Geld & Recht alle pijlers

Mag werkgever verplichten op andere dagen te werken?

23-08-2011 09:07 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur, al sinds enkele jaren op 3 mondeling afgesproken dagen.

Ik heb een aantal collega's met wie de aanwezigheid onderling is afgestemd.

Omdat 1 van mijn collega's ontevreden is met haar dagen, is het nu de bedoeling dat ik op andere dagen ga werken.

Het gesprek hierover moet nog plaatsvinden, maar ik vraag me af welke rechten of plichten ik heb. In de arbeidsovereenkomst/CAO is hierover niets vastgelegd.
Als je al één van die 'favoriete' dagen werkt, lijkt het mij dat jij je voldoende redelijk opstelt! Die andere collega die nu vrijdag vrij is, zou wel een dag kunnen wijzigen zodat nummer 3 ook één van de favoriete dagen heeft. Misschien kunnen jullie ook afspreken dat je het na een jaar weer even opnieuw bekijkt en laten rouleren?

Als mensen parttime werken is het een beetje passen en meten. En wat je zegt, collega 3 is er in eerste instantie mee akkoord gegaan. Ze kan dus nu niet verwachten dat alles over de kop gaat voor haar.

Het is lastig maar waak er wel voor dat jij als eerste toegeeft omdat je het graag voor iedereen goed wil doen! Eerst een voorstel, daar rustig over nadenken en allemaal wat water bij de wijn.

Succes!
niet zo heel verrassend hoor

In dit geval gaat het dus eigenlijk niet om een werkgeversbelang, maar een collega-belang.
@jo1980: bedankt! heel waardevolle reactie, duidelijk ook.

Rouleren zou ik het liefste niet doen, omdat ik wel hecht aan continuïteit, ook gezien clubjes e.d.. Niet alle sporten of hobby's voor de kinderen kunnen, omdat ik werk. Ik wil dus ook niet over een jaar weer zeggen dat mijn kind z'n sport niet meer kan doen omdat ik op die dag moet gaan werken.

Bedankt dat iedereen zo mee wil denken!!

Ik ben van plan om mijn poot stijf te houden, en als het echt niet anders kan, de woensdag te willen werken ipv de vrijdag. En daarmee uit!

(ik leer het al)
Klopt het dat je met wisseling van dagen meer KDV/BSO uren moet gaan afnemen en dus meer moet betalen?

Heeft derde collega kinderen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Omdat je al jaren op vaste dagen werkt is dit een verworven recht geworden. Als gevolg daarvan kan je wg niet zomaar je werktijden wijzigen, het feit dat deze werktijden niet in je aovk zijn opgenomen doet daar niet aan af.

Hij mag uiteraard een voorstel doen tot wijziging en dan is het afhankelijk van het voorstel of jij daar als wn mee akkoord moet gaan: of het een redelijk voorstel is dus.

Of het een redelijk voorstel is, is afhankelijk van de reden die daaraan ten grondslag ligt. Hierbij kan je denken aan economische belangen, maar ook roostertechnische belangen (het niet rondkrijgen van de planning).

Het feit dat een collega ontevreden is over haar werktijden en dit dan wordt doorgetrokken in jouw werktijden vind ik echter geen redelijk voorstel. Dit is geen roostertechnisch probleem, nu is het rooster namelijk gewoon prima in orde. Alleen 1 werknemer is daar niet tevreden over. Dat is vervelend en ik snap best dat je werkgever de tijden zou willen wijzigen waardoor zij wel tevreden is, maar het is geen redelijk voorstel meer als jij daardoor ontevreden wordt. Verschuiving van het probleem.

Persoonlijk zou ik hier niet mee akkoord gaan. Ik begrijp het vanuit je werkgever wel, maar het kan niet zo zijn dat jij vervolgens tijden zou moeten gaan werken die jou niet liggen puur omdat je collega nu ontevreden is. Dan had ze dat in haar contract anders moeten laten regelen, zij is zelf akkoord gegaan met deze tijden en werkt ze ook al jaren. Mijn inziens haar probleem.
quote:louise1 schreef op 23 augustus 2011 @ 10:51:

Klopt het dat je met wisseling van dagen meer KDV/BSO uren moet gaan afnemen en dus meer moet betalen?

Heeft derde collega kinderen?

Nee, het aantal dagen / uren blijft gelijk (3 dagen).

Wel moeten er dagen gewisseld worden voor 2 kinderen.

3e collega heeft ook kinderen, haar kinderen gaan 1 dag naar bso ivm flexibel werkende partner en familie.
quote:boekje227 schreef op 23 augustus 2011 @ 10:58:

Omdat je al jaren op vaste dagen werkt is dit een verworven recht geworden. Als gevolg daarvan kan je wg niet zomaar je werktijden wijzigen, het feit dat deze werktijden niet in je aovk zijn opgenomen doet daar niet aan af.

Hij mag uiteraard een voorstel doen tot wijziging en dan is het afhankelijk van het voorstel of jij daar als wn mee akkoord moet gaan: of het een redelijk voorstel is dus.

Of het een redelijk voorstel is, is afhankelijk van de reden die daaraan ten grondslag ligt. Hierbij kan je denken aan economische belangen, maar ook roostertechnische belangen (het niet rondkrijgen van de planning).

Het feit dat een collega ontevreden is over haar werktijden en dit dan wordt doorgetrokken in jouw werktijden vind ik echter geen redelijk voorstel. Dit is geen roostertechnisch probleem, nu is het rooster namelijk gewoon prima in orde. Alleen 1 werknemer is daar niet tevreden over. Dat is vervelend en ik snap best dat je werkgever de tijden zou willen wijzigen waardoor zij wel tevreden is, maar het is geen redelijk voorstel meer als jij daardoor ontevreden wordt. Verschuiving van het probleem.

Persoonlijk zou ik hier niet mee akkoord gaan. Ik begrijp het vanuit je werkgever wel, maar het kan niet zo zijn dat jij vervolgens tijden zou moeten gaan werken die jou niet liggen puur omdat je collega nu ontevreden is. Dan had ze dat in haar contract anders moeten laten regelen, zij is zelf akkoord gegaan met deze tijden en werkt ze ook al jaren. Mijn inziens haar probleem.

Het is wel zo dat ze vanaf het begin al heeft gezegd dat ze er niet blij mee is. Tja, destijds zonder termijn af te spreken is in het algemeen gezegd dat het ooit nog wel herzien zou worden.

Qua tijd gaat het om ongeveer 3 jaar, dus ik weet niet of dat lang genoeg is...
Maar dat bot gezegd is toch haar probleem? Dan had zij dat maar beter moeten regelen bij het in dienst treden (bv op schrift laten zetten) of deze baan niet moeten aannemen als de werktijden haar niet bevielen.

Het gaat er nu om dat jouw werktijden gaan wijzigen omdat zij niet tevreden is met haar werktijden. En dat lijkt me te ver gaan. Ik snap best dat zij haar werktijden wilt wijzigen, maar als daardoor twee andere collega's moeten wijken dan is de belangafweging ver te zoeken.

Als jou collega nou bv ziek zou zijn of ontslag zou hebben genomen en daardoor wordt van jou gevraagd om (tijdelijk) andere werktijden te werken, dan vind ik dat niet meer dan normaal. Maar niet omdat een collega ontevreden is.
Dat zou er dus mijn inziens op neerkomen dat je werkgever best haar werktijden kan veranderen, maar dan wel jouw werktijden en die van je collega in stand laat.
Overigens zijn bovenstaande gevolgen voor jou en je collega reden genoeg voor je werkgever om de door haar gewenste aanpassing van haar werktijden af te wijzen.
dankjewel boekje, ik ben wel weer iets hoopvoller voor wat betreft een goede afloop!
Als er in jouw arbeidsovereenkomst geen vaste dagen genoemd worden, en de werkgever heeft er belang bij dat je op andere dagen of uren gaat werken, dan mag hij dat van je verlangen.
heb je het gesprek al gehad?
Ben ook benieuwd...
Wat lief dat jullie er nog aan denken! Het gesprek is nog niet geweest, het is nog niet helemaal duidelijk wanneer dat gaat plaatsvinden. Dat kan nog wel een weekje duren denk ik, aangezien we nooit met z'n drieen tegelijk op kantoor zijn moet 1 van ons 'terugkomen', en met kinderen heeft dat soms even wat voeten in de aarde. Het initiatief komt daarbij natuurlijk niet van mij...

Ik zal er zeker even op terugkomen als het is geweest!
OK, succes!
quote:wiesdie schreef op 23 augustus 2011 @ 09:10:

Volgens mij mag de werkgever dat in overleg met jou doen, ja. Zolang het aantal dagen maar hetzelfde blijven.Dat geld in ieder geval niet als je in de zorg werkt, dan mag je gewoon 7 dagen per week werken. Dat komt regelmatig voor bij ons.mag volgens de bond. Alleen als je je werkdagen zwart op wit hebt staan heb je recht van spreken.
quote:lammy schreef op 28 augustus 2011 @ 14:59:

[...]

Dat geld in ieder geval niet als je in de zorg werkt, dan mag je gewoon 7 dagen per week werken. Dat komt regelmatig voor bij ons.mag volgens de bond. Alleen als je je werkdagen zwart op wit hebt staan heb je recht van spreken.Ja dat klopt is bij ons ook zo en bij ons word vaak niet eens overlegt.Kom je terug van vakantie sta je opeens in de avonddienst ingedeelt.Omdat er tekort in de avonden zijn moeten vele in de avond werken.Dus degene die van vakantie terug kwamen schrokken zich rot,en volgens de bond mocht dat ook.
Kan, heb dat laatst ook gehad en rechtsbijstand ingeschakeld. Ik werkte drie jaar ma tm do en mijn vrije dag op vrijdag werd een andere dag... Na drie jaar is het geen verworven recht, te korte periode aldus de jurist. Stond ook niet in mijn arbeidsovereenkomst opgenomen :(
Kan, heb dat laatst ook gehad en rechtsbijstand ingeschakeld. Ik werkte drie jaar ma tm do en mijn vrije dag op vrijdag werd een andere dag... Na drie jaar is het geen verworven recht, te korte periode aldus de jurist. Stond ook niet in mijn arbeidsovereenkomst opgenomen :(
Staan jouw werkdagen expliciet genoemd in je arbeidsovereenkomst ? Als dat zo is denk ik niet dat het zomaar veranderd kan worden.

Ander iets om rekening mee te houden .. je zegt dat als dit door zou gaan, je kinderen van dag moeten wisselen op de opvang. Kan dat uberhaupt wel ? Bij ons zijn de wachtlijsten ellenlang, wisselen van dagen is dan echt niet mogelijk op korte termijn.
Bedankt weer!

Lilly, niet leuk om te horen, maar wel goed. Juridisch heb ik dus gewoon geen poot om op te staan.

En Macy: we zullen dan sowieso moeten wachten tot de kinderen op andere dagen terecht kunnen. Aangezien het een verzoek is van een collega (wat werkgever wsch gaat overnemen), is er geen directe tijdsdruk. Het zal wsch dus nog wel even duren voor het van start zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven