Spaghetti

12-08-2011 10:22 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Wil vanavond spaghetti maken. Ik ben niet zo van de groentes in mijn spaghetti, meer van de gehakt saus en kaas. Ik woon sindskort op mezelf en heb al meerdere keren spaghetti gemaakt, maar nooit was hij helemaal top. Of de saus was niet te eten (van de hoogvliet uit zo'n potje) of te weinig gehakt etc.

Nu hoef ik maar voor 1 persoon klaar te maken. Kunnen jullie mij misschien wat tips geven voor een heerlijke spaghetti en de maten voor 1 / 2 personen?

Thanks!
Je wilt dus bolognese saus maken? Die maak je toch het beste in flinke hoveelheden, omdat het lang moet pruttelen. De rest vries je gewoon in en gebruik je voor een lekkere snelle maaltijd. Dit recept gebruik ik:

Bolognese saus

* 200 g spek, zonder zwoerd

* 500 g rundergehakt

* 100 g ui (1 grote)

* 150 g winterwortel

* 1 stengel selderij

* 500 ml runderbouillon

* 250 ml passata di pomodoro

* 125 ml rode wijn

* nootmuskaat

Bereiding

Snij het spek fijn en bak in wat olie goudbruin. Snij in de tussentijd de ui, wortel en selderij heel fijn (stukjes van enkele millimeters) en fruit vijf minuten mee met het spek. Haal de groente en spek uit de pan en bak het gehakt op hoog vuur bruin en rul. Voeg de groente weer toe met de bouillon, wijn, passata en nootmuskaat. Minimaal drie maar liever een uur of vijf zachtjes laten sudderen. Eventueel wat bouillon toevoegen als het vocht te snel verdampt. Laatste half uur evt melk toevoegen.
Ik heb gister pasta met kookroom, parmezaanse kaas, uitgebakken spekblokjes, champignons en spinazie gegeten.

Eergister ook trouwens. Heb gewoon een grote portie gemaakt.
zoals Lorelei dus alleen gebruik ik geen pasata maar een blikje tomatenpuree en 200 ml melk.
Ik maak ook altijd een grotere pan voor meerdere dagen. Saus is heel goed in te vriezen.

Meestal spek, gehakt en boel groenten, maar als je niet van groenten in je saus houdt kun je die er ook gewoon uitlaten.

Uitje, spek, gehakt en knoflook bakken, prei, courgette, paprika even meebakken, potje saus erbij (ik doe meestal de sugo basilicum van de ah), italiaanse kruiden erbij, tomaten erbij en klaar! Serveren met kaas natuurlijk.

Je kan natuurlijk ook de saus echt zelf maken - is wel het allerlekkerste maar ook te veel werk (vind ik dan).
Als ik nou eens geen tijd heb hé.

Dan ga ik naar de AH, koop ik de italiaanse roerbakgroenten, een potje tomatenpuree, soepballetjes, gerasptekaas en pepperoni pesto.

Dan bak ik de balletjes en haal ik van het vuur.

Dan gooi ik de roerbakgroenten in een steelpannetje en bak deze op met wat olijfolie, en dan roer ik de tomatenpuree erdoor, op smaak maken met kruiden naar smaak, knoflook mag niet ontbreken! Glaasje water toevoegen en de staafmixer er door heen jassen.

En dan pak je 2 handjes pasta of een reepje spaghetti en die kook je, giet je af, roer je de pesto en de kaas doorheen en de ballen.

En om het af te maken je saus, helemaal van groenten gemaakt, (wat je absoluut niet proeft volgens mijn kinderen)
Hier doe ik altijd gewoon een pot saus meestal heinz hot, en daar dan nog wat pesto, peper en knoflook bij.
Oh bah ja, die kant-en-klaar-potjes zijn vies!

Ik hou ook niet zo van groenten in de rode saus maar doe er toch iets in, in kleine dobbelsteentjes gesneden:

Knoflook, uien,wortel, courgette en/of champions klein snijden en fruiten met wat zout.

Uit de pan halen.

Rundergehakt (300 gram) rul bakken. Daar blikje tomatenpuree en wat sambal en suiker door roeren (en even meefruiten dus) en eventueel wat rode wijn.

Groenten er weer doorheen husselen.

Pakje gezeefde tomaten en Italiaanse kruiden erbij en tijdje laten pruttelen.
gister ook spaghetti gemaakt met, 200 gram gehakt, halve rode en halve gele paprika, paar broccoli roosjes , uitje, knoflook, champigons. Heb wel (bolognese)pastasaus uit potje gehaald, had geen zin om zelf te maken
gehakt bakken, uitje fijn snijden, 2 tomaten fijn snijden, knoflook, peper zout en een beetje italiaanse kruiden, samen bakken, handje spaghetti koken en klaar.

Daar heb je toch geen pot voor nodig?

Of: spekreepjes of garnaaltjes bakken, potje groene pesto en een beetje kookroom erdoor, parmezaanse kaas erover en een salade erbij. Klaar.
Heinz pasta saus is wel lekker, ik doe altijd de gewone. Is ook precies goed voor 1 persoon. Je kunt er dan nog gehakt aan toevoegen als je wil.

Dat eet wel eens als ik alleen eet. Normaal ook verse saus
Staafmixer!
Zalm en spinazie, makkelijker is er niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Potten zijn best te eten hoor, maar als je kijkt wat je zelf met verse producten en tomatenpuree kan bewerkstelligen, wil je nooit meer uit een pot.
En als je eens wat pititgers zonder vlees wilt:

Spagetti opzetten (met water en een tuinkruidenblokje)

Flink wat olie in de pan (echt flink, want dit is de basis)

Veel knoflook in schijfjes snijden en bakken

Spaanse peper klein snijden en mee bakken in de olie

Als dit allemaal begint te kleuren, cherrytomaatjes erbij

Beetje zout en peper

Vers gesneden bascilicum er doorheen roeren (ook flink wat)

De saus door de spagetti en afmaken met verse parmezaanse kaas en pijnboompitten.
nog een lekkere:

Spekblokjes bakken, pijboompitjes roosteren, spinazie roerbakken, kleine tomaatjes doorsnijden en heel even meebakken, dit allemaal bij elkaar in een pan doen, pasta koken, dit erbij: klaar!
Spinazie blokjes a la creme uit de vriezer.

Uitje bakken evt knoflook erbij.

Vlees (kan kip, gehaktballetjes, spekjes of zelfs vis zijn) bakken in de pan.

Spinazie (ontdooid) erbij.

lekker veel groene pesto erbij.

Spaghetti koken en door de saus doen.

Met geraspte kaas.

Heerlijk!
Ik maak vaak zelf de tomatensaus. Heel makkelijk maar kost wel even tijd.

Voor 2 personen

- 1 bak romatomaten

- 4 tenen knoflook (kleingesneden)

- 1 ui in ringen

- kruiden naar smaak

Leg bakpapier op een ovenplaat.

Snij de tomaten doormidden en leg deze op de plaat.

Leg de uiringen en de knoflook tussen de tomaten.

Bestrooi met zout, peper, klein beetje suiker en verder de kruiden die je lekker vindt.

Dek dit af met alufolie en zet in de voorverwarmde oven (+/- 180gr.) voor 45 minuten.

Hierna schep je alles in een diepe bak, staafmixer erin en je hebt een lekkere saus.

Als je ondertussen pasta kookt,gehakt rult (200gr), pasta in een ovenschaal doet, saus mengt met gehakt en eroverheen giet, rijk bestrooit met kaas en even onder de grill/in de oven zet (tot kaas is gesmolten), heb je heerlijke pasta.
Voor één persoon.

250 gram rundergehakt.

Een ui

2 tenen knoflook.

Halve rode paprika

Half pakje gezeefde tomaten.

Half blikje tomatenblokjes

fruit de ui knoflook en paprika.

Roerbak daar het gehakt door.

Voeg de tomaten toe en breng op smaak met zout , basilicum en oregano.

Laat nog een kwartiertje pruttelen.

Eenvoudig, niet te veel groenten en heerlijk.
Jawel hoor Noes, klont boter en geraspte Parmezaan. Nog makkelijker
Nog een spinazi variatie, voor 1 persoon, voor meerdere gewoon x het aantal eters doen:

100-150gram rundergehakt rul bakken, kleine ui snipperen en meebakken, evt. paar champignons in plakjes snijden en meebakken (dan doe ik meestal maar 75gram gehakt).

Blokjes spinazi ala crème erbij. Iets meer dan de helft van een klein Iglopak voor 1 persoon. (Voor 2 personen gebruik ik altijd een groot pak).

Flinke snuf cayennepeper erdoor als je van hete nasmaak houdt en nog een flinke klont boursin kruiden (of welkeroomkaas met kruiden dan ook).

Spaghetti of penne koken. Klaar.
Nope
Oei Cateautje een half pond gehakt...Maar ik ben ook geen vleeseter.
Nope
Uitje bakken met knoflook, gehakt rullen, (bleekselderij en wortel in kleine stukjes meebakken), blokjes tomaat uit blik erbij, tomatenpuree, scheutje rode wijn, wat bouillon, rozemarijn, tijm, zout en peper en sudderen (ong. 2 uur).
Een half pond gehakt voor 1 persoon is voor de meeste mensen veel te veel. De helft is meestal ruim voldoende.
En dan op je bord natuurlijk heel veel geraspte parmezaan en pijnboompitjes erover. Met een rucolasalade, mmmm!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven