Geld & Recht alle pijlers

eigen bedrijf, welke samenlevingsvorm kiezen?

16-08-2011 14:41 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn partner wonen samen in een huis en hebben een dochter. Door de sneltreinvaart van zwanger samenwonen bevallen en verhuizen (in die volgorde) hebben we nog niet echt iets geregeld wat betreft samenleven. Wel de voogdij enzo voor dochter, maar niet de andere dingen. Wij hokken zonder officiele papieren.

Nu wil mijn partner een eigen bedrijfje beginnen. Prima, past ook echt bij hem, dus we gaan er voor. Maar dit is wel het moment om een en ander officieel te regelen. Met mijn ex was in in gemeenschap van goederen getrouwd, maar dat wil ik niet meer. Ik krijg bij het idee trouwen nóg de bibbers... Ik wil zeker bij een eigen bedrijf dat het huis etc niet kunnen worden opgegeten bij een faillisement, of bij aanspraak van een consument, een rechtzaak of een claim.

We moeten dus nu kiezen hoe we dit het beste regelen. Kan iemand me op gang helpen? We hebben niet veel geld op dit moment, maar ik wil wel dat het voor de toekomst goed vast staat.
Dit is complexe materie. Ik kan je adviseren een deskundige te raadplegen, bijvoorbeeld een notaris. Je kunt voor jezelf alvast op een rijtje zetten wat je wel wilt en wat je niet wilt en scenario's als wat gebeurt er bij uit elkaar gaan en overlijden. Niet alleen een faillissement speelt eventueel een rol.
Je moet niet alleen nadenken over de samenlevingsvorm, maar ook over de rechtsvorm van het bedrijf.
...
Ik zou zeggen een BV oprichten, dat is wel een stuk duurder, maar tenzij er bijv sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid, komt bij een faillissement jullie gemeenschap niet in het geding. Verder zou ik op zijn minst zorgen voor een samenlevingsovereenkomst waarin duidelijk iedere vorm van gemeenschap is uitgesloten (althans, in ieder geval voor wat betreft het zakelijke deel), zeker als er sprake is van een eenmanszaak. In dat geval is echter nooit uit te sluiten dat jullie gemeenschap toch in het geding komt, ondanks het samenlevingscontract. In het geval van een financiele misser zullen ze dan namelijk het prive vermogen aanspreken. Zelfs als dat slechts is voor het deel van je partner, dan wordt ook jij hierdoor getroffen.

De tip om naar de notaris te gaan is een goede, al zou ik ook een advocaat hierin betrekken voor advies met het oog op faillissementen/schade/aanspraken. Notarissen zijn daar ook van op de hoogte, maar een advocaat staat dichter bij de praktijk in dat soort zaken.

Succes!
Eens met lovette, zorg voor een BV. Een gangbare manier is een holdingstructuur. Dat klinkt heel groot, maar komt er in feite op neer dat vriend 2 BV's opzet. Eén bedrijfs-BV en een persoonlijke BV.

Vriend treedt in dienst bij zijn persoonlijke BV die diensten levert aan de bedrijfs-BV (ook wel werkmaatschappij) en die daarvoor betaalt aan de persoonlijke BV. Vriend kan dan besluiten om geld als loon op te nemen uit de persoonlijke BV of om het bijvoorbeeld te laten zitten als oudedagsvoorziening (en tegen lager belastingstarief).

Het prettige is dat vriend weer gewoon werknemer is van zijn persoonlijke BV en daardoor ook profiteert van tal van voordelen die daarbij horen.

Een notaris of advocaat tenslotte tikt de boel uiteindelijk helemaal dicht door de wederzijdse afhankelijkheid tussen jullie twee in een overeenkomst op te nemen.

Wat je in elk geval níet moet doen is vriend in een VOF of eenmanszaak laten stappen en/of in gemeenschap van goederen of zonder overeenkomst gaan trouwen of samenwonen, maar dat had je zelf ook al bedacht
Ik wil toch een klein voorbehoud neerzetten bij het gemak waarmee men hier een BV aanprijst, zelfs met holdingstructuur en al, slechts, lijkt het, om de situatie qua aansprakelijkheid van partner dicht te gooien.

De BV is echt niet in alle gevallen voordeliger, zeker niet met de huidige ondernemersfaciliteiten.

Een dergelijk advies moet maatwerk zijn. Zoals jullie het nu neerzetten lijkt het alsof een vof of een eenmanszaak eigenlijk nooit volstaat in een situatie waarin een parnerschap zich voordoet. En dat is te kort door de bocht. Ook met een vof en voorwaarden is een en ander voldoende dicht te timmeren.

Goed nadenken, goed laten adviseren (maatwerk, dus met bedrijfscijfers ed, in dit geval prognoses) en vervolgens pas uitvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven