Werk & Studie alle pijlers

Mondelinge afspraak loonsverhoging

16-08-2011 19:28 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat 1 van jullie mij misschien een beetje kan helpen, maar moet vooral ook een beetje mijn frustratie kwijt

Mijn baas heeft vorig jaar mei, tijdens een gesprek over het verlengen van mijn contract, aangegeven dat mijn salaris omhoog zou gaan op het moment dat ik een diploma gehaald had.

Nu is het inmiddels zover, en kan ze zich spontaan niks meer herinneren! Had hier een gesprek over aangevraagd, en dat heeft vanmiddag plaats gevonden. Zij zegt dat ik geen loonsverhoging krijg omdat ze niet tevreden is met mijn prestaties, en benadrukte nogmaals dat ze nooit wat over een loonsverhoging heeft gezegd.

Nou vraag ik me af of iemand weet of ik hier nog iets tegen in kan brengen. Haar ontevredenheid over mijn werk heeft trouwens vooral te maken met het feit dat ik het werk van 2 collega's moet controleren en corrigeren. Tsja als zij meer fouten maken... kan ik het niet bepaald helpen dat ik langer over mijn werk doe. (dit is trouwens geen afschuifpoging, de betreffende collega's hebben geen vooropleiding en maken echt veel fouten)

Ik heb dit ook bij haar aangegeven, maar het gesprek is geëindigd in voornamelijk verwijten over en weer. Het gesprek gaat morgen verder, maar ik heb geen idee wat ik hier verder nog mee moet.

Mijn verzoek om loonsverhoging was overigens niet heel vreemd, ik heb navraag gedaan naar het salaris wat gangbaar is met mijn opleiding en werkervaring. Het verschil tussen mijn huidige loon en het loon dat volgens anderen marktconform is, is ¤ 500,- bruto per maand.

Om een lang verhaal kort te maken.... wie weet meer over het aantonen van een mondelinge afspraak? en heeft iemand nog tips voor het gesprek van morgen?
Tja, je hebt er nu niks aan, maar meestal is het gebruikelijk als er een schriftelijke vastlegging komt ná het gesprek. Een soort besprekingsverslag. Daar had je om kunnen vragen. Nu heb je geen poot om op te staan.
Hoewel een mondelinge afspraak evenzo een bindende afspraak is, zit je helaas in een heel slechte bewijspositie. Toon maar aan dat zij het heeft gezegd.

Heb je alleen met haar te maken? Vraag haar het allemaal (commentaar ed) eens zwart op wit te zetten en vraag of je andere werkgevers zich daarin herkennen.

Klinkt als een alleen actie.

En anders....tja...toch op zoek. Die ¤ 500 ga je nu waarschijnlijk niet krijgen als ik het zo hoor. Is ook wel een immense verhoging lijkt me zo. Maar ken de feiten uiteraard niet.
Nooit in verwijten terecht komen. Dan heb je de discussie bij voorbaat verloren.

En als je collega's zoveel fouten maken, heb je dit niet voldoende aangegeven, maar altijd correcties doorgevoerd? Dan snap ik je leidinggevende wel eerlijk gezegd.

Mocht dit het geval zijn, geef aan dat je hierin fout bent geweest, omdat je dacht goed bezig te zijn. En dat je voortaan bij uitlopend werk ivm vele correcties bij haar aanklopt.
Je hebt jaren ervaring(weet niet zeker, schat ik in) in werk waar je nog geen diploma voor had.

Je baas is onbetrouwbaar en bovendien ook nog ontevreden over zaken waar jij het niet mee eens bent.

Maar jij hebt inmiddels een diploma en ervaring.

Tijd om eens hard te gaan solliciteren!

(En dan vooral niet zeggen wat je bij deze baas verdiende!)
ik zou ook klaar zijn met zo'n baas
Bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik werk bij een heel klein bedrijfje, 4 medewerkers met een echtpaar als werkgever.

Ik heb al eerder bij hun aangegeven dat mijn nieuwe collega's zorgen voor meer werk. Ik had toen ik anderhalf jaar geleden bij hun kwam werken al wel een mbo diploma, die ook overeenkwam met mijn werkzaamheden. Mijn nieuwe collega's hebben dit niet. En dat zorgt voor veel onnodige fouten. Ik moet er verder misschien ook wel bij vertellen dat wij geen van alleen een vast contract hebben, en dat ik de oudste werknemer ben.

Het lijkt er vooral op dat mijn baas liever goedkope krachten neerzet dan iemand met ervaring, maar ze verwacht wel foutloos werk, en snel dus.

Ik heb nu een mbo plus opleiding afgerond, maar wordt hier dus niet voor gewaardeerd. Krijg een soort voor een dubbeltje op de voorste rij willen zitten gevoel.

( ik ben trouwens al wel solliciteren, maar dat wil nog niet heel erg vlotten. Zomerperiode)
Mag ik vragen hoe oud je bent en wat je verdient?

En wat Mirjam al zegt:

En als je collega's zoveel fouten maken, heb je dit niet voldoende aangegeven, maar altijd correcties doorgevoerd? Dan snap ik je leidinggevende wel eerlijk gezegd.

begrijp ik ook wel, eerlijk gezegd.
Die mondelinge afspraak kan je op je buik schrijven zoals de rest ook al aan geeft. En inderdaad waarom altijd corrigeren in plaats van je medewerkers beter maken? Dat past toch meer in de rol van leidinggevende.
Zo zie je maar weer: mondelinge afspraken worden niet nagekomen, punt.

Voor de volgende keer: vraag tijdens je functioneringsgesprek hiernaar en worden er dan toezeggingen gedaan, vraag dan of men die beloften op papier wil zetten.

Heb zelf maar al te vaak meegemaakt dat er vanalles beloofd wordt, en als puntje bij paaltje komt, dan sta je met lege handen.

Ga gewoon solliciteren bij andere bedrijven. Als je echt zo goed bent dan ben je zo weer onder de pannen. Kwaliteit komt namelijk altijd bovendrijven is mijn ervaring.

Heel veel succes!

(en denk aan jezelf, werkgevers zijn altijd bezig om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. Leen je daar niet voor)
Ik heb het al vaak aangegeven hoor, van die fouten.

Maar krijg steeds te horen dat ik het met hun moet bespreken.

Dat vindt ik het lastigste, anderen steeds maar weer aanspreken op hun fouten. Ik heb geen leidinggevende functie, maar ze zeggen dat dit valt onder collega's helpen.

Blijft lastig allemaal.

Ik ben trouwens 27 en verdien 1600 euro bruto per maand op basis va 40 uur. Heb verder helemaal geen extra's, zelfs geen pensioen.
quote:vivafeline schreef op 16 augustus 2011 @ 20:45:

Ik heb het al vaak aangegeven hoor, van die fouten.

Maar krijg steeds te horen dat ik het met hun moet bespreken.

Dat vindt ik het lastigste, anderen steeds maar weer aanspreken op hun fouten. Ik heb geen leidinggevende functie, maar ze zeggen dat dit valt onder collega's helpen.

Blijft lastig allemaal.

Ik ben trouwens 27 en verdien 1600 euro bruto per maand op basis va 40 uur. Heb verder helemaal geen extra's, zelfs geen pensioen.

Ik kan me zo voorstellen dat je elders meer kunt verdienen. Realiseer je je dat wanneer je ¤ 500 omhoog vraagt je vraagt om een loonsverhoging van een derde, 33%?

Ik kan me zo voorstellen dat je werk verricht wat op basis van uurtarief aan de klant wordt gefactureerd. Dat betekent dat ook je uurtarief met een soortgelijke verhouding moet stijgen.

Maar....27 jaar, geen pensioen, en dergelijk salaris, je bent te goed voor deze mensen. Zij verdienen iets te veel over jouw rug vrees ik.

Klopt mijn gevoel over uurtarief-werk? Zo ja, wat is het uurtarief waarvoor men je werkzaamheden weg zet?
Uurtarief klopt wel, heb alleen geen idee hoe ze dat precies berekenen. Zie wel eens facturen voorbij komen maar dat ik alleen omschreven als een geheel project zeg maar.

Ik heb trouwens niet gezegd dat ik 500 euro omhoog wilde hoor. Maar wel dat ik meer wilde omdat mij dat toegezegd is, en omdat ik het verschil tussen anderen en mij wel erg groot vind. Snap heus wel dat 500 euro meer wel erg veel gevraagd is... maar goed ik krijg dus geen stuiver meer. Vind t echt irritant. Tuurlijk kan een werkgever nee zeggen op de vraag om loonsverhoging, maar om dat dan eerst wel toe te zeggen? En het nu op mijn werkprestaties gooien terwijl ik meer werk heb doordat hun ongeschoold personeel aannemen? Dat stukje zal ik nooit begrijpen denk ik. Ben benieuwd hoe gezellig t morgen zal worden
Jeetje wat een laag brutobedrag zeg... Zeker als er geen pensioen bij zit.

Je zegt dat je geen leidinggevende functie hebt, maar wel van je verwacht wordt dat je de minder ervaren collega's opleidt. Dit lijkt mij in principe heel normaal. Die verantwoordelijkheid moet je dan wel krijgen en nemen. Maar dan vind ik ook dat je hiervoor betaald moet worden.
Even een update:

Baas vind dat ze niet meer met mij kan werken.

Ik had gisteren aangegeven dat ik het niet eens was met hoe zij mijn werkzaamheden beoordeeld, en uitgelegd dat ze mij het gevoel geeft dat ik vooral veel dingen fout doe.

Nu geeft ze aan dat ze geen zin heeft rekening met mij te houden en dat ze dus wil dat ik stop met werken.

Heb aangegeven dat ik echt niet in ga stemmen met het beëindigen van mijn contract. Dit vooral omdat ik dan ook mijn recht op ww verspeel.

Nu gaat ze uitzoeken hoe ze dit moet oplossen.

In de tussentijd zit ik dus thuis.

Niet bepaald de afloop die ik had bedacht....
Stoppen met het corrigeren van het werk van de anderen, en als men er iets van zegt dat ook gewoon zeggen: ik ga niet het werk van anderen corrigeren.

Heb dat zelf ook aan de hand gehad enkele maanden geleden, is een flink conflict geworden, maar maakt me niet uit, ik ga niet de fouten uit andermans dossier halen.
Goede les voor de volgende keer: een schriftelijke bevestiging vragen van zo'n toezegging. Daartoe kun je zelf het initiatief nemen. Na zo'n gesprek stuur je een mailtje met: Naar aanleiding van ons gesprek van 12 maart jl wil ik graag vastleggen/bevestigen dat enz.

Kun je geen andere baan zoeken waar je kwaliteiten wel gewaardeerd worden? Of je baas vragen (en laten vastleggen!) wat je moet doen om een loonsverhoging te krijgen?
quote:vivafeline schreef op 17 augustus 2011 @ 12:42:

Even een update:

Ik had gisteren aangegeven dat ik het niet eens was met hoe zij mijn werkzaamheden beoordeeld, en uitgelegd dat ze mij het gevoel geeft dat ik vooral veel dingen fout doe.

Nu geeft ze aan dat ze geen zin heeft rekening met mij te houden en dat ze dus wil dat ik stop met werken.

Heb aangegeven dat ik echt niet in ga stemmen met het beëindigen van mijn contract. Dit vooral omdat ik dan ook mijn recht op ww verspeel.

Niet bepaald de afloop die ik had bedacht....Ik was een beetje te snel met reageren. Wat een rotstreek van je baas! Ben je lid van een vakbond? Zo nee, dan snel doen! En dan hulp vragen. Ze mogen jou niet zomaar ontslaan. Veel sterkte!
Die fout maak je maar een keer, ik ben er ook ooit ingetuind en heb op basis van een mondeling afgesproken salaris verstrekkende beslissingen genomen om een baan aan te nemen.

Toen ik om een schriftelijke bevestiging vroeg kon die ivm zomervakantie niet gegeven worden.

In mijn stupide naïviteit ging ik ervan uit dat de zomervakantie voor admin het probleem was maar dat salarisbleek gewoon een lokketje. Toen ik erover bleef doorzeuren, want ik heb me nog nooit ZO in de maling laten nemen werd er zonder mij vergaderd en besloten dat ik het allemaal verzonnen had. Ik heb deze werkgever met plezier verlaten :O)

Even een update:

Jeetje wat balen zeg.

Nooit iets tekenen hoor, laat ze maar lekker zelf uitzoeken hoe ze dit moet oplossen.

En ondertussen zelf natuurlijk wel verder zoeken.

Even een update:

Niks ondertekenen. Voldoe aan al je plichten...heeft zij je naar huis gestuurd? Sta open voor gesprekken en stel je goed op. Dan valt je uiteindelijk niets te verwijten. Leg dingen zoveel mogelijk vast. Laat haar bijvoorbeeld ondertekenen dat ze je nu tijdelijk naar huis stuurt oid.

Vervelend voor je trouwens.

Heb je een terugbetaalverplichting voor je studie? Of had je die al zelf betaald?
Zij heeft mij inderdaad naar huis gestuurd.

Heb vanaf mijn prive mail ook een bericht verstuurd dat ik daarbij wilde bevestigen dat zij wilde dat ik naar huis ging.

Dat dit dus niet onder vakantie of werkweigering valt.

Verder zal ik vandaag even met rechtsbijstand bellen voor meer tips.

Mijn studie heb ik van hun betaald gekregen. Maar in mijn contract staat dat ik dit terug moet betalen bij een vrijwillig vertrek. Daar is hier geen sprake van. Dus als ik het goed heb hoef ik mijn studie nu niet terug te betalen.
Klopt, bij onvrijwillig ontslag hoef je normaal gesproken je studieschuld niet terug te betalen, tenzij anders vermeld.
Net rechtsbijstand gebeld.

Aangezien in een jaarcontract heb, moeten ze mijn ontslag aanvragen bij het uwv. Voor die tijd moeten ze gewoon mijn salaris betalen. Voorlopig hoef ik dus verder geen acties te ondernemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven