wanneer begint prozac te werken?

10-08-2011 14:51 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik gebruik nu 3,5 week Prozac 20 mg. Gisteren ben ik naar de huisarts geweest voor controle, aangezien mijn psychiater met verlof is. Ik vertelde hem dat het nauwelijks effect op mij had.

Ik voel me nog steeds prikkelbaar en somber. Ook heb ik nog steeds last van stemmingswisselingen.

Wanneer gaat het nou werken. Ik hoor vaak dat het na 4 tot 6 weken gaat werken maar ik betwijfel het. Het vertrouwen is een beetje kwijt.

Sinds gisteren mocht ik de dosis ook verhogen naar 30 mg.

Gaat het alsnog werken of kan ik beter met een ander middel beginnen?

Wie heeft ervaring?

X Rosanne
Het kan inderdaad lang duren voordat het echt aanslaat. Bij mij duurde het ook een week of 6.

Fluoxetine is en blijft een goed AD. Kijk het nog even aan met 30mg zou ik zeggen.

Probeer elke dag 30 minuten te bewegen! Gewoon wandelen, fietsen, hardlopen, crosstraining dit werkt voor mij heel goed. Uit onderzoek blijkt ook dat dit effectiever is dan AD. Gebruik het in ieder geval om deze opstart fase door te komen (hoe moeilijk het ook is om jezelf te motiveren)

Sterkte

Nog geen ervaring mee, ik lees mee.
Geef het eerst de tijd om zijn werk te doen en hou goed bij op dagbasis hoe je je voelt (vastleggen). Dan kun je na een poosje objectief zien wat het doet.

Dat je je nu rot voelt kan voor een groot deel aan bijwerkingen liggen. Het wordt erger voor het beter wordt, dat was bij mij bijna een maand het geval.

Als je echt het vertrouwen kwijt bent dan moet je dat bespreken. Hou wel in je achterhoofd dat overstappen ook weer bijwerkingen mee brengt en je dus pas na een flinke tijd kunt zeggen of iets wel/niet voldoende voor je werkte.

Ik ben zelf vanaf april bezig en een paar maal verhoogd maar nog steeds zoekende naar de juiste medicatie en dosering.

Het is om depressief van te worden (pun intended)
Het duurt inderdaad echt wel even voordat t werkt en ik heb ook de ervaring dat elke dag 30 min bewegen beter helpt dan de AD.

Bij mij dan in ieder geval.

Ik ging elke dag 1 uur lopen na het eten. Gewoon wandelen.

Knapte daar echt weer van op en na een tijdje voelde ik me veel beter.

Moet zeggen dat ik dat snel weer op moet pakken, dat lopen na het eten, want ik zit ook niet goed in mijn vel meer. (Zacht uitgedrukt).

Sterkte!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Onderschat de eerste weken dat je het gebruikt niet hoor! De bijwerkingen zijn pittig en je klachten kunnen eerst iets versterken voordat ze afzwakken en de Prozac zijn werk kan doen.

Bij mij duurde het langer dan 3 weken, 30mg werkt bij mij het beste.

Succes nog de komende weken.
quote:kissthequeen schreef op 10 augustus 2011 @ 15:02:

Het kan inderdaad lang duren voordat het echt aanslaat. Bij mij duurde het ook een week of 6.

Fluoxetine is en blijft een goed AD. Kijk het nog even aan met 30mg zou ik zeggen.

Probeer elke dag 30 minuten te bewegen! Gewoon wandelen, fietsen, hardlopen, crosstraining dit werkt voor mij heel goed. Uit onderzoek blijkt ook dat dit effectiever is dan AD. Gebruik het in ieder geval om deze opstart fase door te komen (hoe moeilijk het ook is om jezelf te motiveren)

Sterkte

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu al 3 dagen bezig met 30 mg. Of het zal aanslaan kan ik nog niet zeggen. In het verleden heb ik een keer 40mg gebruikt, maar dat vind ik toch te hoog. De seksuele bijwerkingen zijn dan ook erger :(

Hopelijk zal ik iets minder somber zijn binnenkort. Ik probeer er zelf ook wel iets aan te doen, maar heb gewoon niet veel tijd met twee kleine kinderen. Zo af en toe probeer ik een wandeling te maken, maar dat lukt ook niet elke dag helaas....

Ik schrijf later verder.

Groetjes,

Rosanne
Rosanne, misschien werkt een ander AD beter bij jou? Ik heb zelf seroxat en ben daar erg tevreden over.
Het duurt 4 tot 8 weken. en meestal zijn er de eerste 2 à 4 weken meer klachten. Juist dan is het belangrijk om vol te houden en doorgaan met het gbruik van de medicatie.

Rosanne, ik lees je vaker hier. Absoluut doorgaan met de medicatie en niet gaan twijfelen om te stoppen of veranderen (hoe lief verschillende adviezen ook zijn)

Om eerlijk te zijn denk ik zelfs dat je beter niet op het forum kan lezen en posten, maar dat is natuurlijk je eigen keus.

Houd vol en houd moed!
Ik zal het zeker nog even aanzien. Door de prozac word ik wel wat nerveus. De huisarts heeft voor heel sporadisch gebruik alprazolam voorgeschreven. Hier zie ik absoluut van af. Ik gebruik nu al die dagen valeriaan van valdispert. Dit schijnt ook licht verslavend te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Het helpt wel overigens. Rosanne
Juliaana, wat bedoel je trouwens met dat ik beter niet meer hier op het forum moet lezen en posten???
Fijn dat valeriaan en valdispert voor je werken! Als dat zo is is het inderdaad minder verslavend dan xanax... Het zijn zulke lichte middelen dat het geen kwaad kan...
Hallo,

Ik ben nieuw op deze forum

Ik heb advies nodig en hoop het hier te krijgen!

Wie weet of je bij verhoging van medicatie weer bijwerkingen kan krijgen maar vooral hoelang?

Ik slikte 5 maanden 20 mg en nu 30 mg maar het lijkt weer erger te worden.

Ik had verwacht dat ik er nu niet zoveel last van zou hebben omdat ik al 20 slikte.

Ik slik AD ivm een paniekstoornis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven