Geld & Recht alle pijlers

Gemeente weigert mss vervoer speciaal onderwijs

23-08-2011 07:03 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat even te twijfelen tussen 'kinderen' en deze pijler, maar t heeft toch veel met 'recht' te maken, dus maar hier.

Mijn zoon heeft ADHD en Asperger. Hij heeft een cluster 4 indicatie ( voor speciaal onderwijs).

Nu begint hij volgende week in een speciale ASSklas (Brugklas Middelbare school).

Het is een klas op een 'zorglocatie' van een reguliere school. Voor de ASS ( autisme) klas, heb je een cluster 4 indicatie nodig, anders kom je er niet in.

Ik heb 2 maanden terug gebeld met de gemeente en de situatie uit gelegd over de school. Het was trouwens ook de enige optie voor zoon, alle andere scholen zitten vol en hebben wachtlijsten. De betreffende leerplichtambtenaar zei dus ook 'Geen probleem, vervoer wordt vergoed'.

Nu op de valreep beginnen ze moeilijk te doen, omdat de school geen BRINcode heeft voor speciaal onderwijs ofzo. Maar duidelijk is, is dat de klas en de hele locatie waar zoon heen gaat cluster 4 is! Daarnaast is het me 2 maanden terug ( mondeling, zonder getuigen) toe gezegd, dus mogen ze nu dan ineens weigeren?

Vergoeden ze het vervoer niet, dan zit ik flink in de penarie. Ik kan het zelf niet betalen.

Weet iemand wat hierin mijn rechten zijn? Hoe ik de gemeente toch kan overtuigen?
Ik wil en kan voor je kijken wat er mogelijk is, maar dan moet ik de gemeente weten en hoever je bij school vandaan woont. Je mag me mailen yellowdandelion75@hotmail.com . Ik heb er inmiddels een berg ervaring mee en ken van een aantal gemeenten de verordening bijna uit mijn hoofd.
Overigens is een BRINcode niet strikt noodzakelijk om voor vervoer in aanmerking te komen. Je kind heeft een cluster IV indicatie en daardoor in principe recht op vervoer. De vraag is alleen welke vorm van vervoer er geschikt is en wat het gemeentebeleid is. De gemeente kan ook besluiten tot het verstrekken van een OVabbo, al dan niet met een begeleidersabbo erbij.
Bellen, bellen, bellen met de gemeente. Geen genoegen nemen met het bericht dat ze je niet kunnen helpen. Maak desnoods een afspraak op gemeentehuis. Ook kun je de directeur van de nieuwe school om hulp vragen.

Wanneer het BRINnr voor de ASS klas niet correspondeerd met de school, dan is misschien de klas opgezet vanuit/ in samenwerking met een andere cluster4 school. Misschien kan dat nummer gebruikt worden?

Het kost je veel tijd en stress, maar hou vol!
Mijn ervaringen hierin zijn niet echt positief. Volgens mij mag de gemeente hierin zelf beleid bepalen.

Mijn jongste heeft 1,5 jaar geen leerlingenvervoer gehad, omdat hij op een zeer speciale school zat en mijn gemeente dat geen 'echte' school vond. Alle kinderen kwamen 's ochtends met de taxi, behalve de kinderen uit mijn gemeente.

De instelling waar de school bij hoorde heeft het aangevochten, maar de weigering bleef.

Nu zit mijn jongste op een school 40 km van huis, terwijl er binnen de gemeente ook een cluster 4 school is, dus ik verwachtte dat de gemeente wel weer moeilijk zou doen over het vervoer. Maar....... probleemloos.

Mijn ervaring is dus dat je weinig kunt beginnen tegen een beslissing van de gemeente, maar ik hoop dat anderen je wel kunnen helpen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Danayla schreef op 23 augustus 2011 @ 07:03:

Daarnaast is het me 2 maanden terug ( mondeling, zonder getuigen) toe gezegd, dus mogen ze nu dan ineens weigeren?

Ja, het feit dat 'iemand' heeft gezegd dat je er wel voor in aanmerking komt, is geen reden om het 'dus' toe te staan. Misschien had die betreffende medewerker helemaal geen bevoegdheid om te beslissen over dergelijke zaken, maar dacht of vond hij/zij dat je er wel voor in aanmerking zou komen.

Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Himalaya, het was een van de 2 leerplichtambtenaren die het me heeft toegezegd. De andere begon dus nu moeilijk te doen.

Thanxxx voor de reacties! Ik vind het ook gewoon gemeen, hoor. Alle andere scholen hebben gewoon geen plek, dus ik had niet eens keus.

dddandelion, super! Ik ga je nu mailen. Bedankt!
Danyla, ik heb je gemaild. Voor zover ik nu kan zien (in de verordening van de gemeente en in de schoolinformatie) zou vervoer geen probleem moeten zijn. Helemaal niet met een cluster IV.
Ik help zelf regelmatig om het vervoer en indicaties rond te krijgen voor kinderen.

Hier een paar tips:

1. Vraag bij de desbetreffende school om tips. Zij hebben dit vast al eens meegemaakt.

2. Zorg voor een verklaring van de andere scholen dat jouw zoon niet welkom is (wachtlijst, enz).

3. Benader de disciplines (leerkracht, ortopedagoog, logopedist, psycholoog, schoolarts, directeur, ambulant begeleider, intern begeleider) die bij de indicatie geholpen hebben om hulp, dmv een verslag hoe, wat en waarom. Waarschijnlijk heb je dit al op papier, maar dan nog eens met andere woorden.

4. Sla de gemeente eens met de onderwijswet om de oren (lees deze zelf goed door).

5. Win informatie in en vraag hulp bij de indicatiecommissie en het indicatiepunt. Zij vinden dit waarschijnlijk pure ambtenarij, wat het ook is!

Ik baal inmiddels goed van de gemeentes en vind het beleid in vervoer echt belachelijk.

Ik wens je heel veel succes en laat even weten hoe het verloopt! Ik ben in staat tot sctie....grrrrr.....
quote:Danayla schreef op 23 augustus 2011 @ 08:03:

Himalaya, het was een van de 2 leerplichtambtenaren die het me heeft toegezegd. De andere begon dus nu moeilijk te doen.

Een leerplichtambtenaar heeft volgens mij helemaal niks te vertellen over toekenning van vergoeding leerlingenvervoer. In de gemeente waar ik woon tenminste niet.

Een welwillende lpa zou misschien wel behulpzaam kunnen zijn bij het overtuigen van de gemeente. Je zoon is tenslotte leerplichtig en bij weigering van de gemeente kan hij niet naar school.
blijven aandringen...echt.

Wij hebben ook zo'n geweldige verordening in de gemeente. Die stelt dat de leerling alleen van huisadres nara school en terug vervoerd mag worden. Dat het gros van de ouders tegenwoordig werkt en dus gebruik maakt van naschoolse opvang is nog nooit bij ze opgekomen.

Resultaat: mijn zoon kan geen gebruik maken van opvang na school, want er is geen vervoer naar toe.

Ik vind het grenzen aan discriminatie want een 'gewoon' kind kan zonder problemen naar een bso.

Anyway, we zijn blijven zeuren, aandringen en bellen en toen krijgen we bij gods gratie een uitzondering zodat hij voor 1 dag bij de gastouder kon worden afgezet (dat ik 2 a 3 dagen per week opvang nodig heb, ontgaat ze weer).

Ander puntje:

Elk jaar moet ik ook weer de aanvraag invullen en elk jaar verbaas ik me steeds weer over het volgende:

Je moet ergens aangeven waarom je zelf niet in staat bent om je kind naar school (20 km verderop, geen auto, slecht OV) te brengen. En dan staat er heel sneaky bij: Werk is GEEN argument.

Dus wat de gemeente eigenlijk wil is dat ik mijn baan opzeg en bijstand ga trekken zodat ik elke dag twee keer een reis van drie uur kan ondernemen oom mijn zoon naar school te brengen met 4 streekbussen.??

Een reis met het OV naar zijn school duurt anderhalf uur. Dat zou betekenen dat we om half 8 op de eerste bus moeten zitten. Ik zou als alles aansluit om 11 uur weer thuis zijn om vervolgens om 13.00 uur weer van huis te gaan (zoons school eindigt om 14.30) en dan komen we samen rond 16/16.30 thuis.

tja.......

Sorry TO. Het is een beetje een eigen frustratiepost geworden, maar ik voel erg met je mee.
Cootjep, weet jij toevallig waar een stukje staat in de onderwijswet wat van toepassing is?

Geen idee, maar de leerplichtambtenaren deden alsof zij het voor het zeggen hadden....

Ik vind het ook echt zo frustrerend. Alles is al zo'n 'gevecht' geweest, vaak tegen muren aanlopen. De reguliere Middelbare weigerde mijn zoon ( terecht, was ik ergens ook blij om) vanwege zijn problematiek. Dus ik heb met die leerplichtambtenaren al veel contact gehad of wat en hoe. Nu heb ik de cluster 4 erdoor, een plek voor mijn zoon, en nu moeten ze weer gaan mierenn*****n over het vervoer. Denk je alles in orde te hebben, begint de stress weer opnieuw!
Het vervelende aan verordeningen is dat de gemeente daar zelf mee mag gaan gochelen..

Maar als deze school de meest bereikbare school is dan moet het volgens mij geen probleem zijn. Je hebt ook een indicatiestelling van experts. Daarnaast heeft je zoon gewoon recht op onderwijs, punt.

Wat wel zo kan zijn is dat je zoon met het openbaar vervoer zou moeten al dan niet met begeleiding als dat de goedkoopste optie is. Maar dan moet dat wel schriftelijk zijn vastgesteld dat je zoon dat aankan.

Wat ik me wel afvraag: heb je een aanmeldingsformulier ingevuld of is alles verder mondeling gegaan? Bij onze gemeente moet je een aanmeldingsformulier invullen anders gebeurd er sowieso niets.

En ja..buitenschoolse opvang is een heikel punt. Helaas is het zo dat bezuinigingen er nogals eens voor zorgen dat dat niet wordt meegenomen in de verodening.

Ik zou in ieder geval een afspraak maken met de ambtenaar en eens even face-to-face de situatie nogmaals voorleggen en niet zonder schriftelijke afspraken de deur uitgaan.
@Starshine: gooi het er maar uit hoor!

Hier gaat het allemaal van een leien dakkie als ik het zo eens lees. Taxibedrijven doen ook niet moeilijk als zoon eens naar een ander adres gebracht moet worden of als hij in een andere taxi met een vriendje meerijdt om daar te gaan spelen (de gemeente houden we daar maar buiten :-) )

Wat ik wel enorm stom vind is dat die cluster 4-scholen allemaal ergens in de rimboe staan. De halve stad hier (incl. zoon) wordt nu op kosten van de gemeente vervoerd naar een school 35 km verderop, dat is toch gewoon niet Handig?
Maar waarom breng je je zoon niet zelf? Ik verbaas mij vaak over dat kinderen die naar speciaal onderwijs gaan altijd worden gebracht. Als je kind naar normaal onderwijs gaat moet je toch ook zelf voor vervoer zorgen. Of zit je zoon in een rolstoel en heb je geen auto?
CAS: speciaal onderwijs is vaak veel verder weg. En lastig bereikbaar met OV. Bovendien moeten er vaak nog andere kinderen naar school, die wel om de hoek op school zitten en dan moet je als ouder vaak ook nog werken.

Hier in de buurt staat ook een speciale school en daar komen elke ochtend en middag heel veel busjes aan want er zijn maar een paar kinderen die ook echt uit deze buurt komen.
Het is zoals het is
Ik weet niet hoe het met anderen hier zit, maar ik breng mijn zoon niet zelf omdat we geen auto hebben, het te ver is om te fietsen en het OV geen optie wegens niet aanwezig. Zie hier de verworvenheden van de eeuwenoude gewoonte om 'afwijkende' mensen in de rimboe te huisvesten... als het anders was zou ik hem echt zelf wel brengen.
Hahaha... of ik een bezwaarschrift wil indienen? Wat heb ik daar aan, mijn kind moet komende maandag gewoon naar school kunnen!

Oftewel... Ik ben me ondertussen ook een slag in de rondte aan het bellen naar allerlei instanties die mss iets kunnen betekenen. Tig meldingen 'U wordt terug gebeld'. Tja, WANNEER?

Nu word ik als het goed is vandaag terug gebeld door iemand van de klachtencommissie van de gemeente. Ben benieuwd.

Starshine, spui maar, hoor. Ik weet ondertussen ook alles af van de idiote toestanden, de muren waar je keer op keer tegenaan loopt. Ik word er echt niet goed van. Denk je na maanden bezig te zijn, hele weken aan de telefoon hangen om die hele cluster indicatie rond te krijgen, een school te vinden die nog plek heeft, alles rond te hebben en nu begint het feest weer opnieuw. Zucht.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 augustus 2011 @ 10:47:

Maar waarom breng je je zoon niet zelf? Ik verbaas mij vaak over dat kinderen die naar speciaal onderwijs gaan altijd worden gebracht. Als je kind naar normaal onderwijs gaat moet je toch ook zelf voor vervoer zorgen. Of zit je zoon in een rolstoel en heb je geen auto?

Het is al genoemd, maar speciaal onderwijs is (vaak) ver van huis. Als het binnen 6 km van je huis is (volgens mij verschilt die grens per gemeente, maar kan ook wettelijk zijn, dat weet ik niet) kom je niet in aanmerking voor leerlingenvervoer.

Maar naast de afstand is het ook vaak zo dat er nog meer kinderen in een gezin zijn, die wel naar een reguliere school gaan. En om dan al die kinderen tegelijk op verschillende scholen te krijgen, dat lukt vaak niet.

Mijn kinderen zitten allebei op het speciaal onderwijs. De ene 40 km naar het zuiden, de ander 30 km naar het noorden. In beide gevallen is het met OV een reis van 1,5 uur. Duidelijk dat ik mijn kinderen niet zelf kan brengen en halen.

David Dunning
Solomino, amen. Zo is het precies!
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 augustus 2011 @ 10:47:

Ja vraag ik me ook wel eens af. Ik begrijp wel een school soms wat verder weg is, maar in mijn gemeente zit er in ieder geval 1 school voor kinderen met o.a. autisme praktisch in het centrum en zijn er ouders die drie wijken verder wonen die hun kind met de taxi naar school (willen) laten gaan.

Ligt het dan aan dat de kinderen met autisme/ADHD/etc niet kunnen fietsen? Prikkels oid? Maar als je binnen de gemeente zelf woont lijkt het me dat je je kind dan wel zelf kunt brengen toch? Dan vind ik werk ook geen argument.

TO, het is mooi vervelend dat je dit hoort als je kind al bijna naar school gaat. Dat is echt k met p. Succes en sterkte.
Ontzettend irritant trouwens dat de scholen zo ver weg liggen. Kijk, dat ze niet in elk boerendurp een speciale school neerzetten kan ik me nog indenken, maar 30 en 40 km verderop?? Da's op zijn zachtst gezegd niet handig.
quote:nessemeisje schreef op 23 augustus 2011 @ 11:39:

[...]

Ja vraag ik me ook wel eens af. Ik begrijp wel een school soms wat verder weg is, maar in mijn gemeente zit er in ieder geval 1 school voor kinderen met o.a. autisme praktisch in het centrum en zijn er ouders die drie wijken verder wonen die hun kind met de taxi naar school (willen) laten gaan.

Ligt het dan aan dat de kinderen met autisme/ADHD/etc niet kunnen fietsen? Prikkels oid? Maar als je binnen de gemeente zelf woont lijkt het me dat je je kind dan wel zelf kunt brengen toch? Dan vind ik werk ook geen argument.

TO, het is mooi vervelend dat je dit hoort als je kind al bijna naar school gaat. Dat is echt k met p. Succes en sterkte.

Toen mijn oudste nog binnen de gemeente op het speciaal onderwijs zat bracht ik hem zelf. 7 km van huis, dus hij had met leerlingenvervoer gemogen, maar vanwege ernstige wagenziekte vond ik dat niet handig.

Zelf op de fiets is levensgevaarlijk, omdat hij geen enkel verkeersinzicht heeft, drukke kruispunten totaal niet kan overzien en sowieso de weg niet kan vinden.

Maar mijn jongste moest ook op tijd op school zijn, was nog te jong om zelf naar school te gaan. Jongste is toen een tijd naar de voorschoolse opvang gegaan, zodat beide kinderen op tijd op school waren.

De kosten voor het brengen van mijn oudste kreeg ik vergoed, maar de (noodgedwongen) voorschoolse opvang van jongste niet.

David Dunning
Vorig jaar ben ik betrokken geweest bij opnames voor het VARA-programma de Ombudsman, over problemen in het speciaal onderwijs. Na de opnames heb ik nog een poosje contact gehouden, omdat ze bij dat programma eventueel vaker aandacht aan dit probleem willen besteden. Omdat het bij ons nu op rolletjes loopt, heb ik geen contact meer. Maar destijds wilden ze ook graag op de hoogte blijven van evt problemen in het leerlingenvervoer. Niet dat ze als programma direct iets kunnen doen, maar ze kunnen het wel aan de kaak stellen.

Dus buiten alle geëigende paden die je afloopt om het vervoer te kunnen regelen, zou je iig dat programma kunnen mailen, zodat ze er daar hopelijk een keer aandacht aan besteden.

David Dunning
quote:nessemeisje schreef op 23 augustus 2011 @ 11:39:

[...]

In mijn gemeente is 1 school voor kinderen met autisme (waar ook kinderen met adhd en andere aandoeningen op zitten, wat voor mijn autist echt een drama is). Maar......... daar heeft mijn oudste op gezeten en die heb ik daar na een half jaar weggehaald. Te slecht voor woorden die school. No way dat mijn jongste daar naar toe zou gaan.

De dichtstbijzijnde school speciaal voor autisten is 40 km verderop. Weinig keus dus.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven