Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

09-08-2011 15:49 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag ouderschapsverlof gaan opnemen, heb in maart een zoontje gekregen en daarbij ook nog een dochter van 5.

Momenteel werk ik 32 uur en ik zou graag 8 uur OV per week opnemen om zo uit te komen op 24 uur.

Ik ben op 30 januari 2012 1 jaar in vaste dienst bij mijn werkgever. Ik werk hier wel al vanaf juli 2010, echter liepen mijn uren toen nog via het uitzendbureau, en per 30 januari heb ik een vast dienstverband gekregen.

Ben ervan op de hoogte dat je 1 jaar in dienst moet zijn om OV op te kunnen nemen, maar kan ik deze aanvraag al indienen 2 maanden vóór 30 januari 2012, zodat dit verlof per 1 feb. 2012 in zou gaan? Of kan ik het verlof ook daadwerkelijk pas aanvragen op/na 30 januari?

Ik hoop niet dat het laatste het geval is want ik heb al best moeite met 32 uur werken en daarbij 2 kleine kids, ik hoop dus dat het verlof in kan gaan net nadat ik een jaar in vaste dienst ben, en ik dit in november al kenbaar kan maken bij mijn leidinggevende en schriftelijk bij P&O.

Hoop dat het een beetje duidelijk is!

Groetjes.
Dat hangt er een beetje vanaf of je een contract voor onbepaalde tijd hebt of er vanuit gaat dat je weer een jaarcontract krijgt. Als je al een contract voor onbepaalde tijd hebt, kun je het verlof nu al aanvragen, als het maar ingaat op een datum nadat je een jaar in dienst bent. De tijd die je bij het uitzendbureau werkte, is jammer maar helaas maar telt niet mee. Bij nog een jaarcontract, ff wachten (hoe vervelend ook) tot je nieuwe contract getekend is, ik gok er zomaar op dat werkgevers niet staan te springen op mensen die ze een x aantal uur in de week minder hebben en misschien dan toch afzien van verlenging, Ik was zelf op 01 feb 2011 een jaar in dienst, kreeg eind december 2010 vast contract aangeboden, zodra de krabbel droog was, heb ik osv aangevraagd. Succes en uit ervaring - osv = heerlijk!
De tijd dat To via het uitzendbureau werkte telt volgens mij wel mee. Als zij in dezelfde functie is blijven werken toen ze een contract kreeg bij haar huidige werkgever is er sprake van opvolgend werkgeverschap.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Overigens kun je nu al de aanvraag ouderschapsverlof indienen hoor. Een werkgever kan het nu ook al goedkeuren. Het wettelijke recht begint na één jaar vaste dienst, maar een werkgever kan daar in positieve zin van afwijken.

Bij ons komen ook wel eens mensen in dienst die meteen ouderschapsverlof toegewezen krijgen.
Volgens mij klopt dat niet Juniper, het uitzendbureau was werkgever 1, daarna werd haar huidige werkgever nummer 2. Die twee staan toch los van elkaar? Ze nemen toch ook geen salarisbetaling van elkaar over? En de vrije dagen die ze opgebouwd heeft bij het uitzendbureau zijn toch ook niet meegegaan naar de nieuwe werkgever?
Je moet een jaar in dienst zijn om het OV te kunnen opnemen, dus het aanvragen kan (en moet) je twee maanden van tevoren doen.

Bij mij was de situatie soortgelijk en ten tijde van mijn aanvraag werkte ik dus ook nog geen jaar bij mijn werkgever, maar vanaf het moment dat ik het ging opnemen wel.
Wow, gewoonsuz!

Da's zwaar kut als werkgever zijnde. Contracteer je iemand voor een X aantal uur en vervolgens is de inkt nog niet droog en wordt je even meegedeeld dat ze minder uur gaat werken dan gecontrcteerd.

waarom vinden wekgevers vrouwen met kinder(wens)en toch zo onaantrekkelijk in de arbeidsmarkt?

TO, ik zou het nu al aangeven bij P&O dat je met O.V wil. Kunnen ze alvast gaan kijken hou die uren ingevuld gaan worden. Schheelt iig scheve gezichten. Ik zou namelijk niet blij zijn met eeen collega die voor 32 uur bijtekent om 'maar' 24 te komen werken. Als je dat zo kortdag aangeef komen die uren namelijk op het bordje van je collega's te liggen.
quote:gewoonsuz schreef op 09 augustus 2011 @ 15:54:

Ik was zelf op 01 feb 2011 een jaar in dienst, kreeg eind december 2010 vast contract aangeboden, zodra de krabbel droog was, heb ik osv aangevraagd. Succes en uit ervaring - osv = heerlijk!En was je baas ook blij met je aanvraag zodra de krabbel droog was?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hiem, lekker is dat he, voor vrouwen die WEL de gecontracteerde uren willen werken die worden niet geloofd en moeten tig keer harder weken als mannen om een vast contract te 'verdiennen'
quote:gewoonsuz schreef op 09 augustus 2011 @ 16:14:

Volgens mij klopt dat niet Juniper, het uitzendbureau was werkgever 1, daarna werd haar huidige werkgever nummer 2. Die twee staan toch los van elkaar? Ze nemen toch ook geen salarisbetaling van elkaar over? En de vrije dagen die ze opgebouwd heeft bij het uitzendbureau zijn toch ook niet meegegaan naar de nieuwe werkgever?Bij ons telt de periode die iemand bij een uitzendbureau heeft gewerkt als een eerste contract (de jubileumdatum wordt echter niet overgenomen).
Hoezo worden vrouwen er onaantrekkelijker van? Mijn man neemt ook ouderschapsverlof op. Dan worden jonge mannen er dus ook onaantrekkelijker op?

Ouderschapsverlof moet gewoon meer inburgeren onder mannen. Dan zien werkgevers vrouwen ook niet meer als degene die "altijd" minder wil werken nadat er kinderen komen of "altijd" thuis blijven als één van de kinderen ziek is.
quote:kaetje schreef op 09 augustus 2011 @ 16:59:

Hoezo worden vrouwen er onaantrekkelijker van? Mijn man neemt ook ouderschapsverlof op. Dan worden jonge mannen er dus ook onaantrekkelijker op?

Ouderschapsverlof moet gewoon meer inburgeren onder mannen. Dan zien werkgevers vrouwen ook niet meer als degene die "altijd" minder wil werken nadat er kinderen komen of "altijd" thuis blijven als één van de kinderen ziek is.

Ouderschapsverlof moet gewoon meer inburgeren onder mannen. Dan zien werkgevers vrouwen ook niet meer als degene die "altijd" minder wil werken nadat er kinderen komen of "altijd" thuis blijven als één van de kinderen ziek is.Ik denk dat een boel mannen ook niet willen (in tegenstelling tot vrouwen) en dat er branches en banen zijn waarin het not done is om ouderschapsverlof op te nemen.
Aangezien het gros wat ov opneemt vrouwen zijn en er veel vrouwen rond lopen als gewoonsuz. Met de nog natte inkt de werkgever verrassen met het nieuws blij te zijn met de getekende 32 uur maar niet van plan zijn om die uren ook daadwerkelijk te werken.
En ik regageerde op gewoonsuz, die niet incidentieel ov op neemt om voor haar zieke kind te zorgen, maar een vast aantal uren per week (en waarschijnlijk OOK de identiele uren)
Ja, mijn man werkt in een bedrijf waar het not done is. In de bouwsector. Gelukkig trekt hij zich niets aan van het commentaar van collega's en van de vragen van zijn baas "of het echt nodig is" en is hij elke vrijdag vrij om voor ons zoontje te zorgen. Er zijn meer jonge collega's (mannen) die ouderschapsverlof opnemen. Maar er zijn er ook waarvan de vrouw minder gaat werken. En die hébben me toch een commentaar op de vaders die wel ouderschapsverlof nemen. Niet normaal meer!

En bij PZ op de school waar ik werk kreeg ik bij de uitleg over het zwangerschapsverlof te horen dat ouderschapsverlof een rotregeling was voor werkgevers en dat ze er echt van baalde als werknemers ouderschapsverlof namen. Nu ben ik (erg snel) zwanger van nummer 2 en wil ze weten "of ik mijn ouderschapsverlof wens op te schorten". Ja natuurlijk! Ik laat mijn recht toch niet zomaar verlopen?
Maar Kusunum, zij maakt gewoon gebruik van haar recht. In de regeling is beschreven dat je een jaar in dienst moet zijn. Niet twee jaar. Niet drie jaar. Maar 1 jaar. En daar houdt zij zich aan. Ouderschapsverlof komt bijna altijd slecht uit. Ik geef les, onder andere aan examenklassen. Die krijgen in mijn zwangerschapsverlof een vervanger. De afgelopen jaren is het nooit gelukt een bevoegde collega te vinden. Niet voor reguliere uren en niet voor vervanging. Ik weet dus nu al dat mijn zwangerschapsverlof ingevuld gaat worden door iemand die niet bevoegd is. En mijn ouderschapsverlof ook. Tot nu werd mijn ouderschapsverlof ook ingevuld door een collega die niet bevoegd is voor mijn vak. En als ik mijn kolfrecht inzet worden die uren ook door iemand vervangen die geen diploma heeft om voor de klas te staan of in elk geval niet voor het vak dat ik geef. Moet ik daarom maar afzien van mijn recht? Of omdat het zo vervelend is voor mijn werkgever? Of omdat het andere vrouwen achter stelt ten opzichte van mannen? Ik dacht het niet.

Amen! Gedoe ook altijd als je hier voorzichtig vraagt wat je rechten zijn. Hier ook weer reacties met zo'n fijn sarcastisch ondertoontje:'Was je baas ook zo blij...'. Denken jullie bij je eigen hachje ook altijd eerst aan je baas en dan pas aan jezelf, of dan niet? Vrouwen zijn nu eenmaal in staat om kinderen te krijgen, moet dat straks verdedigt gaan worden? Wil je voor je kinderen zorgen, dan is het niet goed en als je ze alle 5 dagen naar het kdv brengt is het ook weer niet goed. Ouderschapsverlof is er dan ook nog eens voor beide ouders, dus telt dit niet eens voor een moeder alleen. Of de baas er blij mee is dat er medewerkers zijn die osv opnemen? Hoort bij het vak hè, dus hij zal er geen minuut minder om slapen denk ik.

OT: Je kunt het zonder problemen van tevoren aanvragen. Ingangsdatum is van toepassing en die heb je netjes ingesteld op een datum waarbij je rekening houdt met de regels.
Hatseklats, ik zeg ook niet tegen TO dat ze het verkeerd doet, ik vind het advies van gs niet passend.

Jammer dat je mijn welgemeende advies dat het kut voor de werkgever is, en dat ik TO aanraad om het optijd aan te vragen om zo de werkverhoudingen goed te houden als "een fijn sarcastisch ondertoontje" ervaart. Dat is geenzinds mijn bedoeling.

Het is niet sarcastisch bedoeld, maar als een eerlijk advies.
Je moet het toch al 2 maanden tevoren aanvragen? Is dat niet op tijd genoeg?
Kaetje gs raadde aan om met aanvragen te wachten tot het moment dat het nieuwe contact getekend werdt (iig een seconde na het tekenen) dat stoot me tegen de borst. Waarom je werkgever zo met zijn kloten voor het blok zetten (en dus ook je collega's met extra werk opzadelen) je heb er recht op dus waarom niet gewoon 2 maanden voor je volgend contract aangeven dat je van je recht gebruik wil maken.

Ik wordt nu als een boeman neergezet die tegen het krijgen van kinderen is, en tegen bv, kolven ed.

Nee! Daar hebben jullie recht op. Ik gun jullie het verlof, doe voor iedere collega een stap harder als er wat met hun kinderen is zodat ze naar huis kunnen maar als ik een collega zou hebben die 32 uur werkt en waar we graag het contract van verlengen zou het fijn zijn dat die collega van te voren aangeeft dat ze ov op wil nemen waardoor er uren anders geplant kunnen worden ipv het pas aangeven op de dag van tekenen.
Wtf, lees ik nu pas!

Je denkt dat ik vind dat je af moet zien van je recht. Wil je ffe quoten waar ik dat gezegd heb?
[Quote]Ik was zelf op 01 feb 2011 een jaar in dienst, kreeg eind december 2010 vast contract aangeboden, zodra de krabbel droog was, heb ik osv aangevraagd. Succes en uit ervaring - osv = heerlijk![Quote/]

Hier waren mijn reacties op gebaseerd!!!!!!

Niet op TO of op het recht van ouderschapsverlof zelf. Niet op wat voor recht dan ook.
Ik ben het wel met Kusunum eens dat het wat geniepig is een contract voor 32 uur te tekenen en direct daarna te zeggen dat je niet van plan bent die uren te gaan werken omdat je gebruik van je recht op ouderschapsverlof gaat maken.

Dat eerst tekenen terwijl je weet dat je niet de gevraagde uren gaat maken en dus je baas met een roosterprobleem opzadelt en collega's met extra werk, daar heb ik persoonlijk ook problemen mee.

Geef dan op voorhand duidelijkheid dat je een maximum aantal uren werken wilt, dat is wel zo eerlijk. En laat je werkgever dan beslissen of hij contractverlenging wel of niet de moeite waard vindt.
Ok, ik dacht dat je reageerde op TO die op tijd ouderschapsverlof wil aanvragen zodat het tegelijk ingaat met haar nieuwe contract.

En je reactie is wel alsof je vindt dat vrouwen die OSV aanvragen de kansen van andere vrouwen op de arbeidsmarkt verkleinen.

Hiem, lekker is dat he, voor vrouwen die WEL de gecontracteerde uren willen werken die worden niet geloofd en moeten tig keer harder weken als mannen om een vast contract te 'verdiennen'

Daar val ik voornamelijk over. Als werknemer (man/vrouw) heb je allerlei rechten en ik vindt persoonlijk niet dat je van je rechten af hoeft te zien omdat je daarmee een ander benadeelt.

Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen om ouderschapsverlof aan te vragen in hetzelfde gesprek als waarin het contract getekend wordt. Ik had ook geen medelijden met een vriendin die zich lullig voelde omdat ze, 2 weken voor het ingaan van haar vaste contract ontdekte dat ze (gepland) zwanger was en zich rot voelde omdat ze dat aan haar werkgever moest vertellen. Eigen schuld, dikke bult (letterlijk in dit geval). Maar dat wil niet zeggen dat het niet mag of niet kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven