Geld & Recht alle pijlers

Huiselijk geweld, hoe zit dit?

09-08-2011 12:18 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond zijn bij mijn broertje de stoppen volledig doorgeslagen.

Hij heeft mijn moeder aangevallen, hij is gestopt door oudere broer en zusje, dus hij heeft haar niet geslagen. Verder heeft hij mijn moeder bedreigd, mijn hele familie bedreigd.

Hij heeft de woonkamer aan gort geslagen, geen enkel meubelstuk is heel gebleven.

De politie is gekomen, hebben hem gearresteerd. Vandaag is er een huiszoeking (kamer van mijn broertje alleen) geweest. Er werd mijn ouders gemeld dat hij een huisverbod van 10 dagen krijgt. Mocht hij in de tussentijd langskomen dan word het verlengd met 18 dagen.

Hoe gaat dit nu verder in zijn werk. Hoe lang zal hij nu vastzitten? Komt hij vandaag al vrij? Krijgt hij een rechtzaak?

Ik vrees eigenlijk voor mijn moeder. Ik heb het vermoeden dat hij haar eerder een keer in elkaar heeft geslagen maar dit ontkent zij.

Hij heeft verschrikkelijke dingen geroepen gister en dat maakt mij best bang.

Hoop dat iemand een antwoord weet?

Groetjes Saara
quote:saara schreef op 09 augustus 2011 @ 12:47:

Kunnen mijn ouders hem wel de toegang tot huis ontzeggen? Hij woont daar dus, maar zij willen hem niet meer in huis. Kunnen zij hem zeg maar het huis uitzetten/laten zetten?

Ik neem aan van wel, het huis staat op naam van je ouders, neem ik aan, dus zij kunnen besluiten dat hij niet meer welkom is. Ik weet niet of je broer zijn sleutels bij zich heeft, dan is het misschien verstandig om hem die terug te vragen. In uiterste nood kunnen ze ook de sloten laten vervangen.

Ik wil jullie veel sterkte wensen. Ook hoop ik dat je broer geholpen kan worden. Het is vreselijk wat hij gedaan heeft en ik kan me niet voorstellen dat er geen probleem achter zit (drugs, persoonlijkheidsstoornis oid).
sterkte TO, wat een rotsituatie.

kleine juridische aanvulling: op grond van de Wet Tijdelijk Huisverbod kan de burgemeester overgaan tot het opleggen van een tijdelijk huisverbod. (artikel 2 van die wet, voor de geinteresseerden). In eerste instantie voor de duur van 10 dagen , maar die periode kan ook verlengd worden. De bevoegdheid kan worden gemandateerd aan de OvJ.

Deze wet is in het leven geroepen om snel te kunnen ingrijpen, zonder dat de rechter er aan te pas komt. Waarschijnlijk is deze bevoegdheid gebruikt?
Als het goed is worden mijn ouders op de hoogte gehouden wanneer hij uit zijn arrest komt.

en dan hopen dat hij geen gekke dingen gaat doen. Acht hem tot alles in staat. Denk niet dat hij erg blij is dat zijn ouders aangifte hebben gedaan.

Zijn 2 zusjes hebben ook een verklaring afgelegd, dus kan me voorstellen dat hij daar ook boos op is.

Al met al een k**situatie. Ben ook nog een 33 weken zwanger dus mijn emoties zijn toch al wat heftigter.
Ben zelf werkzaam geweest in het kader van het huisverbod.

Wat ik mij afvraag voordat ik allerhande antwoorden ga geven (de invulling van de wet huisverbod is nl per regio verschillende geregeld): is er iemand van een hulpverlenende instantie bij jullie geweest?

Dan: soms zijn de werkzaamheden van de wet huisverbod gekoppeld aan een steunpunt huiselijk geweld in de regio, google anders even voor een telefoonnummer en vind je daar ook niet wat je zoekt check dan

www.huisverbod.nl

sterkte
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hoe oud is je broer? En heeft hij geen behandeling of iets dergelijks nodig, want het lijkt me duidelijk dat er iets niet in orde is met hem? Was hij onder invloed van drugs?
quote:lila01 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:22:

Hoe oud is je broer? En heeft hij geen behandeling of iets dergelijks nodig, want het lijkt me duidelijk dat er iets niet in orde is met hem? Was hij onder invloed van drugs?OP je 1 en laatste vraag is al antwoord gegeven
quote:tante.Klaas schreef op 09 augustus 2011 @ 12:55:

sterkte TO, wat een rotsituatie.

kleine juridische aanvulling: op grond van de Wet Tijdelijk Huisverbod kan de burgemeester overgaan tot het opleggen van een tijdelijk huisverbod. (artikel 2 van die wet, voor de geinteresseerden). In eerste instantie voor de duur van 10 dagen , maar die periode kan ook verlengd worden. De bevoegdheid kan worden gemandateerd aan de OvJ.

Deze wet is in het leven geroepen om snel te kunnen ingrijpen, zonder dat de rechter er aan te pas komt. Waarschijnlijk is deze bevoegdheid gebruikt?

Klopt, behalve dan dat de bevoegdheid ook kan worden gemandateerd aan een HOVJ (hulpofficier van justitie) dat is meestal een inspecteur van een politiedistrict.

Gelukkig is dit in 010 wel zo geregeld...er worden nogal wat huisverboden opgelegd in Rotterdam, anders zou je voor alles de burgermeester nodig hebben.
Mijn ex zat na zo'n grapje 12 uren in de cel, bel anders het bureau die kunnen vast meer vertellen.

Ze belden mij toen hij vrijkwam, vond ik wel netjes en ze gingen mee om zijn auto hier weg te halen om verdere grappen te voorkomen.
quote:mamalief schreef op 09 augustus 2011 @ 13:27:

Mijn ex zat na zo'n grapje 12 uren in de cel, bel anders het bureau die kunnen vast meer vertellen.

Ze belden mij toen hij vrijkwam, vond ik wel netjes en ze gingen mee om zijn auto hier weg te halen om verdere grappen te voorkomen.Politie verstrekt over het algemeen geen informatie is mijn ervaring, ook niet aan de achterblijvers. Vandaar mijn vraag of er een hulpverlenende instantie bij betrokken was die als intermediair kan fungeren.
quote:sprokkelientje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:35:

[...]

Politie verstrekt over het algemeen geen informatie is mijn mening, ook niet aan de achterblijvers. Vandaar mijn vraag of er een hulpverlenende instantie bij betrokken was die als intermediair kan fungeren.

Dat kan verschillen dan denk ik maar het is het proberen waard toch?

Bij mij waren ze heel behulpzaam en begrijpend.

Maar ik had ook al eerder steunpunt huiselijk geweld genoemd voor begeleiding en advies.
Meid sterkte! Herken dit soort dingen idd wel helaas. Mijn broertje heeft mijn moeder ook heel vaak uitgescholden voor van alles en nog wat. Toen mijn moeder kanker had en aan de chemo zat zelfs een keer bijna door de ruit van een deur geduwd. Hier waren wel drugs in het spel, nogsteeds trouwens. Ik vind het heel goed als er aangifte wordt gedaan. Is ook heel belangrijk. Wellicht is het voor je broer ook wel iets waardoor hij tot inzien kan komen. Mijn ouders hebben nooit aangifte gedaan tegen mijn broertje, zelfs niet eens een melding gemaakt. Ze hadden hem veel eerder het huis uit moeten gooien....
quote:lila01 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:22:

Hoe oud is je broer? En heeft hij geen behandeling of iets dergelijks nodig, want het lijkt me duidelijk dat er iets niet in orde is met hem? Was hij onder invloed van drugs?Als hij op een leeftijd is dat hij op zichzelf kan wonen, dan zou ik hem nooit meer in huis nemen. En misschien anders ook niet, nu zijn alle spullen stuk maar de volgende keer je moeder. Stel er is niet iemand erbij om je moeder te beschermen? Nee hoor, ander slot erin en hulp voor hem vragen, voor andere woonruimte of waar hij evt. terecht kan, andere sloten in de woning, enz. En aangifte doen zodat het verlengt wordt de tijdelijke aanhouding.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou ook uit voorzorg direct andere sloten (laten) plaatsen. Geen risico's nemen dat hij ze al heeft laten namaken oid. Het is niet heel duur ook om dit te doen. Voor je eigen veiligheid kan je sloten plaatsen waarvan de sleutel niet nagemaakt kunnen worden zonder pasje. Normaliter.

Ik wens jullie echt heel veel sterkte! Leef met je mee. Maak je niet te druk, je kindje krijgt dan ook wat van je stress mee. Jij kan hier niets aan doen. Je kan je ouders steunen, lekker koken voor ze en verder: laat het los!
Volg je hart. Dat klopt.
quote:saara schreef op 09 augustus 2011 @ 13:06:

Als het goed is worden mijn ouders op de hoogte gehouden wanneer hij uit zijn arrest komt.

en dan hopen dat hij geen gekke dingen gaat doen. Acht hem tot alles in staat. Denk niet dat hij erg blij is dat zijn ouders aangifte hebben gedaan.

Zijn 2 zusjes hebben ook een verklaring afgelegd, dus kan me voorstellen dat hij daar ook boos op is.

Al met al een k**situatie. Ben ook nog een 33 weken zwanger dus mijn emoties zijn toch al wat heftigter.Pas je ook op voor je kind? Dat hij niet in een rare bui je in je buik gaat trappen. Het klinkt niet dat hij echt tot rede vatbaar is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nou, net dus weer mijn zusjes gesproken. Aangifte is er zeker gedaan. Ze konden hem namelijk niet arresteren zolang mijn ouders (of 1 ervan) aangifte deed. Hij is aangehouden voor bedreiging, huiselijk geweld en vernieling.

Er is nog niemand van een hulpverlenende instantie geweest. Vandaag zijn alleen 2 keer 2 agenten geweest. 1 Keer om zijn kamer te doorzoeken en 1 keer om bij mijn zusjes een verklaring af te nemen.

@mimimama: Jeetje wat erg, totaal geen respect gewoon. Ik ben echt blij dat mijn ouders wel aangifte hebben gedaan. Ik verbaas mij hierover, maar blijkbaar is hij echt heel erg over de schreef gegaan.

Hij heeft gezegd dat hij mijn moeder zou verkrachten zodra hij haar buiten de deur tegenkwam, dat hij wat mannen mee zou nemen die dat dan ook bij haar zouden doen.

Verder ook gezegd dat hij het huis in de fik ging steken want het boeide hem niet of er iemand van mijn fam zou leven of niet.

Dit alles doe je niet als je niet aan de drugs bent of geestelijk niet goed bent.

Hoor net ook dat hij mijn vader een duw had gegeven vorige week omdat hij dacht dat mijn vader vergif!!!! in zijn glas thee had gedaan.

Ik hoop dat ze erachter komen waar dit vandaan komt.
Wat een vreselijke situatie!

Ik zou contact opnemen met de politie om te vragen hoe nu verder. Goed dat je ouders aangifte hebben gedaan. Dit geeft justitie wat meer mogelijkheden om aan te dringen op een behandeling van je broer. In de meeste gemeenten wordt bij een aangifte van huiselijk geweld het Steunpunt Huiselijk Geweld ingeschakeld. In de gemeente waar ik gewerkt heb, werd er vervolgens standaard een behandeling gestart voor zowel daders als slachtoffers.

Als ik dit zo lees, heeft je broer ernstige psychische problemen en moet hij echt behandeld worden.

Heel veel sterkte!
Ik verslik me bijna in mijn ademhaling als ik lees wat hij gezegd heeft tegen je ouders. Wat afschuwelijk!! Ja, etiket maar dit klinkt als iets meer dan drugs. De paranoia ook dat je vader vergif in zijn thee gedaan zou hebben.... En de uitspraken naar je moeder. Al eerder gemerkt dat het psychisch niet zo goed met hem ging?
Nee nooit eerder iets gemerkt eigenlijk, is wel altijd een probleemkind geweest (jeugddetentie enz.)

Dit is dus echt iets van de afgelopen 2 maanden ongeveer. Ik hoop echt niet dat ze hem zomaar laten gaan zonder onderzoek/behandeling oid.

Dat van die thee schrok ik ook van. Pa had thee in plastic mokken gedaan, broertje wilde het later opwarmen en opdrinken dus pa goot zijn thee over in een ander glas, broertje flipte dat hij hem probeerde te vermoorden. En wilde weten wat pa in zijn thee had gedaan.
Saara ik wens jou en je familie heel veel sterkte
Klinkt een beetje als een psychose...
quote:sprokkelientje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:25:

[...]

Klopt, behalve dan dat de bevoegdheid ook kan worden gemandateerd aan een HOVJ (hulpofficier van justitie) dat is meestal een inspecteur van een politiedistrict.

Gelukkig is dit in 010 wel zo geregeld...er worden nogal wat huisverboden opgelegd in Rotterdam, anders zou je voor alles de burgermeester nodig hebben.

Nee, dat gun je meneer Aboutaleb idd niet, om al die huisverboden persoonlijk te moeten uitvaardigen ;).

Ik ken het verschijnsel vooral uit kleinere gemeenten, en daar is het in enkele gevallen nog echt de burgemeester himself die het besluit neemt (lees: ondertekent).
Is er trouwens iemand in de familie die echt goed tot hem door kan dringen? Diegene kan hem wellicht overtuigen om hulp te zoeken. Ik denk niet dat je dit van de politie mag verwachten
quote:VotesforLeo schreef op 09 augustus 2011 @ 14:09:

Klinkt een beetje als een psychose...

Laten we als leek nou weer geen etiketjes gaan plakken alsjeblieft....

@TO: er is een mogelijkheid dat de politie op grond van vermoedens van psychische problemen een politie arts (FARR Arts) inschakelt die hem laat beoordelen op basis van deze psychische problemen. Als deze problemen van zodanige aard zijn dat hij een mogelijk gevaar voor zijn omgeving of zichzelf is dan kan er besloten worden dat je broer een IBS (in bewaring stelling) krijgt. Dit betekent dat hij gedwongen opgenomen zal worden op een PAAZ afdeling van een psychiatrische instelling.
quote:tante.Klaas schreef op 09 augustus 2011 @ 14:10:

[...]

Nee, dat gun je meneer Aboutaleb idd niet, om al die huisverboden persoonlijk te moeten uitvaardigen ;).

Ik ken het verschijnsel vooral uit kleinere gemeenten, en daar is het in enkele gevallen nog echt de burgemeester himself die het besluit neemt (lees: ondertekent).Ja klopt, het er menig keer bij gestaan als desbetreffende burgermeester of meesteres weer eens midden in de nacht gebeld werd om een huisverbod te ondertekenen.
Familie behalve ouders, zusjes en broer heb ik verder niet. De enige die tot hem zou kunnen doordringen ben ik eigenlijk.

Heb altijd goed met hem kunnen praten en hij belde wel eens als hij advies of iets nodig had.

Maar eerlijk gezegd durf ik de confrontatie of een gesprek niet met hem aan.

Ik ben natuurlijk boos, maar ook heel verdrietig. Wat als dit niet alleen woede was maar dat hij echt geestelijk iets mankeert? Dat hij straks echt iets heel ernstigs doet en dat ik hem had kunnen stoppen ofzo.

Maar ik durf niet. Ik ben bang dat er iets met mijn baby gebeurt.

Broertje kickbokst al zolang ik mij kan herinneren, denk zo'n jaar of 10. Dus fysiek is hij echt sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven