Geld & Recht alle pijlers

Spaarloon opnemen voor studie, werkgever moet tekenen?

18-08-2011 21:24 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ga buiten mijn werk om een beroepsopleiding doen (heeft dus niets met mijn huidige werk te maken). Dit is nogal een kostenpost en zou graag mijn spaarloon hiervoor opnemen. Naar mijn weten is het een erkend bestedings doel dus zou ik het zonder belasting te hoeven te betalen op kunnen nemen.

Nu zit ik met het formulier voor mijn neus en zie dat mijn werkgever voor akkoord moet tekenen.

Ik kan hier op de site van centraal beheer niets over vinden waarom dit is.

Mijn manager is op de hoogte van mijn opleiding maar ik snap niet zo goed waarom zij akkoord moeten gaan. Is een verklaring van inschrijving school dan niet voldoende?

bedankt alvast
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Het kan een erkend bestedingsdoel zijn, als jouw werkgever dat zo heeft bepaald. Bij de ene wg dus wel, bij de ander hoeft het niet zo te zijn.

Vraag dus bij pz na of dit bij jullie een erkend doel is, en wat je moet doen om het geld vrij te laten vallen.
Ok ga maar even een mailtje naar pz sturen dan. Dank je wel voor je reactie.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Adios: ik heb dat ook een keer willen doen, was spaarloon dat ik opgebouwd had bij een vorige werkgever. Studie was een erkend doel, maar geld kwam alleen vrij als werkgever tekende (dat ik daar niet meer werkte, maakte voor de organisatie waar het spaarloon stond geen verschil, ik vond het vreemd, want betrof ook nog eens verplichte cursus vanuit beroepsvereniging zoals ik netjes in een brief had uitgelegd). Dus ik zou bij je huidige werkgever een handtekening vragen (denk dat ze daar geen probleem van maken)
Voor zover mij bekend zijn de opnamemogelijkheden bij wet geregeld.

Er is echter een andere reden. Een werkgever is verplicht om loonheffing e.d. in te houden op jouw salaris. Alleen onder strikte voorwaarden mogen zij een deel van dat salaris netto uitbetalen (zoals bijv. met de vrijstellingen voor spaarloon). Het is echter de werkgevers verantwoordelijkheid om dit correct te doen. Gaat het mis, dan kan dat een flinke boete opleveren. De werkgever moet zich er dus van vergewissen dat jij het op wilt nemen voor een bestedingsdoel dat vrijgesteld is. En daarom moet de werkgever daar ook voor tekenen.
De opnamemogelijkheden zijn bij wet geregeld, maar de individuele werkgever kan zelf bepalen welke van die mogelijkheden hij toestaat, zie deze link: http://www.rijksoverheid. ... jn-spaarloon-opnemen.html

"U kunt het geld dat u gespaard heeft alleen opnemen of deblokkeren voor zogenaamde erkende bestedingsdoelen. Wettelijk zijn de volgende bestedingsdoelen voor een spaarloonrekening erkend:

- aankoop van een eigen woning;

- betaling van bepaalde verzekeringspremies;

- stortingen op bepaalde spaarrekeningen of beleggingsrechten;

- studiekosten;

- onbetaald verlof;

- start van een eigen onderneming;

- kosten kinderopvang;

- kosten procedure Erkenning verworven competenties (EVC-procedure en ervaringscertificaat).

U kunt alleen van bovenstaande mogelijkheden gebruik maken als uw werkgever deze in de bedrijfsspaarregeling heeft opgenomen. Uw werkgever bepaalt dus voor welke bestedingsdoelen u het spaargeld kunt opnemen."
Hoi

Nou wat heen en weer gebel en ben tot de conclusie gekomen: mijn salarisadm dacht dat zij geen toestemming meer hoefde te geven maar bij Centraal Beheer zeggen ze weer van wel, incl de hoeveelheid die ik mag opnemen??? Nu maar hopen da ik het volledige bedrag mag opnemen want ik had er wel al stiekem een beetje rekening mee gehouden. Maar ik verwacht dat dat niet zo'n groot probleem hoeft te zijn aangzien mijn spaarloonsaldo niet eens in de buurt komt bij mijn collegegeld.

Even afwachten dus.

groetjes
Bij mij moest idd ook mijn werkgever tekenen. Had het geld binnen een paar dagen op mijn rekening. Zo fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven