vlekken van de regen op de ramen zitten dan vind ik dat echt verschrikkelijk. De glazenwasser komt hier 1x per maand voor de boven verdieping.
Doe je niet liever iets leuks met je tijd? Samen met je kinderen bijvoorbeeld? Of lekker met een boekje op de bank? Ramenlappen heb je niet in een kwartiertje klaar lijkt me.
quote:Nachttrein schreef op 09 augustus 2011 @ 12:23:

Wij ruimen 1 x per week op, en dan soppen en stofzuigen we ook.

Geen kinderen, geen huisdieren, geen smetvrees. Wel lui.

eehhmm ik vind dat geen luiheid maar uuuhhhmm eerder normaal.

stofzuigen en opruimen (althans dat laatste doet mijn vriend, heb ik geen talent voor ) doen we wel vaker, maar ik heb drie katten.

de rest ook 1 x per week. vaker vind ik echt niet nodig (ik ben nogal een mien muts maar ik ga echt niet overdrijven)

oww ik heb geen kids trouwens.
quote:gember999 schreef op 09 augustus 2011 @ 12:36:

Jezus waar haal je de tijd vandaag?! Ik heb daar 's avonds echt allemaal geen puf meer voor hoor. Ik vind het al heel goed van mezelf als ik alles 1x per week doe in het weekend. (En dat doe ik meestal niet).

Maar bij mij is overdag dan ook nietmand thuis. Ik denk dat het dan ook wat minder snel vies wordt natuurlijk.

Puf heb ik ook niet maar ja het moet toch gebeuren als je een schoon huisje wilt hebben. ( dat denk ik dan )

En ik werk trouwens maar 2 dagen in de week dus qua tijd lukt me dat wel...
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 12:42:

Maar de meeste van jullie, hebben jullie ook een gezin met kinderen ? Ik bedoel ik vind het persoonlijk gewoon fijn als mijn kids en man in een opgeruimd huis zijn.

Geen kinderen hier, wel een vriend die de helft van het huishouden doet, en daar bemoei ik me verder niet mee.

En ik vind opruimen en schoonmaken wel wat anders hoor... ik vind een opgeruimd huis wel prettig, schoongemaakt... ach, dat zie ik toch niet echt.
Ik stofzuig om de dag, of dagelijks als ik aan het werk ben.

Neem alles met een doekje af dagelijks, niet meer dan logisch lijkt mij, maar ja ik heb dan ook 2 kinderen, 2 katten en een hond.

Als ik dat niet zou doen zou het echt goor zijn hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven