Geld & Recht alle pijlers

OV wordt 31% duurder. Jaarkaart vervalt.

16-08-2011 22:09 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter gaat eind van de maand naar de middelbare school, samen met haar viendinnetje die pas in april 2012 12 jaar wordt (klas overgeslagen). Toen ik me maanden terug orienteerde op de kosten van een abonnement kwam ik uit op een jaarkaart voor 686,- euro. Dat kwam neer op 57 euro per maand.

Ruim 2 weken geleden een mail gestuurd naar Veolia (de betreffende busmaatschappij) met een aantal vragen maar nooit antwoord gehad. Ook via internet een jaarkaart aangevraagd. Zou binnen een week een aanvraagformulier in huis krijgen. Vandaag, 16 dagen later, geen antwoord op mail en geen aanvraagformulier dus maar even gebeld.

Hartstikke aardig meid aan de telefoon die me vertelde dat jaarkaarten niet meer worden uitgegeven door Veolia omdat die per 1 november overgaan op de chipkaart. Dat is nog tot daar aan toe dus vraag ik wat de nieuwe prijzen dan zijn. Ze zegt nog:"Voor sommigen wordt het goedkoper en voor sommigen ietsje duurder". Ze zou het even nakijken. De nieuwe prijs wordt per maand maar liefst 75,- euro, oftewel een verhoging van 31%!!!! Maar....dan mag mijn dochter onbeperkt door heel Brabant reizen en ook nog een bus naar Rotterdam en Utrecht nemen. Is dat even fantastisch !?!? Ze hoeft alleen maar van huis naar school en verder niet. Ik nog gevraagd wat de alternatieven zijn want mijn dochter hoeft verder helemaal niet met de bus. Nou dat was dus reizen op saldo. Dat kwam op 36,80 per volle schoolweek. Nog veel duurder dus.OOk zou een deel van de reis met de trein kunnen maar ook dat kwam nog duurder uit (en duurt langer).

Maar goed...ik me erbij neergelegd, het is niet anders. Ik vraag dus even nog hoe het voor het vriendinnetje van dochter geregeld is, die is immers nog maar 11. Het tarief van 75,- p.m. is een reductie tarief voor 12-18 jarige. Wat blijkt....voor 11 jarige is niets geregeld. Deze kunnen geen maandkaart van 75,- krijgen en kunnen alleen op saldo reizen en daar was dan wel een speciaal tarief voor. Dat kwam op 105 en een beetje per maand! Nou? Hoe krom kan het zijn. Dat is een verhoging van 84%!!!! De telefoniste vertelde nog dat dit inderdaad heel raar was en dat er al veel klachten over gekomen waren en dat men het voor zou leggen aan de provincie. Ja...daar hebben we wat aan?

Het rare is dat die jaarkaart nog steeds op de site van 9292ov vermeld staat als optie maar dat die dus niet meer verkrijgbaar is. Kan dat zomaar?
Nee, 25 km fietsen zou ik een brugklasser ook niet aandoen. Als ze om kwart over 8 begint, moet ze kwart over 6 weg. Dat is kwart voor 6 uit bed. Vind ik heel vroeg! Het rijden in het donker zou ik geen probleem van maken, dat doen er zoveel.

Maar wat een belachelijke toestand zeg! Wat iemand hier al opperde, is het geen idee om contact te leggen met ouders van klasgenootjes voor een carpoolsysteem? Je kent immers al 1 kind in dezelfde situatie, dan moeten er meer zijn. En dan een OV-chipkaart aanschaffen voor de dagen dat dit niet gaat. Dan neemt ze die keren een losse reis.
Jeetje joh, das idd best veel geld. Hoef je geen boeken meer te betalen, kan je een tegemoetkoming voor de reiskosten aan gaan vragen .

Hoewel het na de rekensom van Julia opzich wel weer meevalt. Dat is het comfort voor je dochter vast wel waard.
quote:katrien_duck schreef op 17 augustus 2011 @ 00:31:

Het rijden in het donker zou ik geen probleem van maken, dat doen er zoveel.

Mowah, ik zou het niet prettig vinden als mijn dochter 25 km door een donkere polder moet fietsen zo vroeg. Kan me wel voorstellen dat dat geen optie is.
Nah. Het is iig goedkoper dan met de meeste auto's.
quote:Pigbull schreef op 17 augustus 2011 @ 00:39:

[...]

Mowah, ik zou het niet prettig vinden als mijn dochter 25 km door een donkere polder moet fietsen zo vroeg. Kan me wel voorstellen dat dat geen optie is.Als ze alleen is snap ik het. Met een groepje niet echt. Heb zelf 6 jaar lang 15 km naar school gefietst. Ook in de winter en als het donker was.
25 km fietsen is geen 2 uren fietsen!!!!!

Ik moest 20 km fietsen. Na enkele weken fiets je samen met anderen steeds sneller en sneller. Wij hadden 23 km/u op de teller en hadden die 20 km er in 50 minuten opzitten. 7.10 deed ik de eerste 7 km, 7.30 verzamelen bij ander punt en dan laatste 13 km samen. 8.00 op school.

En dan van november tm februari met de bus.
25 km is nog wel 10 km meer. Ik zou het voor mezelf misschien al teveel vinden, laat staan voor mn brugklasser. Zware boekentas achterop, nee, dat lijkt me teveel van het goede.

Ben wel pro fietsen/ lichaamsbeweging maar 50 km fietsen per dag...
quote:Famke81 schreef op 17 augustus 2011 @ 02:06:

25 km fietsen is geen 2 uren fietsen!!!!!

Ik moest 20 km fietsen. Na enkele weken fiets je samen met anderen steeds sneller en sneller. Wij hadden 23 km/u op de teller en hadden die 20 km er in 50 minuten opzitten. 7.10 deed ik de eerste 7 km, 7.30 verzamelen bij ander punt en dan laatste 13 km samen. 8.00 op school.

En dan van november tm februari met de bus.Dat ligt maar net aan het traject natuurlijk. Ik reed een paar honderd meter, dan weer een bocht, kruispunt, einde fietspad, brug, verkeerslichten. No way dat ik die 15 km in minder dan een uur kon afleggen hoor.
Idd, welkom in het commercieel vervoer-wereldje. Fietsen zou ik ook geen optie vinden, zeker als het om een extra jong brugsmurfje gaat. Maar de rekensom hierboven moet toch relativerend werken. Je kan er geen auto voor rijden. Enne....wen er meteen ook maar aan dat leren en studeren (veel) geld kost - vrijwel altijd meer dan je dacht, en dat je het in principe dolgraag over hebt voor je kroost.
Dat je nog een gewone maand ster abonnement kunt kopen klopt. Dat kan dus tot 1 november en kost 68,60. Staat ook in mijn op dat de verhoging pas 1 november is. Maar dan nog was een jaarkaart met 57 euro goedkoper. De meiden zullen tot 1 november idd een 'oude' maandkaart krijgen. School begint 29 aug en eind okt is het herfstvakantie dus dat komt goed uit.

Fietsen is idd minimaal 3 uur per dag. School is van half 9 tot kwart over vier (op 1 vrije middag na). Dat betekent dat ze van 7 tot kwart voor 6 weg zou zijn en dan nog bergen huiswerk terwijl ze de tijd in de bus ook vast kan gebruiken om huiswerk te maken.

De meeste kinderen uit het dorp gaan naar een scholengemeenschap 8 km verderop en voorzover ik weet gaan alleen mijn dochter en haar vriendinnetje naar deze school. Overige kinderen die toch naar een andere school gaan gaan meestal naar een andere stad, precies de andere kant op. Helaas werd nergens dichterbij dit onderwijstype met dit vakkenpakket gegeven (Tweetalig VWO met technasium).. Het gaat er ook niet om dat ik het er niet voor over heb maar over 6 jaar tijd is het toch meer dan 5000 euro aan reiskosten.

Carpoolen gaat niet. Ze zijn dus met zijn tweeen en dan zouden we dat dus samen moeten doen. Ik heb nog 2 kinderen thuis die ook naar school moeten en als ik om bv 7.45 weg moet om haar weg te brengen kan ik moeilijik mijn andere (jongere) kinderen alleen thuis laten en ze maar uit laten zoeken hoe ze op school komen. Dat geldt ook voor de moeder van het vriendinnetje. Bovendien werken we ook nog allebeid dus helaas geen optie.
Mormeltje08 je zegt wel dat ze de tijd heeft om huiswerk in de bus te maken. Maar ik weet niet hoe het daar is in de leerlingen spits. Maar hier de bus moet je blij zijn als je er nog in mag (en niet moet wachten tot de volgende bus) omdat het zo erg druk is dat je alleen maar kan staan.. En dat is in brabant.

Plus al t geschreeuw van die kinders is ook niet echt motiveren.

Maar die reiskosten zul je toch wel blijven houden. Ik had het geluk dat hier toen voor heel brabant 27euro maand kaart was en je heel brabant door kon. Dat mijn hele studie lang. Behalve toen ik nog net geen 18 was, had ik 1 maand 120 euro.. Maar goed je doet er weinig aan als de preizen omhoog gaan.

Ik fietste ook door de polder, donker, maar met vriendinnen. En anders accepteren dat het gewoon geld kost. En wat iemand ook rekende wat jullie dan moeten betalen aan kosten is hartstikke weinig. Ja op langere tijd is het veel maar als je ziet hoevaak ze daarvan reist.
quote:julia7 schreef op 16 augustus 2011 @ 23:36:

75 / 4 = 18.75 / 5 = 3.75 / 2 = 1.88 voor enkeltje 25 km

Ik vind als je het zo bekijkt wel meevallen met de prijs.

Het is zelfs nog goedkoper, want een maand heeft 4,5 week. Dus:

75/4,5 = 16,67/5= 3,33/2= 1,67 euro

Sorry, de verhoging is misschien veel, maar dit is toch spotgoedkoop voor 25 km?!
Mijn op was ook niet gericht op het wel of niet fietsen en of het wel of niet duur was. Het ging mij er om dat door de komst van de chip respectievelijk de prijzen 31 en 84% stijgen en dat men weigert een jaarkaart af te geven terwijl deze bij 9292ov nog wel vermeld staan.
Je moet niet kijken naar 9292ov.nl dat is echt een hele onbetrouwbare site zeg. Heb er eigenlijk nooit echt wat aan gehad. Als ik hier routeplan doe van huis naar school kiest hij dus een route uit waarbij ik eerst 2km moet lopen naar een bushalte dan de bus pak, bij een totaal andere halte uit stap en dan moet lopen...

Dat terwijl bushaltes beide voor de deur liggen. Vandaar ook als ik ergens heen moet vraag ik hoe het reizen erheen is, maar nooit meer via die site. Je weet nooit zeker of het klopt en dat risico loop ik liever niet..
En als jij nu je jongere kinderen bij de moeder van het vriendinnetje brengt en dan je kind (samen met vriendinnetje)naar school? De week erop andersom, dan brengt moeder vriendinnetje je kind (en haar kind)naar school en zorg jij ervoor dat alle jongere kinderen op school komen?
Nope
En ja, OV, vooral busvervoer, is schandalig duur geworden.
Nope
En dan stoppen met werken? Ben alleen op woensdag vrij. Andere dagen begin ik op tijd zodat ik om half vier, als de kinderen thuis komen, weer thuis ben.

Moeder van vriendinnetje heeft ook 2 jongere kinderen waarvan 1 ongeneeslijk ziek dus dat is gewoon echt geen optie. Bovendien zou dat nog duurder zijn aan benzine. 2 x per dag heen en terug komt op ruim 100 km. Mijn auto rijdt 1 op 11. Dan ben je meer dan 14 euro per dag aan benzine kwijt = 72 euro per week.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 17 augustus 2011 @ 07:50:

Je moet niet kijken naar 9292ov.nl dat is echt een hele onbetrouwbare site zeg. Heb er eigenlijk nooit echt wat aan gehad. Als ik hier routeplan doe van huis naar school kiest hij dus een route uit waarbij ik eerst 2km moet lopen naar een bushalte dan de bus pak, bij een totaal andere halte uit stap en dan moet lopen...

Dat terwijl bushaltes beide voor de deur liggen. Vandaar ook als ik ergens heen moet vraag ik hoe het reizen erheen is, maar nooit meer via die site. Je weet nooit zeker of het klopt en dat risico loop ik liever niet..Je kunt de haltes die je niet wilt uitschakelen. Dan geeft 9292 de route/halte die jij WEL wilt.
Dus je stuurt jouw dochter naar een speciale tweetalige school terwijl er ook een school is op 8km afstand?

Dan vind ik eigenlijk dat je niet moet klagen. Je had dit van tevoren uit kunnen zoeken tijdens je keuze voor scholen.
ik woonde vroeger in een boerendorp. er was wel een bus naar de stad,maar dan was je een busmietje.

ik fietste dus braaf 23km heen, 24 terug (vriendin afzetten) door donkere polders,zandweg en niet verlichte paden. winter en zomer..

dat werd meestal onder de 50 min gedaan hoor.

soms had je weleens tegenwind en was je iets later op school, maar daar hadden de meeste docenten begrip voor.

jaren later hebben ouders een eigen busje geregeld. daar konden 12 kinderen in.dat kostte iets van 35 per maand.

maar het is inderdaaad heel veel geld. en dat blijft het ook.
quote:Bammetjebam schreef op 17 augustus 2011 @ 09:34:

Dus je stuurt jouw dochter naar een speciale tweetalige school terwijl er ook een school is op 8km afstand?

Dan vind ik eigenlijk dat je niet moet klagen. Je had dit van tevoren uit kunnen zoeken tijdens je keuze voor scholen.

Dat hebben we ook gedaan! Kosten kwamen toen op 57 euro per maand. Nu ik dus de benodigde kaart wil bestellen is er een wijziging in het OV en is de kaart niet meer te bestellen. Dat kon ik toen niet weten. Ik heb toen info aangevraagd en ben voorzien van oude info. Schoolkeuzes maak je aan het begin van het jaar.

Begrijp me, nogmaals goed, ik KLAAG niet. Ik verbaas me er alleen over dat die jaarkaart dan niet meer uitgegeven wordt als de info aangeeft dat het nog wel kan vind het raar dat een 11 jarige veel meer moet betalen als een 12 jarige.
quote:Bammetjebam schreef op 17 augustus 2011 @ 09:34:

Hmm... even kijken.... misschien heeft TO wel heel goede redenen om precies die bijzondere, tweetalige school te kiezen? Iets als... uitstekend onderwijs, meer kansen later op de arbeidsmarkt door goede talenkennis.... ik roep maar wat?

Ja, dat had ze dus niet moeten doen. Ze had zich beter moeten informeren, dan had ze gemerkt dat die school te ver is om te FIETSEN. Wat nou tweetalig onderwijs en kansen voor het leven! Achttien kilometer door de regen fietsen, dàt is pas een pre voor je toekomst. Dààr heeft een mens wat aan!

(Verder geen nuttige bijdrage. Kan me voorstellen dat je baalt).
Ik vind het héél vreemd dat Veolia als enige uitzondering geen jaarabonnementen meer uitgeeft. Ik zou het nogmaals navragen als ik TO was.

In de omgeving Rotterdam kun je bij alle vervoersmaatschappijen ook na a.s. november nog een jaarabonnement aanschaffen. Weliswaar op basis van het oude zonesysteem. Er wordt wél gesproken over een abonnement op basis van het aantal kilometers, maar zover is het nog niet.
Woordenaar, die kans op een speciale tweetalige opleiding (of die echt betere kansen op de arbeidsmarkt biedt is een andere discussie), daar gaat het niet om. Het gaat om de keuze voor een school die op 25 km afstand ligt. Dat is nou eenmaal ver, is niet makkelijk om te fietsen (volgens haar 3 uur per schooldag), en OV kosten stijgen elk jaar wel. Het is zeker een mooie kans om je kind naar een dergelijke opleiding te sturen.

Als ik de financiële middelen heb om mijn dochter later naar zo'n soort school te kunnen sturen, dan zijn die OV kosten een aanvaardbaar risico, en voor mij geen reden om een topic over te openen.

Mormeltje, je zegt dat je niet klaagt, maar dat is toch echt de boodschap van je openingspost. Het barst van de klachten over dat het plotseling duurder is nu.
quote:amarna schreef op 17 augustus 2011 @ 09:13:

[...]

Je kunt de haltes die je niet wilt uitschakelen. Dan geeft 9292 de route/halte die jij WEL wilt.En wat heeft dat voor zin als je naar een wildvreemde plaats gaat? Ik ben er nu zo vaak achter af achter gekomen dat zoveel km'ters lopen onzin was en er toch een bus halte bleek te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven