Geld & Recht alle pijlers

vast contract urenverlies terwijl tijdelijk contract collega

24-08-2011 00:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een bedrijf voor 32 uur. Dezelfde maand dat ik daar een vast contract kreeg is een collega aangenomen voor een jaar voor 38 uur. In de loop van het jaar hebben we allebei wat uren moeten inleveren omdat het niet goed gaat met het bedrijf. Het gaat nog steeds heel slecht. Nu wordt van die collega zijn contract verlengd en van mij wordt gevraagd aantal uren in te leveren. Ik wil met dat laatste niet akkoord gaan. We doen hetzelfde werk tegen hetzelfde loon. Collega is dus NIET in vaste dienst. Baas weet dat het bedrijf uren moet korten. Mij lijkt dat hij die dan moet korten bij collega als eerste en niet bij mij.
Jij werkte er eerder?

Het laatst erin, het eerst eruit... in dit geval niet eruit maar eraf (uren), lijkt mij.

Vraag het je baas, hij heeft vast een verklaring.
Ik weet eigenlijk niet of dat echt "moet"

Misschien vind je baas wel dat jij minder goed functioneert..

Ik zeg niet dat het zo is hè, maar dat zou een reden kunnen zijn.

Even een overleg met je baas aanvragen dus..
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dus omdat hij je collega een nieuw contract wil geven moet jij uren inleveren. Zou ik niet mee akkoord gaan. Jouw andere urenvermindering was tijdelijk neem ik aan, die krijg je dan ook terug als hij collega minder uren aanbiedt
Hebben jullie hetzelfde takenpakket?
De baas zal het niet voor niets zo willen.

Misschien werkt je collega sneller en kan meer werk verzetten in minder tijd.Of zijn takenpakket is uitgebreider ook al doen jullie hetzelfde werk,misschien heeft collega meer diploma's,BHV of weet ik wat.
Ik weet niet of je een vrouw bent bakkertje?

Maar er zijn nog steeds bazen die, als er gekort moet worden op uren, dit niet bij een man doen omdat deze altijd de kostwinner zou zijn!!!

Ongelofelijk, maar het gebeurd.
Jij bent in vaste dienst en collega dus nog niet?

Jij levert nu uren in en zijn contract wordt misschien niet omgezet in vast contract na deze verlenging.
Bij ons gaan vaste krachten altijd voor oproepers, gewoon omdat een vaste kracht altijd volledig betaald moet worden, ook al werkt die minder uren.

Het gegeven bij jou, dat er mider werk zou zijn, gaat niet op, omdat een oproeper wel kan blijven werken.

Dus kunnen ze geen uren minderen bij jou

Heb je een OR op je werk? Want je staat heel erg sterk in deze kwestie.
Misschien doe jij je werk minder goed dan de ander en wil hij je collega gewoon meer op de werkvloer hebben.

Maar daar kom je pas achter als je met je baas in gesprek gaat over het hoe en waarom.
Pearle, de ander is geen oproeper. De ander heeft ook een contract, maar dan een tijdelijk (1 jaar).
Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan al is het maar voor het geval je binnenkort misschien WW moet gaan aanvragen. Weer uren inleveren zou ook voor de hoogte van de WW gevolgen kunnen hebben. Niet te hopen dat je het nodig gaat krijgen maar je schrijft al dat het slecht gaat.
Baas is redelijk tevreden. Wel wat verbeterpunten maar ik mag vaak alleen werken. Meer dan collega's. Ik weet ook meer. Mij is duidelijk nu dat ik sterk sta. Ga dus voor behoud al mijn uren.

Ben ook bij uwv geweest. Die zeiden ook dat beste is gaan voor volledig baanbehoud.
Klopt inderdaad. Werkgever moet gedwongen ontslagen (of uren) altijd voorkomen door eerst tijdelijke contacten niet te verlengen en te stoppen met freelancers. Pas als dit niet genoeg is mag deze gaan sleutelen aan tijdelijke contracten. Uitzondering is als je perse twee personeelsleden nodig hebt voor het werk. Bijvoorbeeld glaszetters. Als je eentje in vaste dienst hebt en eentje tijdelijk en je moet bezuinigen dan kan je er niet eentje helemaal uitgooien en de ander houden als je om glas in een raam te zetten twee paar handen nodig hebt (omdat het feitelijk onmogelijk is dat iemand alleen die glasplaat dus in de spanning zet) Dat is zover ik weet de enige uitzondering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven