Geld & Recht alle pijlers

Concurrentiebeding

25-08-2011 13:50 48 berichten
Een vriendin van mij is dierverzorger. Ze heeft meer dan twee jaar gewerkt in een opvangcentrum voor honden en katten en nu is haar contract niet verlengd. Ze is natuurlijk hard op zoek naar een andere baan, maar door het concurrentiebeding in haar oude contract kan ze bijna nergens op solliciteren!

Haar oude baas heeft aangegeven dat iedere sollicitatie door hem moet worden goedgekeurd en dat ze niet in een dierenpension, hondenuitlaatservice, dagopvang of kattenoppas mag werken omdat dat allemaal directe concurrenten zouden zijn van de diensten van het opvangcentrum (dierenpension en dagopvang). Als ze dat toch doet krijgt ze een dwangsom per dag. Ze kan dus eigenlijk alleen maar met andere diersoorten gaan werken of in een andere stad. En dit terwijl er al zo vreselijk moeilijk banen te vinden zijn als dierverzorger. Kan dat allemaal zomaar?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een concurrentiebeding helemaal niet geldig als het contract van rechtswege beëindigd is, dus bij het niet-verlengen van een tijdelijk contract.
Geldt het concurrentiebeding niet alleen als ze zelf weggaat bij haar werkgever? Nu beslist de werkgever dat ze daar niet mag blijven werken en het zou wel erg streng zijn als hij haar nu ook aan het beding houdt.

Misschien nu een beetje lullig maar dit had ze natuurlijk moeten bedenken voordat ze het contract tekende.
Huh? Concurrentiebeding geldt toch alleen als iemand zélf opstapt? Als ze haar ontslaan hebben ze niets te vertellen over wat ze daarna gaat doen, lijkt me.
volgens mij kletst die kerel behoorlijk uit zijn nek.

Hij heeft ervoor gekozen om het contract niet te verlengen, dus moet hij gewoon niet zo lopen zeuren.
Dat leek mij ook...weten jullie misschien waar op internet ik daar goede info over kan vinden?
Het is echt zo dat als de werkgever je contract niet verlengd hij niet kan eisen dat het concurrentiebeding nageleefd wordt.

Dit beding is er alleen maar dat anderen jou niet bij je huidige werkgever kunnen wegkopen.halen om er hun concurrentievoordeel mee te doen.

Niks van aantrekken van het concurrentiebeding, overal op solliciteren en als je huidige werkgever er problemen mee heeft dan maakt hij het maar aanhangig bij de rechtbank. Hij verliest het hoor! Vooral niet laten intimideren door je huidige werkgever. Succes
Vind het overigens onzin om voor een dergelijk beroep een concurrentiebeding in een contact te zetten...

Lijkt me meer een gevalletje van interessant-doenerij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is een gevalletje testosteron inderdaad. Maar het arme kind is op gesprek geweest en heeft klip en klaar te horen gekregen dat bedrijf a acceptabel is maar organisatie b uit den boze. Daar zat geen woord chinees bij.
quote:doxycycline schreef op 25 augustus 2011 @ 14:03:

Het is een gevalletje testosteron inderdaad. Maar het arme kind is op gesprek geweest en heeft klip en klaar te horen gekregen dat bedrijf a acceptabel is maar organisatie b uit den boze. Daar zat geen woord chinees bij.Maar dat maakt nog niet dat hij gelijk heeft...
Hm... het schijnt toch wel te gelden. Op de site van de arbeidsrechter staat dit:

Het concurrentiebeding moet ook nagekomen worden, wanneer het arbeidscontract is geëindigd tijdens de proeftijd of door het verstrijken van de duur waarvoor zij is aangegaan. Het is echter goed mogelijk dat een rechter het concurrentiebeding in deze omstandigheden buiten werking stelt, daar zij de medewerker te zeer beperkt om elders werkzaam te worden, rekening houdend met het belang van de werkgever.
Een concurrentiebeding geldt alleen als het schriftelijk is overeengekomen. Zie de link voor meer info: http://www.kvk.nl/downloa ... iebeding_tcm14-125821.pdf

Het is nu van belang te weten wat voor concurrentiebeding het is, wat er precies in staat en vervolgens schriftelijk aan te geven dat je het er niet mee eens bent.
Het concurrentiebeding dient ook nageleefd te worden wanneer een tijdelijk contract niet wordt verlengd óf bv. tijdens de proeftijd al wordt ontslagen MAAR in het gros van de gevallen zal de rechter het concurrentiebeding (deels) nietig verklaren omdat de belangen van de (voormalige) werknemer zwaarder wegen dan die van de werkgever.

Hier een linkje voor je

http://www.arbeidsrechter ... in-de-arbeidsovereenkomst

" dat iedere sollicitatie door hem moet worden goedgekeurd" is zware bullshit.
Denk dus altijd goed na voordat je een contract tekent met een concurentiebeding!

Ik heb al diverse malen geweigerd en daarna toch de baan gekregen.
Laat die vent haar maar voor de rechter slepen, verliest ie geheid, want wat voor schade lijdt hij eronder? Dit wordt wat anders als ze zelf bv. oude klanten van voormalig werkgever benadert, dat zou onrechtmatig zijn, maar verder lekker laten blaten die vent.
+1 op justme27, laat haar er maar een zaak van maken. Eens kijken hoe ver die paljas komt met z'n concurrentiebeding.
Het beding is wel schriftelijk overeengekomen, het staat standaard in ieder contract. Veel schade lijdt hij niet inderdaad, het slaat gewoon nergens op. Ze is echter nu best wel even van slag. Maar kijken wat het UWV ervan zegt, want er was een potentiele nieuwe baan die ze nu niet durft te nemen!
quote:kaatje_85 schreef op 25 augustus 2011 @ 14:17:

+1 op justme27, laat haar er maar een zaak van maken. Eens kijken hoe ver die paljas komt met z'n concurrentiebeding.Kan ook, maar waarom zou zij die moeite doen? Ze wint er verder niets bij, hooguit wat gemoedsrust, maar die kan ze ook krijgen door even te informeren bij het juridisch loket hoe zwak voormalig werkgever staat.
Ze is al bij juridisch loket geweest. Die raadden haar aan gesprek aan te gaan en te vragen om (gedeeltelijke) vernietiging van het beding. Gesprek is geweest en vernietiging is geweigerd.
quote:doxycycline schreef op 25 augustus 2011 @ 14:21:

Het beding is wel schriftelijk overeengekomen, het staat standaard in ieder contract. Veel schade lijdt hij niet inderdaad, het slaat gewoon nergens op. Ze is echter nu best wel even van slag. Maar kijken wat het UWV ervan zegt, want er was een potentiele nieuwe baan die ze nu niet durft te nemen!Potentiële nieuwe werkgever informeren! En dan eventueel vragen of zij het risico willen overnemen, hoeft zij nergens bang voor te zijn en die werkgever zal wel van de hoed en de rand weten wellicht en zich er totaal niet druk om maken.
Jammer voor je vriendin, maar dat contract heeft ze destijds wel zelf ondertekend. Had ze toendertijd over moeten onderhandelen, nu is een beetje laat...
quote:justme27 schreef op 25 augustus 2011 @ 14:24:

[...]

Potentiële nieuwe werkgever informeren! En dan eventueel vragen of zij het risico willen overnemen, hoeft zij nergens bang voor te zijn en die werkgever zal wel van de hoed en de rand weten wellicht en zich er totaal niet druk om maken.Ik ben bang dat het dan een gevalletje 'voor jou 10 anderen, zónder mogelijke problemen' zal worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:justme27 schreef op 25 augustus 2011 @ 14:24:

[...]

Potentiële nieuwe werkgever informeren! En dan eventueel vragen of zij het risico willen overnemen, hoeft zij nergens bang voor te zijn en die werkgever zal wel van de hoed en de rand weten wellicht en zich er totaal niet druk om maken.Dat is misschien een idee, al zijn werkgevers in die branche meestal niet bijzonder kapitaalkrachtig, dus als die dwangsommen moeten betalen gaan ze algauw failliet...
Ik heb het zelf ook een keer gehad. Zelf weggegaan bij een bedrijf en bij een ander soortgelijk bedrijf (financiële wereld) gaan werken, 20 km verderop.

Ondanks de afstand wees mijn oude werkgever op het concurrentiebeding. Mijn nieuwe werkgever was er zo van overtuigd dat m'n vorige werkgever het a) niet tot een rechtszaak zou laten komen b) indien wel, hij geen kans van slagen had....dat hij eventuele boetes voor mij zou betalen.

Er is inderdaad nooit een rechtszaak geweest, alleen loze dreigementen.

In dit geval zou ik het risico helemaal durven nemen. Gezien de branche en het feit dat de werkgever haar contract niet wilde verlengen, zal geen rechter haar aan het beding houden !!
ze moet sollicitaties laten goedkeuren door hem????? Is ze van de pot gerukt dat ze dit ook nog eens aan hem voorlegt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven