Geld & Recht alle pijlers

Snap het niet meer: studieschuld

22-08-2011 12:28 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gegoogled en op dit forum gezocht maar ik krijg niet echt een duidelijk antwoord.

Wie kan/ wil me helpen?

Het zit zo; een aantal jaar geleden ben ik begonnen met terug betalen van mijn studieschuld, athans een jaartje maar en daarna had ik minder inkomen dus hoefde ik even niks meer af te lossen. Ben daarna samen gaan wonen en wil de inkomsten van mijn vriend niet mee nemen. Het is niet zijn studie schuld dus ik vind dat hij daar niet aan (mee) hoeft te betalen.

Inmiddels heb ik weer loon en ik kreeg een brief van duo dat ze automatisch mijn draag kracht berekenen dmv de gegevens van de belastingdienst. Naar alle waarschijnlijkheid hoef ik niks terug te gaan betalen maar wil dit wel.

Hoe kun je dat aanvragen?

En mijn andere vraag, wat is het voordeel/ nadeel dat je partner wordt mee berekend?

En omdat dit me verbaasde;

Ik las ook iets over dat je je schuld kwijtgescholden kreeg als je lang niks kan betalen(lijkt me sterk en vreemd maar goed)
Meer werken is niet echt een optie daar wij samen 2 kinderen hebben die niet altijd naar de opvang hoeven.

Dat brengt mij terug naar de inkomsten van mijn partner. Hij kan veel werken omdat ik wat meer thuis ben met onze kinderen. Dus dan kan hij ook mee betalen aan mijn schuld..

Zo kan ik het ook bekijken..
quote:GiB schreef op 22 augustus 2011 @ 12:58:

Ik lees in je OT dat je al een aantal jaar geleden afbetaald hebt; die mag je dus van de 15 jaar aftrekken.

Overigens werd in mijn tijd wel heel luchtig gedaan over dat afbetalen en kwijtschelden na 15 jaar. Het is uiteraard volledig mijn fout dat ik daarin mee gegaan ben.

Weet iemand hoe het zit met die bijtelling van jaren dat je het inkomen van je partner niet mee rekent? Elk jaar tellen ze erbij op, maar betekent dat de termijn in theorie 30 jaar kan worden of oneindig? Dus stel:

- iemand moet in 2000 beginnen met afbetalen; tot en met 2005 heeft zij geen partner; daarna wel maar dat inkomen telt niet mee.

Moet zij dan doorbetalen tot 2025 (5 jaar zelf, 10 jaar waarin parnerinkomen niet is meegerekend, dus 10 extra jaren) of totdat de schuld volledig is afbetaald, omdat haar partners inkomen in 2025 ook niet mee telt en dus dat jaar er ook bij opgeteld wordt?Ik neem aan dat het gaat om 10 extra jaren omdat de aflosperiode in principe 15 jaar is, maar dat heb ik nergens zo hard terug kunnen vinden.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 22 augustus 2011 @ 13:02:

[...]

Ik neem aan dat het gaat om 10 extra jaren omdat de aflosperiode in principe 15 jaar is, maar dat heb ik nergens zo hard terug kunnen vinden.ik ook niet ... en het citaat van nelletje, wat waarschijnlijk van de DUO site komt heeft het erover dat de termijn steeds verlengd wordt, dus dat is een aanwijzing voor het tegendeel.
Yup, komt inderdaad van de site van de Duo.
Hm.. zou kunnen dat je dan inderdaad helemaal niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding.
Ik weet niet of het inderdaad zo is, maar ik zou het wel logisch vinden eerlijk gezegd. Anders loopt de DUO nogal wat geld mis volgens mij.
Wordt het toch tot in de eeuwigheid Kaaatje...
@ nelletje

Dat je even terug naar de OP moest was een reactie op dit van jou:

Ik vraag me trouwens ook af of je moet willen dat je schuld wordt kwijtgescholden. Ooit heb jij dat geld opgemaakt, dus vind ik ook dat je het netjes moet terugbetalen. (Mits het niet betalen niet wordt veroorzaakt door ernstige ziekte of aanverwante zaken).

Niet op je andere post, je hebt me goed geholpen! Dank je wel daar voor.

Nu kwam mijn post kattig over dat was niet de bedoeling. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik echt wil terug gaan betalen ookal hoeft het nog niet van DUO
Dat was gewoon een algemene mening van mij, die ik hier gaf naar aanleiding van de opmerkingen van Iba over het kwijtschelden van schulden.
Oké duidelijk!

Heb in iedergeval een automatisch overboeking op mijn rekening ingevoerd.

Voelt al een stuk beter zo.
Fijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven