Geld & Recht alle pijlers

oppas

18-08-2011 19:02 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Toen ik 14 was paste ik op 4 kinderen voor 5 gulden per uur.

3,50 vind ik een mooi bedrag.
En ik zeg niet dat het me niet uitmaakt in welke staat mijn huis is.

Het maakt me niet uit in welke mate mijn kinderen ge entertaint worden.

Of ze nu een lievelingsfilm mogen kijken of dat ze samen puzzelen.
Ik zou me ook aan de richtlijnen houden vanuit het NIBUD. Die zijn er niet voor niks. Daarbij ben ik het eens dat kinderen tegenwoordig weinig meer willen doen als ze er niks voor krijgen. Ik snap dat tijden veranderen. Als je je best doet zal je daarvoor worden beloond en dat je het bedrag afrond is dan een trakatie. En een compliment volstaat al deels.

Ik vind dus dat je haar niet meer hoeft te betalen: kindjes die vragen worden overgeslagen, zo is het toch? Ga je eerst maar bewijzen. Je kunt met haar wel een loonsverhoging afspreken na 3 maanden ofzo. Dan werkt ze ergens naar toe.....

Veel plezier met sporten!
quote:Scuba schreef op 18 augustus 2011 @ 19:28:

Ze zijn wakker nou dan vind ik 3,50 echt niks voor twee kinderen. Ik zou eerder nog 3,50 per kind geven. En "maar even vermaken" vind ik een rare zin. Werk is werk. Ik kan ook wel zeggen 3,50 in de supermarkt dat is veel, ze hoeven "alleen maar" de vakken te vullen. Onzin natuurlijk, werk is werk en dit werk komt met heel veel verantwoordelijkheid. Nee, ik vind het absurd dat je haar zo weinig betaald. Terecht dat ze meer vraagt.

Overige redenen in je OT vind ik al helemaal niet ter zake doende. Dat is inderdaad jouw probleem niet de hare. Schuif dan niet je problemen af op een 17 jarige.¤7,- per uur is veel hoor. Het meisje krijgt van haar werkgever toch ook niet het dubbele omdat ze meer vakken moet vullen dan 1?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Aubrey schreef op 18 augustus 2011 @ 19:35:

TO, je zegt dat het je weinig uitmaakt wat de kinderen doen als jij weg bent. Ok, stel dat ze koekjes willen bakken en een enorme bende in de keuken maken, beslag aan de keukenkastjes, sprinkles op de vloer, aangebrande koekjes, een enorme blauwe walm met een op hol geslagen rookmelder.... En jij komt thuis van het sporten en mag dan de zooi gaan opruimen....

Je hebt een oppas die op de kinderen let, voor hun vermaak en veiligheid, maar die oppas zorgt er ook voor dat jouw huis nog in goede orde is wanneer je thuiskomt. Daar mag best wat tegenover staan.huh? Je snapt natuurlijk ook wel dat ze bedoelt dat ze gaan knutselen of tv kijken of lezen. Oppassen stelt echt niet veel voor, vind ik (ik merk dat sommige hier anders over denken) En dan bedoel ik oppassen tijdens haar uurtje sporten en niet de hele dag.
In de supermarkt kan ze trouwens wel mee uren werken, is wellicht dichter bij huis, etc.

Nu verdient ze 7¤ voor een ''avond'' (stel ze moet om 19.00u daar zijn, dus meteen na het eten, en ze kan om 21.00u weer weg... dan heb je ook niks meer aan je avond). Dan vind ik 10¤ voor een avond niet veel hoor.

Ik zou met haar afspreken dat ze vanaf haar 18e 4¤/4,50¤ krijgt.

En hier dan ook zelf op terug komen als ze 18 is geworden!
quote:cootjep schreef op 18 augustus 2011 @ 19:41:

Ik zou me ook aan de richtlijnen houden vanuit het NIBUD. Die zijn er niet voor niks. Daarbij ben ik het eens dat kinderen tegenwoordig weinig meer willen doen als ze er niks voor krijgen. Ik snap dat tijden veranderen. Als je je best doet zal je daarvoor worden beloond en dat je het bedrag afrond is dan een trakatie. En een compliment volstaat al deels.

Ik vind dus dat je haar niet meer hoeft te betalen: kindjes die vragen worden overgeslagen, zo is het toch?[b/] Ga je eerst maar bewijzen. Je kunt met haar wel een loonsverhoging afspreken na 3 maanden ofzo. Dan werkt ze ergens naar toe.....

Dat vind ik dan ook weer onzin.

Zonder dingen te (durven) vragen kom je nergens.

Ik vind dus dat je haar niet meer hoeft te betalen: kindjes die vragen worden overgeslagen, zo is het toch? Ga je eerst maar bewijzen. Je kunt met haar wel een loonsverhoging afspreken na 3 maanden ofzo. Dan werkt ze ergens naar toe.....

Serieus?!

Ze gaat niet beginnen met oppassen nu hè... Dat doet ze al! Ik neem aan dat ze zich al heeft bewezen want anders zou TO haar toch niet laten oppassen?

Ik heb in de afgelopen 10 jaar ongeveer 20 verschillende oppas adressen gehad en er is nog nooit een ouder geweest die mij, uit zichzelf, loonsverhoging heeft gegeven! Ook niet als ik jarig was geweest, niet als er een kind bij kwam, niks! Dit werd zo lang mogelijk uit de weg gegaan tot ik er zelf eventueel over begon...

Veel plezier met sporten!Moeders die gratis oppas vragen ook dan?
Ik vind trouwens die richtlijn van het Nibud ook niet echt concreet... Wat is ''een scholier''? Ik vind het namelijk nogal een verschil, een 14 of een 18 jarige scholier. Nu lijkt iedereen er vanuit te gaan dat een oppas dus sowieso niet meer dan 3,80¤ hoeft te verdienen. Ik als student doe het daar niet voor en als ouder kies je in mijn ogen ook voor leeftijd, ervaring, verantwoordelijkheidsgevoel, etc. Daar mag dan ook iets tegenover staan...
quote:gsleutel schreef op 18 augustus 2011 @ 19:52:

Ik vind trouwens die richtlijn van het Nibud ook niet echt concreet... Wat is ''een scholier''? Ik vind het namelijk nogal een verschil, een 14 of een 18 jarige scholier. Nu lijkt iedereen er vanuit te gaan dat een oppas dus sowieso niet meer dan 3,80¤ hoeft te verdienen. Ik als student doe het daar niet voor en als ouder kies je in mijn ogen ook voor leeftijd, ervaring, verantwoordelijkheidsgevoel, etc. Daar mag dan ook iets tegenover staan...Dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat het niet klopt.
quote:gsleutel schreef op 18 augustus 2011 @ 19:52:

Ik vind trouwens die richtlijn van het Nibud ook niet echt concreet... Wat is ''een scholier''? Ik vind het namelijk nogal een verschil, een 14 of een 18 jarige scholier. Nu lijkt iedereen er vanuit te gaan dat een oppas dus sowieso niet meer dan 3,80¤ hoeft te verdienen. Ik als student doe het daar niet voor en als ouder kies je in mijn ogen ook voor leeftijd, ervaring, verantwoordelijkheidsgevoel, etc. Daar mag dan ook iets tegenover staan...Jij bent dan ook geen scholier.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kreeg in mijn tijd (en dat is al 15 jaar geleden, auw!) al vijf gulden per uur, wat dan meestal naar boven werd afgerond. Bij 1 gezin hadden ze bedacht dat 2,65 ( geen idee hoe ze bij zo'n achterlijk bedrag kwamen) genoeg was, en dan kreeg ik tot op de minuut nauwkeurig uitbetaald inclusief een lading dubbeltjes en stuivers. Aangezien ze ook nog eens twee heel lastige kinderen hadden, heb ik daar maar een paar kwee opgepast, daarna kon ik toevallig nooit als ze het vroegen....

(Dit gold trouwens wel voor gewoon gepland oppassen, ik heb wel eens gratis op een buitmakend gepast omdat moeder plotseling met het andere kind naar de dokter moest, maar dat is heel wat anders. Dat is iemand in nood helpen, en ik heb niet eens over geld nagedacht, was alleen maar blij dat het noodgeval uiteindelijk meeviel)
Sorry maar de verantwoordelijkheid van mijn kinderen doordat er een betrouwbare oppas met ervaring voor me klaarstaat als ik graag even tijd voor mezelf wil (sporten ofzo) vind ik nu eenmaal meer waard dan wat het NIBUD (die met alles altijd wel heel erg laag zit) zegt dat ze moet krijgen.

Ik blijf het absurd laag vinden. Nogmaals het is gewoon echt niet te vergelijken met een baantje in de supermarkt. Ik vind dat echt een hele rare vergelijking. Wat is de verantwoordelijkheid in de supermarkt? Dat je geen pot boontjes uit je handen laat vallen? Dat je de vakken niet netjes vult? Echt, vertel me deze vergelijking maar eens want ik snap het echt niet.
quote:nouschi schreef op 18 augustus 2011 @ 19:58:

[...]

Jij bent dan ook geen scholier.

Nee klopt, maar ik ben wel een ''avond babysit'' zoals het Nibud dat noemt (en daar noemen ze niks anders dan ''een scholier die oppast''). Ik vraag me dus gewoon af, waar ligt die grens tussen ''avond babysit/scholier'' en ''informele oppas''? Ligt die grens bij het verlaten van de middelbare school? Maar als je dan een jaar bent blijven zitten, dan kun je 19 zijn tegen de tijd dat je daar klaar bent en ligt 3,80¤ onder het minimum.

Natuurlijk is het fijn dat het Nibud richtlijnen geeft! Maar is het daarom meteen onterecht als iemand om een verhoging vraagt?
Als er bij mij opgepast wordt mogen ze er altijd een' feestje' van maken zodat het voor de kinderen leuk is als er oppas is en de oppas er ook lol in blijft houden.

De jongste van 4 jaar mag bijvoorbeeld op bed nog even met de nintendo een spelletje spelen. Dat mag normaal bij mij niet.

Ik maak het de oppassen zo makkelijk mogelijk, net als met mn zoontje die dan op bed een spelletje mag spelen. Hij gaat dan ook makkelijk naar bed. Dan heeft de oppas er geen 'last' van en mn zoontje ligt lekker rustig op bed en rust toch uit.

Vanavond heeft mn dochter (9 jaar) geholpen met het op bed leggen van haar broertje. Betekent niet dat ik haar de verantwoording geef over een 4 jarige maar normaal vliegen ze elkaar snel in de haren en dat is nu een soort van 'teambuilding'. De oppas houdt natuurlijk wel een oogje in het zeil en kijkt op een afstandje mee maar hoeft er minder aan te doen.

En natuurlijk heeft de oppas de verantwoording over 2 kinderen maar mn zus zit 2 straten verder en kan bij calamiteiten ingrijpen. Zij staat standby als haar dochter oppast.

Ik vind het ook niet erg om te betalen en heb er ook wel wat voor over om te sporten maar ik vroeg me af wat redelijk is en hoe het bij andere gezinnen gaat.

Ik ben ook niet zielig omdat ik 'alleen' ben maar als je een man thuis hebt gaat het allemaal wel een stuk makkelijker en zijn de inkomsten ook hoger.
[quote]sunflower2011 schreef op 18 augustus 2011 @ 19:02:

Ik heb 2 meisjes die op mn kinderen (4 en 9 jaar) willen passen als ik aan het sporten. De ene is 14, de andere 17. Die van 17 is mn nichtje (dochter van mn zus) de andere is daar het stiefzusje van..

Ze hoeven verder weinig te doen alleen de kids ff bezig te houden

Ik begrijp uit je woorden dat de meisjes van 14 en 17 jaar samen het oppasgeld moeten delen omdat zij samen oppassen ?
Ik kreeg 2.5 per uur, op mn 19e nog! maar goed was 1 kindje die al sliep als Ik kwam.
Ik kreeg 2.5 per uur, op mn 19e nog! maar goed was 1 kindje die al sliep als Ik kwam.
Ik begrijp uit je woorden dat de meisjes van 14 en 17 jaar samen het oppasgeld moeten delen omdat zij samen oppassen ?"

Ik vraag er altijd 1 om op te passen en soms vindt diegene het gezellig om een vriendin mee te nemen. Als ze iemand mee wil nemen dan mag dat altijd maar ik betaal degene die ik gevraagd heb, het is dan de keuze van de oppas om iemand mee te nemen.
Ik kan niet qouten (mobiel) maar TO, je zegt dat zij nog minder werk heeft omdat de oudste de jongste helpt in bed leggen. Dat neemt haar toch verder geen verantwoordelijkheid uit handen? Ze moet er juist misschien wel meer aandacht aan besteden om dat allemaal in de gaten te houden (je geeft zelf aan dat je kinderen samen niet altijd even soepel gaat).

Ik hoor vanuit Jou vooral redenen waarom het weinig werk is (het is maar kort, oudste helpt, moeder in de buurt) en waarom jij het "verdient" dat zij het voor dit (of minder) doet (je salaris gaat omlaag, jij hebt gratis op haar gepast, sporten is je enige uitje).

Wat vind je van de reacties hier?
Dat neemt haar toch verder geen verantwoordelijkheid uit handen? Ze moet er juist misschien wel meer aandacht aan besteden om dat allemaal in de gaten te houden (je geeft zelf aan dat je kinderen samen niet altijd even soepel gaat).

Wat vind je van de reacties hier?"

Idd niet minder verantwoordelijkheid. En omdat er iemand is die 'vreemd' is gedragen ze zich voorbeeldig. Bij mij laten ze zien wie ze zijn (logisch)..

En wat ik van de reacties vind...verschillend. Ik ga er over nadenken wat ik ga doen. Maar soms heb je even wat ideeen nodig omdat je niet weet wat andere gezinnen doen.
Ik betaal 4,- per uur
jeetje, wat een overdreven reacties hier zeg mbt verantwoordelijkheidsgevoel enzo! Ik heb ook oppaswerk gedaan (kindjes van 6 jaar ongeveer) en had ook 2 jongetjes die me gewoon besprongen daaro (vond ik wel weer leuk), maar om nou te zeggen dat het super veel verantwoordelijkheid vraagt..... uhm nee! Elk mens weet wel waar je op moet letten als een kind speelt of iets anders doet zodat er niks ernstigs kan gebeuren. Het is maar voor 2 uurtjes, doe ff normaal zeg!!

Ik kreeg op mijn 18e ook gewoon 3,50 euro per uur en af en toe bleef de moeder weg tot 1 of 2 uur snachts, dat vond ik dan weer niet kunnen, langer wegblijven dan afgesproken. Maar vond het oppassen wel gewoon relaxed altijd.

ook regelmatig op m'n kleine neefje (rond de 2 jaar destijds) gepast, gewoon gratis, toen woonde m'n zus nog bij ons en vond het gewoon normaal, nog steeds hoor als ze het vraagt. Daarom snap ik ook heel goed wat jij bedoelt Sunflower 2011, alleen het verschil is dat het de dochter van jouw zus is die oppast, dus dat zij geld wilt vind ik normaal. Maar waarom past jouw zus niet af en toe even op? Vind ik meer dan normaal, heb jij destijds ook gedaan.
Dat hele nibud vind ik onzin. Ik zeg toch ook niet; Joh, je verdient het minimum loon voor volwassen. Wettelijk ingeregeld. Je moet dus niet zeuren om verhoging want je krijgt volgens de richtlijn meer dan genoeg.

Ik vind 3.50 ook vrij weinig (ik betaal 6 per uur, voor twee kinderen). Daarbij, uit liefde doen is zo nu en dan een keertje eens in de zoveel maanden. Op frequente basis is het gewoon een bijbaan. Ik ben gek op mijn werk, zou eigenlijk niet zonder kunnen, maar het gratis doen? Dat dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven