Blaasontsteking
vrijdag 12 augustus 2011 om 10:49
Vannacht werd ik wakker met een blaasontsteking en sindsdien zit ik bijna non-stop op het toilet. Vriend was zo lief om vanochtend een potje urine bij de doktersassistente te brengen voor een testje maar vreemd genoeg was de urine helemaal schoon. Geen kuurtje dus maar wel een afspraak bij de huisarts zometeen. Gelukkig een telefonisch consult, ik moet er niet aan denken om de deur uit te gaan. Ik vind het wel vreemd dat m'n urine schoon was terwijl de klachten zo overduidelijk wijzen op een blaasontsteking (heb al zo vaak een blaasontsteking gehad dat ik de symptomen inmiddels goed ken). Hebben jullie dit wel eens gehad?
vrijdag 12 augustus 2011 om 11:15
Geen cafeine want dat irriteert de blaaswand, veel vitamine c, veel drinken en goed uitplassen. Dat zijn de enige tips die ik je kan geven.
Ik had vroeger zo vaak blaasontstekingen dat ik bij een uroloog belandde, maar die man kon niks afwijkends vinden... Op een gegeven moment was ik alle ziekenhuisbezoekjes voor niks zo zat. En gek genoeg was het van de een op andere dag over. Ik heb ik al die jaren daarna ( was toen 14, nu 38) mss hooguit nog 3x blaasontsteking gehad door het naleven van bovenstaande tips.
Ik had vroeger zo vaak blaasontstekingen dat ik bij een uroloog belandde, maar die man kon niks afwijkends vinden... Op een gegeven moment was ik alle ziekenhuisbezoekjes voor niks zo zat. En gek genoeg was het van de een op andere dag over. Ik heb ik al die jaren daarna ( was toen 14, nu 38) mss hooguit nog 3x blaasontsteking gehad door het naleven van bovenstaande tips.
vrijdag 12 augustus 2011 om 11:16
Erg vervelend blaasontsteking, vooral als je er gevoelig voor bent.
Paar tips:
ca anderhalf liter drinken op een dag.
Niet teveel drinken, want dat is niet goed voor je nieren.
Ga regelmatig plassen, houd het niet op.
Warme kleding, houd vooral je voeten warm.
goede hygiene (geen zeep o.i.d gebruiken)
direct plassen na de sex.
van voren naar achter afvegen.
niet teveel strakke kleding dragen.
liever geen inlegkruisjes gebruiken.
Iets van cranberry gebruiken (sap, pillen enz)
hopelijk heb je hier iets aan.
veel sterkte
Paar tips:
ca anderhalf liter drinken op een dag.
Niet teveel drinken, want dat is niet goed voor je nieren.
Ga regelmatig plassen, houd het niet op.
Warme kleding, houd vooral je voeten warm.
goede hygiene (geen zeep o.i.d gebruiken)
direct plassen na de sex.
van voren naar achter afvegen.
niet teveel strakke kleding dragen.
liever geen inlegkruisjes gebruiken.
Iets van cranberry gebruiken (sap, pillen enz)
hopelijk heb je hier iets aan.
veel sterkte
vrijdag 12 augustus 2011 om 11:23
Bij mij is het gestopt nadat ik kinderen heb gekregen. Door het geweld daarvan is mijn blaasuitgang iets dichtgedrukt waardoor er minder kans is voor bacterien. Maar ik weet niet of dat een optie voor je is?
Veel zure dranken (jus, cranberrie) tot je nemen, en veel drinken. Schoonspoelen die hap.
(Overigens heb ik deze klachten gekregen nadat ik een catheter heb gehad. Maar nu dus niet meer!)
Veel zure dranken (jus, cranberrie) tot je nemen, en veel drinken. Schoonspoelen die hap.
(Overigens heb ik deze klachten gekregen nadat ik een catheter heb gehad. Maar nu dus niet meer!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 12 augustus 2011 om 11:58
Hey Anjertje,
Heb ook regelmatig last gehad van blaasontsteking, maar inmiddels gaat het beter.
Wat bij mij hielp is:
D-mannose (is prijzig,maar je merkt gelijk verschil)
cranberrypillen
pro-biotica
veel water
groene thee
goede hygiene vagina (actigel,voor inwendig)
geen suikers
Bij mij kwam het vanwege de candida (en zo te lezen is dit veelal het geval), zolang die niet aangepakt wordt verhelpt het de blaasontsteking niet alles wat je slikt. Candida wordt vooral gevoed door suikers....
Hoop dat je er iets aan hebt!
(Na een zwangerschap herstelt de vaginaflora zich opnieuw en is alles weer 'gezond' zeg maar, vandaar een hoop na het krijgen van een kind geen last meer hebben)
Heb ook regelmatig last gehad van blaasontsteking, maar inmiddels gaat het beter.
Wat bij mij hielp is:
D-mannose (is prijzig,maar je merkt gelijk verschil)
cranberrypillen
pro-biotica
veel water
groene thee
goede hygiene vagina (actigel,voor inwendig)
geen suikers
Bij mij kwam het vanwege de candida (en zo te lezen is dit veelal het geval), zolang die niet aangepakt wordt verhelpt het de blaasontsteking niet alles wat je slikt. Candida wordt vooral gevoed door suikers....
Hoop dat je er iets aan hebt!
(Na een zwangerschap herstelt de vaginaflora zich opnieuw en is alles weer 'gezond' zeg maar, vandaar een hoop na het krijgen van een kind geen last meer hebben)
vrijdag 12 augustus 2011 om 13:01
Hier ook iemand met regelmatig terugkerende blaasontstekingen, desondanks cranberry tabletten...
Heb na mijn laatste ontsteking, in maart ergens, D Mannose gebruikt, in poedervorm, elke dag een schepje.
Nooit geen last meer gehad.
Slik nu nog wel elke dag Blasecare, dat is cranberry EN D Mannose, erg handig zo'n combi.
Gebruik ook al een tijdje probiotica, wellicht helpt dat ook wel, lees nu het berichtje van Zonnestraal
(ook probiotica gaan gebruiken vanwege verstoord darmstelsel door alle AB kuren...)
Heb na mijn laatste ontsteking, in maart ergens, D Mannose gebruikt, in poedervorm, elke dag een schepje.
Nooit geen last meer gehad.
Slik nu nog wel elke dag Blasecare, dat is cranberry EN D Mannose, erg handig zo'n combi.
Gebruik ook al een tijdje probiotica, wellicht helpt dat ook wel, lees nu het berichtje van Zonnestraal
(ook probiotica gaan gebruiken vanwege verstoord darmstelsel door alle AB kuren...)
vrijdag 12 augustus 2011 om 13:28
Hier ook iemand die van alles geprobeerd had tot ik de tip kreeg om vit c 1000 TR te slikken (ik slik die van t kruidvat) doordat je dan voortdurend zuren uitplast hebben bacterien geen kans. Werkt super!
Overigens heb ik ook gehad dat de test niets liet zien maar dag later wel. Omdat ik er vaak last van had kreeg ik standaard een kuurtje achter de hand dat ik niet eerst naar HA hoefde. Misschien ook tip voor jou? Sterkte blaasontsteking is heel naar!
Overigens heb ik ook gehad dat de test niets liet zien maar dag later wel. Omdat ik er vaak last van had kreeg ik standaard een kuurtje achter de hand dat ik niet eerst naar HA hoefde. Misschien ook tip voor jou? Sterkte blaasontsteking is heel naar!
vrijdag 12 augustus 2011 om 18:45
Ik meld me ook als ervaringsdeskundige.
Alles geprobeerd, alleen antibiotica hielp. Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door twee maatregelen:
- altijd uitplassen direct na de seks
- onderhoudskuur ab van een paar maanden.
Ik wilde die kuur liever niet, maar het was elke drie weken raak dus had geen andere optie meer dan dat proberen. Daarna nooit meer gehad *klopt af*. Sterkte!!
Alles geprobeerd, alleen antibiotica hielp. Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door twee maatregelen:
- altijd uitplassen direct na de seks
- onderhoudskuur ab van een paar maanden.
Ik wilde die kuur liever niet, maar het was elke drie weken raak dus had geen andere optie meer dan dat proberen. Daarna nooit meer gehad *klopt af*. Sterkte!!
vrijdag 12 augustus 2011 om 20:09
quote:anjertje schreef op 12 augustus 2011 @ 11:57:
Ben net gebeld door de huisarts. Zij vertelde dat een beginnende blaasontsteking vaak nog niet zichtbaar is in de urine. Heb nu een kuurtje voor vijf dagen gekregen.JA. In de NHG-standaard (richtlijnen die veel huisartsen gebruiken) staat ook dat als iemand denkt dat hij of zij een blaasontsteking heeft (dus de klachten herkent van eerder) Je niet eens urine hoeft na te kijken. In de meeste huisartsen praktijken is toch zo'n routine om plasjes in te leveren, maar dat hoeft dus niet eens...
Ben net gebeld door de huisarts. Zij vertelde dat een beginnende blaasontsteking vaak nog niet zichtbaar is in de urine. Heb nu een kuurtje voor vijf dagen gekregen.JA. In de NHG-standaard (richtlijnen die veel huisartsen gebruiken) staat ook dat als iemand denkt dat hij of zij een blaasontsteking heeft (dus de klachten herkent van eerder) Je niet eens urine hoeft na te kijken. In de meeste huisartsen praktijken is toch zo'n routine om plasjes in te leveren, maar dat hoeft dus niet eens...
vrijdag 12 augustus 2011 om 20:14
quote:anjertje schreef op 12 augustus 2011 @ 11:04:
Ik heb inmiddels al bijna een liter water op en drie cranberrytabletten. De klachten lijken iets af te nemen maar ik wordt er zo moe van, elke keer die blaasontstekingen. Iemand hier nog een goeie tip om het te voorkomen?Als je echt vaak een blaasontsteking hebt kun je een onderhoudskuur antibiotica krijgen (elke avond een pil, meestal voor drie maanden en daarna kijken hoe het gaat). Wat ook wel vaak gedaan wordt is een pil antibiotica na de seks (is een risico factor voor blaasontsteking) En plassen na de seks. Dit wil niemand weten, maar als ik dat niet deed zou ik ook iedere week een blaasontsteking hebben...
Ik heb inmiddels al bijna een liter water op en drie cranberrytabletten. De klachten lijken iets af te nemen maar ik wordt er zo moe van, elke keer die blaasontstekingen. Iemand hier nog een goeie tip om het te voorkomen?Als je echt vaak een blaasontsteking hebt kun je een onderhoudskuur antibiotica krijgen (elke avond een pil, meestal voor drie maanden en daarna kijken hoe het gaat). Wat ook wel vaak gedaan wordt is een pil antibiotica na de seks (is een risico factor voor blaasontsteking) En plassen na de seks. Dit wil niemand weten, maar als ik dat niet deed zou ik ook iedere week een blaasontsteking hebben...
vrijdag 12 augustus 2011 om 20:22
O, sorry heb net een slecht advies gegeven: het is niet bewezen dat plassen na de seks werkt...
http://clinicalevidence.b ... ditions/woh/0801/0801.jsp
Cranbarry werkt een beetje (waarschijnlijk afhankelijk van naar welk onderzoek je bekijkt). Continue een lage dosis antibiotica, of antibiotica na de seks werkt wel om een blaasontsteking te voorkomen.
http://clinicalevidence.b ... ditions/woh/0801/0801.jsp
Cranbarry werkt een beetje (waarschijnlijk afhankelijk van naar welk onderzoek je bekijkt). Continue een lage dosis antibiotica, of antibiotica na de seks werkt wel om een blaasontsteking te voorkomen.