Tips oostkust Australië?!

22-08-2011 10:18 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

Over 7 weken vertrek ik met mijn vriend voor 5,5 week naar Australië! In Adelaide kunnen we een camper/van ophalen en die zullen we terugbrengen in Cairns. Wij zullen via de Great Ocean Road richting Melbourne gaan en vervolgens via de oostkust naar het noorden rijden.

Heeft er iemand nog tips voor onderweg (of overige tips)?! Moet we bijvoorbeeld iets absoluut niet vergeten mee te nemen voor onze reis, of weet je ergens een prachtige plek om te kamperen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor de reacties!

BG
Gebruik eens de zoekfunctie, dan krijg je heel veel topics met tips.

Onder andere deze, die ik al een keer geplaatst heb.

Duiken in het Great Barrier Reef (je kunt ook een proefduik doen)

Cape Tribulation

Tableland ten westen van Cairns: veel suikerriet

Magnetic Island: Koala's (als je richting het fort wandelt)

Snorkelen + boottocht bij de White Sundays

Blue Mountains

Muru Mittagar Aboriginal Culture Centre (in Penrith, op de weg van de Blue Mountains naar Sydney)
Dank voor je reactie!

Heb ook al heel veel gegoogled en veel tips verzameld, maar ben benieuwd naar meer...
Vergeet ook vooral Whitsunday island niet:

En doe een paardaagse zeiltocht op de Great Barriere Reef.
Zohee, wat een eind in 2 weken! Ik ben van Sydney naar Cairns gegaan in 5,5 weken en een paar jaar later van Sydney naar Adelaide ook in 5,5 weken.

Naast de tips die al genoemd zijn:

- Adelaide stikt van de festivals, waardoor het doorlopend druk bezocht wordt door toeristen. Ik gok dat je de van pas ophaalt als je klaar bent in Adelaide, dus het is raadzaam tijdig een hostel te reserveren als het weer eens een festivalweekend is. Wij zaten in Our House in hartje centrum en dat was een uitstekend hostel. Adelaide is erg leuk en gezellig. Immigration museum (gratis) is een absolute must om meer te leren over de immigratie-geschiedenis (echt heen gaan) en het South Australian Museum (ook gratis) is ook erg leuk!

- McLaren vale, wijngebied

- Coorong national park. Langgerekt strand van het vasteland afgesneden door een afhankelijk van het seizoen droogstaand (zout?)meer.

- Mount Gambier: kratermeren en een stad op een gangenstelsel.

- Landinwaards: The Grampians national park. Heerlijk wandelen, ruige natuur. Je wijkt van de kustroute af maar is zeer de moeite waard. Behoorlijk getroffen door landslides begin dit jaar maar inmiddels zullen de meeste routes wel weer begaanbaar zijn.

- Daar ergens op de route: Mount Eccles. Kratermeer met lava canals.

- Historische dorpjes in de oude goudvelden: hebben we overgeslagen maar ik had het graag gezien.

- Aan de Great Ocean Road vond ik Lorne één van de leukere plaatsen. Leuk wandelen, watervallen enzo.

- The twelve apostles zijn de bekendste rotsformatie aan de great ocean road, maar er zijn er nog veel meer die indrukwekkender zijn op hetzelfde stukje. Vergeet die niet. Wat de oceaan betreft rijd je trouwens net de verkeerde kant op, maar het blijft gaaf natuurlijk.

- In Melbourne: behalve het centrum de wijk St. Kilda. Wij zaten hier op de Big4 camping in Elizabeth street, Coburg. Dat was goed te doen in combinatie met openbaar vervoer

- Philip island voor de pinguin parade, maar wij hebben het overgeslagen wegens te commercieel.

- Wilson's Promontory, heel mooi, niet te missen, mooie camping aan het strand.

- The lakes national park

- Raymond Island vlakbij Paynesville. Echt heen gaan om kolala's te zien.

- Landinwaarts: Snowy River national park. Heel ruig, heel erg mooi. Met campervan kom je niet heel ver het gebied in, maar je kunt naar een mooie (gratis) bushcamping bij de Raymond falls rijden en naar de rivier wandelen. Het is echt prachtig!

- Cape Conran national park. Ook mooie natuurcamping aan zee.

- Mallacoota was erg mooi, mooie meren en stranden en zee, enorme pelikanen.

- Je bent nu het hoekje om, de zee is hier veel warmer. ga surfen enzo :-)

- Pambula beach was leuk, ook leuke (commerciele) camping aan zee met veel kangaroes

- In Mimosa rocks national park heb je een hele mooie ruige bushcamping direct aan zee. Kangaroes, wallabies, prachtig!!

- Pebbly beach, ook al zo'n mooie bushcamping aan het strand, ook al zo veel kangaroes.

- Katoomba in de Blue Mountains, echt wauw. Wandelen, wandelen, wandelen.

- Sydney, I love Sydney!

- Voorbij Sydney noem ik nog Byron Bay, wat een heerlijk relaxte strandplaats is dat. lekker gaan surfen en relaxen.

Voor de rest van je route is al veel genoemd wat je echt niet mag missen. Je zult keuzes moeten maken, maar eigenlijk is alles wat ik hier heb genoemd niet te missen
In zijn algemeenheid:

- Barbecue zo veel als je maar kunt, gewoon omdat het kan. Elke camping heeft geweldige faciliteiten hiervoor. De commerciële campings zijn sowieso geweldig qua faciliteiten: complete keukens heb je tot je beschikking.

- Maar kies ook zeker zo veel als je kunt voor de ruigere, vaak gratis bushcampings. Midden in de natuur, prachtig, Wissel dat gewoon af met de commerciële campings waar je fatsoenlijk kunt douchen

- In de steden gaan eten bij de foodcourts. Twintig verschillende nationaliteiten in één ruimte, heerlijk authentiek chinees, japans, thais, grieks, indiaas, etc voor bijna niks of gewoon Mac en KFC

Tot slot: mag ik mee???
Ik denk dat je trouwens net zop'n campervan hebt als wij hadden. De ruimte is beperkt want zo'n beetje het hele achterste deel is je bed. Ik had van die backpackverdeeltassen of hoe ze ook heten; één voor sokken, één voor ondergoed en één grote voor bovenkleding. Backpack lag onder het bed en die kleinere tassen had ik erboven zodat ik niet elke ochtend en avond onder het bed naar mijn spullen hoefde te graven (wat mijn vriend dus wel moest).
Nostradame, bedankt voor je tips! Ik weet dat het een end is in 5.5 week. Maar we hadden een aantal dingen die we gezien wilden hebben, en dan kwamen we toch op deze reis... Mijn tante woont in Adelaide, dus daar verblijven we de eerste nachten. Superbedankt voor al je tips, ga ze zeker nalopen en opschrijven! Weet wel dat we lang niet zoveel kunnen zien misschien omdat we ook behoorlijk moeten doorrijden, maar dat gaan we beleven als we daar zijn. De backpacktip is ook handig. Zijn die verdeelzakken te koop ergens?! Ik had vorige keer gewoon los in plastic zakken en dan in mn backpack, werkte ook goed!
Mbt de campings, wij hebben een boek aangeschaft 'Camps Australia' met alle gratis/goedkope kampeerplekken (dus meer die natuurlijkplekken). Daar willen we veel gebruik van maken en soms eens op een camping met meer faciliteiten gaan staan...
Nostradame, weet je nog hoe de camping aan het strand op Wilson Promontory heette?!
Pps. Heb je ook zo'n lijstje mbt tot Sydney - Cairns!!?!
Die verdeeldingen heb ik bij V&D gekocht (2 grote, 2 medium en 2 kleine in 1 pak), maar je kunt ze bij elke outdoor/campingzaak krijgen. Handiger dan plastic zakken.

Dat boek klinkt handig, die had ik ook wel willen hebben. We hadden wel een road atlas met de national parks en de faciliteiten aldaar en een paar folders van commerciële campings zoals Big4.

Wilson's prom is een schiereiland waar maar 1 weg naartoe gaat. De camping ligt aan het einde van die weg, kan niet missen. Verder heb je wel bushcampings in dat gebied maar die zijn alleen lopend te bereiken. Zo is het vaak trouwens: vanaf de Princess Highway gaat dan 1 weg richting kust (een plaatsje of een camping in een national park) en aan het eind van de weg heb je de prachtigste plekjes. Dat gold voor Wilson's Prom maar ook bijvoorbeeld Mallacoota, Pebbly Beach, Mimosa Rocks, Golden beach en nog veel meer.

Je zult wel veel moeten overslaan, maar heel veel dingen zoals Mount Gambier liggen gewoon op je route. Wij reden zo'n 1 à 3 uur per dag, elke dag een klein stukje verder. Alleen in de 3 grote steden en bij Wilson's Prom zijn we langer gebleven. Maar jullie zullen wel af en toe moeten doorrijden. Je zou kunnen overwegen om een stuk af te snijden door het binnenland, en bijvoorbeeld via Broken Hill te gaan. Als je de kustroute neemt is The Grampians een eind uit de route, hetzelfde geldt voor Snowy River. Ik vond beiden fantastisch en had het niet willen missen, maar je moet toch kiezen

(even posten)
Sydney Cairns is een paar jaar geleden en dat heb ik met de bus gedaan. Mijn lijst bevat de al geposte hoogtepunten (ik weet niet zeker of de volgorde klopt):

- Sydney (incl Blue Mountains)

- Byron Bay

- Brisbane (vond ik niet heel bijzonder)

- Fraser island, meerdaagse 4wheel drive tour, echt doen en zeker niet overslaan!

- Magnetic island

- Meerdaagse zeiltocht Whitsunday islands (dit wil je ook niet missen!)

- Cairns (snorkelen bij the reef natuurlijk)

- Cape tribulation/Daintree national park (echt niet overslaan!)

Met de bus reizen is wezenlijk anders; met de auto kom je op platsen waar geen bus naartoe gaat.
Tidal River heet het aan het eind van de weg naar Wilsons prom.
Dank weer voor je reactie!

Mja die keuze zullen we ook zeker moeten maken, we zullen misschien een aantal keer een hele dag moeten rijden om vervolgens ergens wat langer te kunnen blijven, maar dat gaan we gewoon beleven. Er waren gewoon een aantal dingen die ik gezien wilden hebben (tante bezoeken in Adelaide, Great Ocean Road, Motorraces op Phillip Island, Sydney, Fraser Island, Whitsundays/GBR), dus we kwamen op deze reis uit. Helaas was langer vakantie niet mogelijk, dus 5,5 week gaan we gewoon doen!

Die verdeelzakken ga ik even voor kijken, handig!

Ja dat van die wegen is te zien op de kaart. Zo ook bij Wilsons, daar loopt 1 weg over en is 1 camping aan het eind (die aangegeven staat dan). Dus dat kan inderdaad niet missen.
Hihi grappig om te zien dat jou lijst ook zo anders is als je met de bus reist. Blij dat we voor de camper gekozen hebben! Dank voor de tips weer, dat zijn inderdaad de wat algemenere lokaties, die ik al op mijn lijst heb staan.
Ja, Tidal River staat hier ook als camping aangegeven ja. En wordt ook nog aanbevolen door het boek...
Gewoon go with the flow, een grove planning maken van wanneer je waar moet zijn en de rest zie je wel. Wij hadden de luxe dat we per dag konden bekijken waar we zouden overnachten. Bij toeval kom je de meest geweldige, prachtige plekjes tegen in the middle of nowhere. We hadden verder niks vantevoren bedacht of gepland, alleen Sydney, Blue Mountains, Melbourne, Adelaide en Kangaroo island. Maar dat laatste is gesneuveld omdat de overtocht peperduur bleek en we dat bedrag voor de korte tijd die we er konden doorbrengen niet over hadden. Als we dit vantevoren hadden geweten hadden we wel gezorgd dat we meer tijd hadden gehad voor kangaroo island. Verder is alles komen aanwaaien. We zullen ook heus wat gemist hebben, maar we hebben vele prachtige bossen, stranden, watervallen, rotsen, beesten (koala, wallaby, kangaroo, echidna, wombat) en vogels gezien.
Jaa geweldig joh! En tuurlijk mis je altijd wat, maar het gaat erom wat je gezien hebt! Ik woon al 28 jaar in Nederland en ken het nog steeds niet helemaal...
Ik zou de binnenlandse route zeker overwegen, ware het niet dat je dan de great ocean road mist en dat wil je ook niet natuurlijk. Door het binnenland is volgens mij een stuk korter en je zou dan Adelaide - Horsham (Grampians meepikken) - Ararat - Ballarat (beiden goudplaatsen) - Melbourne rijden.

Broken Hill noemde ik eerder, maar datligt nog een behoorlijk stuk noordelijker en dan sla je bijna de hele kust over.
Ik wil weer terug!!!
Nee GOR moeten we echt wel doen... Maar binnenland hebben we wel overwogen... Jij nog wel op vakantie dit jaar?! Of al geweest? Ennuh, is er mogelijkheid dat ik wat foto's kan zien!?!
-
Haha geweldig! Dat is ook het mooie van reizen, en inderdaad ik heb gehoord dat in Australie de mensen superrelaxed en gastvrij zijn!

Snap het van de foto's. Je mag er eventueel een paar sturen naar noor350 apenstaartje hotmail punt com. Maar kijk maar even of je dat wilt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven