Gezondheid alle pijlers

Ruggenprik?!?

26-08-2011 20:40 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vandaag over 2 weken krijg ik een kijkoperatie voor mijn knie. Nu had ik gisteren een afspraak bij de anesthesist, en heb hier uiteindelijk gekozen voor een ruggenprik.. Echter.. Ik heb echt nog nooit zo'n slechte arts (wat voor een dan ook) gehad!! Ze weigerde me gewoon uit te leggen wat de voor- en nadelen van narcose en ruggenprik waren.. Het was zelfs zo erg dat ze me niet eens aankeek, geen goed Nederlands sprak en heel lelijk deed! Na de afspraak liep ik naar mijn auto en toen ik daar aan kwam, reed zij gewoon al weg.. Ik weet niet hoe ze het gedaan heeft, maar ze had dus gewoon haast! Denk dat ik maandag ga bellen met een klacht, zit er echt niet op te wachten dat zij me die ruggenprik toe gaat dienen..

Vandaag is dus de twijfel gekomen of ik nu wel de goede beslissing genomen heb.. Dus.. wie kan mij hier iets meer over vertellen? Alvast bedankt!
Wellicht kan dit een gerutstelling voor je zijn.

Ik heb in 8 verschillende ziekenhuizen een ruggeprik gehad.

Echter nooit door de arts die de hele dag de intake doet, zij hebben daar een dagtaak aan,

Zijn doen geen werkzaamheden in de ok, hooguit assistentie bij het monitorren,

De prik gaat zo rap, dat het even op als spelde prikkje wordt ervaren,

Veel succes, je zal blij zijn dat je geen narcose hebt gekozen,

Theo
quote:doezel31 schreef op 26 augustus 2011 @ 21:02:

Als zij de arts is, zal zij zelf de ruggenprik niet zetten. Dit doet de anesthesist.

Een anesthesist is een arts. Anesthesie is gewoon een specialsme, net als gynaecologie of cardiologie..

En dan heb je anesthesie assistenten, maar die zetten volgens mij de prik niet, die houden je in de gaten tijdens de operatie.
Stefanie,

Ik heb zelf in de afgelopen 3 weken eerst een kijk operatie aan m,n knie ondergaan ,daarna nog een keer m,n knie open ivm een bacterie,en jl.januari ook nog een kijkoperatie knie gehad.

In de meeste gevallen kan je bij een kijkoperatie knie zeer zeker wel meekijken!

Dat was ook waarom in voor een ruggenprik koos,in januari heb ik een complicatie gehad vd ruggenprik lekkage hersenvocht gebeurt niet vaak maar kan helaas wel gebeuren,ook erge bloeddruk dalingen,dit gebeurt vaker met een ruggenprik.

3 weken terug in overleg met annesthesist(ook buitenlandse,zijn het vaak) toch opnieuw voor ruggenprik gekozen,deze keer is het wel goed gegaan,zei het alleen dat het gevoel bij mijn billen en bovenbenen zeer traag terug kwam zodat ik pas later naar huis kon en alsnog een katheter kreeg.

Anderhalve week geleden dat m,n knie open moest,voor narcose gekozen,en ik heb voor mijzelf besloten dat ik toch (over een week of 7 grote knieoperatie)opnieuw weer voor narcose ga,heerlijk geslapen geen bloeddrukdalingen.

Mijn ervaringen met annesthesisten is ook heel erg wisselend,je hebt er echt horken tussen zitten,of die amper een woord nederlands praten.

Ga voor het geen waar jij je het prettigst bij voelt.
Stefanie,

Ik heb zelf in de afgelopen 3 weken eerst een kijk operatie aan m,n knie ondergaan ,daarna nog een keer m,n knie open ivm een bacterie,en jl.januari ook nog een kijkoperatie knie gehad.

In de meeste gevallen kan je bij een kijkoperatie knie zeer zeker wel meekijken!

Dat was ook waarom in voor een ruggenprik koos,in januari heb ik een complicatie gehad vd ruggenprik lekkage hersenvocht gebeurt niet vaak maar kan helaas wel gebeuren,ook erge bloeddruk dalingen,dit gebeurt vaker met een ruggenprik.

3 weken terug in overleg met annesthesist(ook buitenlandse,zijn het vaak) toch opnieuw voor ruggenprik gekozen,deze keer is het wel goed gegaan,zei het alleen dat het gevoel bij mijn billen en bovenbenen zeer traag terug kwam zodat ik pas later naar huis kon en alsnog een katheter kreeg.

Anderhalve week geleden dat m,n knie open moest,voor narcose gekozen,en ik heb voor mijzelf besloten dat ik toch (over een week of 7 grote knieoperatie)opnieuw weer voor narcose ga,heerlijk geslapen geen bloeddrukdalingen.

Mijn ervaringen met annesthesisten is ook heel erg wisselend,je hebt er echt horken tussen zitten,of die amper een woord nederlands praten.

Ga voor het geen waar jij je het prettigst bij voelt.
TO, voor wat het waard is: mijn moeder heeft een ruggenprik gehad bij een operatie en vond het geweldig, geen klachten achteraf, weinig na pijn.

Over het algemeen geeft een ruggenprik ook minder risico dan algehele narcose.

Succes.
p.s toch echt maar 1 keer verstuurd.........................
@vosje

Dat klopt niet dat een narcose meer risico kan geven,dat is heel verschillend ,de ene persoon of de ander ieder reageert anders op een ruggenprik of narcose.
quote:In de meeste gevallen kan je bij een kijkoperatie knie zeer zeker wel meekijken!

Dat wist ik niet dat ze dat wel deden. Tegen mij hadden ze gezegd dat ze dat nooit doen vanwege infectiegevaar. Had je een mondkapje voor? Wat als je nou heel hard niest ofzo?

Narcose vond ik overigens ook niet erg... de dag van mijn galblaasoperatie ben ik helemaal kwijt, ik kon alleen maar slapen, zelfs midden in gesprekken viel ik zo weg. Ook niet als vervelend ervaren trouwens.
@emmetjebee,aan de zijkant kan je via de tv monitor meekijken,voor de rest heb je wel groen doek enz.

Uh infectie gevaar dat heb ik nog nooit gehoord?

Nee hoor voor de rest niks voor m,n mond.

Als je moet niezen,ja dan moet je niezen,ha,ha zelf niet gehad .
quote:esmee43 schreef op 26 augustus 2011 @ 23:16:

@emmetjebee,aan de zijkant kan je via de tv monitor meekijken,voor de rest heb je wel groen doek enz.

Uh infectie gevaar dat heb ik nog nooit gehoord?

Nee hoor voor de rest niks voor m,n mond.

Als je moet niezen,ja dan moet je niezen,ha,ha zelf niet gehad .Hahaha, ik dacht dat je gewoon met je neus boven je knie zat om mee te kijken! En die doek ìs juist om infecties te voorkomen.
hahaha nou dat scheelt niet veel als ze je been omhoog gooien bij de ruggenprik als ze hem bloedleeg maken dan heb je met recht bijna je knie in je neus,alhoewel het ook het been van de buurvrouw kan zijn.
Ruggenprik tijdens een bevalling is weer net wat anders dan een ruggenprik bij een operatie (epiduraal vs spinaal).

Ik kreeg een hele lage bloeddruk en ik kreeg het vreselijk koud. Dat komt allebei redelijk vaak voor. Op de uitslaapkamer kreeg ik een voorverwarmde deken, maar ik bleef maar rillen. De prik zelf deed niet echt zeer, maar het moment dat de naald uit mijn rug gehaald werd, voelde wel een beetje vreemd. Ik schrok er echt

even van.
Een klacht indienen zou ik trouwens helemaal zo gek niet vinden. Als bij de intake echt geweigerd wordt vragen te beantwoorden, zoals jij beschrijft, lijkt me dat best iets om bij het ziekenhuis te melden.
quote:Miffy schreef op 26 augustus 2011 @ 23:34:

Een klacht indienen zou ik trouwens helemaal zo gek niet vinden. Als bij de intake echt geweigerd wordt vragen te beantwoorden, zoals jij beschrijft, lijkt me dat best iets om bij het ziekenhuis te melden.Vind ik ook. De klacht komt altijd terecht bij de juiste discipline. Wat ze er mee doen is een tweede...
Precies, ze doen er vaak niks mee en dat geeft je alleen een hoop frustratie. Ooit heb ik een klacht geprobeerd in te dienen omdat ik wakker was tijdens een operatie (wat dus niet de bedoeling was, dit was met narcose), maar er werd mij door de klachten commissie gemeld dat ze geen onderzoek gingen doen omdat het niet de schuld van de arts kon zijn. Toen voelde ik me heel erg in de steek gelaten en machteloos, dat wil je ook niet.

Als je er echt iets mee wil kun je denk ik het beste na de operatie de arts even bellen/afspraak maken om te zeggen dat je haar reactie heel vervelend vond. Je kan het ook opschrijven. Jij bent je ei kwijt en zij kan er misschien van leren.
Maar Stefanie... ik begrijp dat jouw probleem met name gaat om hoe die vrouw met je omging?

Het is allemaal hartstikke spannend en je hebt het gevoel dat ze het gesprek afraffelde en niet de tijd voor je nam?.. Als ik een operatie zou moeten ondergaan (hoe groot of klein dan ook) dan zou ik ook graag het gevoel willen hebben dat je in goede handen bent. En dat gevoel ontbreekt denk ik nu bij jou.

Geen idee wat ik zou doen. Maar er zijn o.a. 2 opties; of je gaat er vanuit dat dat mens sociaal geen kei is, maar wel gewoon goed in haar werk. Of je zoekt een andere arts.
quote:xstefanie schreef op 26 augustus 2011 @ 21:42:

De reden waarom ik voor de ruggenprik gekozen heb is vooral ook dat ik dan mee mag kijken.. Lijkt me wel interessant Serieus? Een ruggenprik lijkt mij doodeng. Ik zou ook niet willen zien hoe ze in mijn lichaam snijden.
Ik vond de ruggenprik bijna leuk!

Heb van het zetten niks gevoeld, was echt zo gebeurd, en heb me daarna alleen maar vreselijk zitten verbazen over dat wat je voelt en doet, niet overeenkomt met wat je benen echt op dat moment doen. Na een paar uurtjes is het weer voorbij en komt het gevoel in je benen terug.

Mocht ik weer een operatie onder de gordel hebben, zou ik er meteen weer voor kiezen.
Nou, ik heb afgelopen vrijdag de gevreesde ruggenprik gehad, en voelde er HELEMAAL NIKS van! Gelukkig was er een andere anesthesist dan bij de intake.. Een aardige man. Het enige nadeel was dat mijn bloeddruk vlak na de prik heeeel laag werd, waardoor ik bijna niet meer kon praten en alles heel ver weg hoorde. Toen stonden er opeens 4 mensen om me heen en heb ik een medicijn gekregen waardoor dit al snel goed ging. Wel een raar gevoel, die benen na een ruggenprik!!

Conclusie van de kijkoperatie aan mijn knie: half gescheurde voorste kruisband, gescheurde binnenmeniscus, een los stukje (waarschijnlijk meniscus) elders in de knie, en licht beschadigd kraakbeen..

Best netjes toch?? :S
.
Heb bij twee aparte ingrepen de ene keer een ruggenprik gehad en de andere keer een volledige narcose.

Zag erg tegen de ruggeprik op maar het viel 100% mee. Heb de prik er niet eens in voelen gaan.

Zou een volgende keer (indien mogelijk) zeker weer voor ruggeprik kiezen.

Werd overigens bij beide ingrepen goed voorgelicht.

In jouw geval zou ik gewoon opnieuw een gesprek aanvragen: goede voorlichting hoort bij goede zorg.
Ik had gelukkig in alle gevallen een goede arts die de narcose toediende en mij van te voren goed had ingelicht.

Ik zou me ook niet op m'n gemak voelen als een arts haar werk afraffelt omdat ze haast heeft. Je ondergaat niet voor je lol een operatie, dus het minste wat ze in zo'n ziekenhuis kunnen doen, is je geruststellen door goed uit te leggen wat er met je gaat gebeuren. Dat mag je gerust zeggen.

De ruggeprik viel voor mij beide keren mee, ik was wel nerveus omdat ik een ontzettende schijterd ben betreft injectienaalden. Maar zodra je de ruggeprik hebt gehad, dan worden je benen warm en gevoelloos. Vond ik best wel fijn aangezien ik altijd koude voeten heb. En als zo'n ruggeprik is uitgewerkt en de knie pijn begint te doen, gewoon de zuster even bellen.

Heb je al krukken btw?

Die moest ik meenemen. Je moet ermee leren lopen (samen met een fysiotherapeut), zodra de ruggeprik volledig is uitgewerkt.

Good luck!
Ik liep eigenlijk vrijwel meteen weer zelf.. Zak er alleen steeds doorheen, dus buitenhuis gebruik ik krukken. Ik ben gisteren ook meteen gaan werken. Alleen werd mijn knie gedurende de dag zo dik dat ik vandaag thuis moest blijven van de directrice. Ook even het ziekenhuis gebeld en moet dus met mijn been omhoog en koelen.

Ik ga nu eerst fysio volgen, om de knie weer stabiel te krijgen! Mocht dat niet voldoende werken, dan krijg ik nog een halve nieuwe voorste kruisband. Het stuk meniscus en dat losse stukje heeft ze meteen weggehaald!

Maar na die ruggenprik, was het niet zo dat ik niks voelde.. Ik voelde niks van wat ze deden, maar dat tintelende gevoel van je borst tot je tenen was ook best apart.. Ik had het tijdens die operatie ook superkoud!! Op een gegeven moment lagen mijn armen hevig te beven en lag ik te klappertanden haha.. Zal er heel charmant uit gezien hebben!
Ach iedereen heeft wel eens een mindere dag. Erg overdreven om na één gesprek wat jou niet beviel een klacht te willen indienen. Zo erg is het niet.
Sorry hoor.. Maar volgens mij heb ik hier niet om commentaar gevraagd, maar om advies.. Enne een mindere dag als je arts bent? Lijkt me niet helemaal kunnen.. Zeg je dat ook als je onder het mes ligt en de arts heeft een mindere dag gehad?

Als ik als juf zijnde een mindere dag heb gehad, ben ik nog steeds verplicht om de ouders van mijn kindjes netjes aan te spreken.. Anders moet je een ander beroep zoeken!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven