Geld & Recht alle pijlers

hoeveel sparen jullie?

24-07-2011 17:05 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik woon samen met mijn vriend en hebben een koophuis.

Per maand sparen wij 400 euro, maar we leven allebei best simpel.

We roken drinken niet, besteden wel veel geld aan boodschappen, en gaan 1 x per maand lekker uit eten. Hebben samen 1 auto. Buiten dat werken we allebei fulltime en hebben geen kinderen alleen een kat.

We willen graag een kindje. Dan ga ik minder werken. ( 24 uur) Werk in een winkel en mijn vriend in de bouw.

Ben bang dat we dan niets meer kunnen sparen!

een baby/kind kost toch ook enorm veel geld? en als we nu al zo zuinig leven.

Ben benieuwd wat jullie mening hierop is. Is 400 euro veel of weinig in ons leefsituatie? We gaan allebei goed met geld om.

hoor het graag van jullie.
Helemaal niets, alleen voor de kinderen loopt er een spaarrekening die je alleen maar kunt vrijmaken voor studie of op hun 21e.

Kom iedere maand tekort. En 2400 netto? Volgens mij zijn er een hoop mensen die overdrijven hoor.

Wij verdienen met zijn tweetjes ong 2100 euro en dan werkt hij full-time en ik 16 uurtjes in een winkel.

Ik heb veel ziektekosten in de maand, buiten het geld voor de verzekering. Dus sparen? Nee dat komt er niet van. Nu maar hopen dat er geen grote dingen kapot gaan, want dan ben ik toch wel genoodzaakt om op krediet te kopen bij Neckermann oid. (Hoop ik toch niet, stelletje geldwolven daar)
Waarom moet suze zich zo verantwoorden bij jullie ( zo komt het over ), jeetje als ze nou niet wilt sparen dan is dat toch haar pakkie aan ?

En als ze zegt niet te sparen wilt dat toch niet gelijk zeggen dat ze de rest niet goed geregeld heeft.
Ik weet niet hoor, maar de mensen die 2400 netto zelfs nog aan de lage kant vinden hebben m.i. een ietwat vertekend beeld van de modale salarissen. Dat bedraagt momenteel 1650 netto per maand. Als je dus 2400 netto verdient, zit je echt ruim bovenmodaal. En dat vind ik veel geld!

Onzin om te stellen dat je met MBO makkelijk 2400 kunt verdienen, veel HBO-ers of zelfs Wo-ers verdienen dat niet.

Ik spaar niks, want WW-uitkering. En ja, dat is balen maar is niet anders.
Ik vind het ook nogal aanmatigend ook als je werkelijk vind dat je dan weinig verdient. Erken dan gewoon dat het veel geld is en waar velen van dromen ipv het afdoen alsof het een zakcentje is. Bah, vervelende houding.
quote:Julus schreef op 08 augustus 2011 @ 08:59:

Ik weet niet hoor, maar de mensen die 2400 netto zelfs nog aan de lage kant vinden hebben m.i. een ietwat vertekend beeld van de modale salarissen. Dat bedraagt momenteel 1650 netto per maand.So9rry maar dat klopt echt niet. Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2011 ¤ 33.000. Per maand is dat ¤ 2546. Dat is netto toch wel 1800 - 1850.
quote:ossiepossie schreef op 06 augustus 2011 @ 21:52:

Ik begrijp ook niet hoe mensen zonder spaargeld het doen. 1 ziekenhuisbezoek (mammografie/echo) kostte me E 160,-- eigen risico. Apk + beurt E 170,-- en wat als je wasmachine/droger kapot gaat, of je fiets gestolen wordt of je krijgt een hoge energie-afrekening.

Kosten ziekenhuis bezoek zou ik opvangen met mijn salaris. Dan doe ik die maand maar helemaal niks leuks, ook prima. Apk & beurt: ik heb geen auto, veel goedkoper, fiets alles. Wasmachine kapot? Dan was ik op de hand of ga ik naar een wasserette. Droger heb ik niet. Fiets gestolen? Koop ik via Marktplaats een nieuwe voor 20 euro. Hogere energierekening: idem als ziekenhuisbezoek (maar ik huur en het staat hoog ingesteld, dus eigenlijk krijg ik elk jaar geld terug).

Ik heb heel veel gespaard voor een lange reis en nu dat helaas (nog) niet doorgaat, leef ik van mijn spaargeld (kan niet werken ivm omstandigheden). Ik vind het erg om te zien hoe het bedrag slinkt, maar ik probeer wel extra zuinig te zijn (gestopt met roken bijv). Zodra ik weer kan werken, ga ik weer sparen, maar dan wel om iets te doen, zoals een reis maken of nieuwe kleren te kopen. Sparen voor een buffer is dan niet een hoofddoel, 2000 euro buffer lijkt me wel handig, voor de rest sparen voor leuke dingen. Maar ik heb nu wel ervaren hoe enorm lekker het is om geld achter de hand te hebben!
Pinks, ik heb andere bedragen gelezen in de krant. En dan nog, stel dat je gelijk hebt..is dat veel minder dan die 2400 netto waarvan sommigen denken dat dat een vrij normaal salaris is.
Ik woon alleen, betaal (maar) 275 euro huur.

Ik heb een auto, ga graag uit eten en hou van feesten!

Ik werk full-time maar heb daarnaast ook een bijbaantje.

Ik probeer altijd ¤ 600 euro in de maand te sparen.

Soms gaat hier wat vanaf omdat de Belastingdienst het weer nodig vond om mij lastig te vallen met belachelijk hoge rekeningen!!

Dus af en toe spaar ik maar 200 euro maar in de goede maanden ¤ 600.
Een redelijk betaalde HBO baan en zo'n 10 jaar ervaring dan kom je denk ik uit bij die 2400 netto per maand. Zijn genoeg mensen die het niet hebben.
Dat zijn dat de hele goede banen op HBO-niveau, dat is de minderheid.
Over die 2400 netto. Ik heb alleen gezegd dat je daar niet universitair geschoold voor hoeft te zijn. Er werden voorbeelden gegeven van jurist, wetenschapper, manager. Ik heb ook niet gezegd dat iedere of een gemiddelde HBO-er dat verdient. Maar ik ken wel genoeg HBO-ers die dat (en meer) verdienen, maar dan heb ik het wel over over HBO-ers met minimaal 10 jaar werkervaring. Ik denk zeker niet dat een gemiddelde MBO-er dat verdient. En ik doe ook zeker niet of dat een matig salaris is, ik ben zeer tevreden.
Ik vind 2400 ook niet een belachelijk hoog bedrag. wel als starter, maar niet voor iemand die al 10 tot 20 jaar werkt. De meeste hbo'ers die ik ken en al zo lang werken zit hier op of iets onder.

Ik kan me voorstellen dat het voor veel mbo'ers wat lastiger is, maar dat is ook weer erg afhankelijk van de richting.
quote:Chantalo1984 schreef op 08 augustus 2011 @ 08:52:

Waarom moet suze zich zo verantwoorden bij jullie ( zo komt het over ), jeetje als ze nou niet wilt sparen dan is dat toch haar pakkie aan ?

En als ze zegt niet te sparen wilt dat toch niet gelijk zeggen dat ze de rest niet goed geregeld heeft.Dat komt denk ik door de manier waarop ze zelf reageert. "Ik spaar niet want mijn vent verdient belachelijk veel." Vervolgens weet ze niet of haar vent wel of niet spaart. Maar ik vraag me af als je vent belachelijk veel verdient, je zelf ook werkt en geen dure woning hebt, waarom je zelf niet spaart. Of iig samen spaart.
quote:Tijger32 schreef op 08 augustus 2011 @ 21:32:

[...]

Dat komt denk ik door de manier waarop ze zelf reageert. "Ik spaar niet want mijn vent verdient belachelijk veel." Vervolgens weet ze niet of haar vent wel of niet spaart. Maar ik vraag me af als je vent belachelijk veel verdient, je zelf ook werkt en geen dure woning hebt, waarom je zelf niet spaart. Of iig samen spaart.

Jij vindt dat wij samen moeten sparen. Wij vinden van niet. Wij vinden namelijk dat hij voldoende van het door hem verdiende geld in ons gezin steekt. De rest mag hij zelf houden.

Jij vind dat ik dan tenminste zelf moet sparen: waarom? Ik vertel je toch net dat we alles onder controle hebben? En voldoende verdienen om ons alle eventuele tegenvallers te kunnen veroorloven.
.
quote:Tijger32 schreef op 08 augustus 2011 @ 17:23:

Over die 2400 netto. Ik heb alleen gezegd dat je daar niet universitair geschoold voor hoeft te zijn. Er werden voorbeelden gegeven van jurist, wetenschapper, manager. Ik heb ook niet gezegd dat iedere of een gemiddelde HBO-er dat verdient. Maar ik ken wel genoeg HBO-ers die dat (en meer) verdienen, maar dan heb ik het wel over over HBO-ers met minimaal 10 jaar werkervaring. Ik denk zeker niet dat een gemiddelde MBO-er dat verdient. En ik doe ook zeker niet of dat een matig salaris is, ik ben zeer tevreden.Ik ben inderdaad een HBO-er met 10 jaar werkervaring. Goed ingeschat. . Heb overigens alleen mijn salaris erbij gezet voor het perspectief, want 500 euro sparen van 1500 euro vind ik nog steeds veel knapper dan die 500 euro van mezelf. Of 500 euro van 2400 euro als er een gezin van rond moet komen.
Wij sparen 16% van ons netto inkomen maandelijks en storten los daarvan 6% op een reserveringrekening voor vaste jaarlijkse lasten als verrekening water/gas/licht, gemeentebelastingen, waterschapsbelasting en jaarlijkse abonnementen.

Hierboven komen nog de vakantieuitkering, eindejaarsuitkeringen en (soms) bonussen. Het lijkt goed geregeld, maar we laten het geld zo hard rollen, dat we regelmatig geld van de spaarrekening moeten terugboeken.

Ik vind het idee van sparen voor een doel een goed idee; die ga ik eens in de groep gooien hier! Nu geven we het uit aan leuke en lekkere dingen en minder leuke verrassingen. Ik ben wel blij dta we een buffer hebben, maar we zouden het toch wijzer kunnen besteden...
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik hou na aftrek van alle vaste lasten 380 euro over.

Hier moet ik nog boodschappen, huishoudelijke spullen, kleding e.d. voor kopen, sparen en natuurlijk vermaak af en toe

Op dit moment spaar ik ongeveer 150 euro per maand en hou dus 230 over voor de rest.
Ik las welgeteld 1 juiste inschatting over de monetaire crisis die nu speelt. Om daar op te reageren:

Inderdaad, sparen in Euro's is achterhaald en zonde van je tijd en energie. En sparen voor een koopwoning danwel een hypotheek afsluiten is anno nu zelfs pure financiele zelfmoord. Die gaan in NL nog zeker 30% in waarde kelderen.

Waar moet je dan als vrouw wel in investeren? Je relatie/huwelijk, je kinderen, kunst, wapens, vreemde valuta, goud en grond. Valt me erg op dat veel vrouwen niet inzien wat er allemaal aan gaat komen. Het beeld zal wel niet 'leuk' genoeg zijn?

Lees je in: www.huizenmarkt-zeepbel.nl
he gezellig daar komt die zeepbel knakker ook weer langs.

Volgens mij zit er een steekje los bij je Solemate.
Dat klopt, Nelly.
Volgens mij is dat niet iets om trots op te zijn hoor. Investeren in wapens.....hoe kun je dat aanraden?!
Beleggen =! gebruiken
Ik heb hier al vaker voorbij zien komen.. maar ik spaar zelf ook niet. Ik heb wel een flinke buffer, wel zelf bij elkaar gespaard toen ik nog werkte. Man verdient veel en daar genieten we van en sparen we van als het uitkomt. Man werkt fulltime en ik werk een paar uurtjes per week. Mocht het ooit fout gaan is het allemaal goed geregeld trouwens..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven