Klassenindeling dochter (15)

19-08-2011 10:44 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Graag zou ik ook een beetje advies en een andere kijk op de volgende situatie zien:

Mijn dochter (15) gaat vanaf volgende week naar 4VWO. Ze vindt dit allemaal al spannend genoeg, omdat ze ook een vakkenpakket heeft moeten kiezen. Bij bijna elk vak weer een andere klas. Nu zitten ze ook in een klas, voor Nederlands en Frans, en de mentordingen. Dat is dan zeg maar de 'standaard' klas. Alleen het punt is, dat er nog NIEMAND in die klas zit die ze kent. Al haar vriendinnen, of meisjes die enigzins aardig zijn zitten in de andere 3 VWO klassen (dus er zijn in totaal 4 4VWO klassen om het zo te zeggen, en haar vriendinnen zijn verspreid over de andere 3 ). Aangezien mijn dochter moeilijk contact maakt, en niet zo goed tegen verandering kan, zit ik echt in dubio. Wat kan ik nu het beste doen om school voor haar zo fijn mogelijk te maken? Ze zit al 3 dagen alleen maar te huilen, en ze zegt dat ze nooit meer naar school gaat etc. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze in de vakantie al zoveel stress heeft, terwijl de school nog moet beginnen!

Wat ik nu eigenlijk wil weten, wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie reageren naar mijn dochter toe, etc etc etc. Alvast bedankt!
Oh, bedenk me nog iets: die klas van de vierde, daar had in de vijfde nooit meer samen mee les. Toen pas werd het echt gesplitst op profielen. Dus al lukt het om haar dit jaar bij haar vriendinnen te zetten, volgend jaar kan het weer heel anders zijn...
En wat Zima zegt, zo heb ik het ook ervaren.
Bij mij van Vwo4 ook heel anders dan de onderbouw. Ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen. Zoals al eerder gezegd is de groepsdynamiek heel anders. En de kans is groot dat er volgend jaar weer andere klassen zijn, vanwege de zittenblijvers en de mensen die nog evt. Van profiel of vak switchen.

Ik zou er niet teveel aan doen. Ik denk dat switchen naar een aneere klas, en de uitzondernhspositie die je daarmee voor je dochter creeert meer 'schade' aan haar 'reputatie' doet dan door de zure appel heen bijten.
Ik wil ook een motto
He wat een lastige situatie, ik snap de reacties mbt "ze moet het toch een keer leren" op zich wel. Hier wil ik wel op aanvullen, dat ze nog gewoon een kind is, wanneer je ouder wordt krijg je nog genoeg mogelijkheden om dit te leren, nu zijn vriendinnen juist nog erg belangrijk.

Uit eigen ervaring wil ik graag toevoegen, dat ik dit zelf ook heb meegemaakt en ik er zelf aan onderdoor ben gegaan, school moeten verlaten en helaas nooit meer terug gegaan.

En natuurlijk hoeft dit niet bij jouw dochter te gebeuren, maar op jonge leeftijd hakt dit er wel in, ze huilt niet voor niets.

Blijf met haar praten, en stel dingen voor (zoals praten met school) kijk wat ze er zelf van vind, betrek haar wel bij alle acties en neem haar serieus (gelukkig doe je dit al)

Succes, ik denk dat er wel een mooie oplossing komt
De andere klassen met wie ze samenkomt zijn de mensen van het tweetalig onderwijs. De eerste drie jaar, wordt dat echt van elkaar gescheiden, maar nu komt het opeens samen. Ze kent namelijk wel veel mensen van de HAVO.

En misschien hebben jullie wel gelijk, en komt het allemaal wel goed. Maar mijn hart breekt echt als ik haar zo ongelukkig zie.
Als ruilen in principe mogelijk is, zou ik je dochter adviseren er zelf achteraan te gaan. School zal niet staan te springen (dan blijft de roostermaker bezig met wijzigen), maar je dochter heeft dan wel zelf geprobeerd haar "probleem" op te lossen. Stel je voor dat ze erachter komt dat een andere leerling ook niet blij was met de klas en wel geruild heeft, dan voelt ze zich nog veel rotter. En mocht het niet lukken, dan is het inderdaad iets waar ze van kan leren etc.
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:11:

De andere klassen met wie ze samenkomt zijn de mensen van het tweetalig onderwijs. De eerste drie jaar, wordt dat echt van elkaar gescheiden, maar nu komt het opeens samen. Ze kent namelijk wel veel mensen van de HAVO.

En misschien hebben jullie wel gelijk, en komt het allemaal wel goed. Maar mijn hart breekt echt als ik haar zo ongelukkig zie. Misschien kunnen jullie samen eens kijken of er activiteiten zijn waarbij ze tegelijk meer mensen leert kennen? Ik weet uit ervaring hoe belangrijk dat is om je zeker te voelen binnen de school.
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 10:58:

@ Liv: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze hier mee om leert gaan? Relativeren heeft geen nut bij haar, omdat ze telkens de ergste situaties verzint

En toch zal ze moeten leren hiermee om te gaan. Hoe vaker hoe beter zou ik bijna zeggen. Want alleen door ervaring leer je dat alles meestal tóch anders loopt dan je denkt.

Overdrijven kan ook trouwens: maak de ergste situaties nóg iets erger. Zo erg dat het absurd gaat worden. Humor relativeert.
Kom op, ze is 15 geen 12.

Ze zet zich er maar overheen. Ik begrijp dat het naar is als je dochter zo overstuur is, maar goed. Je kan haar niet haar hele leven gaan beschermen tegen dingen die nog niet eens gebeurd zijn.

Hoe ga je daar verder mee om? Stuur je haar alleen om een boodschap, geef je haar verantwoordelijkheden, waardoor ze voor zichzelf over een sociale grens moet?

Mijn ouders deden dat. "Ga jij eens in dat Clubhuis vragen waar we naar toe moeten." "Bel jij eens het gemeentehuis om te vragen ..." Vond ik vreselijk, doodsangsten. Maar goed, je bleek er niet dood aan te gaan.
quote:katrien_duck schreef op 19 augustus 2011 @ 11:13:

[...]

Misschien kunnen jullie samen eens kijken of er activiteiten zijn waarbij ze tegelijk meer mensen leert kennen? Ik weet uit ervaring hoe belangrijk dat is om je zeker te voelen binnen de school.Op haar school zijn eigenlijk geen activiteiten. De schoolkrant is gestopt, en is door leraren digitaal overgenomen. Een debatteam is alleen voor de examenjaren, en meer is er geloof ik niet. Als we er ook op terugkijken, zeggen we allemaal dat we deze school niet snel meer zouden kiezen. Maar goed, ze wil hem natuurlijk wel afmaken hier.
Ik denk dat ze toch weerbaar moet worden. Later als ze gaat werken zitten haar collega's ook langer bij elkaar en hebben evt groepjes gevormd. Net als een evt vriend(je) die ze zal krijgen, die heeft vast ook al een vriendengroep om zich heen.

De vaste uren van haar klas zijn niet meer dan de vaste uren bij vriendin. Nu zal ze moeten samenwerken met anderen, wat ook zo zijn voor en nadelen heeft, maar ze went wel aan verschillende manieren van werken.
Ja, jammer voor haar.

Ik kwam in 4VWO ook door mijn vakkenpakket in een andere klas dan mijn vriendinnen, toen hadden we alleen nog Nederlands, Engels en de pauzes gezamenlijk. Zuur, maar je went eraan. En ik was ook zo timide als wat, maar door van mn vriendinnen gescheiden te zijn raakte ik ietsje meer in contact met de andere mensen in mn klas.

Help haar tegenover ieder doemscenario een positief scenario te zetten. Het kan ook zijn dat ze geweldige nieuwe vrienden maakt, de kerel van haar leven leert kennen, of gewoon wat minder verlegen wordt.

Pas als ze in die andere klas gepest of genegeerd wordt zou ik ingrijpen.
Tja lastig....

Voor jou als moeder niet leuk om te zien dat ze zo verdrietig is. Maar ik ben ook voorstander dat ze zelf naar een oplossing zoekt om misschien te ruilen. Heb al een paar goede tips voorbij zien komen. Ze zou het even met haar mentor kunnen bespreken. Daar zijn ze voor. Hoop dat ze dat ziet zitten en aandurft. Ik zelf zou dat in ieder geval aanmoedigen bij mijn dochter.

Heel veel succes!
quote:StabiloBoss schreef op 19 augustus 2011 @ 11:15:

Kom op, ze is 15 geen 12.

Ze zet zich er maar overheen. Ik begrijp dat het naar is als je dochter zo overstuur is, maar goed. Je kan haar niet haar hele leven gaan beschermen tegen dingen die nog niet eens gebeurd zijn.

Hoe ga je daar verder mee om? Stuur je haar alleen om een boodschap, geef je haar verantwoordelijkheden, waardoor ze voor zichzelf over een sociale grens moet?

Mijn ouders deden dat. "Ga jij eens in dat Clubhuis vragen waar we naar toe moeten." "Bel jij eens het gemeentehuis om te vragen ..." Vond ik vreselijk, doodsangsten. Maar goed, je bleek er niet dood aan te gaan.Ja hoor, dat doen we echt genoeg. Ze neemt zelf ook die verantwoordelijkheden op zich. Maar op school is ze gewoon anders. Ze is bang om gepest te worden (ook al is dat nog nooit gebeurd), bang dat ze alleen blijft zitten in de klas en bang dat het met haar vriendinnen zo goed gaat, dat ze het contact gaan verliezen. Ik kan haar zovaak gaan vertellen dat dat niet gaat gebeuren, maar ze gelooft het niet. Het dringt niet tot haar door.
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:16:

[...]

Op haar school zijn eigenlijk geen activiteiten. De schoolkrant is gestopt, en is door leraren digitaal overgenomen. Een debatteam is alleen voor de examenjaren, en meer is er geloof ik niet. Als we er ook op terugkijken, zeggen we allemaal dat we deze school niet snel meer zouden kiezen. Maar goed, ze wil hem natuurlijk wel afmaken hier.Helemaal niets? Ook niet vrijwilliger op open dagen, toneelvoorstelling, hulpmentor etc?
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:18:

[...]

Ja hoor, dat doen we echt genoeg. Ze neemt zelf ook die verantwoordelijkheden op zich. Maar op school is ze gewoon anders. Ze is bang om gepest te worden (ook al is dat nog nooit gebeurd), bang dat ze alleen blijft zitten in de klas en bang dat het met haar vriendinnen zo goed gaat, dat ze het contact gaan verliezen. Ik kan haar zovaak gaan vertellen dat dat niet gaat gebeuren, maar ze gelooft het niet. Het dringt niet tot haar door.Dan zeg ik: ga met dochter in gesprek of een sociale vaardigheidstraining iets voor haar is.
Volgens mij hoort dit er gewoon bij en kunnen ze dit niet voorkomen. Ze kunnen niet met alle vriendengroepjes rekening houden, dus ze delen gewoon in. Dit betekent dat je bij sommige vakken wel met je vrienden zit en bij andere niet. En dus zit je soms ook naast mensen die je minder goed kent of niet direct je vrienden zijn. En dat geldt omgekeerd ook: die mensen die naast je zitten, zitten ook niet naast hun eigen vrienden. En dus praat je met elkaar, net als je in het "normale leven" met elkaar praat. Bv: niet al mijn collega's zijn mijn vrienden, maar ik praat er wel gewoon mee en werk wel in projecten met hen. Prima toch? Als ze maar niet gepest wordt. En in de pauzes kan je dochter dan gewoon haar vrienden opzoeken. En uitkijken naar de lessen waar ze wel bij ze zit natuurlijk.
Sociale vaardigheidstraining iets voor haar? Ze zal hier echt doorheen moeten. Huilpartijen om een klassenindeling op je 15e lijkt me niet echt gezond.
Hier hetzelfde, ik zat in de ene (zeer ongezellige) VWO-klas met 1 vriendinnetje, de rest van mijn hele vriendengroep in de andere (onwijs leuke klas).

Met mijn beste vriend nooit een les gedeeld geloof ik.

Tja, het zij zo, daar doe je weinig aan.

Ik zag mijn vrienden vaak genoeg in pauzes, na schooltijd, in het weekend... Geen enkel probleem.

Dus ik zou er niet zo'n drama van maken, je dochter is ook groot genoeg om te leren hoe ze hier mee om gaan op een volwassen manier.

Dus ik denk echt dat ze zich een beetje moet vermannen, en was Miss Martine zegt, misschien er zelfs de positieve kant van in kan zien.

En voor de rest dus lekker in de pauzes en na school afspreken, komt helemaal goed!
Dit is op die school vast vaker voorgekomen. Weet haar mentor niet een meisje in 6VWO die hetzelfde probleem had maar nu helemaal happy is? Misschien kan zij je dochter geruststellen.
Oke, nou ik heb haar al jullie reacties laten lezen . En ze is toch wel wat gekalmeerd. Soms helpt het toch wel als andere volwassenen dit ook even zeggen. Ik heb haar gezegd dat ze alvast wat meiden uit haar nieuwe klas kan toevoegen op Hyves. En dan kijken we inderdaad wel hoe het gaat lopen. Al heb ik gisteravond wel al een mailtje verstuurd met de vraag om uitleg Dat was waarschijnlijk iets te vroeg, maar goed.
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:18:

[...]

Ja hoor, dat doen we echt genoeg. Ze neemt zelf ook die verantwoordelijkheden op zich. Maar op school is ze gewoon anders. Ze is bang om gepest te worden (ook al is dat nog nooit gebeurd), bang dat ze alleen blijft zitten in de klas en bang dat het met haar vriendinnen zo goed gaat, dat ze het contact gaan verliezen. Ik kan haar zovaak gaan vertellen dat dat niet gaat gebeuren, maar ze gelooft het niet. Het dringt niet tot haar door.

Maar stel dat dat wel allemaal gebeurt.

Ze blijft alleen zitten, haar vriendinnen krijgen andere vriendinnen. Zou dat dan echt zo verschrikkelijk zijn? Waarom is ze daar zo ontzettend bang voor?

Het is niet leuk, het is niet gezellig, maar je gaat er niet dood van. Nou ging ik er altijd van uit, dat ik alleen was en klasgenoten geen zin hadden om met me te praten. Ik zat op school om te leren en ging er niet van uit dat ik persé vrienden moest zijn met de mensen waarmee je gedwongen wordt in één klas te zitten. Dus dat is wellicht een andere insteek.
Als zij er zoveel moeite mee heeft is het goed dat zij hierover in gesprek gaat met haar mentor. Als ze zich niet prettig voelt bij de mentor kan ze ook met een andere leraar, conrector of vertrouwenspersoon praten.

Gedurende de gehele schooltijd veranderen contacten. Dat hoort bij het leven. En ja, dat is niet altijd even makkelijk.

Blijf in gesprek met je dochter, misschien kun je met humor e.e.a. bereiken.

Ook ik ging naar een klas zonder mijn vriendinnen. Vond ik in het begin beetje eng, maar achteraf heeft het mij alleen maar goed gedaan. Mijn vriendinnen zag ik wel in de pauzes. Dat geldt voor je dochter straks ook. Tussen de pauzes bij ons zaten steeds 2 lesuren, ik weet niet of dit bij je dochter ook zo is. daarin kan ze zich toch wel staande houden?
Ik vind dat je dochter het best zelf op school kan gaan vragen of ze kan wisselen. Er zijn hier wel heel veel mensen die 'deal with it' zeggen, maar als ze nu écht graag wil wisselen, vind ik het ook een volwassen en verantwoordelijke oplossing als ze het zelf probeert te regelen.

Ik ben zelf in 5 VWO van klas gewisseld (vrijwel direct aan het begin van het schooljaar), inderdaad ook om bij mijn vriendinnen in de klas te komen én om een betere mentor te krijgen (een lerares met wie ik het goed kon vinden en die mij ook later enorm geholpen heeft). Bij ons leek er niet echt een bepaalde reden aan de klassenindeling ten grondslag te liggen, mensen met verschillende profielen zaten ook door elkaar, dus misschien kan je dochter wel gewoon wisselen.
quote:cine schreef op 19 augustus 2011 @ 11:30:

Ik vind dat je dochter het best zelf op school kan gaan vragen of ze kan wisselen. Er zijn hier wel heel veel mensen die 'deal with it' zeggen, maar als ze nu écht graag wil wisselen, vind ik het ook een volwassen en verantwoordelijke oplossing als ze het zelf probeert te regelen.

Ik ben zelf in 5 VWO van klas gewisseld (vrijwel direct aan het begin van het schooljaar), inderdaad ook om bij mijn vriendinnen in de klas te komen én om een betere mentor te krijgen (een lerares met wie ik het goed kon vinden en die mij ook later enorm geholpen heeft). Bij ons leek er niet echt een bepaalde reden aan de klassenindeling ten grondslag te liggen, mensen met verschillende profielen zaten ook door elkaar, dus misschien kan je dochter wel gewoon wisselen.

Dit dus. Helemaal eens.

Vind het juist een heel slecht advies om te zeggen: ze went er maar aan. Dus als je later volwassen bent laat je ook alles gebeuren???

Waarom niet gewoon informeren of je dochter naar die andere klas mag. Mijn dochter had ook zoiets vorig jaar en die heeft, toen de school weer was begonnen, aan de directeur bovenbouw gevraagd of ze naar die andere klas mocht. Dat was goed en maandag erna is ze daar begonnen. Niets ruilen ofzo. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven