Geld & Recht alle pijlers

Vriendin in problemen door schuld vriend, wat doen?

26-08-2011 15:08 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb al even rondgekeken in deze pijler maar nog geen topic gevonden waar ik wat aan heb, mocht het er wel al zijn hoor ik het graag.

Een goede vriendin van mij woont sinds een paar maanden samen in een huurhuis met haar vriend. Het contract staat op beide namen. Vriendin werkt en heeft alle (nieuwe) spullen in het huis betaald, evenals gas, elektra, internet, etc. Haar vriend is werkeloos en draagt niets bij aan het inkomen.

Vlak voor ze gingen samenwonen ontdekte zij bij toeval dat hij een schuld had, heeft hij nooit zelf verteld. Deze schuld heeft zij toen voor hem afbetaald, met het idee 'beginnen met een schone lei'. Hij heeft toen gezworen dat er niet nog meer was.

Maar je voelt hem al aankomen, er zijn veel meer schulden. Haar vriend is nu een weekendje weg en wegens een naar voorgevoel over dingen heeft ze het huis overhoop gehaald en hele stapels (ongeopende) enveloppen gevonden van verschillende incassobureaus waaruit blijkt dat hij minstens 10.000 euro schuld heeft voor verschillende dingen. De betalingstermijn is hiervan allang verstreken, en er wordt in gezegd dat er deurwaarders langs kunnen gaan komen.

Ze heeft geen idee wat ze nu moet doen, en ik ook niet.

(Hoe) kan zij voorkomen dat er straks deurwaarders aan de deur staan die al haar spullen meenemen?

Heeft er misschien iemand iets soortgelijks meegemaakt en tips over hoe je dit kunt oplossen of aan kunt gaan? Is er in zo'n geval schuldhulpverlening te regelen? In ieder geval iets waardoor zij haar huis, spullen en geld niet kwijtraakt en die vriend een keer op zijn kop getimmerd wordt (figuurlijk, al zou ik me aanbevolen houden om het letterlijk te doen).

Ik heb al tot meerdere ruzies aan toe tegen haar gezegd dat ze die vent moet dumpen, hij is niet goed voor haar en liegt over van alles (niet alleen over geld), maar ze heeft een bord voor haar kop en ze blijft maar bij hem. Ik ga het niet nog een keer zeggen, wil haar nu alleen maar een advies geven en steun aanbieden waar ze concreet iets aan heeft.

Groetjes
En: hoe krijgt ze het voor elkaar om deze man aantrekkelijk te vinden?
Ik vraag me allemaal precies hetzelfde af als jullie. Snap niet wat ze in hem ziet, het is een vreselijke vent.

Maargoed, hij zal soms wel eens lief voor haar zijn.. al hoor ik daar vrij weinig over.

Ze heeft nu een soort van plan van aanpak, hoe ze denkt dat hij het moet gaan oplossen. Doet 'ie het niet, zet ze 'm bij z'n moeder voor de deur. Hoop dat ze dat ook echt doet, want zie niet voor me dat hij een vinger gaat verroeren.
nou als hij zo de hele dag op de bank ligt

Jaaaa, dán mag ie.

Een beetje.
Haha, starshine!

Ik geloof dat ze hem fysiek wel aantrekkelijk vindt, ik vind van niet, maar goed, smaken verschillen.

Al denk ik dat de adonis die jij post door geen enkele vrouw van de bank geschopt wordt..
maar dan moet hij wel zelf zijn sokken opruimen
en zijn eigen onderbroeken wassen
quote:himareable schreef op 26 augustus 2011 @ 15:34:

Bedankt, voor deze tips.

Voor zo ver ik weet ontvangt hij geen uitkering omdat hij zelfs daar te lui voor is, maar hoe het precies zit weet ik niet.

Hij is vanuit het huis van zijn moeder meteen door verhuisd naar het samenwonen, dus heeft nooit voor zichzelf hoeven zorgen.

Maar ik laat mijn vriendin meelezen op dit topic, hopen dat ze er wat mee doet.

..Ik ga er van uit dat hij onder de 27 is. Als hij een uitkering gaat aanvragen komt hij gelijk in het leer-werkproces terecht. Zal voor hem ook een reden zijn zich niet in te schrijven.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoi nlies, hij is 27 nu, geen idee hoe dat precies werkt..
nou ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ben er nu even vandoor, kom sowieso nog wel terug hier.

Bedankt voor de tips die eruit gekomen zijn.

Fijn weekend alvast allemaal!

Groetjes
Wat ziet ze in zo iemand?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik ben bang dat vriend dus geen uitkering krijgt omdat hij samenwoont met een partner die WEL inkomen heeft. Zij wordt geacht hem te onderhouden. Dat is de consequentie van samenwonen. Het enige waar ze recht op hebben is, afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de vriendin van TO, een aanvulling vanuit de gemeente en diverse toeslagen.

Lijkt me een vrij hopeloze zaak. Je vriendin heeft zich flink in de nesten gewerkt TO.
En als die vriend ook maar een greintje fatsoen in zijn donder heeft, dan regelt hij zo snel mogelijk dat zij in ieder geval geen problemen krijgt met zijn schulden.

Doet hij dat niet, dan hoop ik dat die vriendin doorkrijgt dat ze belazert wordt waar ze bij staat en hem dumpt.
Ik heb ook zo'n vriend gehad. Schulden, schulden, schulden.

Ik heb ook één keer een schuld betaald van bijna 2000 euro, om hem te helpen, inderdaad gevalletje van: 'ik hou zoveel van je, laat me je helpen, maar zorg ervoor dat het niet weer gebeurd.'

Schat, er is niks aan de hand, ik heb geen schulden meer, alles is goed. En toch kwamen er steeds meer brieven binnen waar ik niks van wist.

Hier is geen einde aan te zien en vroeg of laat gaat ze dit echt de kop kosten. Nu misschien al.. Geld problemen zijn zo vervelend en frustrerend, en helemaal als hij zo laks is.

Ik wil die vriendin van jou echt op het hart drukken om NIKS NIKS NIKS voor hem te betalen. Echt niet hoor! Dat gaat nog problemen geven.

Sterkte!
Hoe komt ze aan deze parasiet?
quote:Substanza_ schreef op 26 augustus 2011 @ 17:58:

Hoe komt ze aan deze parasiet?Hoe komt ze eraf!
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 augustus 2011 @ 18:06:

[...]

Hoe komt ze eraf! Amputeren die handel!
Hem er uit zetten kan natuurlijk niet, dus als ik haar was koos ik eieren voor mn geld en verhuisde ik zelf weg. Meteen nu doen; als hij dan terug komt van vakantie uitleggen dat ze niet samen kan wonen met iemand die liegt over een grote financiële puinhoop die haar in grote problemen kan brengen.

Dringt het misschien eens tot hem door dat zijn acties consequenties hebben.
Je laat je vriendin hier meelezen en noemt zijn vriend een lamzak? Dat is niet erg aardig.

Wat is nu precies het probleem van je vriendin?
Ga in therapie!
quote:himareable schreef op 26 augustus 2011 @ 17:13:

Hoi nlies, hij is 27 nu, geen idee hoe dat precies werkt..

Tot en met 27 val je in wijproject. Dat is vorig jaar ongeveer begonnen om jongeren in een werk/leer ritme te houden of te krijgen. Zo makkelijk krijg je je geld niet meer tegenwoordig.

Maar als hij samenwoont krijgt hij dus helemaal geen bijstand, want dan wordt gekeken naar het inkomen van de partner. Dus buiten het al afbetaald hebben van eerdere schuld, zit je vriendin nu ook nog dat ze hem moet onderhouden, als hij geen werk zoekt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
TO, ik ben bang dat je vriendin goed het haasje is. Ze moet heel snel haar spullen pakken. Heel snel.
Een man die je zo in de problemen brengt houdt niet van je. Hij is een profiteur!

Ik zou van hem eisen dat hij zich meteen weer bij zn mama in liet schrijven als woonadres.

Weet de moeder van deze problemen? Is er met haar te praten? Zou ik toch ook eens een babbeltje met haar maken...
quote:himareable schreef op 26 augustus 2011 @ 15:08:

Een goede vriendin van mij woont sinds een paar maanden samen in een huurhuis met haar vriend. Het contract staat op beide namen. Vriendin werkt en heeft alle (nieuwe) spullen in het huis betaald, evenals gas, elektra, internet, etc. Haar vriend is werkeloos en draagt niets bij aan het inkomen.

Groetjes

Je moet wel heel wanhopig op zoek zijn naar een partner om

met zulk brandhout in zee te gaan.

Ben bang dat ze het er nog zwaar mee gaat krijgen ze is,

Vriendin, huisvrouw, kostwinner, kok en vermoedelijk zijn

moeder in een.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven