Werk & Studie alle pijlers

wettelijke verlofdagen

24-08-2011 18:28 10 berichten
mijn zusje gaat half okt trouwen en volgens mijn baas heb ik dan geen recht op een verlofdag hiervoor.

Ik heb geen cao maar kom er niet helemaal achter welke verlofdagen er wettelijk geregelend zijn.

Ik kan alleen vinden dat zwangerschaps/beval verlof, zorgverlof en calamiteiten verlof wettelijk zijn.

De rest zou ik dus geen recht op hebben?
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je voor werk, want je hebt toch vast wel een cao?
Volgens mij klopt dat inderdaad. Alleen je eigen trouwdag krijg je verlof voor.
Wat bedoel je? Dat jouw baas jou een extra dag verlof geeft of dat jij een verlofdag opneemt uit jouw jaarlijkse tegoed aan vakantie uren?

Op het eerste heb je volgens mij geen recht, op het tweede wel!
Wettelijk heb je inderdaad geen recht op een extra verlofdag voor het trouwen van een familielid. Hebben jullie echter geen arbeidsvoorwaarden? Daar zou het precies in moeten staan, want er zijn wél heel veel bedrijven (ook zonder CAO) die hier wel in voorzien.

Zo niet, dan moet je inderdaad een verlofdag opnemen, en het lijkt me niet dat je baas daar bezwaar tegen kan maken.
Bij mij gaat dat van kort verzuim af..
In het arbeidsrecht is dit niet wettelijk geregeld.

Weet je zeker dat er geen CAO is; je baas kan dat wel zeggen, maar als je in een sector werkt waar de CAO algemeen verbindend is verklaard, geldt deze ook voor jou.

Of is er een bedrijfsreglement bij je bedrijf waar het in kan staan?
In de wet is alleen bevallings-, kraam-, ouderschaps- en zorgverlof geregeld. Daarnaast is er nog een artikel over calamiteitenverlof. Daar valt o.a. onder bevalling van de partner en overlijden van huisgenoten en familie.

Als je geen CAO hebt, moet je kijken in de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf waar je werkt. Als daar ook niets in staat, moet je een vrije dag nemen.
Ik kreeg wel een vrije dag van mijn baas voor het trouwen van mijn zusje.

Zal wel per branche verschillen zeker.
nee heb idd geen cao of bedrijfsregelement. In mijn contract zijn alleen mij vakantiedagen opgenomen.

Ik denk dat ik dan maar een dag ruil (werk parttime) daar doet mijn baas niet moeilijk over.

Heb nl door omstandigheden dit jaar nogal veel vakantiedagen opgenomen dus heb er nog maar een paar over.

dankjulliewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven