Gezondheid alle pijlers

Suikerverslaving

12-08-2011 23:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is trouwens over duidelijk écht suikerverslaafd? Niet zo zeer mensen die af en toe eens een snoepbui hebben, maar mensen die een steeds een grotere behoefte aan suiker krijgen en steeds méér producten met suiker tot zich nemen en pas stoppen totdat ze er echt ziek of misselijk van zijn.

Hoe ga je ermee om? Volgt er volledige onthouding van alle producten met geraffineerde suikers? Wie kent zijn eigen oorzaak van deze suikerverslaving? Kortom hoe ga je ermee om?

Mijn verhaal in het kort: Ik ben een suikerjunk, nu sinds kort weer een ex verslaafde. Twee jaar lang heb ik een zo goed als "suikervrij" leven geleid en kon dit prima handhaven.

Een jaar geleden 1x in de verleiding gekomen en alhoewel ik dacht dat ik het kon handelen door het bij 1x te kunnen laten, ben ik van lieverlee weer steeds meer suiker tot me gaan nemen (totdat het weer helemaal uit de hand is gelopen)

Sinds een goede week mezelf weer flink tot orde geroepen en alle geraffineerde suikers uit mijn leven gebannen. Voor mij is dat de enige oplossing, volledige onthouding. Ik neem nu enkel 2x daags een stukje fruit en zelfs suikervervangers heb ik van mijn lijstje geschrapt (blijkt de behoefte aan een zoete smaak in stand te houden)

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen
quote:meds schreef op 13 augustus 2011 @ 01:03:

[...]

Ook dat zit tussen je oren. Jouw lichaam maakt suiker uit zetmeel omdat het dat nodig heeft voor de verbranding, dus of je nu een aardappel eet, of een banaan, of een lepel honing, het proces in je lijf verloopt hetzelfdeIk weet het Meds. In mijn geval eet ik grote hoeveelheden chocolade(produkten), sommige perioden eet ik bijna niet meer normaal, alleen maar dat. Ik word er moedeloos van, van mezelf. Ik kan die middenweg maar niet vinden. Misschien wordt het maar eens tijd voor professionele hulp.

Kan ik niet een tijdje bij jou komen wonen. Jij hebt me vast zó op de rit .
Haha zeker weten. Ik denk dat professionele hulp verstandig is. Mits je dat haalt bij een psycholoog en niet bij een diëtist. Kern is dat je eten moet leren te zien als eten en niet meer als straf of troost.
en beweeg! niet alleen omdat dat goed is voor je figuur, maar ook omdat je leert naar je lichaam en je behoeftes te luisteren
Afijn het klinkt simpel maar ga er maar aan staan...
quote:meds schreef op 13 augustus 2011 @ 01:20:

Haha zeker weten. Ik denk dat professionele hulp verstandig is. Mits je dat haalt bij een psycholoog en niet bij een diëtist. Kern is dat je eten moet leren te zien als eten en niet meer als straf of troost.Daar raak je iets, ik krijg waterige oogjes.
Hoeft niet hoor, het is aangeleerd gedrag en je kan het ook weer afleren.
quote:meds schreef op 13 augustus 2011 @ 01:20:

en beweeg! niet alleen omdat dat goed is voor je figuur, maar ook omdat je leert naar je lichaam en je behoeftes te luisteren

Ook daarmee ga ik voor alles of niks. In mijn 'alles-periode' sport ik dagelijks 1,5 uur, in mijn 'niks-periode' vind ik fietsen naar school/werk al een enorme opgave (lees: ik pak de auto).

Bedankt Meds.
Je gebruikt bewegen dus ook als strafmethode (straf voor al die verfoeilijke eetbuien en luie middagen) totdat je al die straf zat bent en dan begint de beloningsfase weer, dat roept echter weer schuldgevoelens op, want een normaal mens eet niet zoveel en is niet zo lui, en ja hoor, daar komt weer een strafkamp aan.

Herken het patroon, en leer om aardig te zijn voor jezelf
Waarom zou suikerverslaving niet bestaan? Dan bestaat een gameverslaving ook niet zeker, want ook daar zitten geen toxische of verslavende stoffen in? Beetje rare redenering. Alles waarbij iemand op een ongezonde manier onmatig is en zichzelf daarbij niet in de hand kan houden lijkt mij een verslaving. Suiker kan dat dus ook zijn in mijn optiek.
Is er niet gewoon een verschil in psychische verslaving en lichamelijke verslaving? Gokken is ook geen stof die je lichaam nodig heeft ofzo maar is puur psychisch toch? Ik geloof dus wel in een suikerverslaving maar niet qua stof en meer wat Meds zegt dat het een psychische verslaving is. Net zo vervelend trouwens hoor. Maar ik heb het idee TO dat je inderdaad meer aan een psych hebt dan een dietiste en dat je eten inderdaad als troost of iets anders ziet (wat ik trouwens best herken hoor vind het ook lastig om minder te snoepen en meer te bewegen)
Ja dat zal idd wel zo zijn. Geestelijke dan wel lichamelijke verslaving.

Overigens is het toch bij bijvoorbeeld nicotineverslaving ook zo dat dat grotendeels tussen je oren zit? Dus een combi van geestelijke en lichamelijke verslaving?
quote:meds schreef op 13 augustus 2011 @ 01:03:

[...]

Ook dat zit tussen je oren. Jouw lichaam maakt suiker uit zetmeel omdat het dat nodig heeft voor de verbranding, dus of je nu een aardappel eet, of een banaan, of een lepel honing, het proces in je lijf verloopt hetzelfdeWat grappig (en ook gemeen van je) Meds dat jij alleen dit soort producten noemt, waar alleen natuurlijke suikers in zitten. Daar is TO niet aan verslaafd. Ze is verslaafd aan geraffineerde suiker, het spul in chocolade, drop en koekjes. En dat is heel lastig voor je lichaam om mee om te gaan, op het moment dat je het binnen hebt. Geraffineerde suiker is gif voor je lichaam en m.i. wel degelijk verslavend. Lees hieronder maar eens hoeveel mensen zich goed voelden in een 'suikerloze' periode.

TO, ik adviseer je suikerwijzer.nl, en Weg met de Weegschaal (boek). Succes!
Er is wetenschappelijk aangetoond dat verschillende soorten suikers verschillende biochemische effecten hebben. Witte suiker wordt op een iets andere manier door je lichaam verteerd dan fruitsuiker of de koolhydraten die in rijst of aardappelen zitten.

In de VS stopen ze door heel veel producten fructose-glucosesiroop (high fructose corn syrup). Dit is ongeveer het slechtste spul dat je kunt eten: het wordt gelijk omgezet in vet en remt je verzadigingsgevoel, waardoor je alleen nog maar meer gaat eten. In de VS zijn ze in de jaren 80 begonnen met dit spul massaal in de voedingsindustrie te gebruiken, en toen is ook de grote stijging van obesitas in de VS begonnen.
En de verslavende werking van suiker zit 'm ook in de grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Eerst gaat die omhoog en daarna krijg je weer een dip, waardoor je behoefte aan suiker toeneemt.
Ook ik was tot verleden jaar 'suikerverslaafd' (zak snoep leegeten tot misselijk wordens toe, en een half uur later wéér trek in zoetigheid) en heb met behulp van het boekje 'Grip op koolhydraten' van Yvonne Lemmens het roer radicaal omgegooid. Daarin wordt duidelijk uitgelegd wat koolhydraten (suikers!) met je bloedsuiker doen en hoe zo'n verslaving werkt.

Ik eet nu tweemaal per dag een koolhydraatarme maaltijd en eenmaal per dag een normale maaltijd, inclusief glaasje wijn. Tussendoortjes bestaan uit blokje kaas, een handje nootjes, een gekookt eitje, een koolhydraatarm crackertje met notenpasta.

Ik ben in een jaar tijd zonder veel moeite bijna 20 kilo afgevallen, ik kan nu in de supermarkt langs de snoeprekken lopen zonder dat het water me in de mond loopt, en het mooiste van alles: ik ben van mijn bloeddrukmedicatie af!

Moet er wel bij vertellen dat ik 3 x per week sport, maar dat deed ik daarvoor ook al.
Als je de discipline zou kunnen opbrengen om een dieet te volgen en vol te houden en koolhydraten te tellen, moet het toch wel lukken om van je suikerverslaving af te raken. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je je lichaam belast. Je suikerspiegel zal door al de extra suiker die je inneemt veel te hoog staan en je kan door te hoge suikerspiegel en door te grote schommelingen schade oplopen. Diabeten moeten ook hun voedingswijze aanpassen dus waarom zou jij dat niet kunnen ? Mijn echtgenoot is diabeet en neemt,tot nu toe, nog geen medicatie. Wij kunnen de suikerspiegel vrij goed op peil houden enkel en alleen door de voeding en werken volgens het systeem van de ruilwaarden. Info vind je zeker op internet.
die schommelingen in je bloedsuiker zijn heel normaal. Alleen diabeten hebben problemen met extreme schommelingen. ben je geen diabeet dan is suiker geen probleem.

Suiker is niet te vergelijken met gamen of roken of gokken omdat er geen roes/ beloning is. Als jij je lamlendig voelt van de honger is een mars net zo effectief als een boterham. van de mars ga je je niet beter voelen. Voor een verslaving heb je een roes of beloning nodig. Bij roken is dat het fysieke effect, bij gokken de kans op de jackpot en bij gamen de kans op een hoger level. Dat maakt het tot een verslaving , je moet het opnieuw gebruiken/ doen om hetzelfde gevoel te kunnen beleven. Dit speelt niet bij suiker. Is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor
wat inderal zegt klopt niey
Voor een verslaving heb je niet altijd een roes of beloning nodig, het kan ook zijn dat het middel alleen de afkickverschijnselen tegengaat. Net als bij nicotineverslaving: de behoefte aan een sigaret komt door de afkickverschijnselen van de nicotine. Een roker voelt zich niet beter dan een niet-roker, maar door regelmatig sigaretten te roken voorkomt hij dat hij zich ellendig voelt.
afkickverschijnselen bij suikeronthouding zijn er niet. Hoe zou dat ook kunnen je lichaam maakt zelf suiker aan
er is bij roken een directe roes bij het ontsteken van de sigaret, bloeddruk daalt hartslag daalt etc. Bovendien zitten er in sigaretten verslavende stoffen die maken dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te blijven sorteren
Lees dit eens

http://www.skepsis.nl/suiker.html
Reactieve hypoglykemie, dat is namelijk waar naar verwezen wordt als je spreekt over "suikerverslaving" is nooit aangetoond, het is alleen iets waar alternatieve genezers mee schermen, het lijkt ook zo makkelijk, een dieet, dat is de oplossing voor alle problemen. De waarheid is dat mensen die een streng dieet volgen (suikervrij en soms ook koolhydraatarm), een sterk placebo effect ervaren omdat het zoveel moeite kost dit dieet vol te houden. Omdat het zoveel moeite kost zien ze al gauw allerlei voordelen, hey ik voel me fitter, en zodra je daarin gelooft ben je ook fitter. Afvallen doe je ook en dat zorgt er ook voor dat je je fitter voelt. Vol te houden is het echter nooit, bovendien is het ook onverantwoord. Suiker is namelijk van levensbelang.

Wiki:

Sommige mensen ervaren klachten zoals zwakte, trillen, hartkloppingen of zweten na maaltijden. Dit fenomeen werd reactieve hypoglycemie genoemd (andere benamingen zijn onder andere: functioneel hyperinsulinisme, essentiële hypoglycemie, functionele hypoglycemie, dysinsulinisme, hypoglycemische vermoeidheid, insulinogene hypoglycemie, relatieve hypoglycemie [1]). De gedachte was dat de klachten werden veroorzaakt doordat het lichaam met een te hoge insuline-afgifte reageerde op de inname van koolhydraten. Hierdoor zou na het eten van een suikerrijke maaltijd de bloedglucosespiegel te snel dalen en dat zou leiden tot de klachten.

Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat reactieve hypoglycemie zeer onwaarschijnlijk is. Ten eerste komt een te lage bloedglucosewaarde na het eten van een suikerrijke maaltijd bij tenminste 10% van gezonden voor, zonder dat er sprake is van klachten.[2] Ten tweede correleren bij patiënten die van dit symptoom werden verdacht de klachten slecht met de glucosewaarden.[3][4] Ten derde werd bij klachten geen verhoogd cortisol of adrenaline gevonden.[5]

In de reguliere geneeskunde wordt het bestaan van reactieve hypoglycemie dan ook sterk betwijfeld. In de alternatieve geneeskunde echter wordt wel geloofd in deze diagnose. Alternatieve behandelaars schrijven hun patiënten een streng suikervrij dieet voor, dat wil zeggen dat de patiënt geen dingen meer mag eten met een hoge glykemische index.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een verhoogde inname van suiker een reactie in het lichaam teweeg brengt die kan leiden tot een natuurlijke vorm van verslaving. Binge suiker inname veroorzaakt hyperactiviteit van neurale systemen (met name op het dopamine,- en acetylcholine systeem). Deze neurochemische veranderingen in de hersenen zijn vergelijkbaar met de veranderingen die plaatshebben bij het gebruik van andere verslavende drugs.

Soorgelijke effecten zijn gevonden in onderzoek bij ratten ratten die van jongs af aan blootgesteld waren aan grote hoeveelheden suikers. Zij ontwikkelden verslavingsverschijnselen zowel in gedrag als in de hersenen (wederom dopamine), inclusief ontwenningsverschijnselen bij onthouding, Niet anders dan bij andere verslavende middelen.

In weer andere onderzoeken werd aangetoond dat mannen en vrouwen verschillend reageren op verschillende voedingstoffen. Vrouwen zouden gevoeliger zijn voor voedingsverslaving door suikers terwijl mannen eerder op vetten reageren.

Het thema voedings verslaving is ook in de medische wereld zeer controversieel. Lange tijd werd er argwanend naar gekeken gezien het lichaam voeding nodig heeft om te kunnen functioneren. Er wordt veel onderzoek naar gedaan en er wordt in toenemende mate bewijs gevonden voor het bestaan van voedings verslavingen waar suiker verslaving er slechts een van is.

Ik heb hier een hele lijst wetenschappelijke referenties die dit standpunt ondersteunen. Ik vermoed dat de gemiddelde forummer daar nou net niet op zit te wachten. Als je interesse hebt mail ik ze je graag hoor.
quote:meds schreef op 13 augustus 2011 @ 13:01:

Als jij je lamlendig voelt van de honger is een mars net zo effectief als een boterham. van de mars ga je je niet beter voelen. Je hebt toch wel eens gehoord van het verschil tussen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten hoop ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven