Foto bewerken met elements 9
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:45
Ik heb een nieuwe laptop en daar zat ook het foto bewerkingsprogramma adobe photoshop elements 9 op. Nu wil ik een foto zwart wit maken met een ding in kleur. Bv een roze sjaal die ik om heb op de foto. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Heeft iemand hetzelfde programma? En kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen??
vrijdag 19 augustus 2011 om 12:07
Hi Cootje, oeh, dat is meteen wel heftig als je het nog nooit hebt gedaan. Op internet vind je trouwens veel tutorials voor elements, dus dat lijkt me ook handig.
Helemaal stap voor stap doornemen is een boel, dus ik zal een paar kleine stapjes voorzetten:
Sla je foto als een nieuw "project" of "afbeelding" of "bestand" op, best in JPG.
Maak twee nieuwe lagen/layers aan door de originele laag te kopieren. Noem 1e layer (in de laag zelf kun je de naam veranderen): origineel en blijf daar daarna af
Noem 2e layer: kleur
Noem 3e layer: zwart-wit
Sleep de layer zwartwit boven de layer kleur. Zorg dat origineel helemaal onderaan de drie lagen staat.
Maak de hele foto zwartwit door alle verzadiging te verwijderen of door bij effect: zwartwit o.i.d. te kiezen. De foto is nu zw.
Pak het gummetje (even zoeken in de balk met pennetjes enzo) en gum de das weg. De kleurige das komt er nu onder vandaan.
Succes, hoop dat het lukt!
Helemaal stap voor stap doornemen is een boel, dus ik zal een paar kleine stapjes voorzetten:
Sla je foto als een nieuw "project" of "afbeelding" of "bestand" op, best in JPG.
Maak twee nieuwe lagen/layers aan door de originele laag te kopieren. Noem 1e layer (in de laag zelf kun je de naam veranderen): origineel en blijf daar daarna af
Noem 2e layer: kleur
Noem 3e layer: zwart-wit
Sleep de layer zwartwit boven de layer kleur. Zorg dat origineel helemaal onderaan de drie lagen staat.
Maak de hele foto zwartwit door alle verzadiging te verwijderen of door bij effect: zwartwit o.i.d. te kiezen. De foto is nu zw.
Pak het gummetje (even zoeken in de balk met pennetjes enzo) en gum de das weg. De kleurige das komt er nu onder vandaan.
Succes, hoop dat het lukt!
vrijdag 19 augustus 2011 om 17:18
vrijdag 19 augustus 2011 om 20:58
zaterdag 20 augustus 2011 om 14:45
zaterdag 20 augustus 2011 om 20:12
Ha Cootje, je kunt ook inzoomen op je plaatje, he, dat weet je misschien nog niet. De brush blijft dan dezelfde grootte, je plaatje wordt alleen veel groter, waardoor je opeens wel in de hoekjes kunt komen. Het is een icoontje van een vergrootglas met een plusje erin: kleiner is dus vergrootglas met een min...