geen decorum (man)

22-08-2011 23:28 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een totaal gebrek aan decorum en ik krijg het maar niet aan zijn verstand dat ik dit echt niet meer wil. Naast scheten , ook als we aan het eten zijn, boeren en dingen als dat snuit hij ook regelmatig zijn neus in zijn hand, om het dan aan broek, hoeslaken or whatever af te vegen. Ik gruwel echt van zijn gebrek aan manieren. Iemand tips om hier mee om te gaan? Gewoon negeren? Of iets anders?
quote:Justine4 schreef op 23 augustus 2011 @ 00:24:

Vind het maar een vaag verhaal !

Waarom draai je overal zo omheen ?

Wat wil je nu eigelijk van ons horen ?Ja, ik vind het ook maar vreemd. Het begint met iets smerigs doch op zich "onschuldigs", en drie pagina's later blijkt er behoorlijk wat meer aan de hand te zijn. Niet eens dingen die door TO zijn verteld, maar voorzetjes van anderen die bevestigd worden. TO blijft er redelijk gelaten onder en gaat nu vrolijk slapen. Nou, schiet mij maar lek.
Ja. Ik weet niet wat hij heeft en dat hoef je ook niet te vertellen. Maar als zijn vrienden daardoor weg zijn is het wel heftig. Dat alleen al kan zorgen dat ie zich minder goed voelt dan vroeger. Als je een deel van je sociale leven mist kun je je daar rot door voelen.

Dus misschien dat de ziekte zelf hem voor een deel veranderd heeft. Maar het feit dat hij het niet kan verwerken maakt dat ie er ook niet bovenop komt.

Want wat voor moeite is het nou om een zakdoek te pakken...
quote:blokjekaas schreef op 23 augustus 2011 @ 00:32:

[...]

Ja, ik vind het ook maar vreemd. Het begint met iets smerigs doch op zich "onschuldigs", en drie pagina's later blijkt er behoorlijk wat meer aan de hand te zijn. Niet eens dingen die door TO zijn verteld, maar voorzetjes van anderen die bevestigd worden. TO blijft er redelijk gelaten onder en gaat nu vrolijk slapen. Nou, schiet mij maar lek.Ach zolang ze tussendoor niet de nick lelijk86 gebruikt neem ik het voor waar aan.
Het blijft gewoon vies snuiten in je hand! Ziek of niet ziek. Maar geloof haar wel hoor.
TO veel sterke morgen, hopelijk komt er gerichte hulp voor jullie.
quote:blinkiebill schreef op 23 augustus 2011 @ 00:39:

Het blijft gewoon vies snuiten in je hand! Ziek of niet ziek. Maar geloof haar wel hoor.Ik heb ergens ook de indruk dat het wel waar is, vraag me niet waarom.. Dat maakt het eigenlijk nog veel triester, want TO lijkt me in dat geval redelijk afgemat.
quote:blokjekaas schreef op 23 augustus 2011 @ 00:32:

[...]

Ja, ik vind het ook maar vreemd. Het begint met iets smerigs doch op zich "onschuldigs", en drie pagina's later blijkt er behoorlijk wat meer aan de hand te zijn. Niet eens dingen die door TO zijn verteld, maar voorzetjes van anderen die bevestigd worden. TO blijft er redelijk gelaten onder en gaat nu vrolijk slapen. Nou, schiet mij maar lek.

Ik vind het helemaal niet zo vreemd. Eigenlijk wel heel herkenbaar - nou ja, niet dat vieze gedrag van de partner, maar wel hoe zo'n topic verloopt. Soms loop je tegen dingen aan en 1 daarvan zit je echt tot hier. Dan open je een topic, in de hoop op tips om in elk geval dat ene concrete probleem aan te kunnen pakken. Maar door de opmerkingen en vragen die je krijgt, word je aan het denken gezet en begin je de grotere context van dat ene probleem duidelijker te zien.

Dan heeft het forum nut. Alleen de eeuwige nieuwsgierigheid van reageerders die per se precies willen weten wat er allemaal aan de hand is, die is niet bevredigd. Pech voor jullie. TO is weer een stapje verder in haar denkproces én heeft haar privacy kunnen bewaken, omdat ze zich niet heeft laten verleiden om details te geven die ze liever voor zichzelf houdt. Mooi toch?!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
En nu op zoek naar een ander leuk topic!
En dan nog even een concrete reactie op Qwopsy. Meid, ik kan me voorstellen dat iemand die geconfronteerd is met ernstige ziekte en alles wat daarbij komt kijken (zoals verlies van vrienden) niet echt veel waarde meer hecht aan 'dingen voor de vorm'. Bij heel veel etiquetteregels kan je ook serieus vraagtekens plaatsen wat het nut ervan is natuurlijk. Wie de dood in de ogen gekeken heeft, zal zich tijdelijk of misschien zelfs nooit meer druk maken om een aantal triviale zaken die voor de persoon in kwestie vroeger van groot belang leken.

Maar de vraag is waarom hij geen rekening wil houden met jou op dit punt. Jij vindt het vervelend dat hij geen zakdoek pakt, ik zou denken 'kleine moeite om dan toch een zakdoek te pakken', maar hij denkt daar kennelijk anders over. Waarom? Denkt hij: 'dan gaat ze wel weer ergens anders over zeuren, straks is het hek van de dam en moet álles op haar manier'? Is hij depressief, zoals hier eerder al geopperd? Alles is mogelijk, zolang jullie er niet open over (kunnen) praten heeft speculeren weinig zin. Ik wens je dan ook veel sterkte en hoop dat jullie morgen een eerste stapje kunnen zetten naar meer wederzijds begrip.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:qwopsy schreef op 23 augustus 2011 @ 00:29:

[...]

Dank je wel voor je bericht. Het klopt denk ik wel wat je zegt, die onzekerheid die hij nu heeft (vroeger was hij dat helemaaaaal niet) kan wel te maken hebben met wat je schrijft, dat hij zich een loser voelt.

Als hij zich als een loser voelt, kan hij zich net zo goed als een loser gaan gedragen. Soort van zelfbevestigend gedrag.

Kan een signaal zijn dat hij psychische hulp nodig heeft.
quote:Dana schreef op 23 augustus 2011 @ 00:47:

Dan heeft het forum nut. Alleen de eeuwige nieuwsgierigheid van reageerders die per se precies willen weten wat er allemaal aan de hand is, die is niet bevredigd. Pech voor jullie. TO is weer een stapje verder in haar denkproces én heeft haar privacy kunnen bewaken, omdat ze zich niet heeft laten verleiden om details te geven die ze liever voor zichzelf houdt. Mooi toch?!

Ik ben het wel met je eens, maar ik moet zeggen dat ik niet echt de indruk kreeg dat TO ineens het licht heeft gezien. Ik vond haar reacties afstandig en zelfs ongeïnteresseerd. Alsof het haar eigenlijk niet veel kon schelen. Maar wie weet, als er zoveel aan de hand is, dan is zoiets misschien ook wel te begrijpen.

Verder geloof ik niet dat iemand nieuwsgierig is geweest om het nieuwsgierig zijn.
quote:blokjekaas schreef op 23 augustus 2011 @ 00:57:

[...]

(...)

Verder geloof ik niet dat iemand nieuwsgierig is geweest om het nieuwsgierig zijn.Nee daar heb je ook wel weer gelijk in. Zelf vind ik het weleens storend, dat getrek van mensen aan een TO om meer informatie. Dan stelt iemand een vraag over de afwas en wordt uiteindelijk in een hoek gemanoeuvreerd waarin uiterst herkenbare informatie wordt 'opgeëist'. Ik vind dat zelf lastig om mee om te gaan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er kwade opzet in het spel is.
Dana: niemand is verplicht om antwoord te geven als hij/ zij dat niet wil. Vragen stellen is vaak nodig om een duidelijk beeld te krijgen van wat er aan de hand is. En dan kunnen er soms tips gegeven worden. Ik denk dat TO echt wel wijzer is geworden.
google eens op "decorumverlies".

er zijn diverse stoornissen waarbij dit verschijnsel voorkomt, o.a.; alzheimer, ms, depressies enz.
Gwopsy, wat zal dit zwaar zijn voor je. Eerst alle spanningen rond het ernstig ziek zijn van je man, en nu dit. Je bent toch een beetje je man kwijt, wat zal dat soms eenzaam voelen... Ik hoop voor je dat je man (met hulp van psycholoog) weer meer "zichzelf" zal worden. Ik wens je veel sterkte en geduld!
Laat maar.

Zo irritant als mensen pas op pagina 3 meer informatie geven.
quote:Jajajanneke schreef op 23 augustus 2011 @ 09:07:

Ik hoop voor je dat je man (met hulp van psycholoog) weer meer "zichzelf" zal worden.Mss is hij nu juist zichzelf...
Dat ik niet meer prijs geef heeft een simpele reden: privacy. en dan nog niet eens mijn privacy maar die van mijn man. toen het topic die wending kreeg schrok ik enorm, deels omdat ik me rot voelde zo iets persoonlijks van mijn man hier neer te zetten, deels omdat ik me heel dom en egoistisch vind dat ik er niet aan heb gedacht dat het met zijn ziekte te maken heeft.

Het klinkt waarschijnlijk heel erg naar maar ik ben zijn ziekte en alles er omheen zo zat! Ik wil weer terug naar vroeger, hoe het was. Of althans, zo veel mogelijk. En dat een ergenis van mij dan weer over alle gedoe moet gaan daar had ik gewoon weg niet op gerekend.

Het heeft me behoorlijk op mijn plaats gezet en in laten zien dat mijn idee van "niet meer ziek" onjuist is en ik te harde eisen aan hem stel. En dat er dus weer een hoofdstuk van herstel in gaan.
quote:Dana schreef op 23 augustus 2011 @ 00:47:

[...]

Ik vind het helemaal niet zo vreemd. Eigenlijk wel heel herkenbaar - nou ja, niet dat vieze gedrag van de partner, maar wel hoe zo'n topic verloopt. Soms loop je tegen dingen aan en 1 daarvan zit je echt tot hier. Dan open je een topic, in de hoop op tips om in elk geval dat ene concrete probleem aan te kunnen pakken. Maar door de opmerkingen en vragen die je krijgt, word je aan het denken gezet en begin je de grotere context van dat ene probleem duidelijker te zien.

Dan heeft het forum nut. Alleen de eeuwige nieuwsgierigheid van reageerders die per se precies willen weten wat er allemaal aan de hand is, die is niet bevredigd. Pech voor jullie. TO is weer een stapje verder in haar denkproces én heeft haar privacy kunnen bewaken, omdat ze zich niet heeft laten verleiden om details te geven die ze liever voor zichzelf houdt. Mooi toch?! Dank je voor je reacties Dana.
Wat danivo zegt: als decorumverlies bij bepaalde ziektes voor kan komen, is het dan wellicht iets om te informeren bij een patiëntenvereniging? Er zijn ook wel eens informatie-avonden voor partners/familie van de (ex-)zieken. Misschien dat dat je op weg kan helpen of je in elk geval je verhaal kan delen op een plek waar je herkenning kunt vinden.
Heeft het wel met decorumverlies te maken? In dat geval zou hij het toch overal doen en niet alleen in de privacy van zijn eigen huis?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het doet me denken aan mensen die Alzheimer hebben. Die kunnen zich op een gegeven moment ook heel anders gaan gedragen. Ik zeg trouwens niet dat het dat is! Want ik weet niet wat jouw man mankeert. Wens je heel veel sterkte.
Ik heb laatst gemerkt dat mijn vader er ook last van heeft. Die heeft 4.5 weken geleden een CVA gehad. Het is heel raar om iemand, die normaal echt super netjes is, dingen ziet doen die je niet gewend bent van hem.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
decorumverlies is mijns inziens helaas een verschijnsel wat vaker optreed tijdens ziekte. er is in de wetenschap veel over geschreven en het wordt ook helaas vaak gekoppeld aan alzheimer of dementie. omdat je dan letterlijk vergeet hoe je te gedragen. soms heeft het ook een andere reden.

hoe dan ook is het heel vervelend als het in je omgeving gebeurd. ik kan me goed voorstellen dat je klaar bent met de ziekte, ik herken het. het voelt heel egoistisch om het te zeggen maar is wel ook heel reeel. ik hoop dat je er uitkomt vandaag. je ging langs de huisarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven