Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

09-08-2011 15:49 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag ouderschapsverlof gaan opnemen, heb in maart een zoontje gekregen en daarbij ook nog een dochter van 5.

Momenteel werk ik 32 uur en ik zou graag 8 uur OV per week opnemen om zo uit te komen op 24 uur.

Ik ben op 30 januari 2012 1 jaar in vaste dienst bij mijn werkgever. Ik werk hier wel al vanaf juli 2010, echter liepen mijn uren toen nog via het uitzendbureau, en per 30 januari heb ik een vast dienstverband gekregen.

Ben ervan op de hoogte dat je 1 jaar in dienst moet zijn om OV op te kunnen nemen, maar kan ik deze aanvraag al indienen 2 maanden vóór 30 januari 2012, zodat dit verlof per 1 feb. 2012 in zou gaan? Of kan ik het verlof ook daadwerkelijk pas aanvragen op/na 30 januari?

Ik hoop niet dat het laatste het geval is want ik heb al best moeite met 32 uur werken en daarbij 2 kleine kids, ik hoop dus dat het verlof in kan gaan net nadat ik een jaar in vaste dienst ben, en ik dit in november al kenbaar kan maken bij mijn leidinggevende en schriftelijk bij P&O.

Hoop dat het een beetje duidelijk is!

Groetjes.
Ik vind er niets geniepigs aan. Een werknemer mag (als er aan de voorwaarden voldaan wordt) osv opnemen en TO wil dit gaan doen, klaar. Ik begrijp dat 'voor de werkgever denken' niet, en vind het eigenlijk ook raar. Iedereen werkt voor zichzelf, die werkgever ook. Tuurlijk moet je je best doen om de sfeer en relatie goed te houden, maar die verpest je echt niet als je gebruik maakt van bepaalde rechten die toevallig in jouw voordeel uitvallen. Andersom zal een werkgever soms ook een beslissing moeten maken die niet in het voordeel van de werknemer uitvalt, en dan moet je het als werknemer er ook maar mee doen.
Nee kaetje vrouwen die dat op zo'n gniepige kut manier doen.

Eerst tekenen voor 32 uur om meteen te melden dat ze er tussenuit gaan voor 8 uur per week.

Mensen die zulke geintjes met de werkgever uithalen zorgen dat wij vrouwen nogsteeds de underdog zijn in de arbeidsmarkt.

Natuurlijk hebben vrouwen met kinderen recht op ouderschapsverlof en wat dan aan gaat zou het Noorse model (het was toch Noorwegen of Zweden/Finland) helemaal niet verkeerd zijn. Daar heeft een gezin recht op ouderschapsverlof een deel van het verlof is alleen door de vader op te nemen, een deel alleen door de moeder en een deel kunnen ze samen verdelen (mag ook alleen de moeder of alleen door de vader opgenomen worden)

Dan zal de positie van vrouwen (met een kinderwens) ook veel beter worden op de arbeidsmarkt en hoeven vrouwen geen gniepige constructies uit te halen.
quote:hatseklats schreef op 09 augustus 2011 @ 18:55:

Ik vind er niets geniepigs aan. Een werknemer mag (als er aan de voorwaarden voldaan wordt) osv opnemen en TO wil dit gaan doen, klaar. Ik begrijp dat 'voor de werkgever denken' niet, en vind het eigenlijk ook raar. Iedereen werkt voor zichzelf, die werkgever ook. Tuurlijk moet je je best doen om de sfeer en relatie goed te houden, maar die verpest je echt niet als je gebruik maakt van bepaalde rechten die toevallig in jouw voordeel uitvallen. Andersom zal een werkgever soms ook een beslissing moeten maken die niet in het voordeel van de werknemer uitvalt, en dan moet je het als werknemer er ook maar mee doen.Ik zeg ook niet dat je geen rechten (op verlof) moet aangrijpen. Maar dat je het niet op een gniepige manier moet spelen. Wat je moet toch toegeven dat aangeven dat je van die regeling gebruik wil maken terwijl de inkt van de handtekening onder je contract nog niet droog is IS geniepig! Dat is niet op een normale manier gebruik maken van je recht.
quote:kaetje schreef op 09 augustus 2011 @ 18:41:

Ok, ik dacht dat je reageerde op TO die op tijd ouderschapsverlof wil aanvragen zodat het tegelijk ingaat met haar nieuwe contract.

En je reactie is wel alsof je vindt dat vrouwen die OSV aanvragen de kansen van andere vrouwen op de arbeidsmarkt verkleinen.

Hiem, lekker is dat he, voor vrouwen die WEL de gecontracteerde uren willen werken die worden niet geloofd en moeten tig keer harder weken als mannen om een vast contract te 'verdiennen'

Daar val ik voornamelijk over. Als werknemer (man/vrouw) heb je allerlei rechten en ik vindt persoonlijk niet dat je van je rechten af hoeft te zien omdat je daarmee een ander benadeelt.

Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen om ouderschapsverlof aan te vragen in hetzelfde gesprek als waarin het contract getekend wordt. Ik had ook geen medelijden met een vriendin die zich lullig voelde omdat ze, 2 weken voor het ingaan van haar vaste contract ontdekte dat ze (gepland) zwanger was en zich rot voelde omdat ze dat aan haar werkgever moest vertellen. Eigen schuld, dikke bult (letterlijk in dit geval). Maar dat wil niet zeggen dat het niet mag of niet kan.

Ik ben hier weg. Er worden woorden in mijn mond gelegd.

Ik zeg niet dat je er van af moet zien, ik zeg niet dat regelingen waar je recht op hebt slecht zijn voor "onze" positie in de arbeidsmarkt, mijn reactie is tegen het advies van gewoonsuz.

Hoe vaak ik het ook uitleg. Je blijf die woorden weer in mijn mond leggen.

Sorry TO dat ik je topic gekaapt heb.

Veel succes met het aanvragen van je verlof, en geniet van die extra uurtjes met je kids!
Dan verschillen we gewoon van mening Hatseklats, want ik vind het persoonlijk niet netjes.
Het is niet mijn bedoeling om je woorden in de mond te leggen. Ik reageer op jouw reactie en daarna reageer jij met een uitleg die er nog niet stond toen ik reageerde. Zoals ik al zei, ik zou me er niet prettig bij voelen om verlof op te nemen zo gauw ik meer uren of een vast contract binnen heb gesleept. Maar de manier waarop Gewoonsuus het gedaan heeft (en die ik persoonlijk dus niet zou gebruiken) kan toch ook door mannen gebruikt worden? Als vader zijnde zou je precies hetzelfde kunnen doen.
anoniem_30612 wijzigde dit bericht op 09-08-2011 20:16
Reden: wel suus, niet suus, ik weet het ook niet meer...
% gewijzigd

Ik vind er niets geniepigs aan. Een werknemer mag (als er aan de voorwaarden voldaan wordt) osv opnemen en TO wil dit gaan doen, klaar. Ik begrijp dat 'voor de werkgever denken' niet, en vind het eigenlijk ook raar. Iedereen werkt voor zichzelf, die werkgever ook. Tuurlijk moet je je best doen om de sfeer en relatie goed te houden, maar die verpest je echt niet als je gebruik maakt van bepaalde rechten die toevallig in jouw voordeel uitvallen. Andersom zal een werkgever soms ook een beslissing moeten maken die niet in het voordeel van de werknemer uitvalt, en dan moet je het als werknemer er ook maar mee doen.Geniepig is het niet. En je maakt evengoed gewoon gebruik van je recht. Maar persoonlijk zou ik dat liever niet op déze manier doen. Ik zou niet durven vragen om ouderschapsverlof, 2 dagen nadat ik een vast contract had gekregen.
pssst kaetje het is Gewoonsuz. Of weet jij wat wat ik niet weet

Sorry dat we elkaar verkeerd begrijpen/begrepen
Lieve mensen,

Bedankt voor de reacties, wow wat een hoop!

Ik wil duidelijk stellen dat ik op 1 juli 2010 in dienst ben gekomen, vie het uitzendbureau, ik ben door dit bedrijf in vaste dienst gekomen ( meteen vast contract dus ) 30 januari 2011. In februari ben ik met verlof gegaan en ik ben nu sinds ruim een maand weer aan het werk, voor 32 uur dus. Er is dus geen sprake van een nieuw contract wat getekend moet worden, of nog-niet-droge-inkt op een contract ( hihi ) Ik ben volgend jaar op 30 jan. precies 1 jaar in vaste dienst, en ik wil per die datum, of de dag erna dus, mijn Ouderschapsverlof laten ingaan. Ik heb dus nooit de intentie gehad om minder dan 32 uur te gaan werken toen ik hier kwam werken, ik had toen al een kindje en dat ging prima, nu ik een tweede kleine heb gekregen vind ik 32 uur werken erg veel, en daarom wil ik gebruik maken van mijnr echt om die OV op te nemen. Mijn werkgever staat er misschien niet om te springen, maar ze worden er zelf echt niet slechter van, je bent als werknemer ( ik ben secretaresse ( gelukkig ) erg vervangbaar, en de dag dat ik er niet zal zijn zou vrij gemakkelijk opgevangen kunnen worden. Ik denk niet dat ik daar iemand door voor het hoofd stoot. En als dat zo is ja dan is dat maar zo, ik vind mijn kindjes net iets belangerijker en als ik op die manier meer balans kan vinden, dan heb ik dat er voorover. Ik ga er vanuti dat mijn leidinggevende hier begrip voor heeft, omdat ze er vanuit kan gaan dat ik me hard zal blijven inzetten.

Het is in ieder geval duidelijk dat ik het verlof binnekort al kan aanvragen :-) Een fijn vooruitzicht!!
quote:Aureel schreef op 09 augustus 2011 @ 16:34:

Je moet een jaar in dienst zijn om het OV te kunnen opnemen, dus het aanvragen kan (en moet) je twee maanden van tevoren doen.

Bij mij was de situatie soortgelijk en ten tijde van mijn aanvraag werkte ik dus ook nog geen jaar bij mijn werkgever, maar vanaf het moment dat ik het ging opnemen wel.Hoe was de reactie van je werkgever op jouw aanvraag van OV? Ik ben altijd het type denken-voor-mensen geweest en ik vind het toch wel wat spannend om die aan te vragen. Ik neem aan dat je eerst een gesprekje aangaat met je leidinggevende en dit hierin kenbaar maakt, en het dan zwart op wit zet voor P&O?
quote:kusunum schreef op 09 augustus 2011 @ 19:07:

Mensen die zulke geintjes met de werkgever uithalen zorgen dat wij vrouwen nogsteeds de underdog zijn in de arbeidsmarkt.

Nee hoor, dat doen vooral de vrouwen die zich door alles en iedereen slachtoffer voelen. Razend irritant om mee te werken.
quote:kusunum schreef op 09 augustus 2011 @ 19:36:

pssst kaetje het is Gewoonsuz. Of weet jij wat wat ik niet weet

Sorry dat we elkaar verkeerd begrijpen/begrepen

Nee, ik weet van niks! Zwangerschapsdementie denk ik...

Maar ik bedoel inderdaad Gewoonsuz.

En ik denk inderdaad dat we elkaar verkeerd begrepen. Het was echt niet mijn bedoeling om je woorden in de mond te leggen. Ik begrijp nu dat je gewoon vindt dat mensen niet op het moment van ondertekenen van het nieuwe contract dit soort verlof moeten aankondigen en niet dat je iets hebt tegen ouderschapsverlof in het algemeen.
Mams, ik heb het zelf bij mijn locatiedirecteur aangegeven, al tijdens de zwangerschap. Uiteindelijk moet je het twee maanden voor ingaan van het verlof schriftelijk aanvragen. Ik heb in de brief gewoon geschreven vanaf wanneer tot wanneer ik welke uren op wilde nemen.
Wow, ik was ff druk met de kids en ik zie een boel berichtjes waar ik in gequote wordt en mijn integriteit wordt in twijfel getrokken. Misschien moet ik het een beetje duidelijk uitleggen. Het eerste jaar dat ik in dienst was, werkte ik 36 uur. Bij het sollicitatiegesprek had ik al aangegeven dat ik graag 32 wilde werken (stond ook in de vacature), maar men wilde in de inwerkperiode graag dat ik meer uren werkte. Prima, akkoord mee gegaan. Vervolgens werkte 1 collega zich over de kop wegens te groot verantwoordelijkheidsgevoel en gezeur thuis en bleef ik met nog 1 andere collega over. We hebben samen lange dagen gemaakt om alles te redden tijdens heeeeeeele drukke perioden. Voordat ik ook maar iets met mijn baas overlegd heb, heb ik hele lange en duidelijke gesprekken met mijn directe collega gehad over mijn wens om minder te werken (zoals ook beloofd toen ze me aannamen). Zij was het er volledig mee eens. Toen ik de zekerheid had van mijn contract heb ik vlak daarna (dus niet in hetzelfde gesprek en ook niet letterlijk toen de inkt droog was...) mijn baas de vraag gesteld of het mogelijk was. Dat was geen probleem. Ik heb mijn verlof pas in laten gaan een paar maanden later, toen mijn dochter naar school ging. Dat was begin juni. Ik loop de benen uit mijn lijf om mijn werk van 36 uur in 28 te doen. Nu wil het geval dat mijn collega een nekhernia heeft en ik vanaf begin juni nog maar een paar keer ouderschapsverlof heb kunnen opnemen omdat mijn collega uitvalt. Wat er op neer komt dat ik op mijn ouderschapsverlofdag gedeeltelijk op kantoor werk en gedeeltelijk thuis (zodat ik mijn dochter wel van school kan halen om 3 uur). Ook werk ik op mijn vrije vrijdagmiddag en werk ik 's avonds over. Allemaal zodat mijn collega lucht heeft en de zaken soepel verlopen en niemand in de moeilijkheden komt. Slechte collega/werknemer ben ik of niet dan?

Ik wilde TO alleen maar aangeven dat je zeker van je zaak moet zijn voordat je zoiets aanvraagt, omdat je jezelf niet in de vingers moet snijden. En ik zie osv niet als een recht, maar als een heel fijn onderdeel van mijn arbeidscontract waar ik profijt van heb. Alle dingen als tandarts, huisarts etc vang ik trouwens op in de uren dat ik NIET werk, hoef ik geen extra vrij voor. Ik ben er niemand tot last mee en werk misschien nog wel harder ook dan al die mensen die maar roepen dat werkende moeders zo slecht zijn voor het bedrijf. Het gros van mijn collega brengt de dag surfend op het net door, ik doe waarvoor ik betaald word...werken. En dat overwerken? daar heb ik geen geld of extra uren voor teruggezien hoor, dat doe ik voor mijn collega omdat zij dat ook voor mij zou doen/doet. Ik heb gezegd!
quote:kaetje schreef op 09 augustus 2011 @ 19:25:

[...]

Geniepig is het niet. En je maakt evengoed gewoon gebruik van je recht. Maar persoonlijk zou ik dat liever niet op déze manier doen. Ik zou niet durven vragen om ouderschapsverlof, 2 dagen nadat ik een vast contract had gekregen.Ik ook niet, maar daarom geef ik ook aan dat we niet zeker weten of TO het niet al bespreekbaar heeft gemaakt. Dat zou het verhaal anders maken. Er zit een verschil tussen bespreekbaar maken en officieel aanvragen. Nu werk ik op de P&O afdeling van een grote scholengemeenschap, dus tegen de tijd dat wij de officiële aanvraag voor osv ontvangen, is de leidinggevende al een tijdje op de hoogte, dus bekijk ik het vanuit de situatie die voor onze werknemers geldt. Uiteraard kan dit per bedrijf verschillen.

Ik vind er niets geniepigs aan. Een werknemer mag (als er aan de voorwaarden voldaan wordt) osv opnemen en TO wil dit gaan doen, klaar. Ik begrijp dat 'voor de werkgever denken' niet, en vind het eigenlijk ook raar. Iedereen werkt voor zichzelf, die werkgever ook. Tuurlijk moet je je best doen om de sfeer en relatie goed te houden, maar die verpest je echt niet als je gebruik maakt van bepaalde rechten die toevallig in jouw voordeel uitvallen. Andersom zal een werkgever soms ook een beslissing moeten maken die niet in het voordeel van de werknemer uitvalt, en dan moet je het als werknemer er ook maar mee doen.

De manier van 'nog voor de inkt van het tekenen droog is zeggen dat je OSV opneemt omdat dat je recht is, vind ik nou niet echt getuigen van loyaliteit naar je werkgever én je collega's. Dan vind ik dat gewoon een doortrapte en lage streek, ook al heb je het 'recht'.

En besef wel dat je elkaar nog vaker nodig zult hebben. Als je onverwachts weg moet omdat de oppas het af laat weten. Of je per sé in de schoolvakantie vrij moet hebben omdat je kinderen hebt, terwijl andere mensen dan ook wel eens vrij zouden willen. Maarja, daar kan een baas of een collega dan ook maling aan hebben, want ook die heeft rechten, niet alleen maar plichten.

Maar blijkbaar telt bij sommige mensen alleen het salarisstrookje aan het einde van de maand, en heb je verder niks te maken met collegialiteit of goed werkgever/werknemerschap. Bedenk dan ook het spreekwoord 'what goes around comes around' wel eens van toepassing kon zijn, vroeger of later.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
"Mensen die zulke geintjes met de werkgever uithalen zorgen dat wij vrouwen nogsteeds de underdog zijn in de arbeidsmarkt"

Verder ben ik geniepig, krijgen mijn collega's mijn verminderde aantal uren op hun bord en heb ik mijn ouderschapsverlof op een geniepige kutmanier geregeld.

kusunum, ik voel een boel frustratie naar mij toe. Het volgende is dat de honger in Afrika mijn schuld is omdat ik wel eens eten weggooi of de wereldwijde crisis, omdat ik geld spaar in plaats van te consumeren.

Je doet een heleboel aannames over mij terwijl je de achtergrond niet kent en veroordeelt mij op een hele vervelende manier. Ik wilde TO alleen maar helpen met mijn verhaal.
quote:himalaya schreef op 09 augustus 2011 @ 21:37:

[...]

De manier van 'nog voor de inkt van het tekenen droog is zeggen dat je OSV opneemt omdat dat je recht is, vind ik nou niet echt getuigen van loyaliteit naar je werkgever én je collega's. Dan vind ik dat gewoon een doortrapte en lage streek, ook al heb je het 'recht'.

En besef wel dat je elkaar nog vaker nodig zult hebben. Als je onverwachts weg moet omdat de oppas het af laat weten. Of je per sé in de schoolvakantie vrij moet hebben omdat je kinderen hebt, terwijl andere mensen dan ook wel eens vrij zouden willen. Maarja, daar kan een baas of een collega dan ook maling aan hebben, want ook die heeft rechten, niet alleen maar plichten.

Maar blijkbaar telt bij sommige mensen alleen het salarisstrookje aan het einde van de maand, en heb je verder niks te maken met collegialiteit of goed werkgever/werknemerschap. Bedenk dan ook het spreekwoord 'what goes around comes around' wel eens van toepassing kon zijn, vroeger of later.Ik neem aan dat 'sommige mensen' op mij slaat. Lees aub mijn uitleg, ik krijg mijn portie ook wel hoor. Ik heb hart voor het bedrijf en sta altijd voor mijn collega's klaar. Alles is in overleg gegaan. En wachten tot de inkt droog was, was niet zo'n handige opmerking. Je kunt trouwens lezen dat mijn ouderschapsverlof pas 6 maanden later inging, tijd genoeg voor iedereen om zich erop voor te bereiden.
Gewoonsuz, na je uitleg heb ik er een ander beeld bij. In je eerste post kwam het heel anders op mij over.

Een beetje of je een lange neus naar je werkgever gaf en TO adviseerde dat ook te doen. 32 uur tekenen en direct zeggen: ik kom er maar 24, daar heb ik namelijk recht op. Dat kwam op mij over als : ikke ikke ikke en de rest kan.......

Nu blijkt de vork anders in de steel te zitten.

Sorry!
No problem kusunum. Ik ga in het vervolg ook langer nadenken hoe ik iets verwoord als ik een reactie geef op een topic, om te voorkomen dat mensen me verkeerd begrijpen
quote:Juniper_ schreef op 09 augustus 2011 @ 16:08:

De tijd dat To via het uitzendbureau werkte telt volgens mij wel mee. Als zij in dezelfde functie is blijven werken toen ze een contract kreeg bij haar huidige werkgever is er sprake van opvolgend werkgeverschap.Omdat ik hier even nieuwsgierig naar ben, en mijn vriendin die bij een uitzendbureau werkt dit bevestigd, heb ik het opgezocht op internet en vond oa dit:

Verder moet de werknemer ten minste één jaar in dienst zijn. Arbeidsovereenkomsten die elkaar opvolgen met een onderbreking van niet meer dan drie maanden worden voor de berekening van de eenjaarstermijn als een niet-onderbroken arbeidsovereenkomst beschouwd. Dit geldt ook bij zogenoemd opvolgend werkgeverschap. Indien in periodes voor verschillende werkgevers die redelijkerwijs worden geacht elkaars opvolger te zijn arbeid is verricht, worden die periodes bij elkaar opgeteld voor de berekening van de eenjaarstermijn. Tot slot mag het kind de leeftijd van acht jaar nog niet hebben bereikt.

Bron: Croondavidovich.nl

* ik weet niet of dit klopt hoor maar wel interessant *

Ik bern overigens na 6 maanden via uitzendbureau te hebben gewerkt, in deze functie, direct op vast contact genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven