Pruimen... wat doe ik ermee??

16-08-2011 12:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pruimenboom en die levert me elk jaar HEEL VEEL pruimen op. Een deel eten we zelf op, een deel geven we weg....

Maar ik ben dus wanhopig op zoek naar pruimenrecepten. GEEN JAM asjeblief, daar hebben we vorig jaar al kilo's van gemaakt en de hele familie is de pruimenjam intussen meer dan zat

Iemand ideetjes voor creatief met pruimen?
Tarte tatin

Crumble

Op siroop zetten (net als abrikozen)'

Drogen
stoven en dan invriezenof wecken, lekker door de vla/yoghurt etc.
De receptenzoeker van de AH
http://eten-en-drinken.in ... uimen-zoet-en-hartig.html
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
In taart, clafoutis, tarte tatin, op de bbq en dan opeten met ijs etc.
In een bakje bij de oprit verkopen?

Dus in kistje wat bakjes met pruimen neerzetten met een geldpotje erbij. Zo staan de pruimen er vaak bij ons bij, bij de mensen die in de dijkhuisjes langs de Maas wonen. Lekker hoor, als je aan 't fietsen bent en zo ergens een bakje pruimen kan kopen, verser kan niet!

En dit vlat of staat natuurlijk met de eerlijkheid van de langskomende mensen of ze ook daadwerkelijk geld in je kistje doen (en ook het kistje niet meenemen!!).
Nope
Ook lekker: een salsa of chutney.
Ik bedenk dat ik er ook likeur van zou kunnen maken, is weer eens iets anders...
of siroop

http://adventuressheart.b ... 10/spiced-plum-syrup.html
Vroeger maakte mijn moeder er altijd een soort "pruimenprut" van (zoals wij dat noemden). Dit ging door de yoghurt, vla od ander nagerecht. Dit kan je heel goed invriezen. Je kookt de pruimen, liefst zonder pit, met suiker en evt. vanillestokje c.q. suiker. Je zeeft dit, laat het afkoelen en vriest het in.

Was altijd prima te eten.

Pruimen kun je ook prima wecken, dat gebeurde bij ons in een echte weckketel. Het recept weet ik niet. Maar je kunt ze ook goed in potjes bewaren, net als jam. Dus hele pruimen met vocht goed heet laten worden, dan wecken.
Pflaumenkuchen, lekker!

recept van een duitse:

Ik gebruik altijd een laag bakblik, anti - aanbak, dan krijg je zo'n vierkante koek.

Voor de bodem:

300 gr. meel (gewoon bloem)

125 gram boter (of roomboter)

60 gr. suiker

2 eieren

1 pakje bakpoeder

1 pakje vanillesuiker

Kneden en de bodem én randen mee bedekken

Ik vind het lekker om de stukjes pruim in te koken met citroenrasp en een beetje custard (en water uiteraard)

Voor de kruimels:

250 gram boter

350 gram meel

150 gram suiker

beetje losjes met je handen kneden tot je dikke kruimels krijgt die je eroverheen strooit.

Ik doe het 30 - 45 minuten in de oven

(op het plaatje is het zonder strooisel)
Duitse pflaumenkuchen is erg lekker inderdaad!

Als je een beetje een vriezer hebt, bak je twee/drie van die plaattaarten. Dan snijd je er porties van en heb je altijd iets in huis als er onverwacht bezoek komt.

Verder schiet mij ook alleen jam te binnen, maar daar heb je genoeg van sinds vorig jaar.

Misschien zelf limonadesiroop maken of likeur ofzo? Ik roep maar iets hoor.
Ik had vrijdag een kilo pruimen gehad. Pak ik ze er net bij, zijn ze al bedorven. Zag wel lekkere dingen hier op het topic, nou andere keer dan maar.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Pruimenchutney.

Het originele recept, en de aanpassing daarop

http://vijfeurominder.dalanjo.nl/2011/0 ... n-chutney/
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ja, taart met pruimen op de bovenkant... Mmmm!

*rent snel weg*
Voor het geval het om kwetsen gaat: Latwerg

Goed om grote hoeveelheden kwijt te raken. Laatst 4 kilo kwetsen ingekookt tot 3 potjes latwerg

Een paar kilo kwetsen wassen, halveren, ontpitten. Dan langzaam aan verhitten met een paar eetlepels water erbij. Na een poosje de staafmixer erdoor, zo, dat niet alles tot brei wordt, maar dat er wel genoeg vloeistof is, zodat het kan koken zonder dat je er naast hoeft te staan om continu te roeren om aanbranden te voorkomen.

Dan steranijs erbij doen, een paar kaneelstokjes en een handvol kruidnagelen (die laatste doe ik in een papieren theezakje, dat ik dichtniet). Een minuut of 15 goed laten doorkoken.

Dan overkiepen in een wijde, lage ovenschaal. Deze gaat de oven in, op een graad of 100 tot 150. Hier gaat deze een paar uur staan inkoken. (Dit kan ook op het fornuis, maar dan is het risico van aanbranden veel groter.) Om het half uur een keer omroeren, totdat het geheel echt dik en bijna zwart wordt (niet van verbranden, maar van het inkoken, kleur van gedroogde pruimen), dan in potjes vullen.

Lekker in de yoghurt, op brood, als vulling van taarten etc.
Pruimentaart, zie de site van AH:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=401 ... uimentaart

MMM!
Wat eten we vanavond?
Wat wij erg lekker vinden is een stuk fricandeau braden en dan bij de laatste 10 minuten pruimen erbij doen, lekker het vocht op laten nemen en dat bij je vlees eten. Is een heerlijke combinatie met het vlees. Beetje zelfgemaakte knoflook saus erbij mmmmm. (echt niet die troep uit een potje) en dan rucola sla en eventueel met gebakken aardappeltjes
Clafoutis maken natuurlijk!

De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Jantje uitnodigen?
Als je de pruimen droogt en nog ander gedroogd fruit toevoegt dan heb je tutti frutti, hier een topic met recepten daarmee;

Lekkers met Tutti Frutti.

Gedroogde pruimen zijn ook lekker bij een kaasplateau.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Even up voor mijzelf, heb een kilo pruimen gister gehad, even bedenken wat ik ermee zal doen.
quote:Woordenaar schreef op 16 augustus 2011 @ 13:07:

Ik bedenk dat ik er ook likeur van zou kunnen maken, is weer eens iets anders...Hoe maak je dat?
Je kunt er een pruimenvlaai van maken.

Doen mijn ouders ook, want onze groenten/ fruit -tuin levert ieder jaar ook meerdere kilo's op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven