Geld & Recht alle pijlers

Gemeente weigert mss vervoer speciaal onderwijs

23-08-2011 07:03 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat even te twijfelen tussen 'kinderen' en deze pijler, maar t heeft toch veel met 'recht' te maken, dus maar hier.

Mijn zoon heeft ADHD en Asperger. Hij heeft een cluster 4 indicatie ( voor speciaal onderwijs).

Nu begint hij volgende week in een speciale ASSklas (Brugklas Middelbare school).

Het is een klas op een 'zorglocatie' van een reguliere school. Voor de ASS ( autisme) klas, heb je een cluster 4 indicatie nodig, anders kom je er niet in.

Ik heb 2 maanden terug gebeld met de gemeente en de situatie uit gelegd over de school. Het was trouwens ook de enige optie voor zoon, alle andere scholen zitten vol en hebben wachtlijsten. De betreffende leerplichtambtenaar zei dus ook 'Geen probleem, vervoer wordt vergoed'.

Nu op de valreep beginnen ze moeilijk te doen, omdat de school geen BRINcode heeft voor speciaal onderwijs ofzo. Maar duidelijk is, is dat de klas en de hele locatie waar zoon heen gaat cluster 4 is! Daarnaast is het me 2 maanden terug ( mondeling, zonder getuigen) toe gezegd, dus mogen ze nu dan ineens weigeren?

Vergoeden ze het vervoer niet, dan zit ik flink in de penarie. Ik kan het zelf niet betalen.

Weet iemand wat hierin mijn rechten zijn? Hoe ik de gemeente toch kan overtuigen?
Nou, update van vandaag tot zover: PCL stuurt me naar onderwijsinspectie. Zij zeggen alleen iets te kunnen betekenen bij basisonderwijs. Onderwijsinspectie zegt niets te kunnen betekenen en ook geen instantie te weten die WEL wat kan betekenen. Gaat lekker!

Gelukkig heb ik de hulp van Dddandelion ( knuf).

De leerplichtambtenaar die gister terug zou bellen heeft nog steeds niet gebeld.

Als ik nog niet overspannen was word ik het nu wel!
Lekker dan.

Ik zou die lpa gaan stalken als ik jou was.
Vanmiddag moet ik naar de lp ambtenaar. Ben benieuwd.... Door de telefon willen ze niks zeggen.
De uitkomst: Ze kunnen volgens hun zeggen niet afwijken van hun regels. Uit 'coulance' onder t mom van een hardheidsclausule krijg ik een maand taxi vervoer voor zoon, daarna moet ik een aanvraag bij de bijzondere bijstand indienen voor een openbaar vervoer vergoeding.

Vrouwelijke lp ambtenaar was erg aardig en begripvol, en bood haar excuses aan voor haar fout dat ze me de vervoersvoorziening mondeling had toegezegd.

NIET dat ik het hierbij laat zitten, hoor. Maar de druk is nu even van de ketel, omdat zoon iig een maand 'onder de pannen' is met vervoer. Dat geeft mij de tijd om verdere informatie in te winnen en verder 'te vechten' ( het is immers niet zeker dat de bijzondere bijstand de kosten gaat betalen, dan erbij is dat niet 'het potje' waar het uit hoort te komen).

Iig ben ik opgelucht dat zoon de komende 4 weken gewoon naar school kan.
Leuk dat je weer even komt updaten, ik was al nieuwsgierig .

Fijn dat de druk even van de ketel is... maar wat een gedoe toch. Heb je wel eens gekeken op www.hb-kindforum.nl ?

Daar loopt volgens mij een lang topic over mensen die rechtzaken hebben aangespannen (en gewonnen) over vergoeding llvervoer voor kinderen die naar een Leonardo gaan. Misschien dat zij nog nuttige tips voor je hebben. De ambulant begeleider van mijn zoon kreeg ik vandaag niet te pakken, maar ik probeer het morgen gewoon nog een keer.
Mijn zoon woont 4 kilometer van speciaal middelbaar onderwijs en krijgt dit jaar nog taxivervoer vergoed. Volgend jaar moeten we aantonen dat hij echt niet zelf kan. Dit kan hij niet, hij is een gevaar in het verkeer en geloof me ik zou niets liever willen dan dat hij zelf kon gaan.
Dank Groentesoep2!

Ik zal ook eens op die site kijken.

Taxivervoer is tuurlijk ook wel een giga kostenpost. Dat snap ik wel. Maar ook openbaar vervoer willen ze niet vergoeden!

Er was nog 1 mogelijkheid om toch voor taxi vervoer in aanmerking te komen. Hahahahaha, ik lag me rot! Dan moest kind gekeurd worden, dat hij niet zelfstandig, OOK niet met begeleiding, kan reizen. Dan moet ik zoon opstoken 'lieverd, ga je moeder daar tijdens het gesprek aftuigen en een blauw oog slaan' Zie je t al voor je?
.sry ik had iets verkeerd begrepen en toen sloeg mijn reactie nergens meer op
quote:Solomio schreef op 23 augustus 2011 @ 11:46:

Vorig jaar ben ik betrokken geweest bij opnames voor het VARA-programma de Ombudsman, over problemen in het speciaal onderwijs. Na de opnames heb ik nog een poosje contact gehouden, omdat ze bij dat programma eventueel vaker aandacht aan dit probleem willen besteden. Omdat het bij ons nu op rolletjes loopt, heb ik geen contact meer. Maar destijds wilden ze ook graag op de hoogte blijven van evt problemen in het leerlingenvervoer. Niet dat ze als programma direct iets kunnen doen, maar ze kunnen het wel aan de kaak stellen.

Dus buiten alle geëigende paden die je afloopt om het vervoer te kunnen regelen, zou je iig dat programma kunnen mailen, zodat ze er daar hopelijk een keer aandacht aan besteden.ik heb indertijd ook contact gehad met de redactie. Ze hebben me wel gebeld voor mijn verhaal, maar daarna hoorde ik niks meer van ze.
quote:dddandelion schreef op 23 augustus 2011 @ 12:26:

[...]

Kijk eens in de verordening van de gemeente of er iets is opgenomen over de maximale reistijd met Ov en kijk eens hoeveel sneller het zou gaan met de taxi. Veel gemeenten hanteren de 1,5 uur regel en als je met de auto/taxi minimaal drie kwartier eerder ter plaatse bent, kun je wel taxivervoer krijgen.

nee, bij ons hanteren ze de meest basic verordening. Die stelt dat als de reis met OV meer dan 1,5 uur duurt je voor leerlingenvervoer in aanmerking komt en helaas is de reis dus net 1 uur en 25 minuten.

Maar goed, we krijgen van school elk jaar een verklaring dat zoon vanwege zijn stoornis niet met OV kan reizen, ook niet onder begeleiding. Je reinste onzin, want dat kan hij best. Mara dan maar liegen voor de goede zaak hoor.
quote:mardjen schreef op 23 augustus 2011 @ 21:50:

Probeer contact te krijgen met de school, bij ons moet de school verklaren dat de leerling niet met Ov. Kan reizen ook niet onder begeleiding. Alleen dan vergoed deze gemeente vervoer.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij als school deze verklaring niet meer klakkeloos invullen. Er wordt echt veel misbruik gemaakt van het leerlingenvervoer. Maar we wegen dit wel zorgvuldig af en stellen de ouders ook persoonlijk op de hoogte van de reden.

Als je zoon volgende week naar school moet is de directeur vast al aan het werk. Bel de school of probeer hem persoonlijk te mailen.

die verklaring inderdaad.

ik vraag me af hoe er dan misbruik van gemaakt wordt, wnat eerlijk gezegd vind ik werk en andere kinderen die ook naar school moeten best wel een argument waarom je niet de halve dag in de bus gaat zitten om je kind te halen/brengen.

Brengt me trouwens op een zijspoor....

Mijn gemeente stelt dus dat werk geen argument is om je kind niet zelf te halen/brengen.

Dus als ik nou mijn baan opzeg en bijstand ga trekken, vervalt dan ook mijn sollicitatieplicht? Ik moet immers volgens de verordening zelf zorg dragen voor het vervoer van mijn kind. En aangezien ik 6 uur per dag aan het reizen zal zijn, zie ik weinig mogelijkheden om te solliciteren. Om over banen met de gewenste werktijden nog maar te zwijgen.
*devils advocate mode aan*

Dan zoek je toch gewoon part time werk in de buurt van school en dan breng je hem zelf? Of je neemt een leuke man met een leuk salaris

*devils advocate mode uit*

Zo star zijn ze bij onze gemeente gelukkig niet. En in ons geval is het ook nog eens zo dat de laatste 'bruikbare' bushalte op twee kilometer afstand van school ligt, dus deze school levert eigenlijk nooit problemen op qua vergoeding leerlingenvervoer. Tenminste niet in de basisschoolleeftijd. Of ze moeilijk gaan doen als zoon daar eventueel VSO zou gaan volgen weet ik nog niet, en eerlijk gezegd maak ik me daar liever nu ook nog niet druk over.

Het huidige taxibedrijf (en dan vooral de chauffeur) ben ik dan weer niet zo tevreden over. Dat mens blijft maar mekkeren dat die kinderen, en dan vooral de mijne, zo druk zijn. Ja, wat wil ze nou... je kunt toch slecht een oase van rust verwachten in een bus vol autisten en ADHD-klanten?

Sorry, dat laatste was offtopic, maar ik moest het even kwijt .
quote:Danayla schreef op 24 augustus 2011 @ 18:33:

Er was nog 1 mogelijkheid om toch voor taxi vervoer in aanmerking te komen. Hahahahaha, ik lag me rot! Dan moest kind gekeurd worden, dat hij niet zelfstandig, OOK niet met begeleiding, kan reizen. Dan moet ik zoon opstoken 'lieverd, ga je moeder daar tijdens het gesprek aftuigen en een blauw oog slaan' Zie je t al voor je?Ja ik zie het voor me. Dan kan ie dus ook niet met de taxi mee want voor je 't weet prikt ie de chauffeur lek. Wordt het wel heel speciaal vervoer, in een dwangbuis of zo
quote:Danayla schreef op 24 augustus 2011 @ 18:33:

Dank Groentesoep2!

Ik zal ook eens op die site kijken.

Taxivervoer is tuurlijk ook wel een giga kostenpost. Dat snap ik wel. Maar ook openbaar vervoer willen ze niet vergoeden!

Er was nog 1 mogelijkheid om toch voor taxi vervoer in aanmerking te komen. Hahahahaha, ik lag me rot! Dan moest kind gekeurd worden, dat hij niet zelfstandig, OOK niet met begeleiding, kan reizen. Dan moet ik zoon opstoken 'lieverd, ga je moeder daar tijdens het gesprek aftuigen en een blauw oog slaan' Zie je t al voor je?Zeg dat je je kind zelfstandig met het OV naar de keuring zal sturen. En als je dan gaan bellen dat hij niet aangekomen is zeggen: I rest my case
quote:groentsoep2 schreef op 24 augustus 2011 @ 20:26:

*devils advocate mode aan*

Dan zoek je toch gewoon part time werk in de buurt van school en dan breng je hem zelf? Of je neemt een leuke man met een leuk salaris

*devils advocate mode uit*

ze hebben inderdaad eens zoiets gezegd tegen me toen ik aan de telefoon me erover beklaagde dat we geen gebruik van kinderopvang konden maken zo, maar dat ik wel gewoon moest werken. 'Nou dan stopt u toch met werken', zei de Jan Doedel aan de andere kant. Tijdens de verbijsterde stilte die daarop viel, dacht hij gelukkig even na en hij bood snel zijn excuses aan. Zijn geluk, want ik had bijna een dikke klacht tegen hem ingediend.

Zo star zijn ze bij onze gemeente gelukkig niet. En in ons geval is het ook nog eens zo dat de laatste 'bruikbare' bushalte op twee kilometer afstand van school ligt, dus deze school levert eigenlijk nooit problemen op qua vergoeding leerlingenvervoer. Tenminste niet in de basisschoolleeftijd. Of ze moeilijk gaan doen als zoon daar eventueel VSO zou gaan volgen weet ik nog niet, en eerlijk gezegd maak ik me daar liever nu ook nog niet druk over.

ik kijk uit naar de tijd dat hij naar het VSO gaat. Zoals het er naar uitziet wordt dat een school in dezelfde stad als waar hij nu heen gaat, maar dan top te bereiken met het OV. Echt een kwestie van op de trein stappen en na drie stations weer uitstappen. 5 minuutjes lopen en hij is er. Die reis laat ik hem met een gerust hart (en na veel oefenen) zelf maken.

Het huidige taxibedrijf (en dan vooral de chauffeur) ben ik dan weer niet zo tevreden over. Dat mens blijft maar mekkeren dat die kinderen, en dan vooral de mijne, zo druk zijn. Ja, wat wil ze nou... je kunt toch slecht een oase van rust verwachten in een bus vol autisten en ADHD-klanten?

ja ook ervaring mee

Sorry, dat laatste was offtopic, maar ik moest het even kwijt .
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 augustus 2011 @ 10:47:

Maar waarom breng je je zoon niet zelf? Ik verbaas mij vaak over dat kinderen die naar speciaal onderwijs gaan altijd worden gebracht. Als je kind naar normaal onderwijs gaat moet je toch ook zelf voor vervoer zorgen. Of zit je zoon in een rolstoel en heb je geen auto?

Mijn zoon gaat naar het so en daar is het dus NIET de bedoeling dat ouders hun kind zelf komen brengen, alle kinderen komen per taxi of je nu om de hoek woont of 5 dorpen verderop.

Ook het BSO probleem komt me bekend voor onze kleine man was op een gegeven moment niet meer welkom en dan moet je het maar uitzoeken.

Hier in de regio zijn wel speciale BSO's maar die 'werken ' alleen maar via het PGB/

Vind ik echt achterlijk, zo worden onze kinderen gebruikt om weer eens belachelijke hoge tarieven te hanteren omdat ze 'anders' zijn.
oh, mijn zoon is wel welkom op een BSO of bij de gastouder, maar we hebben gewoon geen vervoer erheen. Ik heb zelfs nog aan de taxichauffeur gevraagd of hij dan niet vanaf ons huis effe de meter aan wou zetten om drie straten verder naar het BSO te rijden. Dan betaal ik dat ritje zelf wel. Wilde hij wel, maar mocht niet vanwege de verzekering en nog een hoop ingewikkelds met contracten met de gemeente, kilometerstanden etc).
Sjonge, dan hebben wij alweer geluk. Als zoon bij zijn vriendje wil spelen 50 km verderop parkeren wij hem gewoon bij vriendje in de taxi. Doet hier niemand moeilijk over, maar dat kan dus wel anders begrijp ik nu. En moeder van vriendje rijdt vervolgens 100 km om zoon naar huis te brengen (wij hebben geen auto en ik heb serieus uitgezocht hoe hem op te halen met het OV, maar dat gaat me dus zes uur reistijd kosten en dat vindt moeder vriendje een beetje onzin, en ze wil ook al geen benzinekosten terug de schat). Inderdaad, lekker makkelijk dat leerlingenvervoer. Zucht.
Ik ben iig de komende 4 weken verzekerd van vervoer.

Volgende week is de persoon die meer weet van ll vervoer weer op school bij zoon. Ik heb haar op de kennismaking horen zeggen dat gemeentes moeilijk kunnen doen over vergoeden van vervoer, maar dat je er recht op hebt. Ik zei nog 'Goh, mijn gemeente doet helemaal niet moeilijk!' omdat ik toen die mondelinge toezegging had.

Ik zal eens bij die persoon informeren hoe het nu zit, wat voor argumenten ik nog aan kan voeren.

Zat nog te denken..... Voorheen kreeg ik de TOGregeling voor zoon, maar omdat ik geen PGB heb ( nooit aangevraagd, wel overwogen, maar omdat je hoort dat hele PGB ook al op de schop staat niet gedaan. Weet ook niet zo goed wat en hoe ik moet aanvragen). Dat was nog 70 Euro in de maand. Dat dekte een beetje alle extra kosten die ik had ( veel telefoonkosten, benzine kosten overal naartoe). Waar moet het naartoe, nu ook het hele cluster 4 gebeuren gaat veranderen..... Alles wordt uitgekleed, geschrapt.
Volgens mij kon je PGB-gelden niet inzetten voor vervoer.

Ik weet er het fijne niet van, want ik wilde het ook aanvragen, maar toen begon die heisa. Ik heb geen zin meer in hte gedoe.

Lekker hè, je ontzegt je kind dus geld voor bepaalde dingen omdat de aanvraag administratie zoveel gedoe is.

Maar goed, ben je al bij de MEE geweest met je vragen over PGB?
Danayla, op zich goed nieuws van vier weken, maar je bent er nog niet Het komt goed. Ik ben nu ziek (buikgriep, gedver) maar ik ga erachteraan.
Ddandelion, thanxxx. Doe rustig aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven