Debat multiculturele samenleving afgerond

15-08-2011 21:56 390 berichten
Beste mensen,

Het debat over de multiculturele samenleving is officieel geëindigd. Met de woorden "ja, daar heb je misschien ook wel weer gelijk in" kwam vandaag een einde aan een discussie die 11 jaar heeft geduurd.

Voor de actueel-pijler op het VIVA-forum betekent dit een forse aderlating. We zullen andere onderwerpen moeten vinden om over te discussiëren en we kunnen niet meer in iedere discussie de allochtonen er weer met de nekharen bijslepen.

Er mag nog wel over de PVV worden gediscussieerd, mits dit gaat over hun standpunten die niet gerelateerd zijn aan de multiculturele samenleving. Binnenkort horen we dus wat de PVV vindt van de dalende prijs van flatscreentelevisies, het groeiende gebruik van mobieltjes in klaslokalen en de toename van de ganzenpopulatie.

Meer toelichting staat hier:

http://www.speld.nl/2011/ ... ussie-officieel-afgerond/
Alle reacties Link kopieren
Taal, onderwijs en kansen op werk. Dan zijn we al een heel eind volgens mij. En een beetje wederzijds begrip en tolerantie kan ook geen kwaad.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Wat jij oppert, Johanna, heeft nog steeds niks met extra's als 'zegeningen' en 'verrijking' te maken.

Goed, de een ziet wat meer problemen dan de ander. Jij denkt dat over 20 jaar e.e.a. wat meer gladgetrokken, geëgaliseerd, danwel de integratie wellicht wat verder gevorderd is. Of, zoals jij zegt: over 20 jaar horen hun kinderen er gewoon bij.

Hoe dan ook, nivellering, of 'de integratie gaat niet slecht' is nog steeds iets totaal anders dan al die extra dikke plussen en meerwaarden die je zegt te zien, zoals 'verrijking', LEVE DE MULTICUL! en 'zegeningen'.

Benoem die nou eens?
quote:JOHANNA1 schreef op 19 augustus 2011 @ 14:40:

[quote]Donkeyshot schreef op 19 augustus 2011 @ 14:27:

[...]

Hopelijk willen ze er ook bij horen.[/quot

In een gezonde samenleving worden zodanig eisen gesteld dat men er wel bij moet gaan horen. Het moet echter ook weer niet zo zijn dat de drempel om erbij te horen torenhoog is.

Eisen om de taal te leren en deel te nemen aan het arbeidsproces zijn dus belangrijk en daar wordt nu aan gewerkt. (Overigens zou die tweede eis ook aan heel wat Nederlanders gesteld moeten worden). Wat je nu ziet gebeuren is dat, onder invloed van de publieke opinie, de eisen tot integratie steeds hoger worden.

Je klinkt nu wel als een wereldvreemd vrouwtje die blij in de Turkse winkel geniet van alle exotische gerechten om haar heen!

Wat een naiviteit klinkt er uit jouw bovenstaande reactie.

De eisen die er liggen om de taal te leren mogen zeker wel hoger dan nu. Want er zijn nog teveel buitenlanders die het vertikken om de taal te leren namelijk en laten we dan helemaal maa rniet gaan discussieren over het weinige respect voor de Nederlandse waarden en normen.

(Meiden die van hun fiets getrapt worden omdat ze een rokje dragen op een zonnige dag, vrouwen die door groepjes , hier geboren, jongeren worden verrot gescholden voor blonde hoer, gezeik over schilderijen met varkentjes in een gemeentehuis, geen hand geven aan vrouwlijke medewerkers bij overheidsinstanties, etc etc. )

En voordat je begint te reageren, nee ik ben geen PVVer en geen racist!

Ik ben iemand die al meer dan 10 jaar werkt met buitenlanders en zelfs een buitenlandse partner heeft.

Dus voorbeelden genoeg in mijn dagelijkse leefomgeving.

De multiculti samenleving kan alleen op een goede manier werken als beide partijen een juiste inzet hebben . Ik bedoel hiermee dat ook de buitenlander zich moet inzetten om bv om te gaan met de Nederlandse normen en waarden en niet alleen de taal willen leren omdat ze anders geen paspoort krijgen!
quote:mumia12 schreef op 19 augustus 2011 @ 16:55:

[...]

Je klinkt nu wel als een wereldvreemd vrouwtje die blij in de Turkse winkel geniet van alle exotische gerechten om haar heen!

Wat een naiviteit klinkt er uit jouw bovenstaande reactie.

De eisen die er liggen om de taal te leren mogen zeker wel hoger dan nu. Want er zijn nog teveel buitenlanders die het vertikken om de taal te leren namelijk en laten we dan helemaal maa rniet gaan discussieren over het weinige respect voor de Nederlandse waarden en normen.

(Meiden die van hun fiets getrapt worden omdat ze een rokje dragen op een zonnige dag, vrouwen die door groepjes , hier geboren, jongeren worden verrot gescholden voor blonde hoer, gezeik over schilderijen met varkentjes in een gemeentehuis, geen hand geven aan vrouwlijke medewerkers bij overheidsinstanties, etc etc. )

En voordat je begint te reageren, nee ik ben geen PVVer en geen racist!

Ik ben iemand die al meer dan 10 jaar werkt met buitenlanders en zelfs een buitenlandse partner heeft.

Dus voorbeelden genoeg in mijn dagelijkse leefomgeving.

De multiculti samenleving kan alleen op een goede manier werken als beide partijen een juiste inzet hebben . Ik bedoel hiermee dat ook de buitenlander zich moet inzetten om bv om te gaan met de Nederlandse normen en waarden en niet alleen de taal willen leren omdat ze anders geen paspoort krijgen!

En wat een bitterheid en vooroordelen uit de jouwe..

Ik lees:

Buitenlanders vertikken het om onze taal en onze normen en waarden te leren.

Ik ken heel veel buitenlanders voor wie dit niet geldt, Zij spreken beter Nederlands dan menig autochtoon

Bovendien vind ik dat het onzinnig is om van bejaarde eerste lichting migranten nog te vragen om op Nederlandse les te gaan. Wat betreft die prachtige Nederlandse normen en waarden, wanneer iemand hier zijn steentje bijdraagt, mag hij van mij lekker zijn eigen normen en waarden blijven hanteren

Buitenlanders trekken Nederlandse vrouwen van de fiets en schelden hen uit..etc.

Als jij dit in de omgeving hebt meegemaakt, wie ben ik om dat te weesrspreken. Ik ken talloze voorbeelden van goedeliefdesrelaties tussen buitenlanders en Hollanders.

Buitenlanders leren alleen maar de taal met als doel een nederland paspoort

Er zijn slechtere redenen te bedenken, maar ook nu weer kan ik voorbeelden noemen waarbij dat niet zo is

Waar het me eigenlijk om gaat, is dat jij aankomt met allerlei voorbeelden uit je eigen werkelijkheid (is die buitenlandse partner wel goed voor je?) en dat ik in mijn dagelijks leven andere voorbeelden ken. Wij hebben ieder onze waarheid en in beider geval is het onzinnig om deze als argument te gebruiken.

En dus eindig ik met

LANG LEVE DE MULTICULTURELE SAMENLEVING!!
Ik zie ook nog steeds die enorme verrijking en zegeningen niet.

Dat ze de taal leren,naar school gaan/werken lijkt me niet meer dan normaal.
JOHANNA, als jij zo gecharmeerd bent van de multiculturele samenleving moet het toch niet zo moeilijk zijn om te verwoorden waarom je daar zo blij mee bent? Ik heb inhoudelijk nog niets gehoord.
quote:malu3 schreef op 19 augustus 2011 @ 19:19:

JOHANNA, als jij zo gecharmeerd bent van de multiculturele samenleving moet het toch niet zo moeilijk zijn om te verwoorden waarom je daar zo blij mee bent? Ik heb inhoudelijk nog niets gehoord.

Misschien kan Wiesje ons vertellen wat de multiculturele samenleving nou zo fantastisch maakt.

Dus Wiesje doe jij eens een poging want van JOHANNA worden we niet veel wijzer en jij bent het volledig met haar eens dus wie weet kan jij het wat duidelijker brengen.

En dan niet de doodnormale dingen als werken/naar school gaan en de taal leren.
quote:JOHANNA1 schreef op 19 augustus 2011 @ 17:20:

LANG LEVE DE MULTICULTURELE SAMENLEVING!!

Kom dan eens met voorbeelden?

Vooralsnog kom je in deze discussie niet verder dan inhaken op duidelijke punten van anderen, waar je "argument" is: "maar er zijn ook genoeg Nederlanders die <vul maar in> doen" of "maar deze allochtoon die ik ken, die doet <vul maar in> niet".

Waar blijft die zegening en verrijking?
Ben net weer thuis gekomen, dus kon niet eerder reageren.

Graag wil ik best over mijn zegeningen en verrijkingen van andere culturen vertellen, maar ik vrees, dat van enkelen hier toch weer sneren zulllen worden teruggegeven. Maar ik wil het graag proberen uit te leggen.

Mijn kinderen heb ik van jongs af aan geleerd om open te staan voor mensen, die geen Nederlander zijn en soms andere manieren en normen er op na houden.

Mijn dochter had een vriendinnetje met een moslim geloof.

Haar vader is zelfs imam en voor mij een zeer respectabele man, die ik hoog acht, die mij ook heeft bijgestaan in de tijd, dat mijn man heel ziek was. Niets dan lof hiervoor.

Vaak ga ik naar een Turkse supermarkt bij mij in de buurt, waar ik altijd zo fijn word geholpen. Een keer had ik veel vragen over kruiden, hij vertelde mij, dat zijn vrouw daar meer over kon vertellen en nodigde mij uit om bij hun te eten en wat meer te leren over hun manier van eten bereiden. Dit heb ik gedaan en het was voor mij een verrijking.

Mijn zoon heeft net zijn studie "Culturele Wetenschappen" afgerond en heeft mij ook veel verteld over de literatuur en religies, die afwijken van de onze, dat was voor mij zeer zeker een verrijking om te leren kennen.

Ook in mijn werk, wat inmiddels achter mij ligt, heb ik mensen verzorgd uit allerlei culturen en lagen van de bevolking. Ik ben hier alleen maar rijker door geworden en dankbaar voor het besef, dat een mens veel meer mens wordt en rijker wordt, wanneer hij of zij beseft, dat ieder individu, ongeacht kleur, ras of religie, kan bijdragen aan de verrijking van de eigen persoon.

Ik mag hier worden gezien als klapvee, als meeloper, als iemand, waaraan men sneren kan uitdelen, ik weet ook, dat ik niet goed ben in het voeren van discussies, maar ik wilde graag nu toch even heeel duidelijk maken, dat mijn leven een stuk armer zou zijn, wanneer die alleen maar zou bestaan uit Nederlanders........... amen........
applaus Wiesje123 (nu ben ik zeker klapvee)
Zegeningen en verrijkingen van de onvolprezen multiculturele samenleving:

Door de komst van migranten uit westerse en niet westerse culturen naar Nederland:

- hebben Nederlanders kennis gemaakt met een andere culinaire traditie;

- hebben Nederlanders kennis gemaakt met een andere literaire traditie;

- hebben Nederlanders kennis gemaakt met muziek, toneel, dans uit andere culturen;

- is het aanbod in de winkels uitgebreid met producten uit andere landen ( dat leuke Turkse winkeltje..);

- hebben we kennis gemaakt met andere normen en waarden dan de onze, waardoor we:

- onze normen en waarden meer kunnen relativeren;

- onze kinderen kunnen bijbrengen dat er meer manieren zijn om te leven en te denken:

- is het straatbeeld anders en kleuriger;

- zijn er meer mooie mannen in Nederland:

- zijn er meer mooie vrouwen in Nederland;

- draagt vrouwepijk winkelpersonneel een frisse hoofddoek op het hoofd.

- kunnen mijn kinderen in het kader van een project voor maatschappijleer een bezoek brengen aan een moskee, een synagoge en een boeddhistische tempel ( en een RK kerk natuurlijk);

- kent onze taal een aantal nieuwe woorden en begrippen;

- kunnen we in het onderwijs gebruik maken van de expertise van docenten uit een andere culruur;

- zijn er genoeg mensen om mijn generatie te verzorgen als ik bejaard ben;

- zijn er meer hooggeschoolden die hun in het buitenland opgedane kennis hier gaan gebruiken.

- zijn er in de landelijke en de lokale politiek mensen met een andere achtergrond en perspectief dan de Nederlandse.

Is dit genoeg?
quote:JOHANNA1 schreef op 19 augustus 2011 @ 23:12:

applaus Wiesje123 (nu ben ik zeker klapvee)En dit maal........dank je wel JOHANNA...
In China heb je ook 'n McDonalds, maar ze hoeven er nog geen amerikanen voor te importeren om van amerikaans junkfood te kunnen genieten.

Vind in Nederland de importeisen nog steeds veel te slap. Ze zouden beter 'n voorbeeld nemen aan Australie of Nieuw Zeeland waar alleen mensen binnen komen die de taal goed spreken en schrijven, die 'n beroep uitoefenen waar daar vraag naar is en/of die genoeg geld hebben om het zelf te kunnen redden. Ook krijgt import pas na 10 jaar recht op sociale voorzieningen, dus niet zoals in Nederland gelijk handje op kunnen houden en gehuisvest worden op kosten van de samenleving. Wij trekken toch nog teveel het lagere segment aan, terwijl alleen goed opgeleide buitenlanders die hun eigen broek op kunnen houden, wat mij betreft welkom zijn.
Als multicul werkelijk zo'n verrijking/zegening was, zoals sommigen ons zelfs na 40 jaar nog willen doen geloven, dan zouden de huizenprijzen in de met multicul en moskeeën verrijkte buurten inmiddels wel de pan uitrijzen. Autochtonen uit heel het land zouden in de rij staan om ertussen te mogen wonen met hun gezinnen, families, opa's, oma's en kinderen.

De politici en aanhangers die er zo mee dwepen, zouden niets liever willen dan er naartoe verhuizen, die prachtige, gezegende oh zo geslaagde cultuurverrijking. Huizen zouden er als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Maar nee. Dat gebeurt dus niet.

Ze beleiden de multicul met de mond. Dat dan weer wel.

Maar anderen mogen de door hun zo geprezen mix doen slagen. Die worden vanaf de zijlijn wel 'gecoached'. En bij onwil of klachten voor xenofoob, racist, tokkie of islamofoob uitgemaakt.

Maar komt puntje bij paaltje, dan brengt men de eigen kinderen toch liever elders groot. Ver weg van die fantastische prachtwijken vol prachtmoskeeën.

Dat idolate gedweep gaat helemaal nergens over.

Net als het schandalige ver-xenofobiseren van al die landgenoten die het wél geprobeerd hebben en het niet meer zien of zagen zitten.
.
Wat voor verijking multiculturalisme heeft gebracht?

Nou in ieder geval een dankbaar onderwerp waar verzuurde individuen niet uitgesproken over raken.

En graag als oorzaak van alle ellende zien.

Of zoals Henk en Ingrid plachten te zeggen: 99% van de wereldproblematiek komt door buitenlanders.
quote:Twinkle1001 schreef op 20 augustus 2011 @ 03:41:

Als multicul werkelijk zo'n verrijking/zegening was, zoals sommigen ons zelfs na 40 jaar nog willen doen geloven, dan zouden de huizenprijzen in de met multicul en moskeeën verrijkte buurten inmiddels wel de pan uitrijzen. Autochtonen uit heel het land zouden in de rij staan om ertussen te mogen wonen met hun gezinnen, families, opa's, oma's en kinderen.

De politici en aanhangers die er zo mee dwepen, zouden niets liever willen dan er naartoe verhuizen, die prachtige, gezegende oh zo geslaagde cultuurverrijking. Huizen zouden er als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Maar nee. Dat gebeurt dus niet.

Ze beleiden de multicul met de mond. Dat dan weer wel.

Maar anderen mogen de door hun zo geprezen mix doen slagen. Die worden vanaf de zijlijn wel 'gecoached'. En bij onwil of

klachten voor xenofoob, racist, tokkie of islamofoob uitgemaakt.

Maar komt puntje bij paaltje, dan brengt men de eigen kinderen

toch liever elders groot. Ver weg van die fantastische prachtwijken

vol prachtmoskeeën.

Dat idolate gedweep gaat helemaal nergens over.

Net als het schandalige ver-xenofobiseren van al die die het wél geprobeerd hebben en het niet meer zien of zagen zitten. B&L is anders booming onder de hoog opgeleide autochtone tweeverdieners.

Zo booming dat die ' zijlijners' besloten dat het ook hun wijk is waar ze onderdeel van uitmaken.

http://www.gemengdeschole ... /Testimonials.aspx?id=122

Heerlijk zulke mensen.
Ik zie dat anti-multiculturisme ('multikul') toch vooral als een tijdelijk fenomeen van bange mensen die niet zo goed mee kunnen komen in de huidige maatschappij en daarom hun hakken in het zand zetten.

Maar op de lange termijn is het natuurlijk onvermijdelijk dat culturen zich gaan vermengen.
quote:JOHANNA1 schreef op 19 augustus 2011 @ 17:20:

[...]

En wat een bitterheid en vooroordelen uit de jouwe..

Bitterheid of realiteit? He tis maar net hoe jij het leest!I

k lees:

Buitenlanders vertikken het om onze taal en onze normen en waarden te leren.

Ik ken heel veel buitenlanders voor wie dit niet geldt, Zij spreken beter Nederlands dan menig autochtoon

Bovendien vind ik dat het onzinnig is om van bejaarde eerste lichting migranten nog te vragen om op Nederlandse les te gaan. Wat betreft die prachtige Nederlandse normen en waarden, wanneer iemand hier zijn steentje bijdraagt, mag hij van mij lekker zijn eigen normen en waarden blijven hanteren

Met andere woorden als iemand werkt of studeert mag hij Nederlandse normen en waarden aan de kant zetten en geen respect tonen naar bv nederlandse vrouwen of homosexuelen?

Hoe kijk jij dan naar die grote aantallen buitenlanders met ene uitkering ? Die dragen totaal geen steentje bij!

Buitenlanders trekken Nederlandse vrouwen van de fiets en schelden hen uit..etc.

Als jij dit in de omgeving hebt meegemaakt, wie ben ik om dat te weesrspreken. Ik ken talloze voorbeelden van goedeliefdesrelaties tussen buitenlanders en Hollanders.

Wie zegt dat ik dat heb meegmaakt? Als jij de krant leest dan lees jij dat net als ik dat dat gebeurt.

En vertel vooral over die goedeliefdesrelaties. Maar kom neit met het voorbeeld van mijn turkse buuv kookt voor mij....

Buitenlanders leren alleen maar de taal met als doel een nederland paspoort

Er zijn slechtere redenen te bedenken, maar ook nu weer kan ik voorbeelden noemen waarbij dat niet zo is

Waarom noem je die dan niet? Ik ken ook mensen die om andere redenen de taal leren maar helaas is er ook en grote groep die als het niet moest voor hun paspoort , het nooit zouden willen leren!

En waarom zouden ze ook? Een uitkering krijg je ook als je geen woord Nederlands kunt.

Jij mag dit verbitterd vinden en veroordelend maar de waarheid is nou eenmaal hard soms!

Waar het me eigenlijk om gaat, is dat jij aankomt met allerlei voorbeelden uit je eigen werkelijkheid (is die buitenlandse partner wel goed voor je?) en dat ik in mijn dagelijks leven andere voorbeelden ken.

Mijn eigen werkelijkheid? Of de werkelijkheid van heel Nederland waar jij je voor verstopt?

Met mijn partner is niks aan de hand trowuens hoor, kan goed nederlands en draagt zijn steentje bij zoals jij dat noemt.

Helaas veel van zijn kennissen en vrienden genieten van onze hollandse vriendelijkheid dmv een uitkering en vliegen naar hun land van herkomst met die uitkering!Dat zijn de mensen waar ik mij aan erger!

Wij hebben ieder onze waarheid en in beider geval is het onzinnig om deze als argument te gebruiken.

En dus eindig ik met

LANG LEVE DE MULTICULTURELE SAMENLEVING!!Ik hoop da tje ooit wakker wordt , echt waar........
quote:voldemort schreef op 20 augustus 2011 @ 11:01:

Ik zie dat anti-multiculturisme ('multikul') toch vooral als een tijdelijk fenomeen van bange mensen die niet zo goed mee kunnen komen in de huidige maatschappij en daarom hun hakken in het zand zetten.

Maar op de lange termijn is het natuurlijk onvermijdelijk dat culturen zich gaan vermengen.

Culturen zijn allang vermengt in Nederland. Al generaties lang.

Het gaat nu meer om de problematiek van bepaalde groepen buitenlanders dan om de vermenging.

Maar op de lange termijn is het natuurlijk onvermijdelijk dat culturen zich gaan vermengen.Het zijn naar mijn idee juist de mensen die goed mee kunnen komen, die er 't schijt van krijgen dat hun belastinggeld mede gebruikt wordt om laaggeschoolde nietsnutten, die ook nog 'ns geen of niet goed Nederlands spreken, van te onderhouden.
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2011 @ 14:51:

[...]

Het zijn naar mijn idee juist de mensen die goed mee kunnen komen, die er 't schijt van krijgen dat hun belastinggeld mede gebruikt wordt om laaggeschoolde nietsnutten, die ook nog 'ns geen of niet goed Nederlands spreken, van te onderhouden.We onderhouden anders ook heel wat luie, laaggeschoolde "witte" Nederlanders van ons belastinggeld, procentueel heel wat meer ook, denk ik.
Die kun je helaas niet uitzetten, maar voorkomen dat er nog meer losers het land binnenkomen kun je wél.
quote:_Morena_ schreef op 20 augustus 2011 @ 09:22:

[...]

B&L is anders booming onder de hoog opgeleide autochtone tweeverdieners.

Zo booming dat die ' zijlijners' besloten dat het ook hun wijk is waar ze onderdeel van uitmaken.

http://www.gemengdeschole ... /Testimonials.aspx?id=122

Heerlijk zulke mensen.bos en lommer en de baarsjes zijn niet booming, het zijn wijken waar nog steeds grote problemen met de bewoners zijn. Het stadsdeel west kent nog steeds 600 geregistreerde probleemgezinnen van allochtonte afkomst (zie porgramma met Arie Boomsma die de discussie leidt). In de Jan Eef/Van galenbuurt ging hard achteruit, roofovervallen op AH, Etos en juweliers waren op een gegeven moment letterlijk iedere week op het AT5 nieuws. Job Cohen ging weg en burgermeerster Van Der Laan handhaafde het verbod op preventief fouilleren van zijn voorganger niet. Dit is nu ingevoerd, camera's opgehangen en meer politie en beveiliging. Amsterdam west wordt scherp in de gaten gehouden want het holde achteruit. Het buurt initiatief Geef om de Jan Eef wilde een positieve draai geven aan de rampzalige overval op Juwelier Hund. De man werd overdag op straat neer geknald. Het dieptepunt was bereikt in west. Er zijn gelukkig ook positieve ontwikkelingen, er is steeds meer horeca gekomen en die proberen het goede publiek aan te trekken. De nieuwe tenten zijn in 1 maand tijd 5 keer ingebroken, maar ze blijven doorgaan. Ook de Geef om de Jan Eef gaat stug door. Super! West krijgt steeds meer koopwoningen en dat zorgt voor een betere populatie, maar er heerst nog steeds een hoop werkeloosheid en criminaliteit onder de allochtone bewoners. Dit zijn feiten, geen fabeltjes. Dat er steeds meer autochtonen komen te wonen is niet omdat het zo booming is, maar omdat andere gewilde stadsdelen als zuid en de Pijp niet makkelijk zijn om in te komen en rete duur. Ik zie in mijn omgeving geen voordelen van multiculti, maar behoorlijk veel shit. En ja, de beschreven buurt daar woon ik. Ik roep dit niet vanuit het Gooi.

Stadsdeelvoorzitter

Overval

Overval

Maar op de lange termijn is het natuurlijk onvermijdelijk dat culturen zich gaan vermengen.Men is al vanaf het begin niet positief over multi culti, alleen durft men het in de politiek pas recent hardop te zeggen, maar deze opinie leeft al heel lang in de samenleving. En dan niet onder bange mensen die niet mee kunnen komen, maar mensen met banen die gewoon meedraaien en hun ogen niet in hun zak hebben zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven