Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met studie

15-08-2011 18:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, en ik kan er zelf geen helder beeld meer op krijgen.

Ik zit nu ongeveer een jaar in een depressie, en de laatste 2/ 3 maanden is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan. Ik heb er wel hulp voor nu, maar tot nu toe heeft dat nog niet geholpen.

Mijn gezondheidsklachten zorgen er onder andere voor dat ik nauwelijks energie heb en dat ik eigenlijk bijna nergens meer interesse voor kan opbrengen. Zo ook voor mijn opleiding. Ik volg een HBO- opleiding en zou volgend jaar naar het derde jaar gaan. Dan moet ik fulltime stage gaan lopen.

Ik zie dit echt totaal niet zitten op dit moment, ben bang dat ik die fulltime niet vol ga houden en dat ik niet genoeg kan presteren daar. Daarom zit ik nu in twijfel of ik moet stoppen of toch door gaan. Mijn gevoel schreeuwt dat ik moet stoppen, maar met mijn verstand kan ik ook nog wel wat nadelen bedenken van het stoppen. Ten eerste natuurlijk de schuld die ik de afgelopen twee jaar bij de DUO heb opgebouwd en ten tweede dat ik geen papieren heb. Wel heb ik mijn propedeuse gehaald en heb ik werkervaring op een kantoor, wat ik later zou kunnen gebruiken bij eventueel solliciteren naar een baan.

Een andere optie is dat ik er een jaar tussen uit ga en daarna weer ga beginnen. Maar dat schijnt heel lastig te zijn met het vinden van een stage voor het jaar daarop, plus ik krijg een langstudeerboete.

Daarbij heb ik voor volgend jaar al een stage geregeld omdat ik er eigenlijk gewoon vanuit ging dat ik gewoon door zou gaan.

Dus... Warrig verhaal waarschijnlijk, maar duidelijker krijg ik het niet opgeschreven. Wie kan mij hierbij een goed advies geven? De keuze zal ik zelf moeten maken natuurlijk, maar ik heb echt geen idee hoe..
er zijn toch regelingen voor je studiefinanciering en studie zelf als je ziek bent? (En een depressie valt daar ook onder).

Ik zou contact opnemen met de studieadviseur of met studentenzaken, dan kunnen zij je uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Zij zijn ook gebaat bij gezonde studenten die op tijd afstuderen :-)
Waarom probeer je die stage niet?

Dan kun je alsnog stoppen.

Het niet proberen vind ik niet slim.

Helemaal stoppen met je studie vind ik ook niet slim. Er even tussenuit of wat rustiger aandoen, is mogelijk. Helemaal stoppen krijg je spijt van.

Zonder papiertje kon je op werkgebied niet ver.

Een propedeuse of wat werkervaring op een kantoor maakt geen indruk.

Vraag bij je studie om tips. Er valt altijd iets te regelen.
Als je ziek bent kun je een jaar langer studiefinanciering krijgen, en een jaar extra over je studie doen? Dus dan mag je 2 jaar uitlopen(ik weet niet of je nu al uitgelopen bent, je mag sowieso 1 jaar uitlopen met je studie?)
Volgend jaar naar het derde jaar is dat februari 2012 of pas september? In het laatste geval vind ik het wel een heel eind in de toekomst om je nu al vast druk om die stage te maken. Je weet toch niet hoe je je dan voelt?

Ik zou contact opnemen met de studieadviseur/studentenzaken of hoe dat dan dan ook heet op het HBO. Die kennen de regelingen en kunnen goed advies geven.
Ik zou toch proberen door te gaan.

Ik denk namelijk niet dat je je beter gaat voelen door te stoppen. Je hebt dan wel tijd over, maar zult toch een baan moeten vinden voor genoeg inkomen, beslissen wat je later wil, hoe je de toekomst ziet, en dat kost ook veel energie.

Bij mij heeft medicatie heel erg geholpen om erbovenop te komen (dat was de eerste duw in de rug), maar daarbij ben ik runningtherapy gaan doen, en dat heeft me echt heel erg goed gedaan (en nog steeds!). Misschien is dat ook iets voor jou?!

Sterkte in elk geval.
Als jij stopt met je studie - inclusief uitschrijven op school en DUO - en je hervat hem daarna weer, lijkt mij niet dat je een langstudeerboete krijgt.

Ik zou inderdaad contact opnemen met een studiebegeleider en je dilemma voorleggen. Als jij nu op dit moment de energie niet hebt om te studeren, zou ik een pauze nemen. Even een jaartje rust en daarna met hopelijk frisse moed weer verder gaan.
Wat ga je doen als je stopt? Denk je dat het goed is om maanden thuis te zitten; dat je je daar beter van gaat voelen?
Liever elitair dan een pauper!
Doorgaan, doorgaan, doorgaan. Ja het is moeilijk, en het geeft stress maar werkelijk, het is het waard.

Wat je niet moet vergeten is dat stoppen óók stress oplevert, misschien een faalgevoel, twijfel of je de juiste beslissing wel genomen hebt etc, dat geeft echt geen rust, ook al lijkt dat nu wel zo. Bovendien kom je jezelf gegarandeerd weer tegen, omdat je geen papieren hebt, en nee, een P en wat kantoorervaring telt niet.

En je kunt het, anders zou je niet naar de 3e gaan.

Zet `em op!!
Maak een afspraak bij je studieadviseur/decaan! Zij zijn er echt voor om studenten met dit soort problemen te helpen, en dat hoeft dus niet te betekenen dat je moet stoppen. Met een doktersverklaring krijg je uitstel, wordt er een plan van aanpak samen met je geschreven, en kun je extra stufi krijgen voor de tijd die je mist.

Ik zou dit echt proberen, stoppen is echt te definitief, en zal je waarschijnlijk niet beter doen voelen. Hoewel ik je ook echt wel begrijp, een fulltime stage terwijl je depressief bent is wel een enorme berg om tegenop te zien. Sterkte!
Overleg dit met je hulpverlener (psycholoog? huisarts?) en decaan!
Eerst studie/stage afronden en daarna een jaar voor jezelf nemen?

Dat bespaart een hoop papieren/digitale rompslomp en je hebt wel je diploma op zak! Er zijn vast wel goede medicijnen te krijgen waardoor je het wel kunt volhouden, zoek een goeie psycholoog/psychiater en zet je schouders er onder. Je hele leven ligt nog voor je, niet opgeven!!!
Uiteindelijk moet je zelf een beslissing nemen, dat kan niemand anders voor je doen. Aangezien ik je niet ken, kan ik ook niet inschatten hoe erg je depressie is en of stoppen een goede optie voor je zou zijn. Wel raad ik je (net als een aantal andere mensen hier) aan om eens met de studieadviseur en je hulpverlener te gaan praten of er wat te regelen valt. Het zou zonde zijn als je een opleiding waar je al zo ver mee bent laat schieten vanwege ziekte.

Misschien heb je wat aan mijn ervaringen. Ik heb zelf al jaren last van hardnekkige depressies en heb wel honderd keer op het punt gestaan met mijn studie te stoppen. Ook al ging het prima (niet dat ik me goed voelde, maar ik haalde wel alles), net als jij zag ik het gewoon niet zitten en dacht ik dat ik het niet aan zou kunnen. Dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voor ik zou instorten.

Inmiddels heb ik nog een jaar te gaan en ben ik dus bijna afgestudeerd. Mijn ervaring is dat je meer kunt dan je denkt. Ook al moet je af en toe even gas terug nemen en lukt iets soms niet helemaal. Dat is niet erg. Maar niet geschoten is altijd mis. In mijn geval is doorgaan met studeren niet alleen een goede optie geweest omdat ik straks dat papiertje heb, maar ook omdat ik zelfvertrouwen haal uit wat ik heb bereikt en omdat de regelmaat van het studeren me erg goed doet. Van niets doen werd ik alleen maar depressiever, en juist door aan de slag te gaan voelde ik me beter.

Veel sterkte, en ga dus zeker eens praten met een studieadviseur/hulpverlener, die mensen zijn er tenslotte niet voor niets.
Doorgaan, eventueel een dag per week minder stage lopen. Een jaar niets doen bij een depressie (of ga je dan in therapie?) is vragen om nog meer depressiviteit.
This is not kosher!
quote:_lupine_ schreef op 15 augustus 2011 @ 18:59:

Als jij stopt met je studie - inclusief uitschrijven op school en DUO - en je hervat hem daarna weer, lijkt mij niet dat je een langstudeerboete krijgt.

I

.

Zoals de plannen er nu voor staan wel. Je post is vast opbeurend bedoeld, maar helaas, de regering heeft andere plannen tot op heden...

ALs je echt je studie niet meer af kunt maken, en wel iets anders af kunt maken door je ziekte (maar dan moet het wel vrij hefitg zijn, bv dat je je hand verliest terwijl je geneeskunde studeert ofzo) dan mag je opnieuw beginnen. Met studiefinanciering en alles erop en eraan.
Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik vrees dat jullie gelijk hebben en dat ik het op z'n minst moet proberen, maar ik zie er zo verschrikkelijk tegenop..

Een paar maanden geleden heb ik wel een gesprek gehad met mijn studiebegeleider en decaan, maar toen voelde ik mij nog wat beter dan dat ik nu doe. Zij vertelden mij vooral over de nadelen van een jaar ertussen uit gaan. Namelijk de boete die ik dan ga krijgen, en dat ik heel moeilijk aan een stage kan komen dan omdat ik niet ingeschreven sta.

Ik wist niet van die regeling met studiefinanciering, dat je een jaar extra kunt krijgen voor ziekte. Ik loop op dit moment al een half jaar uit, daarom zat ik ook extra over die regeling in.

Volgende week moet ik terug komen bij mijn huisarts, en dan zal ik eens vragen wat zij er van denken.. Wel ben ik al begonnen met medicatie, maar dat is nogal zoeken en uit proberen te vinden wat aanslaat.

En Borderwalk, het gaat om aankomend september. De tijd begint dus best wel te dringen.

Als ik er wel mee zou stoppen (of voor een jaar) dan zou ik kijken of ik 2 (halve) dagen per week kan werken, en de rest vooral werken aan herstel door therapie enzo. Ik ben gewoon heel bang dat ik als ik zo door ga helemaal in ga storten. Maar aan de andere kant, wat moet ik inderdaad zonder opleiding.. Moeilijk..

Ik ga nog even heel goed over jullie reacties nadenken, en zodra de school weer open is contact opnemen met mijn studiebegeleider.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven