Geld & Recht alle pijlers

Snap het niet meer: studieschuld

22-08-2011 12:28 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gegoogled en op dit forum gezocht maar ik krijg niet echt een duidelijk antwoord.

Wie kan/ wil me helpen?

Het zit zo; een aantal jaar geleden ben ik begonnen met terug betalen van mijn studieschuld, athans een jaartje maar en daarna had ik minder inkomen dus hoefde ik even niks meer af te lossen. Ben daarna samen gaan wonen en wil de inkomsten van mijn vriend niet mee nemen. Het is niet zijn studie schuld dus ik vind dat hij daar niet aan (mee) hoeft te betalen.

Inmiddels heb ik weer loon en ik kreeg een brief van duo dat ze automatisch mijn draag kracht berekenen dmv de gegevens van de belastingdienst. Naar alle waarschijnlijkheid hoef ik niks terug te gaan betalen maar wil dit wel.

Hoe kun je dat aanvragen?

En mijn andere vraag, wat is het voordeel/ nadeel dat je partner wordt mee berekend?

En omdat dit me verbaasde;

Ik las ook iets over dat je je schuld kwijtgescholden kreeg als je lang niks kan betalen(lijkt me sterk en vreemd maar goed)
Als je je partner niet meerekent bij het afbetalen van je schuld, wordt je afbetalingstermijn verlengd met het aantal maanden/jaren dat je je partner niet meerekent. De standaard termijn is 15 jaar, maar reken je je partner bijvoorbeeld 3 jaar niet mee dan wordt die termijn 18 jaar.

Als je langdurig een heel laag inkomen hebt bestaat de mogelijkheid dat je schuld in zijn geheel wordt kwijtgescholden.De voorwaarden daarvoor kun je vinden op de site van de DUO.

Extra afbetalen kan altijd. Ook daar staat alle info voor op de site van de DUO.
Je kunt gewoon zelf overmaken naar DUO, dus dan betaal je alsnog af. Staat op de site welke kenmerken je er allemaal bij moet zetten.

Dus je zult het dan zelf in je internetbankieren ofzo moeten zetten dat het automatisch elke maand overgemaakt wordt.

Voordeel van je partner meenemen is dat je dan dus na 15 jaar niet meer hoeft terug te betalen(ik weet niet hoe hoog je studieschuld is, als het 5000 euro is slaat het niet echt ergens op, als het een ton is wel) , als je je partner niet meeneemt heb ik net geleerd dat je 15 jaar moet terugbetalen plus elk jaar dat je samen met die partner bent en die erbuiten houdt (zeg ik het zo goed...)
Oké dus als ik nu ga terug betalen zonder partner dan betaal ik 18 jaar terug. En daarna stopt het dus gewoon (stel dat je een ton schuld hebt)

Mits je het dus eerder afgelost hebt.
Ik weet niet, is het niet zo dat je bij je partner blijft, met een beetje geluk. Dan blijven die jaren toch ook optellen?
quote:meesje2010 schreef op 22 augustus 2011 @ 12:39:

Oké dus als ik nu ga terug betalen zonder partner dan betaal ik 18 jaar terug. En daarna stopt het dus gewoon (stel dat je een ton schuld hebt)

Mits je het dus eerder afgelost hebt.Die 18 jaar was een voorbeeld als je je partner 3 jaar niet meerekent. En als je eerder alles afgelost hebt dan gelden er geen termijnen meer uitraard.
Begin eens met het goed lezen van de site van de ib-groep DUO. Daar staat alles op.

Als je na 2009-2010 bent afgestudeerd wordt er automatisch een draagkrachtmeting uitgevoerd, volgens mij wordt dan automatisch het inkomen van je man meegerekend. Ik neem aan dat je nog steeds aan kunt vragen of ze alleen naar jouw inkomen willen kijken.

en yellow zegt het goed, de periode dat je moet aflossen wordt verlengd met de periode waarin het inkomen van je partner normaalgesproken wel mee genomen zal worden in de bepaling van je draagkracht, maar jij ervoor kiest dit niet te doen. Als er na die periode (dus 15 jaar + x jaar) nog een bedrag open staat wat je niet hebt afgelost (omdat je draagkrachtmeting elk jaar een lager bedrag opleverde dan het bedrag dat de IB-groep voor je bepaald) wordt het restant kwijt gescholden.
Ja natuurlijk! Nu snap ik het.

Ik ga gewoon beginnen met aflossen en dan zien we wel. Misschien win ik ooit de loterij en dan los ik het in 1 keer af.

Mits je het dus eerder afgelost hebt.Nee, je leest mijn post niet goed Meesje. Ik had het over bijvoorbeeld 3 jaar. Ik weet niet hoeveel jaar jij je partner al buiten je studieschuld hebt gehouden.

Nee natuurlijk niet. De hele periode dat je nog niet klaar bent met afbetalen en het inkomen van je partner niet meetelt, telt door.

Zou er fraai uit zien als het zo simpel zou zijn.

Klinkt wel nobel hoor: mijn schuld, dus inkomen partner telt niet mee; maar heb je ook al bedacht dat door jouw schuld die maar op blijft lopen door de rente, je partner evengoed de consequenties ondervindt?

Die 18 jaar was maar een voorbeeld volgens mij. Als jij het inkomen van je partner helemaal buiten de afbetaling wilt houden en je wilt dat bijvoorbeeld 8 jaar, dan wordt de afbetalingstermijn van 15 jaar verlengd met 8 jaar.

Alleen als je partner's inkomen voor de draagkracht wordt meegerekend, is de maximale termijn van terugbetalen 15 jaar. Nu is het trouwens wel zo dat ze bij DUO niet meer zo ruimhartig zijn als jaren geleden en dat ze wel hun best doen om jou je schuld binnen die 15 jaar helemaal terug te laten betalen. De verhalen waar aan het eind van 15 jaar duizenden euro's werden kwijtgescholden, zijn volgens mij erg schaars geworden en nauwelijks meer aan de orde.
Maar ligt het nu aan mij of is het vreemd dat ze je partner en bij tellen?

Ik snap het op zich wel, we hebben nu kinderen werk wat minder en hij verdient voor 'ons' als gezin.

Maar aan de andere kant het is niet zijn studieschuld. Die had ik al voordat ik hem had
Nee, want ze willen dat geld terug. Je hebt het geleend, en dus proberen ze dat op elke mogelijke manier terug te krijgen. Anders zou het denk ik heel veel kosten voor de staat..want dan leent iedereen een ton,en betaalt 50000 af ofzo in 15 jaar.
De regels zijn inderdaad behoorlijk streng.

Kwijtschelding schuld

In uitzonderlijke situaties kan DUO het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:

het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én

het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.

Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.

Achterstallige schulden worden nooit kwijtgescholden

Het deel van een schuld dat achterstallig is door te laat of onvolledig betalen, wordt na vijftien jaar niet kwijtgescholden.

Overlijden

Als u zou komen te overlijden, gaat uw schuld bij DUO teniet. Uw schuld wordt niet verhaald op uw partner, kinderen of familie. Dat geldt voor alle soorten schulden die wij invorderen.

Aanvullende beurs

Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk dat de aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden wordt.

Ik vraag me trouwens ook af of je moet willen dat je schuld wordt kwijtgescholden. Ooit heb jij dat geld opgemaakt, dus vind ik ook dat je het netjes moet terugbetalen. (Mits het niet betalen niet wordt veroorzaakt door ernstige ziekte of aanverwante zaken).
@ nelletje, ik snap het nu hoor.

Toch wil ik mijn partner niet laten mee tellen. Maar ik wil sowieso beginnen met terug betalen. Nu kan ik zelf bepalen wat ik terug betaal en als ze zijn inkomen mee tellen dan is herlaad afwachten wat het wordt. Het is trouwens een schuld die in 15 jaar echt wel afbetaald is.
quote:meesje2010 schreef op 22 augustus 2011 @ 12:46:

Ik snap het op zich wel, we hebben nu kinderen werk wat minder en hij verdient voor 'ons' als gezin.

Maar aan de andere kant het is niet zijn studieschuld. Die had ik al voordat ik hem had Nee, dat is niet vreemd. Jullie voeren immers een gezamelijk huishouden. Waarom vind je het wel normaal dat hij voor jouw deel van de woonlasten opdraait maar niet voor jouw studieschuld? Wat is het verschil daartussen?
Nee, ik vind dat niet vreemd; het gaat tenslotte om je draagkracht.

En als je oprecht vindt dat het jouw studieschuld is en dat hij daar niet voor hoeft 'op te draaien', vraag ik me af waarom je dan niet hebt gezorgd dat die schuld was afbetaald voordat je minder ging werken.
@ nelletje, lees mijn OP ik wil het ook terug betalen. Het komt niet echt in me op om dit niet te doen. Daarom was ik ook zo verbaasd dat ik dit las!

Maar aan de andere kant het is niet zijn studieschuld. Die had ik al voordat ik hem had

Natuurlijk is dat niet vreemd. Doordat jij je woonlasten deelt met een partner, heb je meer ruimte om af te lossen. Als jij dat dan niet wilt, dan is de consequentie dat je zelf langer gaat betalen. Lijkt me volkomen logisch.

En het is nogal krampachtig om dan te zeggen dat het jouw schuld is, niet de zijne. Linksom of rechtsom betaalt de partner er toch aan mee. En die schuld is toch ook gebaseerd op een studie, waarmee jij je brood verdient? Als je eerder van die schuld af wilt, dan zul je meer moeten gaan werken.
.

Stel je voor dat helemaal niet werkt, maar wel samenwoont met een miljardair.....

is het dan nog vreemd?
Ik vind woonlasten toch net wat anders dan een studieschuld.

Maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Ik betaal het terug van mijn loon en zal daar door dus minder te besteden hebben.

Wat weer gevolgen kan hebben voor mijn bijdrage in ons inkomen.
Ik heb je OP gelezen Meesje. Je vraagt je bepaalde dingen af en daar geef ik je toch een antwoord op. Ik zie het probleem niet.
quote:meesje2010 schreef op 22 augustus 2011 @ 12:56:

Ik vind woonlasten toch net wat anders dan een studieschuld.

Maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Ik betaal het terug van mijn loon en zal daar door dus minder te besteden hebben.

Wat weer gevolgen kan hebben voor mijn bijdrage in ons inkomen.

Woonlasten zijn anders omdat......?

Je hebt nou eenmaal geld geleend en dat hoor je af te betalen. Dat jij ervoor kiest zo weinig te werken dat het afbetalingsbedrag op weinig staat, dat is jouw keuze en dat je je partner erbuiten laat is ook jouw keuze. Daar zitten nou eenmaal consequenties aan vast.
Ik lees in je OT dat je al een aantal jaar geleden afbetaald hebt; die mag je dus van de 15 jaar aftrekken.

Overigens werd in mijn tijd wel heel luchtig gedaan over dat afbetalen en kwijtschelden na 15 jaar. Het is uiteraard volledig mijn fout dat ik daarin mee gegaan ben.

Weet iemand hoe het zit met die bijtelling van jaren dat je het inkomen van je partner niet mee rekent? Elk jaar tellen ze erbij op, maar betekent dat de termijn in theorie 30 jaar kan worden of oneindig? Dus stel:

- iemand moet in 2000 beginnen met afbetalen; tot en met 2005 heeft zij geen partner; daarna wel maar dat inkomen telt niet mee.

Moet zij dan doorbetalen tot 2025 (5 jaar zelf, 10 jaar waarin parnerinkomen niet is meegerekend, dus 10 extra jaren) of totdat de schuld volledig is afbetaald, omdat haar partners inkomen in 2025 ook niet mee telt en dus dat jaar er ook bij opgeteld wordt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven